Ухвала
від 11.12.2017 по справі 812/1499/17
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Пляшкова К. О.

Суддя-доповідач - ОСОБА_1

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2017 року справа №812/1499/17

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Арабей Т.Г., Геращенка І.В., Міронової Г.М., розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року № 812/1499/17 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Східно українська група про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22 жовтня 2013 року № 4453,-

ВСТАНОВИВ:

17 жовтня 2017 року Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Східно українська група про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4453 від 22 жовтня 2013 року, наданого товариству (а.с. 3-5).

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року відмовлено у задоволені позову (а.с. 42-46).

Не погодившись із судовим рішенням, Державна служба геології та надр України подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року у справі № 812/1499/17 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

Апелянтом зазначено, що Держгеонадрами здійснені всі можливі дії для належного повідомлення відповідача про необхідність усунення порушень діючого законодавства та повідомлення його про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, а саме ця інформація розміщена на офіційному сайті https://www.ukurier.gov.ua,відтак, відповідач є належним чином повідомлений, а на адресу Держгеонадр листів про згоду на припинення права користування надрами не надходило, тому Держгеонадра розцінює даний факт як не згоду на припинення права користування надрами та про наявність всіх підстав на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу саме в судовому порядку у відповідності до підпунктів 4, 5 , 6 статті 26 Кодексу України про надра (а.с. 58-62).

Представники сторін в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін, з наступних підстав.

В суді першої та апеляційної інстанції встановлено, що за даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Східно українська група» , ідентифікаційний код 38550607, зареєстроване як юридична особа з 16 січня 2013 року за № 13821020000024086, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження юридичної особи: 91016, Луганська область, місто Луганськ, Ленінський район, площа ОСОБА_2 ВВВ, будинок 2, офіс 30 (а.с. 24-26).

22 жовтня 2013 року Держгеонадра видала Товариству з обмеженою відповідальністю «Східно українська група» спеціальний дозвіл на користування надрами № 4453 на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), назва родовища: Західно-Кримська площа, місцезнаходження ділянки надр: Луганська область, Слов'яносербський, Попаснянський, Новоайдарський райони. Дозвіл виданий строком на 20 років (а.с. 6).

Дослідженням спеціального дозволу на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є щорічна звітність ТОВ «Східно українська група» перед Держгеонадра щодо дослідно-промислової розробки згідно форми 6-гр.

Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) від 22 жовтня 2013 року № 4453, укладена між Держгеонадра та ТОВ «Східно українська група» (а.с. 7-9).

Згідно з пунктом 7.2 розділу 7 Угоди надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 6-гр.

Оскільки Угода визначена сторонами як невід'ємна частина спеціального дозволу на користування надрами, подання ТОВ «Східно українська група» до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форми 6-гр є особливою умовою користування надрами, обов'язковою до виконання надрокористувачем, про що також зазначено у пункті 3.6 Угоди.

Листом від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема й від ТОВ «Східно українська група» , щодо руху запасів (форма 6-гр) за 2015 рік не надходила (а.с. 40-41).

16 серпня 2016 року Держгеонадра наказом № 257 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, встановило термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу, зокрема й ТОВ «Східно українська група» - 10 календарних днів (а.с. 15-16).

Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадра від 16 серпня 2016 року № 257 надано 10 календарних днів для усунення порушень, оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» (а.с. 17).

Дослідженням оголошення встановлено, що до переліку надрокористувачів за номером 172 включено Товариство з обмеженою відповідальністю «Східно українська група» .

16 листопада 2016 року Держгеонадра наказом № 431 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, зупинило дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до цього наказу, зокрема й дію дозволу від 22 жовтня 2013 року № 4453, виданого Товариства з обмеженою відповідальністю «Східно українська група» , встановивши термін для усунення порушень законодавства про надра - 30 календарних днів (арк. спр. 13-14).

10 січня 2017 року Держгеонадра наказом № 1 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Луганської та Донецької областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, встановило термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу, зокрема й ТОВ «Східно українська група» - до 01 березня 2017 року (а.с. 18-19).

16 травня 2017 року в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» № 88 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра повідомила, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку. Товариство з обмеженою відповідальністю «Східно українська група» включено до переліку за № 101 (а.с. 20).

На час звернення до суду з позовом, будь-якої інформації про усунення відповідачем законодавства про надра до нього не надходило.

Спірним питанням у справі є правомірність вимог позивача про анулювання спеціального дозволу на користування надрами у судовому порядку.

Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач у належний спосіб не ознайомлений зі змістом цих наказів та позбавлений можливості виконання вимог цих наказів про усунення порушень вимог Угоди, а твердження Держгеонадра про не усунення відповідачем порушень у визначений строк є безпідставними, при цьому у позивача відсутні підстави для припинення права користування спеціального дозволу у судовому порядку.

Суд апеляційної інстанції погоджується з рішенням суду першої інстанції з наступних підстав.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі Положення).

В силу п.4 зазначеного Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (зі змінами та доповненнями) (далі Порядок).

У відповідності до п.23 Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Відповідно до пункту 25 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Кабінет міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Кабінету міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Відповідно до статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: якщо відпала потреба у користуванні надрами; закінчення встановленого строку користування надрами; припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.

У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Таким чином, об'єднуючою ознакою цих випадків є неналежне використання права, зокрема, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення строків виконання певних робіт тощо.

Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 Кодексу, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом України, зокрема, в постановах від 25 червня 2011 року у справі №21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі 21-164а11, від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13, від 11 листопада 2014 року у справі №21-482а14, яка відповідно частини 1 статті 244-2 КАС України є обов'язковою для врахування в судовій практиці.

Апеляційний суд погоджується з позицією суду першої інстанції, що за наявності передбачених законом підстав право припинити користування надрами належить до компетенції органу, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами та анулювання дозволу здійснюється шляхом прийняття Держгеонадра України відповідного наказу.

Суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках.

Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.

В матеріалах справи відсутні докази, що на момент подання адміністративного позову до Держгеонадра України від відповідача надходили листи щодо незгоди на припинення права користування надрами.

Посилання позивача на те, що розміщення інформації про порушення відповідачем вимог законодавства про надра на офіційному сайті https://www.ukurier.gov.ua, а листів про згоду на припинення права користування надрами від відповідача не надходило, тому це і є незгодою відповідача на припинення права користування надрами, суд оцінює критично, оскільки чинним законодавством, регулюючим спірні правовідносини не встановлено права розміщення інформації на вищевказаному сайті, належне повідомлення відповідача є отримання ним листа, відправлено на офіційну адресу підприємства.

З аналізу вказаних норм та обставин справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність спору щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, що унеможливлює вирішення цього питання в судовому порядку.

Відповідно до положень ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності відповідно до ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Приймаючи викладене до уваги суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та ухвалено постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

На підставі наведеного, керуючись статтями 184, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ :

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року № 812/1499/17 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Східно українська група про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22 жовтня 2013 року № 4453 - залишити без змін.

Ухвалу суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили.

Судді Т.Г.Арабей

ОСОБА_3

ОСОБА_2

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2017
Оприлюднено15.12.2017
Номер документу70893831
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1499/17

Постанова від 23.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 01.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 05.12.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 05.12.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Постанова від 09.11.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 31.10.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 19.10.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні