УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2017 р.Справа № 820/3997/17
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Донець Л.О.
Суддів: Бенедик А.П. , Спаскіна О.А.
за участю секретаря судового засідання Багмет А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 09.10.2017р. по справі № 820/3997/17
за позовом Приватного акціонерного товариства "УКРГАЗВИДОБУТОК"
до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області
про визнання протиправними та скасування наказів, приписів та постанов,
ВСТАНОВИЛА:
05.09.2017 року, Приватне акціонерне товариство Украгазвидобуток (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області (далі - відповідач), в якому просить про визнання протиправним та скасування наказу (розпорядження) відповідача №№97-П, 98-П, 99-П, 100-П, 101-П від 22.08.2017 року; визнати протиправним та скасувати приписи №№276-Пр; №277-Пр, 278-Пр, 279-Пр, 280-Пр про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.08.2017 року; визнати протиправними та скасувати постанови №№34/1020-5124; 34/1020-5123; 34/1020-5125; 34/1020-5126; 34/1020-5127 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.09.2017 року.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 9 жовтня 2017 року позов задоволено.
Скасовані накази (розпорядження) відповідача №№97-П, 98-П, 99-П, 100-П, 101-П від 22.08.2017 року; приписи №№276-Пр; №277-Пр, 278-Пр, 279-Пр, 280-Пр про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.08.2017 року; постанови №№34/1020-5124; 34/1020-5123; 34/1020-5125; 34/1020-5126; 34/1020-5127 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.09.2017 року.
Відповідач, не погодившись з судовим рішенням подав апеляційну скаргу, в яких просить скасувати судове рішення, та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
В обґрунтування апеляційної скарги, відповідач посилається на неврахування судом першої інстанції норм матеріального права, та фактичних обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги, доводи суду першої інстанції, вважає що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що на підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 22.08.2017 року №277-Н на підприємство позивача направлено головних спеціалістів для здійснення позапланової перевірки на об'єкті за адресою: Свердловина №21 (кадастровий номер земельної ділянки 6324284500:02:001:0070) щодо дотримання суб'єктом містобудування позивача вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу (розпорядження) відповідача від 22.08.2017 №98-П та листа Служби безпеки України від 05.07.2017 р. № 70/14-7459.
Актом № 277-А від 29.08.2017 року зафіксовано недопуск посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкт будівництва - свердловина №21, підставами для недопущення до перевірки представником позивача ОСОБА_1 власноруч в акті зазначено: відсутні підстави для проведення позапланових перевірок - лист СБУ № 70/14-7459 не містить вимоги про проведення позапланової перевірки (п. 7ПКМУ № 553); З.У. Про Службу безпеки України не містить прав та обов'язків СБУ щодо призначення або вимоги про проведення позапланових перевірок; свердловина та облаштування не є об'єктом, який може перевіряти Департамент ДАБІ у Харківській області.
Відповідачем був складений протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Приписом відповідача №277-Пр від 29.08.2017 р. зобов'язано усунути порушення шляхом допуску посадових осіб до проведення перевірки на Об'єкті в термін до 12 вересня 2017 року з наданням документів, пояснень, довідок, відомостей, матеріалів з питань, що виникнуть під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
На підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 22.08.2017 року №276-Н на підприємство позивача направлено головних спеціалістів для здійснення позапланової перевірки на об'єкті за адресою: УКПГ Бистрівського блоку Островерхівського ГКР (кадастровий номер земельної ділянки 6324284500:02:001:0008) щодо дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу (розпорядження) відповідача від 22.08.2017 №97-П та листа Служби безпеки України від 05.07.2017 № 70/14-7459.
Актом №276-А від 29.08.2017 року зафіксовано недопуск посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкт будівництваю
Підставами для недопущення до перевірки представником позивача ОСОБА_1 власноруч в акті про недопущення були зазначено: відсутні підстави для проведення позапланових перевірок - лист СБУ № 70/14-7459 не містить вимоги про проведення позапланової перевірки (п. 7ПКМУ № 553); Закон України Про Службу безпеки України не містить прав та обов'язків СБУ щодо призначення або вимоги про проведення позапланових перевірок; свердловина та облаштування не є об'єктом, який може перевіряти Департамент ДАБІ у Харківській області.
Відповідачем 29.08.2017 року складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Приписом відповідача №276-Пр від 29.08.2017 зобов'язано усунути порушення шляхом допуску посадових осіб до проведення перевірки на Об'єкті в термін до 12 вересня 2017 року з наданням документів, пояснень, довідок, відомостей, матеріалів з питань, що виникнуть під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
На підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 22.08.2017 року №278-Н на підприємство позивача направлено головних спеціалістів для здійснення позапланової перевірки на об'єкті за адресою: Свердловина №23 (кадастровий номер земельної ділянки 6324284500:02:001:0038) щодо дотримання суб'єктом містобудування позивачкем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу (розпорядження) відповідача від 22.08.2017 №99-П та листа Служби безпеки України від 05.07.2017 № 70/14-7459.
Актом № 278-А від 29.08.2017 року зафіксовано недопуск посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкт будівництва.
Підставами для недопущення до перевірки представником позивача ОСОБА_1 в акті про недопущення були зазначені наступне, а саме: відсутні підстави для проведення позапланових перевірок - лист СБУ № 70/14-7459 не містить вимоги про проведення позапланової перевірки (п. 7ПКМУ № 553); Закон України Про Службу безпеки України не містить прав та обов'язків СБУ щодо призначення або вимоги про проведення позапланових перевірок; свердловина та облаштування не є об'єктом, який може перевіряти Департамент ДАБІ у Харківській області.
29.08.2017 року був складений протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Приписом відповідача № 277-Пр від 29.08.2017 р. зобов'язано усунути порушення шляхом допуску посадових осіб до проведення перевірки на Об'єкті в термін до 12 вересня 2017 року з наданням документів, пояснень, довідок, відомостей, матеріалів з питань, що виникнуть під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю .
На підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 22.08.2017 року №279-Н на підприємство позивача направлено головних спеціалістів для здійснення позапланової перевірки на об'єкті за адресою: Свердловина №61 (кадастровий номер земельної ділянки 6324284500:02:001:0039) щодо дотримання позивача вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу (розпорядження) відповідача від 22.08.2017 №100-П та листа Служби безпеки України від 05.07.2017 № 70/14-7459.
Актом №279-А від 29.08.2017 року зафіксовано недопуск посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкт будівництва.
Підставами для недопущення до перевірки представником позивача ОСОБА_1 власноруч в акті про недопущення були зазначені наступні обставини, а саме: відсутні підстави для проведення позапланових перевірок - лист СБУ № 70/14-7459 не містить вимоги про проведення позапланової перевірки (п. 7ПКМУ № 553); Закон України Про Службу безпеки України не містить прав та обов'язків СБУ щодо призначення або вимоги про проведення позапланових перевірок; свердловина та облаштування не є об'єктом, який може перевіряти Департамент ДАБІ у Харківській області.
29.08.2017 року відповідачем було складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Приписом відповідача №279-Пр від 29.08.2017 року зобов'язано усунути порушення шляхом допуску посадових осіб до проведення перевірки на Об'єкті в термін до 12 вересня 2017 року з наданням документів, пояснень, довідок, відомостей, матеріалів з питань, що виникнуть під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
На підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 22.08.2017 року №280-Н на підприємство позивача направлено головних спеціалістів для здійснення позапланової перевірки на об'єкті за адресою: Свердловина №62 (кадастровий номер земельної ділянки 6324284500:02:001:0069) щодо дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу (розпорядження) відповідача від 22.08.2017 №101-П та листа Служби безпеки України від 05.07.2017 № 70/14-7459.
Актом №280-А від 29.08.2017 року зафіксовано недопуск посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкт будівництва.
Підставами для недопущення до перевірки представником позивача ОСОБА_1 власноруч в акті про недопущення були зазначені наступні обставини, а саме: відсутні підстави для проведення позапланових перевірок - лист СБУ № 70/14-7459 не містить вимоги про проведення позапланової перевірки (п. 7ПКМУ № 553); Закон України Про Службу безпеки України не містить прав та обов'язків СБУ щодо призначення або вимоги про проведення позапланових перевірок; свердловина та облаштування не є об'єктом, який може перевіряти Департамент ДАБІ у Харківській області.
Відповідачем 29.08.2017 року складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Приписом відповідача №280-Пр від 29.08.2017 р. зобов'язано усунути порушення шляхом допуску посадових осіб Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області до проведення перевірки на Об'єкті в термін до 12 вересня 2017 року з наданням документів, пояснень, довідок, відомостей, матеріалів з питань, що виникнуть під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, керувався приписами Гірничого закону України, який визначив державні органи, яким надана право здійснення державного нагляду у сфері гірничих відносин за додержанням гірничого законодавства під час проведення гірничих робіт, будівництва та експлуатації, ліквідації або консервації гірничих підприємств.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
У відповідності до ст. ст. 1-10 Гірничого закону України від 06.10.1999 року №1127-ХІУ, дія цього Закону поширюється на правовідносини у сфері діяльності гірничих підприємств, установ, організацій, гірничих об'єктів (далі - гірничі підприємства), що займаються розвідкою, розробкою, видобутком та переробкою корисних копалин і веденням гірничих робіт, будівництвом, ліквідацією або консервацією гірничих підприємств, науково-дослідною роботою, ліквідацією аварій у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, незалежно від їх форми власності та підпорядкування, а також підприємства, установи, організації, громадян України, іноземних юридичних та фізичних осіб, осіб без громадянства.
Правовідносини у сфері діяльності гірничих підприємств, що здійснюються на підставі угоди про розподіл продукції, регулюються Законом України "Про угоди про розподіл продукції" та такою угодою. Діяльність за угодою про розподіл продукції регулюється положеннями цього Закону, якщо інше не передбачено законом та угодою про розподіл продукції.
Гірничі відносини, що виникають у процесі діяльності гірничих підприємств, регулюються Конституцією України, цим Законом, Кодексом України про надра, законами України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про аварійно-рятувальні служби", "Про цивільну оборону України", "Про охорону праці", "Про підприємства в Україні", "Про пожежну безпеку", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", іншими законами України та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, зокрема:
міжгалузевими та галузевими правилами безпеки (далі - правилами безпеки), що включають норми безпечного ведення гірничих робіт, використання гірничошахтного та електротехнічного устаткування, рудникового та кар'єрного транспорту, вимоги щодо провітрювання та протиаварійного захисту гірничих виробок, додержання пилогазового режиму, виробничої санітарії, охорони праці та довкілля;
міжгалузевими та галузевими правилами технічної експлуатації (далі - правилами технічної експлуатації), що встановлюють вимоги та норми щодо ефективного, безпечного та екологічно чистого проведення гірничих робіт, організації та управління виробництвом;
єдиними правилами безпеки при підривних роботах, що встановлюють порядок зберігання, транспортування та використання вибухових матеріалів під час проведення гірничих робіт.
Правила безпеки, правила технічної експлуатації та єдині правила безпеки при підривних роботах затверджуються в установленому законодавством порядку.
Об'єктами гірничих відносин є: геологічна розвідка корисних копалин; проектування, будівництво (реконструкція, технічне переоснащення), експлуатація, ліквідація або консервація гірничих підприємств; організація протиаварійного захисту гірничих підприємств; охорона праці, забезпечення безпеки та здоров'я людей в особливо небезпечних умовах.
Суб'єктами гірничих відносин є юридичні та фізичні особи України, іноземні юридичні та фізичні особи, особи без громадянства, які здійснюють геологічне вивчення родовищ корисних копалин, проектування, будівництво (реконструкцію), експлуатацію, ліквідацію аварій та ліквідацію або консервацію підприємств з видобутку та переробки корисних копалин, а також проводять гірничі роботи.
Підприємства гірничодобувної промисловості можуть перебувати у різних формах власності, якщо інше не передбачено законами України.
Державне регулювання гірничої справи здійснюють Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Обсяги державної підтримки гірничих підприємств визначаються Державним бюджетом України на поточний рік.
Державний нагляд у сфері гірничих відносин за додержанням гірничого законодавства під час проведення гірничих робіт, будівництва та експлуатації, ліквідації або консервації гірничих підприємств здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах охорони праці, державного гірничого нагляду (далі - орган гірничого нагляду), та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до законів України.Частиною 2 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що у разі якщо суб'єкт господарювання на відповідний плановий період включений до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) одночасно кількох органів державного нагляду (контролю), відповідні планові заходи здійснюються органами державного нагляду (контролю) комплексно - одночасно всіма органами державного нагляду (контролю), до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) яких включено суб'єкта господарювання.
Здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання заборонено.
Матеріали справи свідчать про те, що позивач володіє спеціальним дозволом №4404 від 04.10.2007 року на користування надрами та має право на видобування вуглеводів на Островерхівському газоконденсатному родовищі, займається таким видом діяльності як - видобування природного газу.
Відповідно до оскаржуваних наказів (розпоряджень) про перевірки працівниками відповідача перевірялось дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.
Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 № 2014, визначено, Держархбудінспекція є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Держархбудінспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Згідно до пп.8 п.4 вказаного Положення Про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, Держархбудінспекція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема видає дозволи на виконання будівельних робіт, повідомлення про внесення змін до них, відмовляє у видачі таких дозволів, анулює дозволи на виконання будівельних робіт.
На підставі Положення Про Державну службу України з питань праці , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96 (в редакції чинній на час прийняття оскаржуваних наказів (розпоряджень) про перевірку станом на 22.08.2017 року) державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Абзацом 2 пп.6 п.4 Положенням Про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки , затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 408/2011 визначено, що Держгірпромнагляд України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює у визначеному порядку державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, у тому числі з питань будівництва, реконструкції та експлуатації об'єктів підвищено небезпеки, потенційно небезпечних об'єктів і виробництв.
Аналізуючи викладені вище норми, колегія суддів дійшла до висновку про те, що до повноважень відповідача не входить здійснення державного нагляду (контролю) у сфері гірничих відносин на підприємствах вугільної, гірничорудної та нерудної промисловості, зокрема, під час будівництва гірничих підприємств.
Тому колегія суддів дійшла до висновку, що оскаржувані накази прийняті не у межах своїх повноважень, що передбачені законами України, є протиправними та підлягають скасуванню.
Оскаржувані приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності були прийняті під час невиконання позивачем оскаржуваних наказів, а тому є протиправним та такими, що підлягають скасуванню.
Крім цього, колегія суддів зазначає, оскаржуваними постановами про накладення штрафу було поставлено до вини позивачу скоєння правопорушення передбаченого п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , відповідно до положень якої суб'єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення, зокрема, недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Колегією суддів зроблений висновок про протиправність оскаржуваних наказів (розпоряджень) про перевірку, тому постанови про накладення штрафу за не допуск посадових осіб відповідача на об'єкт будівництва є також протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
За наведених вище підстав, колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги відповідача, підтримані в суді апеляційної інстанції представником ОСОБА_2
Так, у своїй апеляційній скарзі відповідач каже, що Державна служба України з питань праці здійснює лише контроль у сфері гірських відносин, та не має повноважень на здійснення контролю у сфері архітектурно-будівельного контролю з питань надання документів, що надають право на виконання будівельних робіт, вирішення питання про дотримання суб'єктами містобудування будівельних норм, стандартів та правил, введення об'єктів в експлуатацію та інші питання, що відносяться до повноважень відповідача.
Таким чином, колегія суддів дійшла до висновку про те, що судове рішення є обґрунтованим, та не підлягає скасуванню.
Судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому судове рішення не підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.
Відповідно ч.1 ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановленні під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи.
Згідно до п.1 ч.1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.
В силу приписів ст. 41 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою технічного засобу не здійснювалось.
Колегія суддів, дійшла до висновку, що постанова суду першої інстанції не підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, ст.200, ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 09.10.2017р. по справі № 820/3997/17 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Донець Л.О. Судді Бенедик А.П. Спаскін О.А. Повний текст ухвали виготовлений 11.12.2017 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2017 |
Оприлюднено | 15.12.2017 |
Номер документу | 70894884 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Донець Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні