Рішення
від 29.11.2017 по справі 277/627/17
ЄМІЛЬЧИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 277/627/17

Номер рядка звіту 46

РІШЕННЯ

Іменем України

"29" листопада 2017 р. смт. Ємільчине

Ємільчинський районний суд Житомирської області в складі:

головуючого-судді: Греська В.А.

при секретарі Сорока М.М.

з участю представника позивача прокурора Палька М.О.

представників відповідача ОСОБА_1, ОСОБА_2

третьої особи: представника

Зеленицької с/р ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт Ємільчине справу за позовом керівника Новоград-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області до ОСОБА_4, третя особа: Зеленицька сільська рада Ємільчинського району про розірвання договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку, -

встановив :

Керівник Новоград-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру в Житомирській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_4, третя особа: Зеленицька сільська рада Ємільчинського району, в якому просив розірвати договір оренди землі №20/13 від 24.09.2013 pоку, укладений між ГУ Держгеокадастру в Житомирській області та ОСОБА_4 строком на 10 років, зобов'язати ОСОБА_4 повернути у володіння держави в особі ГУ Держгеокадастру в Житомирській області земельну ділянку, загальною площею 95,9879 га, яка розташована на території Зеленицької сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, за актом приймання-передачі, та стягнути з ОСОБА_4 на користь прокуратури Житомирської області фактично понесені судові витрати. Вимоги мотивує тим, що розпорядженням голови Ємільчинської РДА №225 від 14.09.2012 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Зеленицької сільської ради Ємільчинського району Житомирської області ОСОБА_4, площа якої становить 95,9879 га.

У подальшому між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ОСОБА_4 укладено договір оренди землі №20/13 від 24.09.2013 року строком на 10 (десять) років. Відповідно до договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 95,9879 га, кадастровий помер 1821782400:04:000:0348. Земельна ділянка передасться в оренду для ведення фермерського господарства.

ОСОБА_5 акту прийому-передачі від 24.09.2013 року, який є невід'ємною частиною договору, Головне управління Держземагентства в Житомирській області відповідно до наказу від 09.09.2013 № ЖТ/1821782400:04:000/00000379 передало, а ОСОБА_4 отримав у користування земельну ділянку, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, загальною площею 95,9879 га для ведення фермерського господарства строком на 10 років.

Позивач зазначив, що відповідно до даних Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) кадастровий номер 1821782400:04:000:0348 земельної ділянки площею 95,9879 га сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Ємільчинського району за межами населених пунктів Зеленицької сільської ради, знаходиться в архіві і був здійснений поділ раніше сформованої земельної ділянки, яка надана в оренду ОСОБА_4

Державна реєстрація вказаної земельної ділянки скасована 07.11.2014 року шляхом її поділу, в результаті чого утворено наступні земельні ділянки: площею 3,9880 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0371), площею 7,3033 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0372), площею 4,9085 га (кадастровий но6мер 1821782400:04:000:0373), площею 6,0813 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0374), площею 6,0200 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0375), площею 5,5052 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0376), площею 4,7750 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0377), площею 5,8103 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0378), площею 6.1801 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0379), площею 6.2956 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0380), площею 6,3025 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0381), площею 5,8945 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0382), площею 5,8358 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0383), площею 6.0224 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0384), площею 0,4576 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0385), площею 0,4885 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0386). площею 0,1422 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0387), площею 0.1597 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0388), площею 0,7778 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0389).

Наказом Головного управління Держземагентства в Житомирській області від 23.09.2014 № 6-1688/14-14-СГ надано дозвіл ОСОБА_4 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 95,9879 га, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Ємільчинського району за межами населених пунктів Зеленицької сільської ради.

На момент подання позову відносно спірної земельної ділянки кадастровий номер 1821782400:04:000:0348 площею 95,9879 га, відомості у Державному земельному кадастрі перебувають в архіві у зв'язку із скасуванням її державної реєстрації внаслідок поділу, подальшого утворення нових об'єктів цивільних прав (земельних ділянок) та їх державної реєстрації.

У результаті скасування державної реєстрації земельної ділянки припинив своє існування і предмет Договору - земельна ділянка, сформована та визначена відповідно до вимог закону, що істотно перешкоджає передбаченому Договором її використанню.

Право оренди земельної ділянки, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, площею 95,9879 га строком до 31.10.2023 року зареєстровано на підставі рішення державного реєстратора, індексний номер 7464290 від 31.10.2013.

Водночас, проведеним моніторингом Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що права оренди на земельні ділянки вказані вище не зареєстровані за будь-якою фізичною або юридичною особою. Між Головним управлінням Держгеокадастру (Держземагентства) у Житомирській області з однієї сторони і фізичними та/або юридичними особами з другої сторони договори оренди землі за вказаними кадастровими номерами не укладалися. Вказані земельні ділянки перебувають у фактичному користуванні ОСОБА_4 без реєстрації речового права на них у встановленому законом порядку, тобто за відсутності правових підстав.

Крім того, при обстеженні земельної ділянки, загальною площею 95,9879 га поблизу с. Вікторівка Зеленицької сільської ради Ємільчинського району було виявлено зняття родючого шару грунту на глибину близько двох метрів, що свідчить про невиконання ОСОБА_4, як орендарем, своїх обов'язків, визначених Договором та законом, по використанню земельної ділянки. Дана земельна ділянка була передана для ведення фермерського господарства та товарного виробництва, сінокосіння та випасання худоби, однак за цільовим призначенням не використовувалась. На даний час на орендованій земельній ділянці ОСОБА_4 площею близько 2 га залишились сліди розкопок. Йде ренатуралізація земель, знищується родючий шар грунту, відбувається забур'яненість землі, що веде до погіршення стану земельної ділянки.

Позивач також вказує на те, що у провадженні слідчого відділу Ємільчинського ВП перебуває кримінальне провадження, відомості про яке внесене до ЄРДР за №12017060160000024 від 23.01.2017 року за фактом незаконного видобування бурштину поблизу с. Вікторівка Ємільчинського району.

ОСОБА_4 є засновником фермерського господарства Успіх 2013 , яке має юридичну адресу: с. Довжик Житомирського району Житомирської області, а також власником нерухомого майна, будівель, в с. Вікторівка Ємільчинського району Житомирської області за адресами: вул. Барашівська, 16а, вул. Барашівська, 16б, вул. Барашівська, 16д, вул. Барашівська, 16ж, які відносяться до тваринницького комплексу, але протягом останніх років по даний час господарська діяльність, зокрема, пов'язана із розведенням великої рогатої худоби та тваринництвом, не здійснюється. Фермерське господарство Успіх 2013 протягом 2013-2017 pp. не подавало до вказаного органу державної влади звітність за формою №24-сг Звіт про виробництво продукції тваринництва та кількість сільськогосподарських тварин .

Перебування земельної ділянки у фактичному користуванні особи за відсутності реального використання відповідно до її цільового призначення істотно суперечить інтересам держави, оскільки призводить до втрати корисних властивостей земельної ділянки.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, утворених внаслідок скасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, та її поділу, не проводилась. Нормативна грошова оцінка проводилась лише відносно земельної ділянки, державна реєстрація якої скасована. У зв'язку із цим, орендна плата, зазначена у Договорі, не відповідає вимогам закону, оскільки визначена відносно предмету (земельної ділянки), що припинив своє реальне існування, водночас, внаслідок відсутності укладення договорів оренди на утворені в результаті поділу земельні ділянки та проведення у визначеному законом порядку нормативної грошової оцінки останніх не забезпечується надходження платежів за оренду землі до місцевою бюджету в законодавчо визначених розмірах шляхом їх правильного правового врегулювання.

Позивач вважає, що наведені у позові факти свідчать про те, що ОСОБА_4, як орендарем, взагалі не здійснювались будь-які дії, пов'язані із використанням земельної ділянки за цільовим призначенням. Натомість за клопотанням останнього проведено поділ земельної ділянки, після чого знову ж будь-які дії, спрямовані на здійснення діяльності на земельній ділянці згідно її цільового призначення, не проводились, а тому договір оренди землі підлягає розірванню за правилами ч. 2 ст. 651 ЦК України, ч. 1 ст. 32 Закону України Про оренду землі , а земельна ділянка загальною площею 95,9879 га, яка передана в оренду ОСОБА_4 згідно акту прийому-передачі від 24.09.2013 року - поверненню у володіння держави.

Позивач також зазначив, що позов пред'явлено прокурором в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру в Житомирській області, оскільки наявність у відповідача речового права оренди на земельну ділянку на підставі договору, істотна умова якого - предмет - зникла внаслідок скасування державної реєстрації земельної ділянки, використання останньої всупереч цільовому призначенню, а також невикористання її за цільовим призначенням взагалі суперечать інтересам держави у земельній сфері. Окрім того, фактичне користування землею без проведення відповідно до закону нормативної грошової оцінки земельних ділянок, утворених внаслідок поділу, і визначення розміру орендної плати істотно зачіпає й інтереси органу місцевого самоврядування Зеленицької сільської ради Ємільчинського району, до яких належить отримання плати за землю у визначеному законом розмірі. Однак цьому органу законом не надано повноваження звертатись до суду, оскільки він не є стороною вказаного договору, а виключно отримувачем коштів до дохідної частини місцевого бюджету. Вказане обумовлює необхідність звернення з даним позовом прокурора.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, зіславшись на обставини викладені в позовній заяві, просив задовольнити позов, додатково пояснивши, що дані про поділ земельної ділянки відсутні, ким проведено зняття ґрунту на 2 га землі не встановлено.

Представник ГУ Держгеокадастру у Житомирській області ОСОБА_6 в судовому засіданні позовні вимоги прокуратури підтримав лише з мотивів відсутності об'єкта оренди, зазначивши, що проведено поділ земельної ділянки за кадастровим номером 1821782400:04:000:0348 по заяві ОСОБА_4 на маленькі земельні ділянки, які мають відповідні кадастрові номера, але підтвердити державну реєстрацію зазначених земельних ділянок не може. Не вбачає підстав для скасування договору оренди землі з приводу втрати корисних властивостей земельної ділянки, оскільки не встановлено, ким залишено сліди розкопок поблизу с. Зелениця Ємільчинського району.

Представники відповідача ОСОБА_4 - ОСОБА_1, ОСОБА_7 заперечили проти задоволення позову, вказавши, що прокурор не зазначив в чому порушені права та інтереси ГУ Держслужби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області та в судовому засіданні не надав цьому будь-які докази. Земельна ділянка перебуває в оренді ОСОБА_4 на підставі договору оренди, відомості про який внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Відповідач ОСОБА_4 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Житомирській області із заявою про поділ земельної ділянки, оскільки фермерське господарство організувалося по сімейному типу і мав намір використовувати земельні ділянки членами фермерського господарства. Після чого звернувся із заявою про зміну умов або розірвання договору оренди землі і 03.07.2014 року отримав відповідь, що відсутні підстави для розірвання договору оренди землі. Договір оренди землі укладався під сінокосіння та випас великої рогатої худоби, були придбані приміщення. Орендована земля використовується за цільовим призначенням, росте трава, випасається худоба жителями с. Вікторівка. Вважають, що відсутні підстави для розірвання договору оренди землі та скасування його державної реєстрації та прокурор не надав докази, які стверджують про скасування державної реєстрації.

Представник третьої особи Зеленицької сільської ради Ємільчинського району в судовому засіданні зазначив, що підстав для розірвання договору оренди землі не вбачає. Відповідач ОСОБА_4 своєчасно проводить платежі за оренду землі. Орендна плата використовується для потреб освіти, медицини, ремонту доріг, комунальних послуг.

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не обґрунтований та не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Розпорядженням голови Ємільчинської районної державної адміністрації №80 від 05.04.2012 року ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, розташованої за межами населених пунктів на території Зеленицької сільської ради, площею 100 га для ведення фермерського господарства. Рекомендовано ОСОБА_4 замовити розроблення технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки в організаціях (осіб), які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт.

(а. с. 17, 26 зворот)

Розпорядженням голови Ємільчинської РДА №225 від 14.09.2012 року ОСОБА_4 затверджено проект землеустрою щодо відведення земель без закріплення межових знаків в натурі загальною площею 95,9879 га, яка надається в оренду терміном на 10 років для ведення фермерського господарства із земель запасу Зеленицької сільської ради Ємільчинського району; рекомендовано ОСОБА_4 замовити розроблення технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки в організаціях (осіб), які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, укласти договір оренди на дану земельну ділянку у відповідності до чинного законодавства, приступити до використання земельної ділянки після встановлення її меж в натурі (на місцевості) та державної реєстрації договору оренди землі.

(а. с. 31 зворот)

24.09.2013 року між орендодавцем Головним управлінням Держземагенства у Житомирській області та орендарем ОСОБА_4 укладено договір оренди землі №20/13, відповідно до якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 95,9879 га, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348 на строк 10 років, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 381779,82 грн. Даним договором встановлено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 15271,19 грн за 1 рік; визначено права та обов'язки сторін.

(а. с. 32-36)

ОСОБА_5 акту прийому-передачі від 24.09.2013 року, який є невід'ємною частиною договору оренди землі, ГУ Держземагенства в Житомирській області відповідно до наказу від 09.09.2013 року №ЖТ/1821782400:04:000/00000379 передало, а ОСОБА_4 отримав у користування земельну ділянку, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, загальною площею 95,9879 га для ведення фермерського господарства строком на 10 років.

(а. с. 41)

Відповідно до ст.6 ЗУ Про оренду землі право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Реєстраційною службою Ємільчинського районного управління юстиції 29.10.2013 року прийнято рішення про державну реєстрацію договору оренди землі від 24.09.2013 року.

(а. с. 43)

05.01.2014 року було зареєстроване фермерське господарство Успіх 2013 , ідентифікаційний код юридичної особи 39054520, місцезнаходження юридичної особи: с. Довжик, вул. Б. Хмельницького, 5, Житомирського району, Житомирської області, номер запису в ЄДР 12871020000003079 згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 15.01.2014.

Відповідно до ч.1 ст.11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень (ч.1 ст.60 ЦПК України).

Статтями 42,43 Конституції України та статтею 1 Закону України Про фермерське господарство передбачено, що кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян.

Як вбачається зі змісту ч.1 ст.7 Закону України Про фермерське господарство (далі Закон), для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.

Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону (ч.2 ст.7 Закону).

Повноваження органів виконавчої влади при наданні земельних ділянок державної або комунальної власності визначено ст.ст.123, 186-1 ЗК України, згідно яких підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Суд вважає безпідставним твердження прокурора про те, що наказом від 23.09.2014 року 6-1688/14-14-сг скасовано державний кадастровий номер 1821782400:04:000:0348 - земельної ділянки площею 95,9879 га переданої в оренду ОСОБА_4

Відповідно до наказу від 23.09.2014 року 6-1688/14-14-сг надано дозвіл ОСОБА_4 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 95,9879 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0348) сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Ємільчинського району, за межами населених пунктів Зеленицької сільської ради, шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки, яка надана в оренду. Даним наказом визначено, що розроблена технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, яка про інвентаризована, підлягає погодженню та затвердженню відповідно до вимог чинного законодавства. Відділу Держземагенства в Ємільчинському районі при погодженні документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки забезпечити в установленому законодавством порядку: розгляд технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на предмет погодження; реєстрацію земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. При розробленні документації із землеустрою визначити наявність або відсутність обмежень, обтяжень щодо користування земельною ділянкою.

Дозвіл на отримання земельної ділянки та договір оренди укладений з фізичною особою ОСОБА_4, а не фермерським господарством Успіх 2013 .

Зі змісту ст.ст. 7, 8 ЗУ Про фермерське господарство вбачається, що земельна ділянка передається для ведення фермерського господарства громадянам, а не фермерському господарству і після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Таким чином ОСОБА_4Я, дотримано встановлену законом послідовність оформлення договору оренди землі з ним як фізичною особою та послідуюча державна реєстрація фермерського господарства.

Земельна ділянка ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства надана єдиним масивом, як передбачено ч.7 ст.7 ЗУ Про фермерське господарство .

Фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства відповідно до закону (ст.1 ч.1 ЗУ Про фермерське господарство ).

Відповідно до ст.12 ЗУ Про фермерське господарство , фермерське господарство може використовувати одночасно різні земельні ділянки: що належать на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельні ділянки, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельні ділянки, що використовуються фермерським господарством на умовах оренди.

Заборони на передачу кількох земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства, кожна з яких виділяється єдиним масивом, Закон Про фермерське господарство не містить, як і створення фермерського господарства на базі кількох орендованих земельних ділянок.

У відповідності до п.38 Договору оренди землі №20/13 від 24.09.2013 року стверджується, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

(а. с. 35)

Повідомленням ОСОБА_4 ГУ Держземагенства в Ємільчинському районі від 03.07.2014 року стверджується, що йому відмовлено в розірванні договору оренди землі за відсутністю для цього підстав.

(а. с. 119)

Посилання прокурора про невиконання ОСОБА_4 як орендарем своїх обов'язків, визначених Договором та законом, використання земельної ділянки всупереч її цільовому призначенню, оскільки на площі 2 га виявлено зняття родючого грунту на глибину близько 2 м, суд вважає безпідставними та спростовуються матеріалами справи.

Відповідно до акту обстеження земельної ділянки від 20.03.2017 року виявлено зняття родючого шару ґрунту на глибину близько 2 м., але на якій саме площі виявлено зняття не зазначено. Особу, яка знищила родючий шар ґрунту на місці не виявлено та не встановлено.

(а. с. 64-65)

ОСОБА_5 з ЄРДР 23.01.2017 року внесено до ЄРДР дані про те, що що 23.01.2017 року близько 11 год. 32 хв. поблизу с. Вікторівка було виявлено факт незаконного видобутку бурштину.

(а. с. 59)

Довідкою Ємільчинського ВП Новоград-Волинського ГУНП України в Житомирській області стверджується, що 18, 20, 22, 23 січня, 01 лютого 2017 року до Ємільчинського ВП надійшло 7 повідомлень про незаконний видобуток бурштину поблизу с. Вікторівка Ємільчинського району невідомими особами та особами, які затримувалися працівниками поліції.

(а. с. 60)

Твердження прокурора про втрату корисних властивостей земельної ділянки за відсутності реального використання відповідно до її цільового призначення, суд вважає необґрунтованим та безпідставним, оскільки суду надано лише протокол огляду земельних ділянок від 27.02.2017 року, з якого слідує, що на орендованих землях ОСОБА_4 площею близько 2 га залишилися сліди розкопок, але чи на всій площі вказаної ділянки, чи окремими ділянками не зазначено. Земельна ділянка для ведення фермерського господарства та товарного виробництва - для сінокосіння та випасання худоби не використовувалася.

(а. с. 62)

Ст.124 ч.1 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Ч. 2 даної статті встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

ОСОБА_5 ст.134 ЗК України (в редакції чинній на час надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті, згідно якої не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

Ст. 123 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні.

Відповідно до ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

ОСОБА_5 ст.14 ЗУ України Про оренду землі договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

У відповідності до ст.15 ЗУ Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

ОСОБА_5 ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

ОСОБА_5 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

В судовому засіданні позивач не зазначив чого було позбавлено і на що розраховувало ГУ Держгеокадастру у Житомирській області.

Частиною 3 статті 31 Закону України «Про оренду землі визначено, що договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Таким чином, нормами чинного законодавства України визначено два шляхи дострокового розірвання договору оренди землі: за згодою сторін; за рішенням суду.

Відповідно до ч.1 ст. 32 ЗУ Про оренду землі на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Так, підставами для дострокового розірвання договору оренди землі можуть бути: якщо ініціатором витупає власник земельної ділянки (орендодавець) - нецільове використання земельної ділянки, несплата орендної плати, екологічна шкода ділянці від діяльності орендаря, її забруднення та забур'янення тощо, якщо ініціатором виступає орендар - створення перешкод орендареві у користуванні земельною ділянкою тощо.

Статтею 25 ЗУ Про оренду землі передбачено, що орендар земельної ділянки зобов'язаний: приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку; виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати копію договору відповідному органу доходів і зборів.

Крім того, ст.24 ЗУ Про оренду землі встановлено, що орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати.

ОСОБА_5 ч.1 ст.34 ЗУ Про оренду землі у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Відповідно до ч.1 ст.3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Частиною 1 ст. 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні (правова позиція Верховного Суду України у постанові від 25 грудня 2013 року по справі №6-78цс13).

Також, Верховним Судом України у справі №6-94цс13 від 25 грудня 2013 року зроблено правовий висновок, згідно якого однією з обов'язкових умов визнання договору недійсним є порушення у зв'язку з його укладенням прав та охоронюваних законом інтересів позивача. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, а позивач посилається на формальне порушення закону у суду немає правових підстав для задоволення позову.

З матеріалів справи вбачається та позивачем не заперечується, що орендар вчасно сплачує орендну плату за договором, а використання орендарем земельної ділянки за нецільовим призначенням позивачем у судовому засіданні не доведено.

З огляду на наведене суд приходить до висновку, що прокурором не доведено порушення інтересів держави в інтересах ГУ Держгеокадастру в Житомирській області внаслідок передання ОСОБА_4 в оренду земельної ділянки.

Таким чином, суд, аналізуючи в сукупності всі досліджені докази по справі та даючи їм належну оцінку, прийшов до висновку, що правових підстав для розірвання договору оренди землі №20/13 від 24.09.2013 року укладеного ГУ Держгеокадастру в Житомирській області та ОСОБА_4 не вбачається.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 42, 43 Конституції України, ст.ст. 15, 651 ЦК України, ст.ст. 93, 123, 124, 125, 134, 186-1 ЗК України, ст.ст. 1, 7, 8 ЗУ Про фермерське господарство , ст.ст. 6, 14, 15, 24, 25, 31, 32 ЗУ Про оренду землі , ст.ст. 3, 10, 11, 60, 212-215 ЦПК України, суд, -

в и р і ш и в:

У задоволенні позову керівника Новоград-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області до ОСОБА_4, третя особа: Зеленицька сільська рада Ємільчинського району про розірвання договору оренди землі №20/13 від 24.09.2013 pоку, укладеного між ГУ Держгеокадастру в Житомирській області та ОСОБА_4 строком на 10 років, зобов'язання ОСОБА_4 повернути у володіння держави в особі ГУ Держгеокадастру в Житомирській області земельну ділянку, загальною площею 95,9879 га, яка розташована на території Зеленицької сільської ради Ємільчинського району Житомирської області та стягнення з ОСОБА_4 на користь прокуратури Житомирської області фактично понесених судових витрат - відмовити за безпідставністю позовних вимог.

На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до апеляційного суду Житомирської області через Ємільчинський районний суд протягом десяти днів з дня його проголошення.

Суддя /підпис/

Копія вірна:

Суддя: ОСОБА_8

СудЄмільчинський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення29.11.2017
Оприлюднено04.12.2017
Номер документу70594234
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —277/627/17

Постанова від 16.12.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Жданова Валентина Сергіївна

Ухвала від 11.06.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лесько Алла Олексіївна

Ухвала від 10.04.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лесько Алла Олексіївна

Постанова від 06.02.2018

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Павицька Т. М.

Постанова від 06.02.2018

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Павицька Т. М.

Ухвала від 09.01.2018

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Павицька Т. М.

Ухвала від 09.01.2018

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Павицька Т. М.

Рішення від 29.11.2017

Цивільне

Ємільчинський районний суд Житомирської області

Гресько В. А.

Ухвала від 29.08.2017

Цивільне

Ємільчинський районний суд Житомирської області

Гресько В. А.

Ухвала від 16.08.2017

Цивільне

Ємільчинський районний суд Житомирської області

Гресько В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні