Постанова
від 24.11.2017 по справі 816/1312/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1312/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Бурнаховської Ю.Р.,

представника позивача - ОСОБА_1,

відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного сільськогосподарського підприємства "Перемога" до державного реєстратора ОСОБА_2, треті особи: ОСОБА_3, ОСОБА_4 про визнання дій неправомірними та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

07 серпня 2017 року позивач ОСОБА_5 сільськогосподарське підприємство "Перемога" (надалі - позивач, ПСП "Перемога") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державного реєстратора ОСОБА_2 (надалі - державний реєстратор, відповідач), з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 22 серпня 2017 року /том 1 а.с. 48/, про визнання неправомірними дій державного реєстратора ОСОБА_2 при прийнятті рішення та проведенні 10.05.2017 державної реєстрації іншого речового права, індексний номер 35086614, а саме, права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньо-Ланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області площею 4,0013 га, кадастровий номер 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3 та скасування рішення державного реєстратора ОСОБА_2 від 10.05.2017, індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньо-Ланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області площею 4,0013 га, кадастровий номер 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуване рішення про державну реєстрацію іншого речового права прийнято з порушенням вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки відповідач повторно провів реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме право оренди за ОСОБА_3 на земельну ділянку, що перебувала в оренді у ПСП "Перемога" та термін дії договору оренди цієї земельної ділянки не закінчився.

22 серпня 2017 року до суду від державного реєстратора ОСОБА_2 надійшли письмові заперечення проти адміністративного позову, у яких відповідач просить відмовити в задоволенні адміністративного позову в частині визнання дій державного реєстратора ОСОБА_2 протиправними, посилаючись на те, що державним реєстратором встановлено відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, а також відсутність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав. Зазначає, що нею було використано відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру у формі витягу від 03.09.2014 № НВ-5301800742014, що містився у реєстраційній справі в електронному вигляді та у формі безпосереднього доступу шляхом перегляду даних про земельну ділянку на порталі "Публічна кадастрова карта". Пояснює, що станом на дату прийняття оскаржуваного рішення згідно даних вказаних інформаційних систем обмеження, обтяження, речові права на спірну земельну ділянку були відсутні /том 1 а.с. 49-51/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_3 (надалі - ОСОБА_3В.).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2017 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 (надалі - ОСОБА_4В.).

25 вересня 2017 року до суду від представника третьої особи Тарана ОСОБА_6 О.В. надійшли письмові заперечення проти адміністративного позову, у яких зазначено, що у 2007 році між ОСОБА_4 та ПСП "Перемога" укладено договір оренди землі терміном на 5 років, а через понад 2 роки ПСП "Перемога" замінило першу сторінку договору, змінивши термін оренди землі (з 5 років на 10 років). 02.11.2016 ОСОБА_4 звернувся до ПСП "Перемога" із заявою, у якій просив після збирання врожаю 2016 року не проводити будь-яких сільськогосподарських робіт, оскільки мав намір обробляти земельну ділянку самостійно. 15.03.2017 було укладено договір з ОСОБА_3. Вказує, що відомості щодо користування земельною ділянкою ПСП "Перемога" до Державного земельного кадастру внесено після державної реєстрації права оренди за ОСОБА_3 Пояснює, що вважаючи документи підробленими, звернувся із заявою до Карлівського відділу поліції ГУНП в Полтавській області /том 1 а.с. 118-120/. Також 11 жовтня 2017 року до суду від представника третьої особи Тарана ОСОБА_6 О.В. надійшли письмові заперечення проти адміністративного позову, у яких зазначено, що на момент реєстрації договору оренди землі, укладеного між ОСОБА_4 та ОСОБА_3, підстав для відмови в державній реєстрації не було. Вважає, що позивачем подано недостовірні докази, що містять ознаки підроблення /том 1 а.с. 163-166/.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Відповідач державний реєстратор ОСОБА_2 у судовому засіданні заперечувала проти позову в частині визнання дій державного реєстратора ОСОБА_2 протиправними та просила відмовити у задоволенні позову в частині визнання дій державного реєстратора ОСОБА_2 протиправними. Натомість, відповідач у судовому засіданні не заперечувала проти задоволення позовних вимог у частині скасування оскаржуваного рішення про державну реєстрацію іншого речового права.

Треті особи у судове засідання не з'явилися, хоча в матеріалах справи наявні докази, що вони належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, про причини неявки в судове засідання не повідомили.

Суд, заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

У матеріалах справи наявна копія договору оренди землі без дати та без номера, укладеного між ОСОБА_4 (орендодавець) та ПСП "Перемога" (орендар) /том 1 а.с. 246-248/, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, державний акт серія РІ № 520164, реєстраційний № 178 від 26 травня 2001 року, яка знаходиться в адміністративних межах Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області, кадастровий номер № 5321681000:00:00:002:0201, загальною площею 4,00 га, у т.ч. 4,00 га рілля. Відповідно до пункту 6 цього договору договір укладено на 10 років.

Вказаний договір оренди землі зареєстрований у Карлівському районному відділі Полтавської Регіональної Філії Центру державного земельного кадастру, про що у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності, права постійного користування та договорів оренди землі вчинено запис від 01 вересня 2009 року за № 040955600027 /том 1 а.с. 238-239, зворот а.с. 247/.

Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України (в редакції чинній до 01 січня 2013 року) державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель.

Державний реєстр земель складається з двох частин:

а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;

б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

У період з 02 липня 2003 року до 20 серпня 2012 року реєстрація договорів оренди землі проводилася Центром державного земельного кадастру у відповідності до приписів Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02 липня 2003 року № 174 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за № 641/7962 (втратив чинність 20 серпня 2012 року) (надалі - Тимчасовий порядок).

У відповідності до положень зазначеного Тимчасового порядку реєстрація державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі здійснювалася шляхом:

- внесення відповідних записів до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі;

- відкриття Поземельної книги.

Так, приписами пункту 1.2 Тимчасового порядку визначено, що Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі - книга реєстрації) - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, і містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК.

Відповідно до пунктів 4.2, 4.3 Тимчасового порядку державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

У книзі реєстрації реєструються:

- державні акти на право власності на земельну ділянку;

- державні акти на право постійного користування земельною ділянкою;

- договори оренди землі.

Згідно пункту 12.2 Тимчасового порядку Поземельна книга (додаток 4) відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з частиною п'ятою статті 126 Земельного кодексу України (у редакції чинній на час реєстрації договору оренди землі - 14 вересня 2009 року) право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Таким чином, до 01 січня 2013 року право оренди земельних ділянок виникало з моменту реєстрації територіальними органами земельних ресурсів договорів оренди земельних ділянок.

Витягом з Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності, права постійного користування та договорів оренди землі підтверджено, що Карлівським районним відділом Полтавської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" здійснено запис № з/п 49 за 01 вересня 2009 року номер 040955600027, за змістом якого орендодавцем є ОСОБА_4, орендарем є ПСП "Перемога"; місцерозташування, кадастровий номер земельної ділянки: Верхньоланнівська сільська рада; 5321681000:00:00:002:0201; розмір земельної ділянки - 4,00 га; термін дії договору оренди - 10 років /том 1 а.с. 238-239/.

Таким чином, право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5321681000:00:00:002:0201 у ПСП "Перемога" виникло з моменту реєстрації Карлівським районним відділом Полтавської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" договору оренди землі, копія якого наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 246-247/.

Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України (в редакції чинній з 01 січня 2013 року) державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом

Так, абзацом другим частини першої статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 7 липня 2011 року N3613-VI визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року № 3613-VI у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Відомості про інші об'єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженої та переданої до Державного фонду документації із землеустрою до 1 січня 2013 року, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру на безоплатній основі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та його територіальними органами відповідно до їх повноважень.

Відтак, обов'язок перенесення відомостей про земельні ділянки, що були зареєстровані до 01 січня 2013 року, у тому числі про оренду земельних ділянок, лежить на центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та його територіальними органами відповідно до їх повноважень, зазначені відомості переносяться з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку та є офіційними відомостями.

Як встановлено судом в ході розгляду даної справи з моменту набрання чинності вищезазначеної норми до моменту виникнення спірних правовідносин відомості про право оренди на земельну ділянку (кадастровий номер 5321681000:00:00:002:0201) за ПСП "Перемога" не було перенесено до Державного земельного кадастру.

03 вересня 2014 року в Державному земельному кадастрі зареєстровано земельну ділянку площею 4,0013 га, кадастровий номер 5321681000:00:002:0201, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Полтавської області, Карлівського району, Верхньоланнівської сільської ради (за межами населеного пункту), про що видано витяг НВ-5301800742014 від 03 вересня 2014 року /том 1 а.с. 213-215/.

При цьому згідно з повідомленням ОСОБА_7 управління у Карлівському та Машівському районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 09 листопада 2017 року вих. № 1314/121-17 в поданих гр. ОСОБА_4 на реєстрацію земельної ділянки документах (в паперовому та електронному вигляді) були відсутні відомості про перебування вказаної ділянки в оренді. Також зазначено, що інформація з Державного реєстру земель про державну реєстрацію договору оренди землі між ОСОБА_4 та ПСП "Перемога" на момент проведення державної реєстрації земельної ділянки станом на 03 вересня 2014 року не була перенесена до Державного земельного кадастру /том 1 а.с. 237, зворот а.с. 237/.

Як вбачається з матеріалів справи, 28 квітня 2017 року ОСОБА_3 подав до Реєстраційної служби заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права) /том 1 а.с. 217/, а саме: про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 1227102453216, що знаходиться у Полтавській області, Карлівський район, Верхньоланнівська сільська рада, кадастровий номер земельної ділянки: 5321681000:00:002:0201, на підставі договору оренди землі від 15 березня 2017 року, укладеного між ОСОБА_4 (орендодавець) та ОСОБА_3 (орендар) /том 1 а.с. 220-222/, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку приватної власності, сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в адміністративних межах Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області. Згідно пункту 2 цього договору оренди землі в оренду передається земельна ділянка загальною площею - 4,0013 га., в тому числі: рілля - 4,0013 га. Право власності орендодавця на земельну ділянку посвідчене державним актом на право власності на землю серія РІ №520164, кадастровий номер земельної ділянки 5321681000:00:00:002:0201.

10 травня 2017 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби ОСОБА_2 прийнято рішення № 35086614 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, яким вирішено провести державну реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки на земельну ділянку з реєстраційним номером 1227102453216, що розташована: Полтавська область, Карлівський район, Верхньоланнівська сільська рада, кадастровий номер земельної ділянки 5321681000:00:002:0201, за суб'єктом: ОСОБА_3 /том 1 а.с. 229/.

Згідно інформаційної довідки № 89761667 від 16 червня 2017 року за відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 1227102453216) вчинено запис про інше речове право № 20297656; дата державної реєстрації: 28.04.2017; підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі від 15.03.2017; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 35086614 від 10.05.2017, 10:31:15 ОСОБА_2, Реєстраційна служба, Полтавська область; вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки; відомості про суб'єкта іншого речового права: орендар ОСОБА_3, орендодавець ОСОБА_4; опис об'єкта іншого речового права: земельна ділянка площею 4,0013 га /том 1 а.с. 34-35/.

ОСОБА_7 управління у Карлівському та Машівському районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 16.08.2017 вих. № 814/121-17 повідомлено, що за заявою ПСП "Перемога" від 15.05.2017 ЗВ-5306686762017 про надання адміністративної послуги "Виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру, допущеної з вини органу, що здійснює його ведення", відділом внесено відповідні зміни до відомостей про державну реєстрацію іншого речового права (оренда) на вище вказану земельну ділянку, а саме внесено зміни щодо відомостей про державну реєстрацію права користування з ПСП "Перемога" та гр. ОСОБА_4 - дата реєстрації, строк дії договору оренди землі. На підтвердження даних змін станом на 15.05.2017 заявнику ПСП "Перемога" надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5305755052017 /том 1 а.с. 52/.

Згідно з повідомленням ОСОБА_7 управління Карлівського та Машівського районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 09.11.2017 № 1314/121-7 /том 1 а.с. 237, зворот а.с. 237/ відомості про державну реєстрацію договору оренди землі (дата реєстрації, реєстраційний номер та строк дії, назва та реквізити землекористувача) були внесені державним кадастровим реєстратором до Поземельної книги у відповідності до розділу "Виправлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру" Порядку ведення Державного земельного кадастру та на підставі наданих ПСП "Перемога" підтверджуючих матеріалів (копії договору оренди землі, зареєстрованого Карлівським виробничим відділом Полтавської РФ ДП "Центр ДЗК" від 01.09.2009 року № 040955600027) до заяви про надання відомостей з Державного земельного кадастру. На підтвердження внесених виправлених відомостей заявнику ПСП "Перемога" надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5305755052017 від 15.05.2017 року /том 1 а.с. 28-33/.

Не погодившись з рішенням державного реєстратора ОСОБА_2 від 10 травня 2017 року індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права, вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Закон України від 01.07.2004 № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Згідно з приписами частини 1 статті 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Закон № 1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.

Відповідно до частини 2 статті 3 Закону № 1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Частиною 3 статті 3 Закону № 1952-IV визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Згідно частини 4 статті 3 Закону № 1952-IV будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Частиною 1 статті 18 Закону № 1952-IV передбачено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно з частиною 4 статті 18 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Частиною 1 статті 26 Закону № 1952-IV передбачено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Відповідно до підпунктів 5, 6 частини 1 статті 24 Закону № 1952-IV встановлено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Пунктом 2 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" від 11 лютого 2010 року № 1878-VI встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом, здійснюється з 1 січня 2013 року.

За приписами пункту 3 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" від 11 лютого 2010 року № 1878-VI встановлено, що до 1 січня 2013 року державна реєстрація права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів.

Таким чином, до 01 січня 2013 року право оренди земельних ділянок виникало з моменту реєстрації територіальними органами земельних ресурсів договорів оренди земельних ділянок та з огляду на приписи частини 3 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" таке право оренди на земельні ділянки, що виникло до набрання чинності цим Законом, визнається дійсним.

Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, номер витягу: НВ-5301800742014 від 03.09.2014, у Державному земельному кадастрі станом на 03 вересня 2014 року були відсутні відомості про оренду або суборенду вищезазначеної земельної ділянки /том 1 а.с. 213-215/.

ОСОБА_7 управління у Карлівському та Машівському районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 16.08.2017 вих. № 814/121-17 /том 1 а.с. 52/ повідомлено, що за заявою ПСП "Перемога" ЗВ-5306686762017 від 15.05.2017 про надання адміністративної послуги "Виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру, допущеної з вини органу, що здійснює його ведення", відділом внесено відповідні зміни до відомостей про державну реєстрацію іншого речового права (оренда) на вище вказану земельну ділянку, а саме внесено зміни щодо відомостей про державну реєстрацію права користування з ПСП "Перемога" та гр. ОСОБА_4 - дата реєстрації, строк дії договору оренди землі. На підтвердження даних змін станом на 15.05.2017 заявнику ПСП "Перемога" надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5305755052017.

Згідно з повідомленням ОСОБА_7 управління Карлівського та Машівського районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 09.11.2017 №1314/121-7 /том 1 а.с. 237, зворот а.с. 237/, відомості про державну реєстрацію договору оренди землі (дата реєстрації, реєстраційний номер та строк дії, назва та реквізити землекористувача) були внесені державним кадастровим реєстратором до Поземельної книги у відповідності до розділу "Виправлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру" Порядку ведення Державного земельного кадастру та на підставі наданих ПСП "Перемога" підтверджуючих матеріалів (копії договору оренди землі, зареєстрованого Карлівським виробничим відділом Полтавської РФ ДП "Центр ДЗК" від 01.09.2009 року № 040955600027) до заяви про надання відомостей з Державного земельного кадастру. На підтвердження внесених виправлених відомостей заявнику ПСП "Перемога" надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5305755052017 від 15 травня 2017 року /том 1 а.с. 28-33/.

Як вбачається з матеріалів справи, між ОСОБА_4 (орендодавець) та ПСП "Перемога" (орендар) укладено договір оренди землі без дати та номера /том 1 а.с. 246-248/, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, державний акт серія РІ № 520164, реєстраційний № 178 від 26 травня 2001 року, яка знаходиться в адміністративних межах Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області, кадастровий номер № 5321681000:00:002:0201, загальною площею 4,00 га, у т.ч. 4,00 га рілля. Відповідно до пункту 6 цього договору договір укладено на 10 років.

Вказаний договір оренди землі зареєстрований у Карлівському районному відділі Полтавської Регіональної Філії Центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01 вересня 2009 року за № 040955600027 /том 1 зворот а.с. 247/.

Згідно з частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди.

Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом.

Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (частина перша статті 210 Цивільного кодексу України).

Відповідно до частини 2 статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України "Про оренду землі".

За змістом статей 18, 20 цього Закону (у редакції, яка була чинною на час реєстрації договору оренди землі - 01.09.2009) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.

Отже, строк дії договору оренди землі, умовами якого передбачено, що відлік строку оренди настає з моменту державної реєстрації цього договору, починається після набрання ним чинності, а не з моменту його укладення.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 07 червня 2017 року у справі № 6-872цс17.

Абзацом 2 частини першої статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Таким чином, право оренди землі у ПСП "Перемога" виникло з моменту реєстрації Карлівським районним відділом Полтавської Регіональної Філії Державного земельного кадастру договору оренди земельної ділянки, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01 вересня 2009 року № 040955600027, та з огляду на приписи частини 3 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" таке право оренди на земельні ділянки, що виникло до набрання чинності цим Законом, визнається дійсним.

Частиною 2 статті 3 Закону № 1952-IV встановлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Суд зазначає, що підставою для реєстрації припинення речового права шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно є угода про розірвання договору оренди земельної ділянки, та лише з моменту реєстрації припинення речового права у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", право оренди є припиненим.

При цьому згідно з приписами статті 31 Закону України від 06.10.1998 № 161-XIV "Про оренду землі" договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Доказів, що цей договір оренди землі, укладений між ПСП "Перемога" та ОСОБА_4, розірваний в установленому порядку та згідно діючого законодавства за згодою сторін або в односторонньому порядку на підставі рішення суду відповідачем або третіми особами в ході розгляду даної справи не надано, як і не надано доказів звернення до суду про оскарження дій державного реєстратора, який зареєстрував договір оренди землі, укладений між ПСП "Перемога" та ОСОБА_4.

Отже, оскільки припинення права оренди за договором оренди землі, укладеним між ОСОБА_4 (власником земельної ділянки) та орендарем ПСП "Перемога", у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстровано, тому право оренди на вказану вище земельну ділянку ПСП "Перемога" не припинено, договір оренди землі є чинним, а отже права та обов'язки по договору продовжують діяти.

Поземельна книга 5321681000000020201, копія якої наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 252-262/, також не містить інформації про розірвання вказаного договору оренди землі.

До того ж ОСОБА_4 був обізнаний про перебування земельної ділянки в користуванні ПСП "Перемога", що підтверджується копією заяви від 02.11.2016 /том 1 а.с. 131/ на ім'я директора ПСП "Перемога" ОСОБА_8, в якій ОСОБА_4 повідомлено, що в користуванні ПСП "Перемога" знаходиться його земельна ділянка загальною площею 4,00 га з кадастровим номером 5321681000:00:002:0201 та просить після збирання врожаю в 2016 році не проводити будь - яких сільськогосподарських робіт, оскільки має намір обробляти земельну ділянку самостійно.

Надаючи оцінку обвинуваченням представника третьої особи в підробленні позивачем договору оренди землі, суд зазначає, що дані обставини можуть бути перевірені виключно в порядку кримінально - процесуального законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно частини 2 статті 3 Закону № 1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Тобто, якщо договір оренди землі розірвано після 01 січня 2013 року, припинення права оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації в Державному реєстрі прав.

Запис про припинення у ПСП "Перемога" права оренди земельної ділянки кадастровий номер 5321681000:00:002:0201 в Державному реєстрі прав відсутній.

Разом з тим, 10 травня 2017 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби ОСОБА_2 прийнято рішення № 35086614 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень /том 1 а.с. 229/, на підставі якого внесено запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки кадастровий номер 5321681000:00:002:0201 площею 4,0013 га на підставі договору оренди землі від 15.03.2017, орендар - ОСОБА_3, орендодавець - ОСОБА_4, що підтверджується копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права /том 1 а.с. 230/.

Таким чином, приймаючи оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 35086614 від 10 травня 2017 року відповідач не перевірив наявність вже зареєстрованого права оренди на дану земельну ділянку, внаслідок чого здійснив повторну реєстрацію, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям без реєстрації угоди про розірвання договору оренди землі з попереднім орендарем.

Про недопустимість одночасного існування подвійної державної реєстрації неодноразово висловлювався у своїх рішеннях Верховний Суд України (постанова від 29 вересня 2015 року у справі № 21-760а15, постанова від 15 листопада 2016 року у справі № 21-3030а16).

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 від 10 травня 2017 року індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області, кадастровий номер земельної ділянки 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3, на підставі якого відповідачем внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, прийняте державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_2 без врахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому є неправомірним.

Зважаючи на те, що рішення державного реєстратора ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10 травня 2017 року № 35086614 є правовим актом індивідуальної дії та згідно з частиною 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі його неправомірності, визнається судом протиправним і скасовується, суд вважає за необхідне, відповідно до частини 2 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, вийти за межі позовних вимог про скасування рішення державного реєстратора ОСОБА_2 від 10.05.2017, індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права, натомість, визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 від 10 травня 2017 року індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області, кадастровий номер земельної ділянки 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3.

Стосовно позовних вимог про визнання неправомірними дій державного реєстратора ОСОБА_2 при прийнятті рішення та проведенні 10.05.2017 державної реєстрації іншого речового права, індексний номер 35086614, а саме, права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньо-Ланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області площею 4,0013 га, кадастровий номер 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3, суд виходить з наступного.

Правові наслідки для позивача створює саме рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 від 10 травня 2017 року індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області, кадастровий номер земельної ділянки 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3, - як рішення суб'єкта владних повноважень. Тобто на права та обов'язки позивача вплинуло саме оскаржуване рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 від 10 травня 2017 року індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права. При формулюванні позовних вимог позивач не конкретизував самостійних дій державного реєстратора, які б створювали для позивача якісь юридичні наслідки, окрім оскаржуваного рішення.

Таким чином, позовні вимоги про визнання неправомірними дій державного реєстратора ОСОБА_2 при прийнятті рішення та проведенні 10.05.2017 державної реєстрації іншого речового права, індексний номер 35086614, а саме, права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньо-Ланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області площею 4,0013 га, кадастровий номер 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3 - задоволенню не підлягають.

Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Стосовно клопотання представника третьої особи Тарана ОСОБА_6 О.В. про винесення окремої ухвали для виявлення причин та умов підроблення договору оренди землі між ПСП "Перемога" та ОСОБА_4 суд зазначає наступне.

За приписами частини 1 статті 166 Кодексу адміністративного судочинства України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. Про вжиті заходи суд повідомляється не пізніше одного місяця після надходження окремої ухвали.

Отже, постановлення окремої ухвали і направлення її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, є правом, а не обов'язком суду, та вказане право може бути реалізовано у разі виявлення судом під час розгляду справи порушення закону.

Разом з тим, оскільки обвинувачення в підробленні позивачем договору оренди землі можуть бути перевірені виключно в порядку кримінально - процесуального законодавства, клопотання представника третьої особи Тарана ОСОБА_6 О.В. про винесення окремої ухвали для виявлення причин та умов підроблення договору оренди землі між ПСП "Перемога" та ОСОБА_4 задоволенню не підлягає.

Відповідно до частин 1, 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Позивачем сплачено судовий збір в загальному розмірі 1600 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 96674568 від 28.07.2017 /том 1 а.с. 4/.

З огляду на вищевикладене, оскільки адміністративний позов задоволено частково, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок асигнувань Реєстраційної служби (ідентифікаційний код 41159987) витрати зі сплати судового збору на користь Приватного сільськогосподарського підприємства "Перемога" (ідентифікаційний код 03770939) у розмірі 800 грн. (вісімсот гривень).

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Приватного сільськогосподарського підприємства "Перемога" до державного реєстратора ОСОБА_2, треті особи: ОСОБА_3, ОСОБА_4 про визнання дій неправомірними та скасування рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 від 10 травня 2017 року індексний номер 35086614 про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки, що розташована на території Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області, кадастровий номер земельної ділянки 5321681000:00:002:0201 за ОСОБА_3.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок асигнувань Реєстраційної служби (ідентифікаційний код 41159987) витрати зі сплати судового збору на користь Приватного сільськогосподарського підприємства "Перемога" (ідентифікаційний код 03770939) у розмірі 800 грн. (вісімсот гривень).

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 29 листопада 2017 року.

Суддя С.С. Сич

Дата ухвалення рішення24.11.2017
Оприлюднено04.12.2017
Номер документу70578684
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1312/17

Постанова від 24.11.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 25.09.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 25.09.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 07.09.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні