Ухвала
від 06.12.2017 по справі 641/5832/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2017 р.Справа № 641/5832/17 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Лях О.П.

Суддів: Яковенка М.М. , Старосуда М.І.

при секретарі судового засідання Жданюк А.О.

за участю представника позивача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на постанову Комінтернівського районного суду м. Харкова від 10.10.2017р. по справі № 641/5832/17 за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, ОСОБА_2, звернувся із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - відповідач-1, ГУПФУ в Харківській області), Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області (далі - відповідач-2), в якому просив суд: (а.с.3-7)

- визнати протиправними дії Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області щодо ненаправлення до ГУПФУ в Харківській області документів для призначення позивачу пенсії за пільговою вислугою років;

- визнати протиправними дії ГУПФУ в Харківській області щодо не призначення пенсії позивачу за пільговою вислугою років;

- зобов'язати ГУПФУ в Харківській області встановити позивачу пенсію за пільговою вислугою 27 років 02 місяці 13 днів, відповідно до Закону України Про Державну кримінально-виконавчу службу України ;

- зобов'язати Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області направити до ГУПФУ в Харківській області документи для встановлення пенсії позивачу за пільговою вислугою 27 років 02 місяці 13 днів, відповідно до Закону України Про Державну кримінально-виконавчу службу України .

Постановою Комінтернівського районного суду м. Харкова від 10.10.2017р. по справі № 641/5832/17 частково задоволено адміністративний позов ОСОБА_2: (а.с.38-39)

- визнано протиправними дії Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області щодо ненаправлення до ГУПФУ в Харківській області необхідних документів для призначення ОСОБА_2 пільгової пенсії за вислугою років;

- зобов'язано Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області направити до ГУПФУ в Харківській області необхідні документи для встановлення пільгової пенсії ОСОБА_2 за вислугою років;

- в іншій частині позовних вимог - відмовлено.

Не погодившись із судовим рішенням в частині задоволення позовних вимог, ГУПФУ в Харківській області подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Комінтернівського районного суду м.Харкова від 10.10.2017р. по справі № 641/5832/17 в частині задоволення адміністративного позову ОСОБА_2 та прийняти в цій частині нове рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову. (а.с.41-42)

Представник позивача проти доводів апеляційної скарги заперечував та просив залишити її без задоволення.

Заслухавши доповідь судді-доповідача стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом апеляційної інстанції, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, перевіривши і обговоривши доводи апеляційної скарги, правильність правової оцінки обставин справи та застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення з огляду на наступне.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановлення під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що наказом Державної пенітенціарної служби України № 271/ОС-16 від 26.12.2016 року у зв'язку зі скороченням штату полковника внутрішньої служби ОСОБА_2 було звільнено з посади першого заступника начальника Управління державної пенітенціарної служби України в Харківської області з 31.12.2016 року. (а.с.17)

Вислуга років на день звільнення позивача в календарному обчисленні становить - 21 рік 04 місяці 17 днів, а у пільговому обчисленні - 27 років 02 місяці 13 днів. (а.с.18-20)

12.06.2017 року ОСОБА_2 звернувся до Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області із заявою про оформлення документів, необхідних для призначення пенсії за вислугою років. (а.с.8)

Листом № 22-124 від 19.06.2017 року Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області відмовило позивачу у задоволені його заяви щодо оформлення документів необхідних для призначення йому пенсії, оскільки відсутні підстави для призначення пенсії внаслідок відсутності у ОСОБА_2 необхідної вислуги років. (а.с.9)

12.07.2017 року ОСОБА_2 самостійно звернувся до ГУПФУ в Харківській області із заявою про призначення йому пенсії за вислугу років, до якої позивач додав необхідні документи. (а.с.11-16)

Листом ГУПФУ в Харківській області № 16473-14/20 від 04.08.2017 року ОСОБА_2 повідомлено , що для визначення його права на пенсію позивачу необхідно звернутися до органу за місцем служби, оскільки тільки цей орган має право направляти документи для розгляду питання про призначення йому пенсії. (а.с.10)

Вирішуючи спір по суті та частково задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що Управління державної пенітенціарної служби України не бере до уваги та взагалі не застосовує до спірних правовідносин норму, що міститься в ст.17-1 Закону від 09.04.1992 року № 2262- ХІІ, яка передбачає, що порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України. При цьому, суд відмітив, що періоди служби позивача, визначені послужним списком, повинні бути зараховані позивачу до вислуги років на пільгових умовах відповідно до вказаного Порядку № 393.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції відмітив, що позовні вимоги позивача до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області є передчасними, оскільки Управління Державної пенітенціарної Служби України в Харківській області не направило необхідні документи до ГУПФ України в Харківській області для призначення позивачу пенсії, а нормами чинного законодавства не передбачено призначення пенсії особам звільнених з військової служби за документами, які надані особою самостійно.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції та відмічає, що враховуючи оскарження апелянтом постанови Комінтернівського районного суду м. Харкова від 10.10.2017р. по справі № 641/5832/17 лише в частині, суд апеляційної інстанції переглядає оскаржувану постанову в частині задоволення адміністративного позову ОСОБА_2

Відповідно до ст.1 Закону України від 09.04.1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон №2262), особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Пунктом а ст. 12 Закону №2262 визначено, що пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б" - "д" статті 1 - 2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби, зокрема, з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки і більше. До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.

В силу положень статті 17-1 Закону №2262 порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей (далі - Порядок №393) встановлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ" до вислуги років зараховуються, зокрема, служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду.

Припсами п.3 Порядку № 393 передбачено, що до вислуги років для призначення пенсій особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, зараховується на пільгових умовах, в тому числі:

в) один місяць служби за півтора місяця:

час проходження служби особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби в установах виконання покарань, призначених для тримання засуджених до довічного позбавлення волі, за переліком посад і в порядку, затверджуваних Міністерством юстиції;

г) один місяць служби за сорок днів:

- особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ та кримінально-виконавчої системи, які проходять службу у виправно-трудових установах, слідчих ізоляторах, лікувально-трудових профілакторіях, ізоляторах тимчасового тримання, приймальниках-розподільниках для осіб, затриманих за бродяжництво, спеціальних приймальниках для осіб, підданих адміністративному арешту, підрозділах конвойної служби міліції, та військовослужбовцям постійного складу, які проходять службу у дисциплінарних частинах, за переліками посад і на умовах, затверджуваних відповідно Міністерством внутрішніх справ, Міністерством юстиції, Центральним управлінням Служби безпеки, Міністерством оборони;

- час проходження служби особами рядового і начальницького складу Державної кримінально - виконавчої служби;

- час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах патрульної служби за переліком посад і умовами, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.

Керуючись вищезазначеними нормами чинного законодавства, періоди служби позивача, визначені послужним списком, повинні бути зараховані позивачу до вислуги років на пільгових умовах відповідно до п.п. в, г п. 3 Порядку № 393.

Крім того, зі змісту Закону № 2262 та Порядку № 393 вбачається, що приписи останніх не ставлять в залежність набуття права на пенсію за вислугою років від наявності виключно календарної вислуги. Також, нормами вищевказаних нормативно - правових актів не встановлено виключень того, що роки вислуги в пільговому обрахуванні не можуть зараховуватись до вислуги років для призначення особі відповідної пенсії, а впливають лише на розмір пенсії.

Отже, пільгова вислуга враховується саме при призначенні пенсій згідно з п. а статті 12 Закону №2262.

Аналогічна правова позиція висловлена в постанові ВАСУ від 05.11.2015р. у справі № К/800/46432/14.

Управління Державної пенітенціарної Служби України самостійно обрахувало та не заперечує, що вислуга років позивача у календарному обчисленні становить - 21 рік 04 місяці 17 днів, у пільговому обчисленні - 27 років 02 місяці 13 днів.

Отже, станом на дату звільнення ОСОБА_2 його вислуга становить 27 років 02 місяця 13 днів, що є достатньою підставою набуття ним права на пенсію за вислугою років відповідно до норм Закону № 2262.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" було затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 р. № 3-1 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 р. за № 135/13402 (далі - Порядок №3-1).

Цей Порядок регулює питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон), крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, та постанови Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1522 "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян".

Положеннями п.1 Порядку №3-1 передбачено, в тому числі, що заяви про призначення пенсії за вислугу років подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Державної пенітенціарної служби України (далі - міністерства та інші органи).

Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

Із матеріалів справи вбачається, що у своїй заяві від 12.06.2017 року (а.с.8) ОСОБА_2 просив Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області оформити матеріали щодо призначення йому пенсії за вислугою років.

Таким чином, дії Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області щодо ненаправлення до ГУПФУ в Харківській області необхідних документів для призначення ОСОБА_2 пільгової пенсії за вислугою років не відповідають вимогам чинного законодавства України.

Згідно зі ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до ч.1 ст.200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевказане керуючись ст.ст.159, 160, 167, 183-2, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області залишити без задоволення.

Постанову Комінтернівського районного суду м. Харкова від 10.10.2017р. по справі № 641/5832/17 залишити без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та не може бути оскаржена відповідно до вимог ч.10 ст.183-2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст ухвали складено 07 грудня 2017 року.

Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_3 Судді (підпис) (підпис) ОСОБА_4 ОСОБА_5

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2017
Оприлюднено12.12.2017
Номер документу70796298
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —641/5832/17

Постанова від 29.12.2017

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Чайка І. В.

Постанова від 29.12.2017

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Чайка І. В.

Ухвала від 06.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 10.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 10.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Постанова від 10.10.2017

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Чайка І. В.

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Чайка І. В.

Ухвала від 07.09.2017

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Чайка І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні