Постанова
від 29.11.2017 по справі 821/1731/17
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/1731/17 11 год. 58 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Морської Г.М.,

при секретарі: Кальченко-Булановій М.С.,

за участю:

представника позивача - Авер'янової В.О.,

представників відповідача - Заїки І.Г., Козлової Н.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "ГОР-АЛ" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про скасування податкового повідомлення-рішення від 06.11.2017 р. № 0059891205,

встановив:

Фермерське господарство "ГОР-АЛ" (далі - позивач) звернулось до суду із адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (далі - відповідач) про скасування податкового повідомлення-рішення від 06.11.2017 р. № 0059891205 про збільшення грошового зобов'язання з орендної плати за землю за податковим зобов?язанням - 40180,81грн., за штрафними санкціями - 10045,2 грн., нарахування пені - 19675,21грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між Фермерським господарством "ГОР-АЛ" та Верхньорогачицькою районною державною адміністрацією укладений договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель запасу Ушкальської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області, загальною площею 88,0 ґа. Рішенням Господарського суду Херсонської області від 27 жовтня 2015 року по справі № 923/1507/15, були внесені зміни до договору землі щодо збільшення орендної плати: пункт 9 вказаного договору викладений в наступній редакцій: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % грошової оцінки земельної ділянки на рік". На підставі судового рішення Господарського суду Херсонської області, яке набрало чинності 06.11.2015 року ФГ подало відповідачу уточнену декларацію з плати за землю, зазначивши зміни в розмірі плати - 3% грошової оцінки земельної ділянки на рік з 06.11.2015року. Відповідачем за результатами документальної позапланової виїзної перевірки прийняте спірне ППР, яким збільшене грошове зобов'язання з орендної плати за землю на 40180,81грн., застосований штраф та пеня, із розрахунку 3% грошової оцінки земельної ділянки на рік, починаючи із 01.01.2015р. Позивач вважає протиправним спірне ППР, мотивуючи тим, що відповідно до правових норм цивільного та земельного кодексів, податковий орган не мав права нараховувати орендну плату за землю із розрахунку 3% грошової оцінки земельної ділянки на рік, починаючи із 01.01.2015р., оскільки відповідні зміни до договору оренди, що стосуються збільшення орендної плати набули чинності лише 06.11.2015 року. На думку позивача, законодавча зміна розміру земельного податку є підставою перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної плати, а відтак відповідного донарахування суми податкового зобов'язання з орендної плати за січень-листопад 2015 року в розмірі 40180,81 грн. із застосуванням штрафних санкцій 10045,20 грн. і пені 19675,21 грн. за податковим повідомленням-рішенням від 06.11.2017р. є безпідставним.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, із вказаних підстав просив суд повністю задовольнити позов.

Представники відповідача проти позову заперечили, мотивуючи тим, що у 2015 році фермерським господарством Гор-Ал надано до Верхньорогачицького відділення Новокаховської ОДПІ уточнюючу податкову декларацію з плати за землю від 06.11.2015 №9227155746, згідно з якою на 2015 рік задекларовано податкове зобов'язання за земельну ділянку площею 88,0 га: на період з 01.01.2015 по 06.11.2015 - в розмірі 1,2 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки, починаючи з 07.11.2015 - 3 % нормативної грошової оцінки, що складає 38604,53 грн. всього на рік. Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ (в редакції з 01.04.2014 по 31.12.2016) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди,- але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідач вважає, що до моменту внесення до договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ. Згідно з інформацією відділу у В.Рогачицькому районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки ФГ Гор-Ал площею 88 га станом на 01.01.2015 складає 2626178,0 грн. Виходячи з зазначеного розміру нормативної грошової оцінки, у 2015 році розмір орендної плати не повинен бути менше 78785,34 грн. Отже позивачем занижено ставку орендної плати за земельну ділянку за період з 01.01.2015 по 06.11.2015 р., в результаті чого податковим органом за результатами перевірки було винесене спірне ППР. Із вказаних підстав просив суд відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

03.11.2006 між Верхньорогачицькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_5 (орендар) укладений договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель запасу Ушкальської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області, загальною площею 88,0 ґа, у тому числі сільськогосподарських угідь 88,0 га, з них ріллі богарної 88,0 га, строком на 10 років для організації фермерського господарства (договір зареєстровано у Верхньорогачицькому районному окрузі Херсонської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 16.11.2006 за № 040671800083).

30.07.2007, між сторонами укладена додаткова угода про внесення змін до договору оренди, згідно якої, в зв'язку з реєстрацією юридичної особи - фермерського господарства Гор-Ал , змінено орендаря (додаткова угода зареєстрована у Верхньорогачицькому районному відділі Херсонської регіональної філії Державного підприємства "Центру ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040771800089 від 30 липня 2007 року).

Пунктом 5 зазначеного договору оренди землі зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду становить 954492,00 грн.

В пункті 9 даного договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі: за перший рік використання земельних ділянок - на рівні земельного податку; за другий рік - 50,00 грн. за 1 га; за третій - 70,00 грн. за 1 га; за четвертий та послідуючі - 130,00 грн. за 1 га на рік.

Пунктом 10 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

На підставі рішення Господарського суду Херсонської області від 27 жовтня 2015 року у справі № 923/1507/15 (набрало чинності 06.11.2015р.), були внесені зміни до договору землі, щодо розміру орендної плати, а саме пункт 9 договору викладений у новій редакції: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % грошової оцінки земельної ділянки на рік". Державна реєстрація змін проведена 23.12.2015р.

Фермерським господарством Гор-Ал (код 34137909) надано до Верхньорогачицького відділення Новокаховської ОДПІ уточнюючу податкову декларацію з плати за землю від 06.11.2015 №9227155746, згідно з якою на 2015 рік задекларовано податкове зобов'язання за ділянку площею 88,0 га: на період з 01.01.2015 по 06.11.2015 - в розмірі 1,2 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки, починаючи з 07.11.2015 - 3 % нормативної грошової оцінки, що складає 38604,53 грн. всього на рік.

Надаючи правову оцінку позиціям сторін, суд застосовує наступні положення законодавства.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України, який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПКУ платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. При цьому землекористувачі визначені підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПКУ як юридичні та фізичні особи, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПКУ орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності (далі - орендна плата) - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Справляння плати за землю, в тому числі орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XII ПКУ.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПКУ).

Разом з тим, як визначено підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ (в редакції з 01.04.2014 по 31.12.2016), розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, - але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

З огляду на визначену положеннями ПКУ нижню граничну межу річної суми орендної плати, відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПКУ платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених ПКУ.

Відповідно до п. 5.2 ст. 5 ПКУ у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Виходячи із принципу пріоритетності норм ПКУ над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПКУ до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ.

З урахуванням викладеного суд вважає безпідставними доводи позивача про надання переваги у даному спорі нормами цивільного законодавства над податковими, у частині визначення розміру орендної плати без внесення відповідних змін до договору оренди землі.

Суд не приймає до уваги доводи позивача про те, що нарахування податковим органом плати за землю за спірним ППР є фактичним внесенням змін до договору оренди особою, що не є стороною договору, оскільки податковий орган жодним чином не втручався у договірні відносини позивача орендаря та орендодавця, а діяв виключно в межах повноважень, наданих ст.286 та підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ.

Так ВСУ у постанові від 14.04.2015р. справі №21-165а15 висловив наступну правову позицію: З набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК щодо відносин оподаткування, розмір орендної плати плати за землю (статті 269, 270, 288 ПК) в будь якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК .

Аналогічна позиція висловлена ВСУ у постанові від 14.03.2017р. справі № 804/16943/13.

Згідно з інформацією Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 20.06.2017 № 11-21-0.63-4936/2-17, площа земельної ділянки, наданої в оренду Фермерському господарству Гор-Ал складає 88,0 га, а згідно з інформацією відділу у В.Рогачицькому районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23.10.2017 №78/407-17-0.23, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки ФГ Гор-Ал площею 88 га станом на 01.01.2015 складає 2626178,0 грн.

Виходячи з зазначеного розміру нормативної грошової оцінки, у 2015 році розмір орендної плати не повинен бути менше 78785,34 грн.

Відповідно до уточнюючої податкової декларації з плати за землю ФГ Гор-Ал від 06.11.2015 №9227155746, на 2015 рік задекларовано податкове зобов'язання за ділянку площею 88,0 га: на період з 01.01.2015 по 06.11.2015 - в розмірі 1,2 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки, починаючи з 07.11.2015 - 3 % нормативної грошової оцінки, що складає 38604,53 грн. всього на рік.

Таким чином суд вважає правомірним визначення Фермерському господарству Гор-Ал зобов'язання з плати за землю період з 01.01.2015 по 06.11.2015, із розрахунку 3 % нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

Оскільки доводи позивача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, а податковий орган як суб'єкт владних повноважень обґрунтував правомірність спірного ППР, суд вважає рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області законним та відмовляє у задоволенні позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 8, 9, 12, 19, 161- 163, 167 КАС України, суд-

постановив :

Відмовити повністю Фермерському господарству "ГОР-АЛ" в задоволенні адміністративного позову до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про скасування податкового повідомлення-рішення від 06.11.2017 р. № 0059891205.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 29 листопада 2017 р.

Суддя Морська Г.М.

кат. 8.3.13

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2017
Оприлюднено04.12.2017
Номер документу70578344
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1731/17

Ухвала від 15.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 29.03.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 01.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 26.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Постанова від 29.11.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні