КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 357/5448/17 Головуючий у 1-й інстанції: Дмитренко А.М.
Суддя-доповідач: Безименна Н.В.
ПОСТАНОВА
Іменем України
28 листопада 2017 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Безименної Н.В.
суддів Аліменка В.О. та Кучми А.Ю.
за участю секретаря Цюпка Б.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Княжий дім" на постанову Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 04 вересня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Білоцерківської міської ради Київської області, треті особи: Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Княжий дім", Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради житлово-експлуатаційна контора № 7 про визнання недійсною державної реєстрації ОСББ "Княжий дім",
В С Т А Н О В И Л А:
У травні 2017 року позивач звернулась в Білоцерківський міськрайонний суд Київської області з позовом до Білоцерківської міської ради Київської області, треті особи: Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Княжий дім", Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради житлово-експлуатаційна контора № 7 про визнання недійсною державної реєстрації ОСББ "Княжий дім".
Постановою Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 04 вересня 2017 року позов задоволено частково:
визнано недійсною державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків Княжий дім /АДРЕСА_2, ідентифікаційний код-40387805 та зобов'язано Білоцерківську міську раду Київської області здійснити державну реєстрацію припинення юридичної особи Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків Княжий дім /АДРЕСА_2, ідентифікаційний код - 40387805/, що не пов'язана з її банкрутством, із внесенням відомостей про припинення Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків Княжий дім в Єдиний Державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. В решті позову відмовлено
Не погоджуючись із вказаною постановою, третя особа подала апеляційну скаргу, в якій просить її скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог. На думку апелянта, оскаржувана постанова винесена судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. В обгрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що багатоквартирні 14-ти поверхові будинки можуть залишитися некерованими, а його співвласники залишаться без елементарних комунальних послуг на невизначений термін.
Заслухавши суддю-доповідача, представників третьої особи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню, виходячи з наступного.
У відповідності до п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує рішення суду першої інстанції та ухвалює нове якщо встановить невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
З матеріалів справи вбачається, ОСББ Княжий дім (місцезнаходження юридичної особи: АДРЕСА_1), 31.03.2016 було зареєстровано як юридична особа. Засновниками/учасниками/ юридичної особи є власники жилих та нежилих приміщень, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та громадських формувань (а.с. 19-23).
Згідно свідоцтва про право власності на житло від 04 травня 1998 року квартира АДРЕСА_1 належить на праві приватної власності ОСОБА_4 та членам її сім'ї ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_7 (а.с. 16) на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом серії ВРД № 253352 (а.с. 17).
Рішенням Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 16 березня 2017 року по справі № 357/12203/16-ц визнано недійсним рішення установчих зборів об'єднання співвласників багатоквартирних будинків по АДРЕСА_1, оформлене протоколом № 1 від 19.03.2016 року, будинок НОМЕР_1, протокол № 1 від 26.03.2016 року, про створення ОСББ Княжий дім та затвердження статуту ОСББ Княжий дім . Рішення набрало законної сили 07.04.2017 (а.с. 24-35).
19 квітня 2017 року позивач звернулась до Відділу державної реєстрації служби управління адміністративних послуг Білоцерківської міської ради з заявою про скасування державної реєстрації ОСББ Княжий дім , до якої додала копію рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 16 березня 2017 року (а.с. 56).
Листом від 14 квітня 2017 року № 1076 Відділ державної реєстрації Білоцерківської міської ради управління адміністративних послуг Білоцерківської міської ради Київської області повідомив позивача про відсутність підстав для скасування державної реєстрації ОСББ Княжий дім , посилаючись на те, що резолютивна частина рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 16 березня 2017 року не містить такого зобов'язання (а.с. 58).
Враховуючи те, що в судовому порядку скасовано рішення про створення ОСББ Княжий дім , позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку вищевикладеному, колегія суддів виходить з наступного.
В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна;
Нормами статті 6 даного закону врегульовано порядок створення об'єднання. Скликання і проведення установчих зборів.
Державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до статті 3 цього Закону його дія поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру (стаття 7).
У статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань наведено вичерпний перелік підстав для відмови в державній реєстрації:
Постановою Кабінету Міністрів України затверджено Порядок державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.
Відповідно до п. 1 зазначеного Порядку державна реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) проводиться виконавчим органом міської, районної у місті ради, районною, районною у мм. Києві і Севастополі державною адміністрацією (далі - органи державної реєстрації) за місцем знаходження багатоквартирного будинку.
Відповідно до п. 3 Порядку для державної реєстрації об'єднання уповноважена установчими зборами особа (далі - заявник) подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом) до органу державної реєстрації:
1) реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку;
2) протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту;
3) два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства;
4) список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Відповідно частини 1 статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі, у тому числі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи.
Згідно ч. 12 статті 17 даного Закону для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Відповідно до частини 1 статті 25 цього Закону державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа є такою, що припинила свою діяльність з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
З аналізу вищевикладених норм вбачається, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.
Юридична особа ліквідується: за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами; за рішенням суду.
Таким чином, юридична особа може бути ліквідована як в добровільному, так і примусовому порядку.
Ліквідація - це одна з форм припинення юридичної особи. Ліквідація юридичних осіб здійснюється без переходу прав i обов'язків ліквідованого до інших осіб, тобто без правонаступництва. При ліквідації підприємства його права та обов'язки припиняються.
Ліквідація повинна забезпечувати захист інтересів як кредиторів, так і учасників юридичної особи.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що чинним законодавством встановлено певну процедуру припинення юридичної особи (не пов'язаного з її банкрутством), що включає в себе її ліквідацію, що не було враховано судом першої інстанції.
Також, колегія суддів вважає необгрунтованими посилання суду першої інстанції на норми статей 33 та 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців" в редакції до 01.01.2016, оскільки зазначені норми Закону не діяли на момент виникнення спірних правовідносин.
Враховуючи викладене, з'ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи вимоги законодавства України та судову практику, колегія суддів дійшла висновку про помилковість висновків суду першої інстанції про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Приписами ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яке ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції скасовує постанову суду першої інстанції та приймає нову постанову, якщо судом не доведені обставини, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, судом неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального чи процесуального права, а висновки суду не відповідають обставинам справи.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції, а тому наявні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду першої інстанції з ухваленням нової постанови про відмову в задоволенні позову.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 99, 100, 195, 196, 198, 202, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Княжий дім"- задовольнити.
Постанову Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 04 вересня 2017 року скасувати та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_2 до Білоцерківської міської ради Київської області, треті особи: Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Княжий дім", Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради житлово-експлуатаційна контора № 7 про визнання недійсною державної реєстрації ОСББ "Княжий дім" - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст постанови виготовлено 04 грудня 2017 року.
Головуючий суддя Н.В. Безименна
Судді В.О. Аліменко
А.Ю. Кучма
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2017 |
Оприлюднено | 06.12.2017 |
Номер документу | 70716790 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Безименна Н.В.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дмитренко А. М.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дмитренко А. М.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дмитренко А. М.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дмитренко А. М.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дмитренко А. М.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дмитренко А. М.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Дмитренко А. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні