Ухвала
від 12.12.2017 по справі 806/1168/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Семенюк М.М.

Суддя-доповідач:Шидловський В.Б.

УХВАЛА

іменем України

"12" грудня 2017 р. Справа № 806/1168/17

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Шидловського В.Б.

суддів: Капустинського М.М.

Охрімчук І.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "23" травня 2017 р. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт-Укрпромпостач" до Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії ,

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Еліт-Укрпромпостач" звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просило визнати протиправними дії Житомирської ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області щодо розірвання в односторонньому порядку Договору про визнання електронних документів №9165417314 від 12.09.2016, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "Еліт-Укрпромпостач" та Житомирською ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області та зобов'язати Житомирську ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "Еліт-Укрпромпостач" дію договору про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 23.05.2017 року позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправними дії Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області щодо розірвання в односторонньому порядку Договору про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "Еліт-Укрпромпостач" та Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області.

Зобов'язано Житомирську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Житомирській області поновити дію договору про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт-Укрпромпостач" 3200,00 грн. сплаченого судового збору.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач оскаржив його та, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що платник податків не подав форму 20-ОПП в 10-денний термін з моменту реєстрації, що свідчить про не використання у господарській діяльності приміщення за адресою: м.Житомир вул.Київська, 77. Відтак, вважає, що контролюючим органом правомірно припинено дію договору про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016, укладеного між Житомирською ОДПІ та ТОВ "Еліт-Укрпромпостач".

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з наступних підстав.

Із матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Еліт-Укрпромпостач" перебуває на обліку у Житомирській ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області та зареєстровано як юридична особа з 06.06.2016 року.

Судом встановлено, що 12.09.2016 між Житомирською ОДПІ та ТОВ "Еліт-Укрпромпостач" укладено договір про визнання електронних документів № 9165417314, предметом якого є визнання податкових документів, податних платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП) до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу (а.с. 11-14).

В подальшому, на підставі указаного договору, 12.04.2017 року позивачем до Житомирської ОДПІ направлено податкову накладну № 1 від 30.03.2017 року, яка не прийнята останньою, у зв'язку із помилкою: "Порушено вимоги Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом ДПА України від 10.04.2008 № 233, а саме: - ЄДРПОУ:40882869. Припинено дію Договору про визнання електронних документів",що підтверджується квитанцією № 1 (а.с. 15),

Вважаючи протиправними дії контролюючого органу щодо одностороннього розірвання договору про визнання електронних документів, позивач звернувся до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що розірвання в односторонньому порядку договору про визнання електронних документів з підстав не визначених як самим Договором так і статтею 651 Цивільного кодексу України не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, а тому дії Житомирської ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області щодо розірвання в односторонньому порядку договору про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016 є протиправними.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з наступних підстав.

Так, відповідно до п.4 ч.2 ст.17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів.

За визначенням пункту 14 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний договір - дво - або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов'язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб'єкта владних повноважень, який є однією із сторін угоди.

Отже, необхідними ознаками адміністративного договору є суб'єктність, тобто однією із сторін договору є суб'єкт владних повноважень, та предметність - права й обов'язки учасників договору випливають з управлінських функцій суб'єкта владних повноважень.

Також, ще на одну ознаку адміністративного договору вказує Верховний Суд України у постанові від 13.10.2009, а саме на мету його укладання, якою є реалізація функцій держави, а саме реалізація повноважень того чи іншого органу.

Нормативно-правовим актом, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, є Податковий кодекс України.

Згідно з підпунктом 19-1.1.44 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України, контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, надають послуги електронного цифрового підпису.

В силу вимог підпункту 14.1.114-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, надання послуг електронного цифрового підпису - реєстрація заявників, надання у користування засобів електронного цифрового підпису, надання допомоги при генерації відкритих та особистих ключів, обслуговування сертифікатів ключів (формування, розповсюдження, скасування, зберігання, блокування та відновлення), надання інформації щодо чинних, скасованих і блокованих сертифікатів ключів, надання послуги фіксування часу, консультаційних та інших послуг, визначених Законом України "Про електронний цифровий підпис".

Колегія суддів зазначає, що укладений між Житомирською ОДПІ та ТОВ "Еліт-Укрпромпостач" договір про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016 за своєю правовою природою є адміністративним договором. Водночас, адміністративний договір заснований на загальних нормах зобов'язального права, що врегульовані Цивільним кодексом України.

В той же час, колегія суддів зазначає, що не зважаючи на те, що адміністративні договори, базуються переважно на адміністративно-правових нормах, такі договори мають комплексний характер та регулюються нормами декількох галузей права, зокрема, на них поширюються загальні норми зобов'язального права, що врегульовані Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, притаманних владно-управлінським функціям.

Так, відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Таким чином, договір про визнання електронних документів може бути розірвано або за згодою сторін, або за рішенням суду, або у випадках, встановлених договором або законом.

Однак, обставини даної адміністративної справи свідчать, що договір про визнання електронних документів розірвано відповідачем в односторонньому порядку, відповідно, у даному випадку слід керуватись умовами договору про можливість його розірвання.

Пунктом 4 розділу 6 договору про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016 передбачено, що орган ДФС має право розірвати договір в односторонньому порядку у випадку ненадання платником податків нового посиленого сертифіката (сертифікатів) відкритого ключа замість скасованих або у разі зміни платником місця реєстрації.

Таким чином, з аналізу вищенаведених правових норм та умов договору про визнання електронних документів вбачається, що підставами для розірвання договору про визнання електронних документів податковим органом в односторонньому порядку є 1) не надання позивачем нового посиленого сертифіката (сертифікатів) відкритого ключа замість скасованих та 2) зміна позивачем місця реєстрації.

Судом встановлено, що у відповідності до інформації з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на день розірвання договору місцезнаходженням ТОВ "Еліт-Укрпромпостач" є м.Житомир вулиця Київська, 77, яка відповідає адресі останнього, зазначеній у розділі 7 даного договору. Крім того, вказані відомості, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, мають статус підтверджених.

Крім того, суд констатує, що відповідачем не надано доказів закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів у ТОВ "Еліт-Укрпромпостач".

Також, суд враховує, що пунктом 49.4 статті 49 Податкового кодексу України заборонено контролюючим органам розривати договір про визнання електронних документів в односторонньому порядку.

Щодо посилань відповідача на відсутність довідки форми 20-ОПП, то суд першої інстанції правильно вказав, що ані нормативно-правовими актами, ані договором не передбачено такої підстави для припинення дії договору.

Відтак, розірвання в односторонньому порядку договору про визнання електронних документів з підстав не визначених як самим Договором так і статтею 651 Цивільного кодексу України не ґрунтується на вимогах чинного законодавства.

Колегія суддів зазначає, що позивач своєї згоди на розірвання договору про визнання електронних документів не надавав, жодного судового рішення, яким укладений договір було розірвано - до суду також не було надано.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що Житомирською ОДПІ протиправно розірвано в односторонньому порядку договір про визнання електронних документів № 9165417314 від 12.09.2016, укладеного між Житомирською ОДПІ та ТОВ "Еліт-Укрпромпостач", а тому позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Суд належним чином дослідив представлені докази, з'ясував обставини справи, надав їм відповідну правову оцінку та зробив обґрунтований висновок про наявність підстав для задоволення позову.

Постанову прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстави для її скасування відсутні. У доводах апеляційної скарги відсутнє належне обгрунтування підстав для скасування постанови, а наведені доводи не спростовують висновків суду.

Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області залишити без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "23" травня 2017 р. без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя В.Б. Шидловський

судді: М.М. Капустинський

І.Г. Охрімчук

Дата ухвалення рішення12.12.2017
Оприлюднено14.12.2017
Номер документу70956967
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —806/1168/17

Ухвала від 05.01.2018

Адміністративне

Верховний Суд

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 01.09.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 11.08.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 27.06.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Майор Г.І.

Ухвала від 14.06.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Майор Г.І.

Постанова від 23.05.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Постанова від 23.05.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні