ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" листопада 2017 р. Справа № 925/1256/17
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,
секретар судового засідання - Гень С.Г.,
за участі представників сторін:
від позивача - представник не з'явився,
від відповідача - ОСОБА_1 - керівник,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в
особі регіональної філії «Донецька залізниця» публічного
акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Лиман,
Донецька область
до товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче
підприємство «Вторметал» , м. Черкаси
про стягнення 102 490 грн. 00 коп.
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Черкаської області з позовом звернулося публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» до товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Виробниче підприємство «Вторметал» про стягнення 102 490 грн. 00 коп. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу у перевізному документі.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 03 жовтня 2017 року порушено провадження у справі та призначено розгляд справи в судовому засіданні на 17 жовтня 2017 року.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 17 жовтня 2017 року розгляд справи було відкладено на 02 листопада 2017 року.
В судовому засіданні, що відбулося 02 листопада 2017 року на підставі ст. 77 ГПК України було оголошено перерву до 28 листопада 2017 року.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, 22 листопада 2017 року на електронну адресу суду надійшли додаткові пояснення.
Позивач про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, про що повідомлений під розписку в судовому засіданні 02 листопада 2017 року.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував з підстав викладених у відзиві на позовну заяву від 12 жовтня 2017 року та зазначав, що відповідач виконав встановлені вимоги щодо способу визначення маси вантажу на повірених у встановленому порядку кранових вагах, які дозволено використовувати підприємству відповідно до телеграми публічного акціонерного товариства «Укрзалізниця» . При прийманні вантажу для перевезення, будь-яких претензій чи зауважень зі сторони залізниці не надходило. Крім того відповідач вказував, що контрольне зважування на станціях ім. Т. Шевченка, Волноваха та Сартана проводилось не тим самим способом як це було зроблено вантажовідправником, що не відповідає вимогам Правил видачі вантажів.
В діях відповідача як вантажовідправника у виникненні розходжень між даними маси вантажу зазначеними у накладній №42783266 та даними контрольних зважувань відсутня. Дані контрольних зважувань маси вантажу, проведені позивачем на станціях ім. Т. Шевченка, Волноваха та Сартана, значно різняться між собою через що носять ознаки недостовірності і неточності та не можуть мати перевагу над даними, визначеними відповідачем.
Водночас відповідач також не погоджується з розрахунком штрафу, оскільки штраф за неправильно зазначену у накладній масу має визначатися, виходячи з вартості провізної плати недостачі (надлишку) маси вантажу, що відповідає нормативному визначенню неналежного виконання зобов'язання.
У той же час, із наданого позивачем розрахунку штрафу вбачається, що суму заявлених до стягнення грошових коштів було обчислено з вартості провізної плати всього вантажу, що прямо суперечить ч. 2 ст. 549 ЦК України.
В зв'язку з чим, відповідач навів власний розрахунок штрафу, а саме: провізна плата вантажу масою 64 560 кг становить 20 498 грн. 00 коп., а маса вантажу визначена позивачем на станції призначення становить 62 950 кг, що на 1 610 кг менше, ніж зазначено у накладній. Таким чином відповідач вважає, що вартість провізної плати недостачі вантажу в 1 610 кг становить 511 грн. 18 коп. (20 498/64 560*1 610).
Отже, за розрахунками відповідача, розмір штрафу, який підлягає стягненню складає 2 555 грн. 90 коп. (5*511 грн. 18 коп.).
В зв'язку з чим, відповідач просив суд позовні вимоги задовольнити частково на суму 2 555 грн. 90 коп.
В судовому засіданні, яке відбулося 28 листопада 2017 року згідно ст. 85 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/1256/17.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, а також дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного:
Звертаючись до суду з відповідним позовом про стягнення з відповідача 102 490 грн. 00 коп. штрафу, позивач стверджував, що відповідачем було невірно вказано масу вантажу в накладній від 29 березня 2017 року за №42783266, в зв'язку з чим згідно ст. 122 Статуту залізниць України (далі - Статут) з відправника (відповідача) стягується штраф у розмірі визначеному ст. 118 Статуту.
Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено господарським судом під час її розгляду, 29 березня 2017 року товариством з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Виробниче підприємство «Вторметал» за залізничною накладною №42783266 у вагон №67670810 на станцію призначення Сартана Донецької залізниці було відвантажено лом стальний збірний, загальною масою 64 560 кг. Спосіб визначення маси - на кранових вагах, заводський №ВКЕ-11-10 №087.
В Додатку 3 «Пояснення щодо заповнення накладної» до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644 зазначено, що в графі 24 накладної «Маса вантажу, визначена відправником» заповнюється, якщо маса вантажу визначена відправником. Вказуються маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом). В графі 25 накладної «Маса вантажу, визначена залізницею» заповнюється, якщо масу вантажу визначено залізницею. Маса вказується у кілограмах (маса брутто вантажу), загальна маса відправки (прописом)
З копії накладної №42783266 вбачається, що маса вантажу визначена відправником (графа 24 накладної).
З даних залізничної накладної вбачається, що навантаження вагону здійснювалося засобами відправника (відповідача у справі), правильність внесених до накладної відомостей підтверджено підписом представника вантажовідправника, у відповідності до п. 2.3. Правил оформлення перевізних документів.
Згідно ст. 24 Статуту залізниць вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.
Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
По прибуттю потягу на станцію ім. Тараса Шевченка Одеської залізниці працівниками залізниці 31 березня 2017 року було здійснено перевірку маси вантажу у вагоні, якою було встановлено, що фактична маса брутто вагону склала 86 900 кг, тара вагону з ПД - 23 800 кг, маса вантажу нетто за ПД - 64 560 кг, фактична маса вантажу нетто 63 100 кг, що менша документу на 1 460 кг. Навантаження в вагоні нижче бортів 100-150 мм, вкрито металевими листами звареними та укрученими між собою, марковано вапном. Слідів втрати та крадіжки вантажу немає. Переважування проводилося двічі на 150 тонних тензометричних вагонних вагах ст. ім. Тараса Шевченка, контроль придатності 25 квітня 2016 року, вага підтвердилася.
04 квітня 2017 року на проміжній станції Волноваха на підставі акту загальної форми №548 від 04 квітня 2017 року було здійснено комісійне переважування вказаного вагону та складено комерційний акт.
Згідно комерційного акту №486202/38 від 05 квітня 2017 року було проведено контрольну перевірку на 150 тонних вагонних вагах ст. Волноваха, держповірка 15 лютого 2017 року, контрольний огляд-повірка 15 лютого 2017 року із зупинкою і розчіплюванням вагону. При контрольному зважуванні виявилось маса брутто - 86 000 кг, тара - 23 800 кг, нетто - 62 200 кг, що менше документу на 2 360 кг. Навантаження вантажу нижче рівня бортів на 10-15 см, вкритий листами, маркування вапном не порушено. В комерційному відношенні справний. Вагон без дверей, люки закриті на запірний механізм, вкручені дротом, технічно справний.
07 квітня 2017 року станцією Сартана Донецької області було складено комерційний акт №484809/275 згідно якого з розчіплюванням на справних 150 тонних держповірених 09 вересня 2016 року вагонних вагах вантажоотримувача було проведено комісійне переважування вагону №67670810. Фактично було виявлено брутто 86 750 кг, тара 23 800 кг, нетто 62 950 кг, що менше документу на 1 610 кг, більше на 150 кг ніж вказано в комерційному акті ст. ім. Т. Шевченка та менше на 750 кг, ніж вказано в комерційному акті ст. Волноваха. Вагон зважувався двічі, результат не змінився. Навантаження навалом, нижче рівня бортів 10-15 см, вкрита металевими листами, маркування вапном не порушено. В комерційному та технічному відношенні вагон справний. Вагон без дверей, люки закриті і вкручені дротом. З моменту прибуття і до комісійного переважування вагон перебував під охороною служби безпеки Азовсталь і ком. агентів ст. Сартана. Комісійне переважування здійснювали ваговщик і ст. пр. к-та Азовсталь Садовнічая, Головацкая, ДСМ ст. Сартана ОСОБА_2 і ком/агент ст. Сартана ОСОБА_3 Завідуючий вантажним двором за штатний розписом не рахується.
Зауважень на складений комерційний акт вантажоотримувачем зафіксовано не було.
Статтею 129 Статуту передбачено, що порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.
Згідно п. 10 Правил складання актів (стаття 129 Статуту) комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
В п. 12. Правил складання актів (стаття 129 Статуту) зазначено, що якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі «Є» комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: «Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено» . Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил.
Комерційні акти підписані посадовими особами залізниці, які відповідають за достовірність відомостей, зазначених у акті, що відповідає вимогам пункту 10 Правил складання актів.
Згідно ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, яка кореспондуються з вимогами ч. 4 ст. 909 та ч. 1 ст. 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначається транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 6 Статуту визначено, що накладна є основним перевізним документом встановленої форми, оформленим відповідно до цього Статуту та Правил, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Відповідно до ст. 122 Статуту за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у п'ятикратному розмірі провізної плати згідно зі статтею 118 цього Статуту, при цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Статтею 118 Статуту визначено, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
За ст. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин:
а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах;
б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу;
в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу;
г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.
Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.
Як зазначалося вище, результати комісійного зважування вантажу у відповідності до ст. 129 Статуту залізниць України, пункту 2 Правил складання актів підтверджується комерційними актами №420008/20 від 31 березня 2017 року, №486202/38 від 05 квітня 2017 року та №484809/275 від 07 квітня 2017 року.
Відповідно до пункту 2 Правил складання актів комерційні акти складаються для засвідчення таких обставин, зокрема, невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах.
Дані в комерційному акті зазначаються на підставі перевізних документів та виявлених обставин.
Відповідно до вищевказаних Правил складання актів на станції ім. Тараса Шевченка Одеської залізниці відбулась контрольне зважування вантажу у вагоні №67670810 в результаті чого було складено комерційний акт №420008/20 від 31 березня 2017 року (а.с. 11), яким засвідчено, що при зважуванні вантажу на 150 тонних тензометричних вагонних вагах (контроль придатності 25 квітня 2016 року) виявлено невідповідність маси вантажу - у вагоні менше ніж в документі на 1 460 кг.
На станції Волноваха Донецької залізниці відбулась контрольне переважування вантажу у вагоні №67670810 в результаті чого було складено комерційний акт №486202/38 від 05 квітня 2017 року (а.с. 12), яким засвідчено, що при зважуванні вантажу на 150 тонних вагонних вагах (держповірка 15 лютого 2017 року, контрольний огляд-повірка 15 лютого 2017 року) виявлено невідповідність маси вантажу - у вагоні менше ніж в документі на 2 360 кг.
На станції прибуття Сартана Донецької залізниці відбулася комісійне переважування вантажу у вагоні №67670810 в результаті чого було складено комерційний акт №484809/275 від 07 квітня 2017 року (а.с. 13), яким засвідчено, що при зважуванні вантажу на 150 тонних вагонних вагах виявлено невідповідність маси вантажу - у вагоні менше ніж в документі на 1 610 кг, що більше на 150 кг ніж вказано в комерційному акті станції ім. Тараса Шевченка Одеської залізниці і менше на 750 кг, ніж вказано в комерційному акті ст. Волноваха Донецької залізниці.
Згідно Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21 листопада 2000 року N644 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за N 863/5084, відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил, в тому числі графу «Маса вантажу визначена відправником» та в яких вказується маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом). Правильність внесених у накладну відомостей представник відправника підтверджує своїм підписом.
Отже, саме на відправника покладається обов'язок заповнення комплекту перевізних документів, а також надається можливість, до укладання договору перевезення, перевірити внесені до перевізного документу відомості і при необхідності скласти новий документ.
Судом встановлено, що у накладній №42783266 правильність внесених відомостей підтвердив своїм підписом представник відправника - відповідача ОСОБА_1
Пунктом 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21 листопада 2000 року, встановлено, що загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом, тип ваг указується в накладній. Маса вантажу визначається відправником. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити в накладній. Ваговимірювальні технічні засоби відправників (одержувачів) мають бути повірені органами Держспоживстандарту та взяті на облік залізницею відповідно до Інструкції про порядок застосування ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті.
Згідно п. п. 2.1., 2.3. Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31 липня 2012 року №442 засоби ваговимірювальної техніки (далі - ЗВВТ), які перебувають у власності як залізниць, так і організацій, які не належать до сфери управління Укрзалізниці (далі - сторонні організації), підлягають обліку залізницями.
Якщо ЗВВТ відповідають вимогам цієї Інструкції, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, вони беруться на облік ревізором вагового господарства дирекції, який відповідно до вимог пункту 2.2 розділу 2 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20 грудня 1996 року N411, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 лютого 1997 року за N 50/1854 (далі - ПТЕ), оформлює технічний паспорт засобу ваговимірювальної техніки (далі - технічний паспорт ЗВВТ) згідно з додатком 1 до цієї Інструкції. У технічному паспорті ЗВВТ робиться запис про повірку або державну метрологічну атестацію, вказується нормована похибка для різних режимів зважування згідно з вимогами пункту 1.9 розділу I цієї Інструкції, зазначається можливість зважування небезпечних вантажів згідно з наданими документами та робиться запис про придатність ЗВВТ для зважування відповідних вантажів, що перевозяться залізничним транспортом. У технічному паспорті електронних ЗВВТ записуються також заводські номери датчиків, вагопроцесора, у разі потреби - контрольне число фіскальної реєстрації регулювання ЗВВТ, зазначене в експлуатаційних документах виробника ЗВВТ, яке визначає його технічний стан.
Технічний паспорт ЗВВТ надається начальнику станції, на якій будуть оформлятися перевізні документи за результатами зважування на цих ЗВВТ.
Технічні паспорти ЗВВТ повинні зберігатися в місці, визначеному розпорядчим документом начальника станції, який забезпечує їх схоронність. На прохання власника ЗВВТ йому може бути надано копію технічного паспорта ЗВВТ.
Технічні паспорти ЗВВТ, які зберігаються у начальника станції, є документами, згідно з якими розглядаються претензії, пов'язані з визначенням маси вантажу.
Записи в технічному паспорті ЗВВТ у процесі експлуатації здійснюють:
керівники вагових бригад, ревізори вагового господарства дирекції - про огляд-перевірку, профілактичне технічне обслуговування, виконані ремонти та про усунення недоліків, виявлених особами, що проводили перевірку;
ревізори вагового господарства залізниці та дирекції - про результати перевірки (несправності ЗВВТ, невідповідності залізничних колій, вагонних ваг, фундаментів, вагових приміщень тощо вимогам нормативно-правових актів та/або нормативних документів) та, у разі потреби, про заборону зважування на ЗВВТ або заїзду на вагонні ваги із зазначенням причин;
державні повірники та повірники (далі - повірники) - про результати виконання повірки або державної метрологічної атестації;
керівники служб комерційної роботи та маркетингу залізниць, комерційних відділів дирекцій, Головного комерційного управління Укрзалізниці - про заборону зважування на ЗВВТ або заїзду на вагонні ваги із зазначенням причин за результатами перевірки;
інші ревізори - відповідно до своїх повноважень (п. 2.5. Інструкції).
З копії технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки вагонних ваг, заводський номер 003/1623 станція Волноваха Донецької залізниці (а.с.52-58) вбачається, що 15 лютого 2017 року вагонним вагам проведено державну повірку.
З копії технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки вагонних ваг, вид - тензометричні, заводський номер 1416, станція Сартана Донецької залізниці (а.с. 59-62) вбачається, що власником ЗВВТ є ПрАТ «МК «Азовсталь» . Згідно свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №981, ваги вагонні тензометричні, заводський номер 1416 - 09 вересня 2016 року проведено державну повірку.
Таким чином слід дійти висновку, що переважування вантажу здійснювалося на справних засобах ваговимірювальної техніки.
Відповідно до ст. ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Господарський суд приймаючи рішення оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесу всіх обставин справи в їх сукупності.
Оцінюючи зібрані у справі докази, суд дійшов наступних висновків:
перевезення вантажу здійснювалося залізничним транспортом по маршруту зазначеному в накладній;
в накладній саме відповідачем було зазначено масу вантажу - 64 560 кг;
ваги на яких було здійснено перевірку маси вантажу на станції призначення були придатні для зважування та пройшли відповідну повірку;
факт розходження даних про масу вантажу вказаної у перевізних документах з даними виявленими при зважуванні на вагах підтверджується належними та допустимими доказами;
Крім того, судом враховано, що отримувач вантажу не зафіксував зауважень на складений комерційний акт від 07 квітня 2017 року станцією Сартана Донецької області.
Тобто, отримано було одержувачем вантажу на 1 610 кг менше ніж вказано в провізному документі.
В добровільному порядку штраф відповідачем не сплачено, його розмір є вірним, строк сплати настав.
При цьому слід зазначити, що посилання відповідача на те, що розмір штрафу повинен нараховуватись на вартість провізної плати з урахуванням розміру недостачі вантажу суперечить ст. ст. 118, 122 Статуту згідно яких за неправильно вказану масу вантажу стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Також судом враховано, що розрахунок визначення провізної плати здійснюється у відповідності до розділу ІV «Ставки плати за перевезення» Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, який затверджено Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26 березня 2009 року №317 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15 квітня 2009 року №340/16356 та із застосуванням підвищуючого коефіцієнту у відповідності до наказу Міністерства України від 26 квітня 2016 року №161.
Відповідно до ч. 2 ст. 549 ЦК України штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання.
Основними складовими розміру провізної плати є відстань перевезення, рід вантажу, який перевозиться, приналежність рухомого складу, тощо.
Отже, маса вантажу та відстань не є єдиними складовими визначення розміру провізної плати для визначення «суми неналежно виконаного зобов'язання» .
Крім того, ст. ст.118, 122 Статуту передбачено стягнення штрафу не лише за невірно зазначену у накладній масу вантажу, а і за невірно вказану, зокрема, адресу та коду одержувача, при цьому «сума неналежно виконаного зобов'язання» в розумінні ст. 549 ЦК України відповідає розміру провізної плати за всю відстань перевезення, а «відсоток» становить п'ятикратний її розмір.
При цьому маса вантажу не має жодного значення для визначення штрафу при невірно вказаній адресі.
Щодо доводів відповідача стосовно того, що контрольне зважування проводилось не тим самим способом, тобто не на кранових вагах, і це суперечить п.22 Правил видачі вантажів враховано наступне:
Відповідно п. 22 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21 листопада 2000 року, перевірка маси вантажу на станції призначення проводиться, як правило , таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення.
Натомість, поняття «як правило» не виключає можливості визначення маси вантажу як на станції призначення, так і на попутній станції іншим способом ніж той, що було застосовано на станції відправлення.
Одночасно з пункту 3.18. Роз'яснення Вищого господарського суду України від 29 вересня 2008 року № 04-5/225 «Про внесення змін та доповнень до роз'яснення президії Вищого господарського суду України від 29 травня 2002 року N 04-5/601 «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею» вбачається, що пункт 22 Правил видачі вантажів передбачає, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. При цьому зважування вагону з вантажем на станції відправлення, зокрема, на 200-тонних електронних вагах, а при видачі на станції призначення на 100 - 150-тонних вагонних вагах або навпаки не є порушенням способу визначення маси вантажу.
Зважування вантажу на станції відправлення за допомогою кранових вагів, а перевірка маси вантажу при видачі на станції призначення на залізничних вагах також не є порушенням способу визначення маси при умові, що ваги були справні.
Інші доводи відповідача, що викладені у відзиві на позов не спростовують вищенаведеного, а тому заявлена до стягнення сума штрафу в розмірі 102 490 грн. 00 коп. підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в судовому порядку.
Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 49 ГПК України.
На підставі викладеного, та керуючись ст. 49, ст. ст. 82-85 ГПК України суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Виробниче підприємство «Вторметал» , бул. Шевченка, 208, офіс 3, м. Черкаси, ідентифікаційний код 36446728 на користь публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , вул. Привокзальна, 22, м. Лиман, Донецької області, ідентифікаційний код 40150216 - 102 490 грн. 00 коп. - штрафу та 1 600 грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.
Видати відповідний наказ після набрання рішення законної сили.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ХІІ ГПК України.
Повне рішення складено 29 листопада 2017 року.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2017 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70587027 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні