УКРАЇНА
Апеляційний суд Житомирської області
Справа №277/627/17 Головуючий у 1-й інст. Гресько В. А.
Категорія 47 Доповідач Павицька Т. М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2018 року Апеляційний суд Житомирської області у складі:
головуючого Павицької Т.М.,
суддів Трояновської Г.С., Талько О.Б.
секретаря Ковальської Я.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі цивільну справу №277/627/17 за позовом керівника Новоград-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області до ОСОБА_1, третя особа - Зеленицька сільська рада Ємільчинського району Житомирської області про розірвання договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку, за апеляційною скаргою заступника прокурора Житомирської області на рішення Ємільчинського районного суду Житомирської області від 29 листопада 2017 року, ухвалене суддею Гресько В.А. в смт.Ємільчине,
в с т а н о в и в :
У липні 2017 року керівник Новоград-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1, третя особа - Зеленицька сільська рада Ємільчинського району Житомирської області про розірвання договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку. В обґрунтування позову зазначав , що між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі №20/13 від 24.09.2013 року строком на 10 років. Відповідно до договору в оренду передається земельна ділянка для ведення фермерського господарства загальною площею 95,9879 га, кадастровий помер 1821782400:04:000:0348. Відповідно до даних Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) кадастровий номер 1821782400:04:000:0348 земельної ділянки площею 95,9879 га сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Ємільчинського району за межами населених пунктів Зеленицької сільської ради, знаходиться в архіві і був здійснений поділ раніше сформованої земельної ділянки, яка надана в оренду ОСОБА_1 Державна реєстрація вказаної земельної ділянки скасована 07.11.2014 року шляхом її поділу, в результаті чого утворено наступні земельні ділянки: площею 3,9880 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0371), площею 7,3033 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0372), площею 4,9085 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0373), площею 6,0813 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0374), площею 6,0200 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0375), площею 5,5052 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0376), площею 4,7750 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0377), площею 5,8103 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0378), площею 6,1801 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0379), площею 6,2956 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0380), площею 6,3025 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0381), площею 5,8945 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0382), площею 5,8358 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0383), площею 6,0224 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0384), площею 0,4576 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0385), площею 0,4885 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0386), площею 0,1422 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0387), площею 0,1597 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0388), площею 0,7778 га (кадастровий номер 1821782400:04:000:0389). На момент подання позову відносно спірної земельної ділянки кадастровий номер 1821782400:04:000:0348 площею 95,9879 га, відомості у Державному земельному кадастрі перебувають в архіві у зв'язку із скасуванням її державної реєстрації внаслідок поділу, подальшого утворення нових об'єктів цивільних прав (земельних ділянок) та їх державної реєстрації. У результаті скасування державної реєстрації земельної ділянки припинив своє існування і предмет Договору - земельна ділянка, сформована та визначена відповідно до вимог закону, що істотно перешкоджає передбаченому Договором її використанню. Права оренди на вищевказані земельні ділянки не зареєстровані за будь-якою фізичною або юридичною особою. Вказані земельні ділянки перебувають у фактичному користуванні ОСОБА_1 без реєстрації речового права на них у встановленому законом порядку, тобто за відсутності правових підстав. Крім того, відповідач використовує земельну ділянку загальною площею 95,9879 га не за цільовим призначенням. На даній земельній ділянці виявлено сліди розкопок. Йде ренатуралізація земель, знищується родючий шар грунту, відбувається забур'яненість землі, що веде до погіршення стану земельної ділянки. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, утворених внаслідок скасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, та її поділу, не проводилась, у зв'язку із цим, орендна плата, зазначена у Договорі, не відповідає вимогам закону, оскільки визначена відносно предмету (земельної ділянки), що припинив своє реальне існування. Водночас, внаслідок відсутності укладення договорів оренди на утворені в результаті поділу земельні ділянки та проведення у визначеному законом порядку нормативної грошової оцінки останніх не забезпечується надходження платежів за оренду землі до місцевого бюджету в законодавчо визначених розмірах шляхом їх правильного правового врегулювання. Враховуючи вищевикладене просив, розірвати договір оренди землі №20/13 від 24.09.2013 pоку, укладений між ГУ Держгеокадастру в Житомирській області та ОСОБА_1 строком на 10 років, зобов'язати ОСОБА_1 повернути у володіння держави в особі ГУ Держгеокадастру в Житомирській області земельну ділянку, загальною площею 95,9879 га, яка розташована на території Зеленицької сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, за актом приймання-передачі, та стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури Житомирської області фактично понесені судові витрати.
Рішенням Ємільчинського районного суду Житомирської області від 29 листопада 2017 року відмовлено керівнику Новоград-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області у задоволенні позову.
В апеляційній скарзі заступник прокурора Житомирської області, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процессуального права, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги. В обгрунтування апеляційної скарги, зокрема, вказує, що висновки суду, що прокурором не доведено порушення конкретного інтересу держави, є помилковими. В результаті скасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, загальною площею 95,9879 га, відсутня істотна умова договору оренди землі - об'єкт, однак судом першої інстанції не надано належної оцінки даним обставинам. Також безпідставними є твердження суду першої інстанції щодо відсутності порушення ОСОБА_1, як орендарем, свої обов'язків, зокрема, використання орендованої земельної ділянки всупереч її цільовому призначенню.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, розпорядженням голови Ємільчинської РДА №225 від 14.09.2012 року ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою щодо відведення земель без закріплення межових знаків в натурі загальною площею 95,9879 га, яка надається в оренду терміном на 10 років для ведення фермерського господарства із земель запасу Зеленицької сільської ради Ємільчинського району. Рекомендовано ОСОБА_1: замовити розроблення технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки в організаціях (осіб), які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт; укласти договір оренди на дану земельну ділянку у відповідності до чинного законодавства; приступити до використання земельної ділянки після встановлення її меж в натурі (на місцевості) та державної реєстрації договору оренди землі.
24.09.2013 року між Головним управлінням Держземагенства у Житомирській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі №20/13, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Зеленицької сільської ради (за межами населенного пункту) Ємільчинського району Житомирської області, загальною площею 95,9879 га, кадастровий номер 1821782400:04:000:0348, на строк 10 років. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 381779 грн. 82 коп. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 15271 грн. 19 коп. за 1 рік.
Відповідно до акту прийому-передачі від 24.09.2013 року, який є невід'ємною частиною договору оренди землі, ГУ Держземагенства в Житомирській області передало, а ОСОБА_1 отримав у користування вищевказану земельну ділянку.
Статтею 6 Закону України Про оренду землі визначено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
29.10.2013 року державним реєстратором Ємільчинського районного управління юстиції проведено державну реєстрацію договору оренди землі від 24.09.2013 року.
Встановлюючи викладені в позові обставини та характер правовідносин сторін у справі, які з них випливають, суд першої інстанції не врахував таке.
Вирішуючи питання про відкриття провадження у справі, суди повинні виходити з того, що відповідно до статей 15 , 16 ЦПК України (в редакції на час відкриття провадження у справі та ухвалення судового рішення) у порядку цивільного судочинства суди розглядають справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, а також з інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ, зокрема, за ст. ст. 1 , 12 ГПК України віднесено до компетенції господарських судів.
В пунктах 2, 3 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ судам роз'яснено, що за загальним правилом розмежування компетенції судів з розгляду земельних та пов'язаних із земельними відносинами майнових спорів відбувається залежно від суб'єктного складу їх учасників. Ті земельні та пов'язані із земельними відносинами майнові спори, сторонами в яких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статус суб'єкта підприємницької діяльності, розглядаються господарськими судами.
Оскільки фермерські господарства є юридичними особами, їхні земельні спори з іншими юридичними особами, у тому числі про надання чи продаж із земель державної або комунальної власності земельної ділянки для розширення господарства, підсудні господарським судам.
Згідно з ч. 3 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Як вбачається з матеріалів справи, державна реєстрація ФГ Успіх 13 засновником якого є ОСОБА_1, проведена 05 січня 2014 року. Саме йому була виділена спірна земельна ділянка для ведення фермерського господарства. ФГ Успіх 13 свою діяльність не припинило, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції встановивши, що з 20 січня 2014 року була проведена державна реєстрація ФГ Успіх 13 , засновником якого є ОСОБА_1, не врахував положення ст.15 ЦПК України (яка діяла на час ухвалення судового рішення) і ст. ст. 12 , 21 ГПК України , а також те, що спори з приводу земельних ділянок, які були видані фізичним особам для ведення фермерського господарства і в подальшому використовувались ними у господарській діяльності фермерського господарства підлягають розгляду в порядку господарського судочинства.
За наведених обставин рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з закриттям провадження у справі, оскільки справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства. Про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з державного бюджету.
Згідно ч.1 ст.377 ЦПК України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню в апеляційному порядку повністю або частково з закриттям провадження у справі або залишенням позову без розгляду у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 255 та 257 цього Коексу.
Пунктом 5 ч.1 ст.7 Закону України Про судовий збір визначено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі: закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв'язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.
У випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми; в інших випадках, установлених частиною першою цієї статті, - повністю.
Прокуратурою Житомирської області при подачі позову сплачено судовий збір у розмірі 11 783 грн. 18 коп. та за подання апеляційної скарги 3 520 грн., а всього 15 303 грн. 18 коп.(т.1 а.с.1,78,240).
З огляду на наведене, сплачений судовий збір в сумі 15 303 грн. 18 коп. підлягає поверненню прокуратурі Житомирської області.
Керуючись ст.ст. 268, 255, 367, 368, 377, 381-384 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу заступника прокурора Житомирської області задовольнити частково.
Рішення Ємільчинського районного суду Житомирської області від 29 листопада 2017 року скасувати.
Закрити провадження у справі за позовом керівника Новоград-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області до ОСОБА_1, третя особа - Зеленицька сільська рада Ємільчинського району Житомирської області про розірвання договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку.
Повернути прокуратурі Житомирської області із державного бюджету 15 303 грн. 18 коп. судового збору.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Дата складення повного судового рішення 07 лютого 2018 року.
Головуючий
Судді
Суд | Апеляційний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72047578 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Житомирської області
Павицька Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні