ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2017 року о 16 год. 40 хв.Справа № 808/2925/17 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Стрельнікової Н. В.,
за участю секретаря Батигіна О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: Головного управління ДФС у Запорізькій області,
до Комунального шляхово-експлуатаційного підприємства Бердянської міської ради,
про надання дозволу на погашення суми боргу за рахунок майна,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДФС у Запорізькій області (далі - позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Комунального шляхово-експлуатаційного підприємства Бердянської міської ради (далі - відповідач), в якому позивач просить надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу у розмірі 858317 грн. 36 коп. за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що станом на 20.09.2017 за відповідачем обліковується сума узгодженого податкового боргу перед бюджетом з податку на прибуток приватних підприємств, податку на додану вартість, заборгованості з інших зборів за забруднення навколишнього природного середовища, податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, та пені у загальному розмірі 858317,36 грн., яка виникла внаслідок несплати самостійно задекларованих податкових зобов'язань, нарахування податковим органом штрафних санкцій та пені за порушення термінів сплати податкових зобов'язань. Вказує, що судовим рішенням Запорізького окружного адміністративного суду, що набрали законної сили, стягнуто з відповідача вищевказаний податковий борг у зв'язку з чим позивачем направлялися до банківських установ, в яких у відповідача відкриті банківські рахунки, інкасові доручення, проте останні поверталися без виконання у зв'язку із відсутністю коштів на рахунках, або у зв'язку з тим, що на кошти платника накладено арешт згідно іншого документа. Зазначає, що майно платника податків описано у податкову заставу, а застава зареєстрована в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, та у зв'язку із відсутністю коштів у боржника просить суд надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу відповідача за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
23.11.2017 представником позивача надано клопотання (вх. №32595), яким позивач просить розглянути справу без його участі, позов підтримує у повному обсязі.
Причини неявки у судове засідання представника відповідача суду не відомі. Про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Розглянувши подані документи і матеріали судом встановлені наступні обставини.
Відповідач зареєстрований як юридична особа за адресою: 71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Свободи, буд.46, має ідентифікаційний номер 13616331.
Як встановлено судом з матеріалів справи, постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 26.10.2016 в адміністративній справі №808/2874/16, задоволено позов Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області ( надалі - Бердянська ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області) та стягнуто з рахунків платника податків Комунального шляхово-експлуатаційного підприємства Бердянської міської ради у всіх банках, обслуговуючих такого платника податків податковий борг у розмірі 858 317,36 грн., у тому числі: з податку на прибуток приватних підприємств у сумі 260 391,61 грн.; з податку на додану вартість у сумі 554 697,73 грн.; заборгованості з інших зборів за забруднення навколишнього природного середовища у сумі 43 218,01 грн.; заборгованості із податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у сумі 10,01 грн. (а.с.16-17).
Згідно з інформацією, наявною в Єдиному державному реєстрі судових рішень та в комп'ютерній програмі "Діловодство спеціалізованого суду", постанова Запорізького окружного адміністративного суду від 26.10.2016 в адміністративній справі №808/2874/16 набрала законної сили 28.11.2016.
Як свідчать матеріали справи, податковим органом вживалися заходи, спрямовані на погашення суми податкового боргу в позасудовому порядку, а саме: уповноваженій особі відповідача було вручено першу податкову вимогу №1/105 від 17.10.2001 на 532 грн. 50 коп. та другу податкову вимогу №2/526 від 17.12.2001 на суму 26792 грн. 99 коп. (а.с.13-14).
Окрім того, з метою виконання вищевказаних рішень суду, податковим органом надсилалися до банківських установ, що обслуговують Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство Бердянської міської ради, інкасові доручення (розпорядження), а саме:
1. до АТ Таксомбанк : №372_22 від 01.08.2017 на 260391,61 грн., №373_22 від 01.08.2017 на суму 554697,73 грн., які повернуті банком без виконання у зв'язку із відсутністю коштів на рахунку (а.с.18);
2. до ПАТ ПУМБ : №369_22 від 01.08.2017 на суму 554697,73 грн., №370_22 від 01.08.2017 на суму 43218,01 грн., №368_22 від 01.08.2017 на суму 260391,61 грн., які повернуті банком без виконання у зв'язку що на кошти клієнта накладено арешт згідно іншого документу і для виконання даного документу кошти на рахунку платника відсутні. (а.с19-20);
3. до ЗОДАТ Райффайзен Банк Аваль : №366_22 від 01.08.2017 на 43218,01 грн., №364_22 від 01.08.2017 на суму 260391 грн. 61 коп., №365_22 від 01.08.2017 на суму 554697,73 грн., які повернуто банком без виконання у зв'язку із тим, що рахунки платника закриті, а на інші кошти клієнта накладено арешт згідно іншого документу і для виконання даного документу кошти на рахунку платника відсутні (а.с.20-21);
4. до ПАТ КБ ПриватБанк : №361_22 від 01.08.2017 на 554697,73 грн., №360_22 від 01.08.2017 на суму 260391,61 грн., №362_22 від 01.08.2017 на суму 43218,01 грн., які повернуті банком без виконання у зв'язку що на кошти клієнта накладено арешт згідно іншого документу і для виконання даного документу кошти на рахунку платника відсутні (а.с.22-23).
16.05.2002 начальником Бердянської МДПІ прийнято рішення про опис майна у податкову заставу №49 у відношенні відповідача (а.с. 24).
06.09.2016 податковим керуючим Дриголою Д.М., проведено опис майна Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство Бердянської міської ради у податкову заставу, за результатами якого складено Акт опису майна №9 від 06.09.2016 на загальну суму 1024088,47 грн. (а.с.25-27).
Податкову заставу зареєстровано в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна 08.09.2016 (а.с. 28).
У зв'язку з відсутністю на рахунках боржника коштів, достатній для погашення податкового боргу, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд виходить із наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 (надалі - ПК України). Зокрема ПК України визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п. 6.1 ст. 6 ПК України, податком є обов'язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.
Згідно зі ст. 15 Податкового кодексу України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.
Відповідно до пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК, платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п.п. 41.1, 41.2 ст. 41 ПК України, контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.
Органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється.
За визначенням пп. 14.1.137 п.14.1 ст. 14 ПК України орган стягнення - це державний орган, уповноважений здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
З 01.01.2017 набрали чинності зміни, внесені в ПК України Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" №1797-VIII від 21.12.2016, за якими, до функцій державних податкових інспекцій віднесено лише здійснення сервісного обслуговування платників податків (ст.19-3 ПК України). Водночас, вказаним Законом, до функцій контролюючих органів віднесено, зокрема, здійснення погашення податкового боргу платників податків, стягнення своєчасно не нарахованих та несплачених сум єдиного внеску та інших платежів (пп. 19-1.1.22 п. 19.1 ст. 19 ПК України), звернення до суду у випадках, передбачених законодавством (пп.19-1.1.45 п. 19.1 ст. 19 ПК України).
За визначенням пп. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
За приписами п.п. 88.1, 88.2 ст. 88 ПК України, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Згідно з абз. 1 п. 87.1 ст. 87 ПК України, джерелами самостійної сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Відповідно до п. 87.2 ст. 87 ПК України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Згідно з п. 89.1 ст. 89 ПК України, право податкової застави виникає:
у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу;
у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань.
Відповідно до абз. 1 п. 89.2 ст. 89 ПК України, з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
За приписами абзаців першого - четвертого пункту 89.3 статті 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред'являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 89.8 статті 89 ПК України передбачено, що контролюючий орган зобов'язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.
Згідно з п.п. 95.1 - 95.5 ст. 95 ПК України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Вилучені відповідно до цієї статті готівкові кошти вносяться посадовою особою контролюючого органу до банку в день їх стягнення для перерахування до відповідного бюджету чи державного цільового фонду в рахунок погашення податкового боргу платника податків. У разі неможливості внесення зазначених коштів протягом того самого дня їх необхідно внести в банк наступного робочого дня. Забезпечення збереження зазначених коштів до моменту їх внесення в банк здійснюється відповідним контролюючим органом.
У разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошового зобов'язання та/або пені, визначених платником податків у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків такого платника у банках здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг перевищує 5 мільйонів гривень та не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутні зобов'язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов'язань.
У таких випадках:
рішення про стягнення коштів з рахунків такого платника податків у банках є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов'язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи;
рішення про стягнення готівкових коштів вручається такому платнику податків і є підставою для стягнення.
Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Приписи зазначених норм встановлюють черговість вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу.
Так, спочатку приймаються заходи зі стягнення коштів з платника податків, яке, в свою чергу, здійснюється за рішенням суду, та лише у разі їх недостатності, погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
На переконання суду, наявність такої черговості зумовлена необхідністю надати можливість платнику продовжити здійснення господарської діяльності та виключити можливість позбавлення господарюючого суб'єкта майна, яке, як правило, є інструментом досягнення цілей його господарської діяльності та (або) виробничими активами.
Крім того, на думку суду, слід враховувати співмірність суми податкового боргу сумі балансової вартості майна, що перебуває у податковій заставі, а також наявність дебіторської заборгованості, яка може зумовити надходження коштів на рахунки платника у подальшому.
Враховуючи викладене, а також те, що заходи по стягненню з відповідача податкового боргу результатів не дали, заборгованість перед бюджетом у розмірі 858317 грн. 36 коп. не погашена, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Згідно з частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
За таких обставин, суд вважає, що позов підлягає задоволенню та надає контролюючому органу дозвіл на погашення податкового боргу Комунального шляхово-експлуатаційного підприємства Бердянської міської ради за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
Відповідно до приписів п.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 4, 7-12, 69-71, 94, 158, 161-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Надати Головному управлінню ДФС у Запорізькій області дозвіл на погашення податкового боргу Комунального шляхово-експлуатаційного підприємства Бердянської міської ради (код ЄДРПОУ 13616331) в розмірі 858317,36 грн. (вісімсот п'ятдесят вісім тисяч триста сімнадцять гривень 36 коп.) за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі відповідно до акту опису від 06.09.2016 №9.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Н.В. Стрельнікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2017 |
Оприлюднено | 14.12.2017 |
Номер документу | 70852629 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні