Постанова
від 16.04.2018 по справі 806/2521/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Справа № 806/2521/17

ПОСТАНОВА

іменем України

"16" квітня 2018 р. м. Житомир

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Капустинського М.М.

суддів: Моніча Б.С.

ОСОБА_1,

за участю секретаря Шведюк М.М.,

представників апелянтів, позивача, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро", ОСОБА_2 на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "28" листопада 2017 р. (судове рішення ухвалене суддею Капинос О.В. в м.Житомирі), у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" до Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції ОСОБА_3, Державного реєстратора Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_4, Попільнянської районної державної адміністрації Житомирської області, треті особи Фермерське господарство "Новацький" , ОСОБА_2 , Товариство з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро" про визнання протиправними та скасування рішень , -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 28.11.2017р. позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції ОСОБА_3 про державну реєстрацію права оренди: - індексний номер 22717755 від 09.07.2015; - індексний номер 19317449 від 13.02.2015; - індексний номер 32805124 від 08.12.2016. Визнано протиправними та скасовано рішення Державного реєстратора Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію права оренди: - індексний номер 19592923 від 25.02.2015. Стягнуто на користь Приватного акціонерного товариства "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" сплачений судовий збір в розмірі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) з Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації ОСОБА_3 та 4800 грн. (чотири тисячі вісімсот гривень) з Державного бюджету України.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро" звернулось до суду зі скаргою, в якій посилаючись на порушення норм процесуального та матеріального права, просить постанову суду скасувати в частині визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію права оренди: - індексний номер 19592923 від 25.02.2015р. та прийняти нову постанову, якою відмовити позивачу у задоволенні позову в даній частині. Вважає, що позивачем не заявлялось клопотання про визнання причин пропуску звернення до суду поважними, під час судового розгляду справи позивачем було надано лист від ТОВ "Аграрні системні технології" від 16.05.2017р. №05/16-1 на підтвердження поважності пропуску строку, проте, зміст даного листа не підтверджує поважність пропуску строку. Вважає, що в зв'язку з тим, що позивач припинив використання земельної ділянки, сплату орендної плати та сплату земельного податку з 2015р. та по даний час, не вніс, будь-яких змін до договору оренди землі та не скористався своїм переважним правом на поновлення договору оренди з новим власником землі.

В апеляційній скарзі ОСОБА_2 просить скасувати постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 28.11.2017р. в частині визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції ОСОБА_3 про державну реєстрацію права оренди: - індексний номер 22717755 від 09.07.2015р. та прийняти нову постанову, якою відмовити позивачу у задоволенні позову в даній частині. Зазначає, що позивачем не заявлялось клопотання про визнання причин пропуску звернення до суду поважними. Вважає, що позивачем подано позов з приводу реєстраційних дій, здійснених на основі юридичних фактів, стосовно яких існує спір про право між ОСОБА_5 та ОСОБА_6 з приводу права власності на земельну ділянку площею 3.2368 га, кадастровий номер 1824785100:01:000:0203, а тому даний спір не є публічно-правовим.

Приватне акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" у відзиві на апеляційну скаргу просить постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 28.11.2017р. залишити без змін, а апеляційні скарги - без задоволення. Вважає, що позивачем дотримано вимоги ч.2 ст.99 КАС України. Зазначає, що судом першої інстанції вірно зазначено про те, що відповідачі при проведенні державної реєстрації речового права, не виконали свого обов'язку щодо встановлення суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та не перевірили належним чином, чи було право оренди на таку земельну ділянку зареєстровано до 01.01.2013р., а отже порушили порядок здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно, регламентований ст.ст.10,29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Доказів розірвання договорів оренди, укладених між орендодавцями та ПАТ "ТАКО" у матеріалах справи не міститься.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційних скарг, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, судова колегія вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено, що ОСОБА_6 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1824785100:01:000:0203 площею 3,2368 га, розташованої на території Парипської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, що підтверджується державним актом серії ЯГ №764111, який виданий на підставі розпорядження голови Попільнянської РДА від 04.04.2006 № 202. Копія даного акту міститься в матеріалах справи (т.2 а.с. 61).

18.03.2007 року між ОСОБА_6 та Приватним акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 10 років було укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1824785100:01:000:0203. Договір був зареєстрований у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 19.06.2007 №040721900023 (т.1 а.с. 111-114).

19.06.2007 до договору між вказаними сторонами було укладено додаткову угоду №040721900023, згідно якої термін дії договору оренди продовжено до 2023 року. Дану угоду було зареєстровано у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 21.01.2009 за №040921900108 (т.2 а.с. 139-140).

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що на земельну ділянку з кадастровим номером 1824785100:01:000:0203 площею 3,2368 га, розташованої на території Парипської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, зареєстроване право власності за ОСОБА_5, про що свідчить державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №587630, який виданий на підставі розпорядження голови Попільнянської РДА від 15.08.2008 № 401, та інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. (т.2 а.с.29, 33-37)

Також судом встановлено, що 25.07.2008 між ОСОБА_7 та ЗАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 15 років було укладено договір оренди земельної ділянки розташованої на території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером 1824784100:01:000:0211. Договір був зареєстрований у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 11.09.2008 за №040821900241. (т.1 а.с.117-118).

В подальшому, право власності на вказану земельну ділянку перейшло до ОСОБА_8 на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 10.12.2013, у зв"язку зі смертю ОСОБА_7 (т.1 а.с.77-79)

05.09.2008 між ОСОБА_9 та Приватним акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 15 років було укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території сільської ради Попільня Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером 1824785100:03:000:0051. Договір був зареєстрований у Попільнянському районному відділі ЖРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено запис від 24.11.2008 №040821900343. (т.1 а.с.119-120) Вказана земельна ділянка належить Орендодавцю на підставі державного акту про право власності на земельну ділянку ЖТ 033731.

11.10.2009 ОСОБА_9 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть та право власності на земельну ділянку набула ОСОБА_10, що підтверджується свідоцтвом про право на спадщину за законом від 30.08.2010 та державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯК №085683. (т. 1 а.с. 190,193,194).

20.07.2011 між ОСОБА_11 та Приватним акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" строком на 15 років було укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Турбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером 1824787400:01:000:0052. Договір був зареєстрований у відділі Держкомзему у Попільнянському районі про що вчинено запис від 07.12.2011 №182470004001323. (т.1 а.с.121-122). Вказана земельна ділянка належить орендодавцю на підставі державного акту про право власності на земельну ділянку ІІІ-ЖТ 045048.

Отже, вищевказані договори та додаткові угоди до них зареєстровані Попільнянським районним відділом Житомирської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" та у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у державному реєстрі земель вчинено відповідні записи.

В подальшому право власності на земельну ділянку набула ОСОБА_12 на підставі свідоцтва про право власності на спадщину за законом №1206 від 01.11.2016. (т. 1 а.с. 202)

Як свідчать матеріали справи, між власниками земельних ділянок, в період дії попередніх договорів оренди, було укладено нові договори оренди з іншими орендарями, а саме:

01.02.2015 між ОСОБА_10 (спадкоємець ОСОБА_9В.) та ФГ "Новацький" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території сільської ради Попільня Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером 1824785100:03:000:0051. (т.1 а.с.178-180)

01.12.2016 між ОСОБА_13 (спадкоємець ОСОБА_11П.) та ФГ "Новацький" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Турбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером 1824787400:01:000:0052. (т.1 а.с199-200)

Також, 02.07.2015 між ОСОБА_5 та ОСОБА_14 (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Парипської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером 1824785100:01:000:0203. (т.1 а.с.221-222)

30.01.2015 між ОСОБА_8 (спадкоємець ОСОБА_7І.) та ТОВ "Хортиця-Агро" укладено договір оренди земельної ділянки, розташованої в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з кадастровим номером 1824784100:01:000:0211. (т.1 а.с.80-81)

Встановлено, що у 2015-2016 роках права оренди на спірні земельні ділянки за третіми особами зареєстровані Державним реєстратором Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції ОСОБА_3 та Державним реєстратором Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_4.

Дані обставини підтверджені витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права).

Вважаючи, що відповідачі здійснили подвійну реєстрацію права оренди на одні і ті ж земельні ділянки, позивач звернувся до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що державний реєстратор, приймаючи рішення про державну реєстрацію зазначеного договору оренди між ОСОБА_5 та ОСОБА_2, не перевірив, що на час вчинення спірної реєстраційної дії вже існувало зареєстроване речове право на земельну ділянку з цим кадастровим номером. Тобто, відповідач не встановив відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість судового рішення, яким позов задоволено, суд апеляційної інстанції враховує наступне.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав), згідно зі ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (в редакції на час вчинення реєстраційної дії), - державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 1952-IV, обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та речові права, похідні від права власності, зокрема, право оренди (суборенди) земельної ділянки.

У ч.3, 4 ст. 3 Закону № 1952-IV установлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647.

Приписами ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Частиною 2 ст. 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди) визначено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди).

Єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок (далі - договори оренди), на час укладення позивачем зазначених договорів оренди, були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073.

Відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 (у редакції, чинній на час укладення позивачем договорів, надалі - Порядок № 2073), державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Приписами п.п. 12, 13 Порядку № 2073, факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.

Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації (п. 14 Порядку № 2073).

Відповідно до п. 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647, державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Отже, державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло на момент укладення позивачем договорів оренди земельної ділянки у 2008 році, здійснювалась шляхом відповідного запису у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, а реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Разом з тим, розділом II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному Законом України "Про державну і реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", здійснюється з 1 січня 2013 року. До 1 січня 2012 року, (9 грудня 2011 року дію вказаної норми продовжено до 1 січня 2013 року), державна реєстрація, зокрема і договорів оренди земельних ділянок проводиться територіальними органами земельних ресурсів.

Таким чином, державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло у 2011 році здійснювалася територіальними органами земельних ресурсів шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Тобто, державна реєстрація договорів оренди у 2007-2008 роках здійснювалась структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України, у 2011 - територіальними органами земельних ресурсів, шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Як вбачається з матеріалів справи, в Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (Розділ 4) вчинено записи щодо реєстрації договорів оренди вказаних земельних ділянок у 2007-2008 та у 2011 році між зазначеними вище орендодавцями та ПАТ "ТАКО".

Даний факт підтверджується наявними у матеріалах справи копіями таких записів, вчинених у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі в Миролюбівській сільській раді Попільнянського району, Парипській сільській раді Попільнянського району, Турбівській , Попільнянській сільській раді Попільнянського району (Розділ 4) за 2007,2008, 2011 роки. Оригінали цих Книг були оглянуті судом в ході розгляду справи та їх копії долучені до матеріалів справ. (т.2 а.с.133-148)

Тому, вказані докази свідчать про те, що державна реєстрація договорів оренди між фізичними особами та позивачем по справі була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення договірних відносин.

Разом з тим, як встановлено судом, протягом 2015- 2016 року, право оренди щодо спірних земельних ділянок, укладених між їх власниками з ЗАТ "ТАКО" у 2007,2008, 2011 роках, зареєстровано за ОСОБА_2, Фермерським господарством "Новацький", Товариством з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро" про що відповідачами винесено відповідні рішення, а саме:

-Державним реєстратором Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції ОСОБА_3 прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди: індексний номер 22717755 від 09.07.2015; індексний номер 19317449 від 13.02.2015; індексний номер 32805124 від 08.12.2016

-Державним реєстратором Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію права оренди : індексний номер 19592923 від 25.02.2015.

При цьому Державним реєстратором Житомирської обласної філії Комунального підприємства "Солом'янка-Сервіс" Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації, Попільнянського районного управління юстиції ОСОБА_3 проведено державну реєстрацію договорів оренди укладених у 2015 році між ОСОБА_10А.(спадкоємець ОСОБА_9В.) та ФГ "Новацький" (Орендар), між ОСОБА_13 (спадкоємець ОСОБА_11П.) та ФГ "Новацький" (Орендар) та між ОСОБА_5 та ОСОБА_2 (Орендар) .

Державним реєстратором Брусилівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_4 проведено державну реєстрацію договору оренди укладеного 30.01.2015 між ОСОБА_8 (спадкоємець ОСОБА_7І.) та ТОВ "Хортиця-Агро".

Приписами ч.3 ст.10 Закону № 1952-IV державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;

наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Відповідно до частин 7,8 цієї статті, що під час подання заяви про державну реєстрацію прав заявник зобов'язаний повідомити державного реєстратора про наявність встановлених законом обтяжень речових прав на нерухоме майно.

У разі якщо під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав на нерухоме майно державним реєстратором встановлено наявність зареєстрованих у Державному реєстрі прав інших заяв про державну реєстрацію прав на це саме майно, заяви розглядаються в порядку черговості їх надходження.

Наступна заява розглядається тільки після прийняття державним реєстратором рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації щодо заяви, зареєстрованої в Державному реєстрі прав раніше.

Черговість розгляду заяв щодо одного об'єкта нерухомого майна застосовується як під час розгляду заяв про державну реєстрацію права власності та інших речових прав, так і під час розгляду заяв про державну реєстрацію обтяжень таких прав.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

Разом з тим, доказів розірвання договорів оренди, укладених між орендодавцями та ПАТ "ТАКО" у матеріалах справи не міститься.

Крім того, за загальним правилом, закріпленим в ст.1216 Цивільного кодексу України, спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

Тобто, права і обов"язки орендодавців по договорах оренди землі, які були укладені з ПАТ "ТАКО", перейшли в порядку спадкування до нових власників вказаних земельних ділянок.

Водночас, в ході розгляду справи встановлено, що й не спростовано відповідачем, укладені між орендодавцями та ПАТ "ТАКО" договори оренди землі у 2007,2008 та 2011 році не визнані недійсними, державна реєстрація припинення речового права за ПАТ "ТАКО" на спірні земельні ділянки на підставі договорів оренди землі не здійснювалась, а здійснена Попільнянським районним відділом Житомирської регіональної філії Центр ДЗК та відділом Держкомзему у Попільнянському районі державна реєстрація таких договорів на даний час не скасована та є чинною.

Також хибними посилання представника третіх осіб, що реєстрація договору оренди землі між ОСОБА_11 та ЗАТ "ТАКО" згідно інформації ГУ Держгеокадстру від 02.08.2017, відсутня, оскільки це спростовано матеріалами справи, та наявністю такого запису у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Що стосується реєстрації договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1824785100:01:000:0203, який укладений між ОСОБА_5 та ОСОБА_2 02.07.2015, про що державним реєстратором Попільнянського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_3 прийнято рішення індексний номер 22717755 від 09.05.2015, то суд звертає увагу на таке.

Право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1824785100:01:000:0203 одночасно зареєстроване за ОСОБА_6 та ОСОБА_5 (т.2 а.с. 29,61).

Дослідженням змісту державних актів, які посвідчують право власності на землю, можна дійти висновку, що земельна ділянка, яка належить ОСОБА_6, та земельна ділянка, яка належить ОСОБА_5, є різними земельними ділянками, які мають однаковий кадастровий номер.

Разом з тим, державний реєстратор, приймаючи рішення про державну реєстрацію зазначеного договору оренди між ОСОБА_5 та ОСОБА_2, не перевірив, що на час вчинення спірної реєстраційної дії вже існувало зареєстроване речове право на земельну ділянку з цим кадастровим номером. Тобто, відповідач не встановив відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

В силу п.6 ч.1 ст.24 Закону №1952-IV у державні реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі речових прав.

Таким чином, враховуючи наявність даних у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі про оренду зазначених земельних ділянок із позивачем, а відтак державна реєстрація цих договорів є здійсненою.

Невиконання державним реєстратором обов'язку щодо здійснення відповідних запитів саме до органів, що мали відповідні книги реєстрації, обумовило повторну реєстрацію права оренди одних і тих самих земельних ділянок, внаслідок чого істотно порушено законні права та інтереси позивача як орендаря земельних ділянок.

Одночасна реєстрація договорів оренди становила втручання в право позивача на мирне користування майном, передбачене ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Таким чином, Державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації, а реєстрація нових договорів оренди є неможливою до закінчення строку дії попередніх договорів та відповідної реєстрації цього факту.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що відповідачі при прийнятті рішень діяли не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством, внаслідок чого здійснили повторну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди у них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

Колегія суддів також погоджується з тим, що даний спір є публічно-правовим і вважає що позивачем дотримано вимоги ч.2 ст.99 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд приходить до висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції і не впливть на правильність прийнятого судового рішення. Постанову прийнято з додержанням вимог матеріального та процесуального права, підстави для її скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Хортиця-Агро", ОСОБА_2 залишити без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "28" листопада 2017 р. без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня її проголошення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя М.М. Капустинський

судді: Б.С. Моніч

ОСОБА_1

Повне судове рішення складено "18" квітня 2018 р.

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2018
Оприлюднено20.04.2018
Номер документу73486744
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2521/17

Постанова від 16.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 01.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 28.11.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 22.11.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні