Постанова
від 28.11.2017 по справі 806/2521/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2017 року м.Житомир справа № 806/2521/17

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Капинос О.В.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,

за участю: представника позивача ОСОБА_1,

представника третіх осіб ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" до Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиці Бердичевської Оксани Василівни, Державного реєстратора Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області Буравського Владислава Віталійовича, Попільнянської районної державної адміністрації Житомирської області, за участю тертіх осіб на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору -ОСОБА_5, Фермерського господарства "Новацький", Товариства з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро" про визнання протиправними та скасування рішень,

встановив:

Приватне акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" звернулася до суду з позовом, в якому просить:

-Визнати протиправними та скасувати рішення Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції Бердичевської Оксани Василівни про державну реєстрацію права оренди: індексний номер 22717755 від 09.07.2015; індексний номер 19317449 від 13.02.2015; індексний номер 32805124 від 08.12.2016.

-Визнати протиправними та скасувати рішення Державного реєстратора Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області Буравського Владислава Віталійовича про державну реєстрацію права оренди: індексний номер 19592923 від 25.02.2015.

В обгрунтування позову зазначив, що є законним користувачем земельних ділянок на підставі договорів оренди, які були укладені між позивачем та фізичними особами - власниками земельних ділянок у 2007-2008,2011 роках. Проте, під час перевірки наявності в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та державному реєстрі прав власності на нерухоме майно записів щодо реєстрації вищевказаних договорів оренди було встановлено, що належні позивачу на праві користування земельні ділянки передані в користування іншим орендарям - ОСОБА_5, Фермерському господарству "Новацький", Товариства з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро" і до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстраторами відповідача внесено відповідні записи про виникнення іншого речового права, а саме прийняті спірні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Позивач вважає такі рішення протиправними та просить їх скасувати.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримав та просив задовольнити його у повному обсязі.

Відповідач - Державний реєстратор Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції Бердичевська Оксана Василівна в судове засідання не з"явилася, повідомлена про розгляд справи належним чином.

Відповідач - Державний реєстратор Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області Буравський Владислав Віталійович в судове засідання не з"явився, повідомлений про розгляд справи належним чином. Згідно поданих письмових заперечень, просить у позові відмовити. В обгрунтування заперечень зазначив, що під час реєстрації права оренди на спірну земельну ділянку за Товариством з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро" не було зареєстровано інших речових прав на земельну ділянку, власник розпорядився земельною ділянкою відповідно до законодавства. Тому вважає, що ним, як державним реєстратором проведено державну реєстрацію договорів оренди відповідно до вимог чинного законодавства.

Представник відповідача - Попільнянської РДА в судове засідання не з"явився, повідомлений про розгляд справи належним чином.

Представник третіх осіб в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимоги, згідно поданих письмових заперечень. В їх обґрунтування зазначив, що Державними реєстраторами Бердичевською О.В. та Буравським В.В. правомірно проведено державну реєстрацію договорів оренди укладених між ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ФГ "Новацький (договір оренди від 01.12.2016, та від 01.02.2015), а також між ОСОБА_8 та ОСОБА_5 (договір оренди від 02.07.2015) , між ОСОБА_9 та ТОВ "Хортиця-Агро" (договір оренди від 30.01.2015), на підставі належним чином оформлених документів. Також вказав, що орендодавці, які прийняли у спадок спірні земельні ділянки не бажали продовжувати строк дії договорів оренди з позивачем. Крім того, реєстрація договору оренди землі між ОСОБА_6 та ЗАТ "ТАКО", згідно інформації ГУ Держгеокадстру від 02.08.2017, відсутня. Тому вважає позов безпідставний.

Заслухавши пояснення представника позивача та третіх осіб, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити, з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_10 є власником земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 3,2368 га, розташованої на території Парипської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, що підтверджується державним актом серії НОМЕР_7, який виданий на підставі розпорядження голови Попільнянської РДА від 04.04.2006 № 202. Копія даного акту міститься в матеріалах справи (т.2 а.с. 61).

18.03.2007 року між ОСОБА_10 та Приватним акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 10 років було укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1. Договір був зареєстрований у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 19.06.2007 №040721900023 (т.1 а.с. 111-114).

19.06.2007 до договору між вказаними сторонами було укладено додаткову угоду №040721900023, згідно якої термін дії договору оренди продовжено до 2023 року. Дану угоду було зареєстровано у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 21.01.2009 за №040921900108 (т.2 а.с. 139-140).

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 3,2368 га, розташованої на території Парипської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, зареєстроване право власності за ОСОБА_8, про що свідчить державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3, який виданий на підставі розпорядження голови Попільнянської РДА від 15.08.2008 № 401, та інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. (т.2 а.с.29, 33-37)

Також судом встановлено, що 25.07.2008 між ОСОБА_11 та ЗАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 15 років було укладено договір оренди земельної ділянки розташованої на території Миролюбівської сілсьької ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером НОМЕР_2. Договір був зареєстрований у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 11.09.2008 за №040821900241. (т.1 а.с.117-118).

В подальшому, право власності на вказану земельну ділянку перейшло до ОСОБА_9 на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 10.12.2013, у зв"язку зі смертю ОСОБА_11 (т.1 а.с.77-79)

05.09.2008 між ОСОБА_12 та Приватним акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 15 років було укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території сільської ради Попільня Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером НОМЕР_4. Договір був зареєстрований у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 24.11.2008 №040821900343. (т.1 а.с.119-120) Вказана земельна ділянка належить Орендодавцю на підставі державного акту про право власності на земельну ділянку НОМЕР_8.

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_12 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть та право власності на земельну ділянку набула ОСОБА_7, що підтверджується свідоцтвом про право на спадщину за законом від 30.08.2010 та державним актом на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_6. (т. 1 а.с. 190,193,194).

20.07.2011 між ОСОБА_6 та Приватним акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 15 років було укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Турбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером НОМЕР_5. Договір був зареєстрований у відділі Держкомзему у Попільнянському районі про що вчинено запис від 07.12.2011 №182470004001323. (т.1 а.с.121-122). Вказана земельна ділянка належить орендодавцю на підставі державного акту про право власності на земельну ділянку ІІІ-ЖТ 045048.

Отже, вищевказані договори та додаткові угоди до них зареєстровані Попільнянським районним відділом Житомирської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" та у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у державному реєстрі земель вчинено відповідні записи.

В подальшому право власності на земельну ділянку набула ОСОБА_13 на підставі свідоцтва про право власності на спадщину за законом №1206 від 01.11.2016. (т. 1 а.с. 202)

Як свідчать матеріали справи, між власниками земельних ділянок, в період дії попередніх договорів оренди, було укладено нові договори оренди з іншими орендарями, а саме:

01.02.2015 між ОСОБА_7 (спадкоємець ОСОБА_12) та ФГ "Новацький" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території сільської ради Попільня Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером НОМЕР_4. (т.1 а.с.178-180)

01.12.2016 між ОСОБА_14 (спадкоємець ОСОБА_6) та ФГ "Новацький" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Турбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером НОМЕР_5. (т.1 а.с199-200)

Також, 02.07.2015 між ОСОБА_8 та ОСОБА_5 (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Парипської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером НОМЕР_1. (т.1 а.с.221-222)

30.01.2015 між ОСОБА_9 (спадкоємець ОСОБА_11) та ТОВ "Хортиця-Агро" укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером НОМЕР_2. (т.1 а.с.80-81)

Встановлено, що у 2015-2016 роках права оренди на спірні земельні ділянки за третіми особами зареєстровані Державним реєстратором Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції Бердичевською Оксаною Василівною та Державним реєстратором Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області Буравським Владиславом Віталійовичем.

Дані обставини підтверджені витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права).

Вважаючи, що відповідачі здійснили подвійну реєстрацію права оренди на одні і ті ж земельні ділянки, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав), згідно зі ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (в редакції на час вчинення реєстраційної дії), - державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 1952-IV передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та речові права, похідні від права власності, зокрема, право оренди (суборенди) земельної ділянки.

У ч.3, 4 ст. 3 Закону № 1952-IV установлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647.

У відповідності до ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Частиною 2 ст. 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди) визначено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди).

Єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок (далі - договори оренди), на час укладення позивачем зазначених договорів оренди, були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073.

Відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 (у редакції, чинній на час укладення позивачем договорів, надалі - Порядок № 2073), державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Згідно зі п.п. 12, 13 Порядку № 2073, факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.

Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації (п. 14 Порядку № 2073).

В силу приписів п. 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647, державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло на момент укладення позивачем договорів оренди земельної ділянки у 2008 році, здійснювалась шляхом відповідного запису у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, а реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Одночасно, розділом II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному Законом України "Про державну і реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", здійснюється з 1 січня 2013 року. До 1 січня 2012 року, (9 грудня 2011 року дію вказаної норми продовжено до 1 січня 2013 року), державна реєстрація, зокрема і договорів оренди земельних ділянок проводиться територіальними органами земельних ресурсів.

Аналогічна думка висловлена Верховним Судом України у Постанові від 6 березня 2013 року у справі №6-5цс13.

Таким чином, державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло у 2011 році здійснювалася територіальними органами земельних ресурсів шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

В контексті наведеного суд відмічає, що державна реєстрація договорів оренди у 2007-2008 роках здійснювалась структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України, у 2011 - територіальними органами земельних ресурсів, шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Матеріалами справи підтверджується, що в Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (Розділ 4) вчинено записи щодо реєстрації договорів оренди вказаних земельних ділянок у 2007-2008 та у 2011 році між зазначеними вище орендодавцями та ПАТ "ТАКО".

Даний факт підтверджується наявними у матеріалах справи копіями таких записів, вчинених у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі в Миролюбівській сільській раді Попільнянського району, Парипській сільській раді Попільнянського району, Турбівській , Попільнянській сільській раді Попільнянського району (Розділ 4) за 2007,2008, 2011 роки. Оригінали цих Книг були оглянуті судом в ході розгляду справи та їх копії долучені до матеріалів справ. (т.2 а.с.133-148)

Надані суду докази, свідчать про те, що державна реєстрація договорів оренди між фізичними особами та позивачем по справі була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення договірних відносин.

Також суд враховує, що договори набрали чинності з моменту державної реєстрації, тому строк їх дії ще не сплинув, доказів розірвання таких договорів у встановленому законом порядку у матеріалах справи не міститься .

Разом з тим, як встановлено судом, протягом 2015- 2016 року, право оренди щодо спірних земельних ділянок, укладених між їх власниками з ЗАТ "ТАКО" у 2007,2008, 2011 роках, зареєстровано за ОСОБА_5, Фермерським господарством "Новацький", Товариством з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро" про що відповідачами винесено відповідні рішення, а саме:

-Державним реєстратором Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції Бердичевською Оксаною Василівною прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди: індексний номер 22717755 від 09.07.2015; індексний номер 19317449 від 13.02.2015; індексний номер 32805124 від 08.12.2016

-Державним реєстратором Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області Буравським Владиславом Віталійовичем про державну реєстрацію права оренди : індексний номер 19592923 від 25.02.2015.

При цьому Державним реєстратором Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції Бердичевською О.В. проведено державну реєстрацію договорів оренди укладених у 2015 році між ОСОБА_7 (спадкоємець ОСОБА_12) та ФГ "Новацький" (Орендар), між ОСОБА_14 (спадкоємець ОСОБА_6) та ФГ "Новацький" (Орендар) та між ОСОБА_8 та ОСОБА_5 (Орендар) .

Державним реєстратором Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області Буравським Владиславом Віталійовичем проведено державну реєстрацію договору оренди укладеного 30.01.2015 між ОСОБА_9 (спадкоємець ОСОБА_11) та ТОВ "Хортиця-Агро".

Згідно ч.3 ст.10 Закону № 1952-IV державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;

наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Частинами 7,8 цієї статті передбачено, що під час подання заяви про державну реєстрацію прав заявник зобов'язаний повідомити державного реєстратора про наявність встановлених законом обтяжень речових прав на нерухоме майно.

У разі якщо під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав на нерухоме майно державним реєстратором встановлено наявність зареєстрованих у Державному реєстрі прав інших заяв про державну реєстрацію прав на це саме майно, заяви розглядаються в порядку черговості їх надходження.

Наступна заява розглядається тільки після прийняття державним реєстратором рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації щодо заяви, зареєстрованої в Державному реєстрі прав раніше.

Черговість розгляду заяв щодо одного об'єкта нерухомого майна застосовується як під час розгляду заяв про державну реєстрацію права власності та інших речових прав, так і під час розгляду заяв про державну реєстрацію обтяжень таких прав.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

При цьому суд зазначає, що реєстрація договорів оренди землі за новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.

Доводи представника третіх осіб, стосовно того, що орендодавці, що прийняли у спадок спірні земельні ділянки, не бажали продовжувати строк дії договорів оренди з позивачем суд оцінює критично, оскільки такі договори мали б бути розірвані у встановленому законом порядку.

Разом з тим, доказів розірвання договорів оренди, укладених між орендодавцями та ПАТ "ТАКО" у матеріалах справи не міститься.

Крім того, за загальним правилом, закріпленим в ст.1216 Цивільного кодексу України, спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

Тобто, права і обов"язки орендодавців по договорах оренди землі, які були укладені з ПАТ "ТАКО", перейшли в порядку спадкування до нових власників вказаних земельних ділянок.

Водночас, в ході розгляду справи встановлено, що й не спростовано відповідачем, укладені між орендодавцями та ПАТ "ТАКО" договори оренди землі у 2007,2008 та 2011 році не визнані недійсними, державна реєстрація припинення речового права за ПАТ "ТАКО" на спірні земельні ділянки на підставі договорів оренди землі не здійснювалась, а здійснена Попільнянським районним відділом Житомирської регіональної філії Центр ДЗК та відділом Держкомзему у Попільнянському районі державна реєстрація таких договорів на даний час не скасована та є чинною.

Також суд вважає хибними посилання представника третіх осіб, що реєстрація договору оренди землі між ОСОБА_6 та ЗАТ "ТАКО", згідно інформації ГУ Держгеокадстру від 02.08.2017, відсутня, оскільки це спростовано матеріалами справи, та наявністю такого запису у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Крім того, представник стверджує, що у записі про державну реєстрацію договору оренди землі укладеного між ОСОБА_6 та ЗАТ "ТАКО" відсутній строк дії договору. Однак, суд зазначає, що його відсутність не спростовує сам факт наявності такого договору, належним чином зареєстрованого. Більш того, термін дії договору визначений у самому договорі.

Щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, який укладений між ОСОБА_8 та ОСОБА_5 02.07.2015, про що державним реєстратором Попільнянського районного управління юстиції Житомирської області Бердичевською Оксаною Василівною прийнято рішення індексний номер 22717755 від 09.05.2015, то суд звертає увагу на таке.

Як вже зазначалося та підтверджується матеріалами справи, право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 одночасно зареєстроване за ОСОБА_10 та ОСОБА_8 (т.2 а.с. 29,61).

Дослідженням змісту державних актів, які посвідчують право власності на землю, можна дійти висновку, що земельна ділянка, яка належить ОСОБА_10, та земельна ділянка, яка належить ОСОБА_8, є різними земельними ділянками, які мають однаковий кадастровий номер.

Разом з тим, державний реєстратор, приймаючи рішення про державну реєстрацію зазначеного договору оренди між ОСОБА_8 та ОСОБА_5, не перевірив, що на час вчинення спірної реєстраційної дії вже існувало зареєстроване речове право на земельну ділянку з цим кадастровим номером. Тобто, відповідач не встановив відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

В силу п.6 ч.1 ст.24 Закону №1952-IV у державні реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі речових прав.

Таким чином, враховуючи наявність даних у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі про оренду зазначених земельних ділянок із позивачем, а відтак державна реєстрація цих договорів є здійсненою.

Невиконання державним реєстратором обов'язку щодо здійснення відповідних запитів саме до органів, що мали відповідні книги реєстрації, обумовило повторну реєстрацію права оренди одних і тих самих земельних ділянок, внаслідок чого істотно порушено законні права та інтереси позивача як орендаря земельних ділянок.

Одночасна реєстрація договорів оренди становила втручання в право позивача на мирне користування майном, передбачене ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації, а реєстрація нових договорів оренди є неможливою до закінчення строку дії попередніх договорів та відповідної реєстрації цього факту.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 29 вересня 2015 року у справі № 21-760а15 та від 15 листопада 2016 року у справі № 21-3030а16.

Безпідставними суд вважає також твердження представника третіх осіб, що позивач не користується спірними земельними ділянками, оскільки у даному випадку це не є предметом розгляду, тому не стосується предмету спору.

Крім того, безпідставними є твердження представника третіх осіб, про те, що даний спір не може бути розглянутий в порядку адміністративного судочинства, оскільки існує спір про право. Так, предметом спору в даному випадку є матеріально-правові вимоги позивача до державних реєстраторів про оскарження їх реєстраційних дій (рішень), а не спір з третіми особами про наявність права оренди земельних ділянок. Тобто, спір носить публічно-правовий, а не приватний характер.

Щодо доводів представника третіх осіб про пропущення строку звернення до суду, то суд вважає, що він позивачем не пропущений, оскільки про своє порушене право позивач дізнався з листа ТОВ "Аграрні системні технології" від 16.05.2017 № 05/16-1 (т.2 а.с. 114). Протилежного в ході розгляду справи не встановлено.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідачі при прийнятті рішень діяли не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством, внаслідок чого здійснили повторну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди у них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на ту обставину, що відповідачами в ході розгляду справи не доведено правомірності прийнятих спірних рішень, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити у повному обсязі.

У відповідності до ч.1 ст.94 КАС України, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь з відповідача - Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації Бердичевської Оксани Василівни пропорційно до задоволених вимог в сумі 1600 грн. Інша частина сплаченого судового збору в сумі 4800 грн. підлягає стягненню з Державного бюджету України, враховуючи ту обставину, що на час вирішення спору Реєстраційна служба України, в структурі якої діяли державні реєстратори територіальних підрозділів юстиції, ліквідована .

Керуючись статтями 86,94,158-162,186,254 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції Бердичевської Оксани Василівни про державну реєстрацію права оренди:

- індексний номер 22717755 від 09.07.2015;

- індексний номер 19317449 від 13.02.2015;

- індексний номер 32805124 від 08.12.2016.

Визнати протиправними та скасувати рішення Державного реєстратора Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області Буравського Владислава Віталійовича про державну реєстрацію права оренди :

- індексний номер 19592923 від 25.02.2015.

Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" сплачений судовий збір в розмірі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) з Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації Бердичевської Оксани Василівни та 4800 грн. (чотири тисячі вісімсот гривень) з Державного бюджету України.

Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя О.В. Капинос

Повний текст постанови виготовлено: 04 грудня 2017 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2017
Оприлюднено04.12.2017
Номер документу70671289
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2521/17

Постанова від 16.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 01.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 28.11.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 22.11.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні