АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 22-ц/793/296/18Головуючий по 1 інстанції Категорія : 19 Костенко А. І. Доповідач в апеляційній інстанції Храпко В. Д.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2018 року м. Черкаси
Апеляційний суд Черкаської області в складі колегії суддів :
Храпка В.Д., Вініченка Б.Б., Бондаренка С.І.
за участю секретаря: Чуйко А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Прокуратури Черкаської області на рішення Маньківського районного суду Черкаської області від 06 грудня 2017 року, ухваленого під головуванням судді Костенка А.І., у справі за позовом керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень органу державної влади, визнання недійсними договорів оренди землі та їх розірвання, скасування державної реєстрації, повний текст рішення складено 11 грудня 2017 року, -
в с т а н о в и л а :
У вересні 2017 року керівник Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень органу державної влади, визнання недійсними договорів оренди землі та їх розірвання, скасування державної реєстрації. В обґрунтування свої вимог вказував, що з метою встановлення порушень земельного законодавства при наданні у користування земельних ділянок та за результатами вивчення даних Єдиного Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено факт незаконного набуття права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності поза конкурентними засадами.
Встановлено порушення вимог земельного законодавства під час передачі в оренду ОСОБА_5 земельних ділянок державної власності, яке полягає у незаконному набутті права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в обхід визначеного ст. 134 ЗК України конкурсного порядку набуття прав на землю державної власності.
ОСОБА_5 11.12.2013 року та 06.02.2014 року звернувся до Головного управління Держземагенства у Черкаській області із заявами щодо надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення для ведення фермерського господарства, розташованих в адмінмежах Добрянської сільської ради земельних ділянок площею 1,9364 га, площею 3.6000 га, площею 8.8600 га та 3.1623 га.
Відповідно до наданих документів, наказами Головного управління Держземагенства у Черкаській області ОСОБА_5 надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду.
У подальшому Головним управління Держземагенства у Черкаській області затверджено проекти землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду ОСОБА_5 для ведення фермерського господарства із земель державної власності наказами від 29.07.2014 року за номером 23-2391/14-14-СГ, від 03.02.2015 року за номером 23-712/14-15-СГ, від 24.02.2015 року за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 року за номером 23-1072/14-15-СГ.
На підставі вказаних наказів між Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області та ОСОБА_5 було укладено договори оренди , які 17.09.2014 року, 27.02.2015 року, 04.05.2016 року зареєстровані у Реєстраційній службі Маньківського районного управління юстиції Черкаської області та виконавчому комітеті Верхняцької селищної ради Христинівського району.
Позивач зазначає, що накази Головного управління Держземагенства у Черкаській області про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду від 29.07.2014 року за номером 23-2391/14-14-СГ, від 03.02.2015 року за номером 23-712/14-15-СГ, від 24.02.2015 року за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 року за номером 23-1072/14-15-СГ прийняті з порушенням законодавства, а тому підлягають визнанню незаконними та скасуванню.
З таких підстав керівник Уманської місцевої прокуратури просив суд визнати незаконним та скасувати накази Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 29.07.2014 року за номером 23-2391/14-14-СГ, від 03.02.2015 року за номером 23-712/14-15-СГ, від 24.02.2015 року за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 року за номером 23-1072/14-15-СГ, визнати недійсними : договір оренди земельної ділянки площею 1.9364 га, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 04.05.2016 року, нормативно-грошова оцінка якої становить 818 968 грн. 93 коп.; договір оренди земельної ділянки площею 3.6000 га, кадастровий номер НОМЕР_2, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 27.02.2015 року, нормативно-грошова оцінка якої становить 93 088 грн. 43 коп.; договір оренди земельної ділянки площею 8.8600 га, кадастровий номер НОМЕР_3, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 27.02.2015 року, нормативно-грошова оцінка якої становить 280 251 грн. 94 коп.; договір оренди земельної ділянки площею 3.1623 га, кадастровий номер НОМЕР_4, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 28.08.2014 року, нормативно-грошова оцінка якої становить 74 530 грн. 37 коп.; скасувати рішення про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень : від 11.05.2016 року індексний номер 29561686, прийняте реєстратором ВК Верхняцької селищної ради; від 11.05.2015 індексний номер 21207305, прийняте державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції Щур Я.Ю.; від 11.05.2015 року індексний номер 21207203, прийняте державним реєстратором Маньківського районного управління Щур Я.Ю.; від 19.09.2014 року індексний номер 15930898, прийняте державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції Щур Я.Ю.
Рішенням Маньківського районного суду Черкаської області від 06 грудня 2017 року в задоволенні позову керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області, ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень органу державної влади, визнання недійсними договорів оренди землі та їх розірвання, скасування державної реєстрації - відмовлено.
В апеляційній скарзі Прокуратура Черкаської області просить рішення суду скасувати, як незаконне, постановлене при неповному встановлені обставин, які мають значення для справи, внаслідок чого порушено норми матеріального та процесуального права, а по справі ухвалити нове рішення, яким позовну заяву керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави задовольнити в повному обсязі.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія проходить до висновку про задоволення апеляційної скарги по наступних підставах.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права і дотримання норм процесуального права.
Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеного цим Кодексом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повного і всебічного з'ясування обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні.
Проте таким вимогам закону рішення не відповідає.
Постановляючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що договори оренди земельної ділянки укладено відповідно до вимог законодавства, а тому підстав для задоволення позову судом не встановлено.
Але такі висновки суду не відповідають нормам матеріального і процесуального права.
Судом встановлено, що 07.05.2002 року було зареєстровано селянське (фермерське) господарство Корнійчук в с. Добра Маньківського району Черкаської області. Головою СФГ є відповідач ОСОБА_5
11.12.2013 року ОСОБА_5 звернувся із трьома заявами до Головного управління Держземагенства у Черкаській області про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3.1623 га, 3.500 га, 8.8600 га, на умовах довгострокової оренди строком на 10 років за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення в адмінмежах Добрянської сільської ради Маньківського району для ведення фермерського господарства.
06.02.2014 року ОСОБА_5 звернувся з аналогічною заявою про надання йому земельної ділянки площею 1.9364 га.
Наказом Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 11.02.2014 року , а також трьома наказами від 19.02.2014 року надано ОСОБА_5 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності в оренду.
Наказом Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 29.07.2014 року № 23-2391/14-14-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3.1623 га ОСОБА_5 і надано в оренду вказану земельну ділянку терміном на 10 років для ведення фермерського господарства.
Наказом Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 03.02.2015 року № 23-721/14-15-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1.9364 га ОСОБА_5 і надано в оренду вказану земельну ділянку терміном на 10 років для ведення фермерського господарства.
Наказом Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 24.02.2015 року № 23-1068/14-15-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3.6000 га ОСОБА_5 і надано в оренду вказану земельну ділянку терміном на 10 років для ведення фермерського господарства.
Наказом Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 24.02.2015 року № 23-1072/14-15-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 8.8600 га ОСОБА_5 і надано в оренду вказану земельну ділянку терміном на 10 років для ведення фермерського господарства.
28.08.2014 року між Головним управління Держземагенства у Черкаській області і ОСОБА_5 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 3.1623 га в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району Черкаської області строком на 10 років до 29.08.2024 року для ведення фермерського господарства. Вказаний договір зареєстрований в Державному реєстрі речових прав державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції 17.09.2014 року.
27.02.2015 року між Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області і ОСОБА_5 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 8.8600 га в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району Черкаської області строком на 10 років до 24.02.2025 року для ведення фермерського господарства. Вказаний договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав державним реєстратором банківського районного управління юстиції 07.05.2015 року.
27 лютого 2015 року між Головним управління Держземагенства у Черкаській області і ОСОБА_5 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 3.6000 га в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району Черкаської області строком на 10 років до 24.02.2025 року для ведення фермерського господарства. Вказаний договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції 07.05.2015 року.
04 травня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області і ОСОБА_5 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 1.9364 га в адміністративних межах Добрянської сільської ради Маньківського району Черкаської області строком на 10 років до 03.02.2025 року для ведення фермерського господарства. Вказаний договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав державним реєстратором виконавчого комітету Верхняцької селищної ради Христинівського району Черкаської області 04.05.2016 року .
17 жовтня 2017 року було зареєстровано фермерське господарство Добра в с. Добра Маньківського району Черкаської області. Керівником вказаного фермерського господарства є ОСОБА_5
З огляду на положення статей 22, 31, 93, 124 ЗК України ( в редакції, яка діяла на час виникнення правовідносин) землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України (в редакції, яка діяла на час виникнення правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться при передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Отже, стаття 123 ЗК України ( в редакції, яка діяла на час виникнення правовідносин) врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інші, ніж установлені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються крім ЗК України Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2). У таких правовідносинах Закон України "Про фермерське господарство" є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Так, згідно з абзацом 1 частини першої статті 7 Закону України "Про фермерське господарство" ( в редакції, яка діяла на час виникнення правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
Закон України "Про фермерське господарство" визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинно бути зазначено не лише про бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
За змістом статей 1, 7, 8 Закону України "Про фермерське господарство" ( в редакції, яка діяла на час виникнення правовідносин) заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити комплекс передбачених частиною першою статті 7 цього Закону умов і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на розгляд суду спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. У протилежному випадку відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України "Про фермерське господарство" ( в редакції, яка діяла на час виникнення правовідносин) земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.
Поскільки спірні земельні ділянки виділені з порушенням чинного законодавства, то накази Головного управління Держземагенства у Черкаській області підлягають скасуванню, а договори оренди земельної ділянки підлягають визнанню недійсними.
Разом з цим необхідно скасувати рішення державних реєстраторів про державну реєстрацію договорів оренди.
Керуючись ст.ст. 374, 376, 382 ЦПК України, апеляційний суд, -
п о с т а н о в и л а :
Апеляційну скаргу Прокуратури Черкаської області задоволити.
Рішення Маньківського районного суду Черкаської області від 06 грудня 2017 року скасувати.
Позов керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень органу державної влади, визнання недійсними договорів оренди землі та їх розірвання, скасування державної реєстрації - задоволити.
Визнати незаконними та скасувати накази Головного управління Держземагенства у Черкаській області: від 29.07.2014 за номером 23-2391/14-14-СГ, від 03.02.2015 за номером 23-721/14-15-СГ, від 24.02.2015 року за номером 23-1068/14-15-СГ та від 24.02.2015 року за номером 23-1072/14-15-СГ.
Визнати недійними :
- договір оренди земельної ділянки площею 1.9364 га, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 04.05.2016 року, нормативна грошова оцінка якої становить 818 968 грн. 93 коп.;
- договір оренди земельної ділянки площею 3.6000 га кадастровий номер НОМЕР_2, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 27.02.2015 року, нормативно грошова оцінка якої становить 93 088 грн. 43 коп.;
- договір оренди земельної ділянки площею 8.8600 га, кадастровий номер НОМЕР_3, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 27.02.2015 року, нормативна грошова оцінка якої становить 280 251 грн. 94 коп.;
- договір оренди земельної ділянки площею 3.1623 га, кадастровий номер НОМЕР_4, яка розташована в адмінмежах Добрянської сільської ради, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та ОСОБА_5 28.08.2014 року, нормативна грошова оцінка якої становить 74 530 грн. 37 коп.
Скасувати рішення про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень:
- від 11.05.2016 року індексний номер 29561686, прийняте реєстратором виконавчого комітету Верхняцької селищної ради;
- від 11.05.2015 року індексний номер 21207305, прийняте державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції Щур Яною Юріївною;
- від 11.05.2015 року індексний номер 21207203, прийняте державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції Щур Яною Юріївною;
- від 19.09.2014 року індексний номер 15930898, прийняте державний реєстратором Маньківського районного управління юстиції Щур Яною Юріївною.
Стягнути із ОСОБА_5 на користь Прокуратури Черкаської області судові витрати 10 080 грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом 30 днів до суду касаційної інстанції.
Судді:
Повний текст постанови виготовлено 09.02.2018 року.
Суд | Апеляційний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72120661 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Черкаської області
Храпко В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні