Справа №701/874/17-ц
Номер провадження2/701/442/17
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 грудня 2017 року Маньківський районний суд, Черкаської області
в складі: головуючого-судді - А. І. Костенка
за участю секретаря - М. А. Чикурової
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Маньківка справу за позовом керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування рішень органу державної влади, недійсними договорів оренди землі та їх розірвання, скасування державної реєстрації,
В С Т А Н О В И В :
Представник позивача звернувся в суд з позовом до відповідачів про визнання незаконними та скасування рішень органу державної влади, недійсними договорів оренди землі та їх розірвання, скасування державної реєстрації .
На підставу своїх вимог спирається на те, що установлено порушення вимог земельного законодавства під час передачі в оренду ОСОБА_1, земельних ділянок державної власності, яке полягає у незаконному набутті права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в обхід визначеного ст. 134 ЗК України (діючого на момент виникнення спірних правовідносин) конкурсного порядку набуття прав на землю державної власності. ОСОБА_1 11.12.2013 та 06.02.2014 звернувся до Головного управління Держземагентства у Черкаській області із заявами щодо надання йому дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення для ведення фермерського господарства, розташованих в адмінмежах Добрянської сільської ради наступних земельних ділянок за кадастровими номерами: 7123182000:02:003:0309 площею 1,9364 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району; 7123182000:02:003:0314 площею 3,6000 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району; 7123182000:02:003:0313 площею 8,8600 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району; 7123182000:02:003:0311 площею 3,1623 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району. Відповідно до наданих документів, наказами Головного управління Держземагентства у Черкаській області ОСОБА_1, надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду. У подальшому, Головним управлінням Держземагентства у Черкаській області затверджено проекти землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду ОСОБА_1, для ведення фермерського господарства із земель державної власності наказами від 29.07.2014 року за номером 23-2391/14-14-СГ, від 03.02.2015 за номером 23-721/14-15-СГ, від 24.02.2015 за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 року за номером 23-1072/14-15-СГ. На підставі вищезазначених наказів між Головним управлінням Держземагентства у Черкаській області та ОСОБА_1, укладено 4 договори оренди вищевказаних земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, які 17.09.2014 27.02.2015, 04.05.2016 зареєстровані у реєстраційній службі Маньківського районного управління юстиції Черкаської області та виконавчому комітеті Верхняцької селищної ради Христинівського району. Відповідно до ч. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Черкаській області затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 № 19 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є належним відповідачем у вказаній справі, оскільки до нього перейшли права та обов'язки Головного управління Держземагентства у Черкаській області. Так, встановлено, що накази Головного управління Держземагентства у Черкаській області про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду від 29.07.2014 за номером 23-2391/14-14- СГ, від 03.02.2015 за номером 23-721/14-15-СГ, від 24.02.2015 за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 за номером 23-1072/14-15-СГ прийняті з порушенням законодавства України, а тому підлягають визнанню незаконним та скасуванню. Під час прийняття рішень про надання в оренду ОСОБА_1, земельних ділянок на поза конкурсних умовах, Головним управлінням Держгеокадастру в Черкаській області, поверхнево проведено перевірку та надано неналежну оцінку вказаним обставинам. На момент звернення 11.12.2013 та 06.02.2014 ОСОБА_1, до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області із заявами про надання на позаконкурсній основі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ОСОБА_1, не мав права на позаконкурсне набуття права оренди вказаних земельних ділянок (передбачене Законом України Про фермерське господарство та Земельним кодексом України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). У Головного управління Держземагентства у Черкаській області не було правових підстав приймати накази про затвердження документації із землеустрою та надання спірних земельної ділянок в оренду, а тому такі рішення органу державної влади підлягають визнанню незаконними та скасуванню. Отже, відповідачі по справі допустили порушення вимог закону під час прийняття спірних наказів та укладення спірних договорів оренди землі,у зв'язку з чим прокурор вимушений звертатись до суду з даним позовом.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та наполягав на його задоволенні.
Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні позов невизнав та заперечував проти його задоволення.
Представник відповідача: Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області до суду не з'явився, хоча належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи, однак до суду без поважних причин не з'явився, що не перешкоджає розгляду справи по суті на підставі зібраних доказів, відповідно до вимог ст. 76 ЦПК України, у відсутності відповідача.
Суд, вислухавши представника позивача, відповідача, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини: представник позивача в своїй позовній заяві спирається, на те, що ним ніби-то установлено порушення вимог земельного законодавства під час передачі в оренду ОСОБА_1, земельних ділянок державної власності, яке полягає у незаконному набутті права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в обхід визначеного ст. 134 ЗК України (діючого на момент виникнення спірних правовідносин) конкурсного порядку набуття прав на землю державної власності. ОСОБА_1 11.12.2013 та 06.02.2014 звернувся до Головного управління Держземагентства у Черкаській області із заявами щодо надання йому дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення для ведення фермерського господарства, розташованих в адмінмежах Добрянської сільської ради наступних земельних ділянок за кадастровими номерами: 7123182000:02:003:0309 площею 1,9364 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району; 7123182000:02:003:0314 площею 3,6000 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району; 7123182000:02:003:0313 площею 8,8600 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району; 7123182000:02:003:0311 площею 3,1623 га, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району. Відповідно до наданих документів, наказами Головного управління Держземагентства у Черкаській області ОСОБА_1, надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду. У подальшому, Головним управлінням Держземагентства у Черкаській області затверджено проекти землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду ОСОБА_1, для ведення фермерського господарства із земель державної власності наказами від 29.07.2014 року за номером 23-2391/14-14-СГ, від 03.02.2015 за номером 23-721/14-15-СГ, від 24.02.2015 за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 року за номером 23-1072/14-15-СГ. На підставі вищезазначених наказів між Головним управлінням Держземагентства у Черкаській області та ОСОБА_1, укладено 4 договори оренди вищевказаних земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, які 17.09.2014 27.02.2015, 04.05.2016 зареєстровані у реєстраційній службі Маньківського районного управління юстиції Черкаської області та виконавчому комітеті Верхняцької селищної ради Христинівського району. Відповідно до ч. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Черкаській області затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 № 19 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є належним відповідачем у вказаній справі, оскільки до нього перейшли права та обов'язки Головного управління Держземагентства у Черкаській області. Так, на думку позивача встановлено, що накази Головного управління Держземагентства у Черкаській області про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду від 29.07.2014 за номером 23-2391/14-14- СГ, від 03.02.2015 за номером 23-721/14-15-СГ, від 24.02.2015 за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 за номером 23-1072/14-15-СГ прийняті з порушенням законодавства України, а тому на думку позивача, підлягають визнанню незаконним та скасуванню. Під час прийняття рішень про надання в оренду ОСОБА_1, земельних ділянок на поза конкурсних умовах, Головним управлінням Держгеокадастру в Черкаській області, на думку позивача поверхнево проведено перевірку та надано неналежну оцінку вказаним обставинам. На момент звернення 11.12.2013 та 06.02.2014 ОСОБА_1, до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області із заявами про надання на позаконкурсній основі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ОСОБА_1, на думку позивача, немав права на позаконкурсне набуття права оренди вказаних земельних ділянок (передбачене Законом України Про фермерське господарство та Земельним кодексом України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Як становлено в судому засіданні згідно заяв від 11.12.2013 року ОСОБА_1, просив Головне управління Держземагенства у Черкаській області надати йому дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення в адмінмежах Добрянської сільської ради Маньківського району Черкаської області для ведення фермерського господарства, не вказуючи для ведення якого саме фермерського господарства (а.с. 14-17). Згідно позовної заяви представник позивача стверджує, що ОСОБА_1, з 07.05.2002 року є засновником та керівником Сельянського (фермерського) господарства "Корнійчук", тобто на момент звернення 11.12.2013 року та 06.02.2014 року ОСОБА_1, немав права на позаконкурсне набуття права оренди вказаних земельних ділянок на підставі ст. 7 та ст. 8 ЗУ "Про фермерське господарство" та ст. ст. 124, 137 ЗК України, але жодних доказів порушення ОСОБА_1, законодавства не надав. Згідно законодавства яке діяло на момент подання заяви ОСОБА_1, відповідно ст. 7. ЗУ Про фермерське господарство для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства, громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелікдокументів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики. Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом. Рішення суду про задоволення позову є підставою для відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості), видачі документа, що посвідчує право власності або укладання договору оренди. Відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться після збирання врожаю на цій ділянці попереднім землекористувачем. Громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Це положення не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай). Земельні ділянки, розмір яких перевищує розмір, встановлений у частині 5 цієї статті, передаються громадянам у приватну власність для ведення фермерського господарства на підставі цивільно-правових угод. Земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури. Землі лісового і водного фондів, що входять до складу сільськогосподарських угідь, не можуть передаватися у приватну власність для ведення фермерських господарств, за винятком невеликих - до 5 гектарів ділянок лісів у складі угідь фермерського господарства і невеликих - до 3 гектарів ділянок під замкненими природними водоймами. Фермерське господарство має право проводити залісення частини земель та будувати замкнену водойму на земельній ділянці, що належить фермерському господарству чи його членові на праві приватної власності. Відповідно до ст. 8. ЗУ Про фермерське господарство після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Як вбачаєтьсяз з матеріалів справи Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області було надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою відповідно до статей 15-1, 122, 123 ЗК України, а також Закону України "Про фермерське господарство" на підставі заяв ОСОБА_1 У подальшому, Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області було прийнято оскаржувані накази про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на підставі заяви та поданого проекту землеустрою, що відповідав вимогам ст. 50 Закону України "Про землеустрій" та Закону України "Про фермерське господарство". Затверджений проект землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок був погоджений в порядку, встановленому ст. ст. 123, 186-1 ЗК України. Підстави відмови у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на момент винесення оскаржуваних рішень, були відсутні. Отже, наведене вище свідчить, що доводи представника позивача про наявність підстав для визнання спірних наказів недійсним і їх скасування є необґрунтованими, оскільки не доведені належними та достатніми доказами. Позовні вимоги про визнання недійсним договорів оренди землі суд вважає необґрунтованими, оскільки встановлено, що оскаржувані накази, яким вирішено питання про передання земельних ділянок в оренду відповідає вимогам чинного законодавства, а договори оренди землі містять всі істотні умови визначені ст. 15 Закону України "Про оренду землі", не містить порушень вимог ст. ст. 4-6, 11, 17, 19 вказаного Закону, відповідає іншим вимогам чинного законодавства, право оренди зареєстровано у встановленому законодавством порядку, а тому підстави визначені ст. ст. 203, 215 ЦК України для визнання договору оренди землі недійсним відсутні, враховуючи вище викладене скасувати рішення про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень не має правових підстав. Отже, наведене вище свідчить, що доводи представника позивача про наявність підстав для визнання договорів оренди землі недійсним є необґрунтованими, оскільки не доведені належними та достатніми доказами. Згідно ст. ст. 11, 60, 212 ЦПК України передбачено, що суд розглядає цивільні справи за зверненням фізичних чи юридичних осіб в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін, кожна сторона зобов?язана довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об?єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, вважає, що позовні вимоги не доведені належними та достатніми доказами, а тому позов не підлягає задоволенню.
Судові витрати понесені представником позивача не підлягають стягненню з відповідачів, оскільки позов залишено без задоволення, що відповідає вимогам ст. 88 ЦПК України.
На підставі ст.ст.10, 11, 60, 88, 209, 212-215 ЦПК України, ст.ст. 3, 15, 16, 203, 215 ЦК України, Законом України Про фермерське господарство , Законом України "Про оренду землі", ст. ст. 15-1, 122, 123, 124, 137, 186-1 ЗК України, та, керуючись, суд, -
В И Р І Ш И В :
В задоволені позову керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування рішень органу державної влади, недійсними договорів оренди землі та їх розірвання, скасування державної реєстрації - відмовити.
На рішення може бути подано апеляційну скаргу до Апеляційного суду Черкаської області через Маньківський районний суд на протязі десяти днів.
Суддя А. І. Костенко
Суд | Маньківський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2017 |
Оприлюднено | 14.12.2017 |
Номер документу | 70877229 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Маньківський районний суд Черкаської області
Костенко А. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні