ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
12 грудня 2017 рокусправа № 808/418/17
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді: Лукманової О.М.,
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
при секретарі: Сонник А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 + на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18 липня 2017 року у справі № 808/418/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 + до Вільнянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
в с т а н о в и л а:
У лютому 2017 року ТОВ ОСОБА_1 + (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Вільнянської об'єднаної ДПІ Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі по тексту - відповідач), в якому просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.01.2017 року № НОМЕР_1 в сумі 43305,61 грн.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.07.2017 року у задоволенні позовних вимог ТОВ ОСОБА_1 + відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції ТОВ ОСОБА_1 + , подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати постанову та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Свої вимоги обґрунтовувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт зазначав, що суд першої інстанції при прийнятті рішення не врахував п. 10 договорів оренди земельних ділянок, як підставу звільнення від застосування індексації при обчисленні розміру доходу орендодавців для утримання податку на доходи фізичних осіб. Апелянт вказував, що норми договору не суперечать нормам податкового законодавства. ТОВ ОСОБА_1 + у належному обсязі виплачувала своїм орендодавцям - фізичним особам за договорами оренди орендну платню та як податковий агент своєчасно сплачувало податок на дохід фізичних осіб та військовий збір за фізичних особі - орендодавців. Об'єктом оподаткування у цьому разі є розмір орендної плати, зазначеної у договорі оренди. Позивачем виконано всі обов'язки податкового агента, наявні докази сплати податку на дохід фізичних осіб одночасно з сплатою фізичним особам орендної плати за земельні ділянки. Апелянт зазначав, що нормами ПК України не передбачено, що за договорами оренди землі приватної власності орендна плата виплачується з застосуванням коефіцієнту індексації, у договорах з фізичними особами прямо передбачено, про не застосування індексації, орендна плата платиться власнику землі а не до бюджету.
Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга в межах її доводів не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що дохід фізичної особи - орендодавця від надання в оренду земельного паю включається до загального оподатковуваного доходу такої фізичної особи, ТОВ Віола+ за договорами оренди землі, укладеними з орендодавцями - фізичними особами, є податковим агентом, на якого нормами податкового законодавства покладено обов'язок щодо розрахунку та сплати податку на доходи фізичних осіб. Розбіжність у визначенні сум податкового зобов'язання зі сплати податку на доходи фізичних осіб обумовлюється неоднаковим визначенням сторонами розміру орендної плати, з якої слід розраховувати відповідний податок. Суд першої інстанції вказував, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, чого позивачем не було здійснено та орендодавцям сплачувалась орендна плата за землю без її індексації. Суд першої інстанції вказував, що податок на дохід фізичної особи сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом, особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні, ким для орендодавців земельних ділянок фізичних осіб є ТОВ Віола+ . Суд першої інстанції зазначав, що податковим агентом платника податку - орендодавця щодо його доходу від надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар, об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу, встановленого законодавством з питань оренди землі. Суд першої інстанції прийшов до висновку, що орендну плату за землю необхідно визначати з урахуванням коефіцієнта індексації, що дорівнює 1,249 за попередній рік, тобто 2014 рік. Судом першої інстанції встановлено, що позивач виплатив орендну плату і відповідно утримав податок з доходу орендодавців із суми орендної плати, розрахованої, виходячи із нормативної грошової оцінки землі без урахування коефіцієнта індексації 1,249, тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення є правомірним.
Матеріалами справи встановлено, що Вільнянською об'єднаною ДПІ Головного управління ДФС у Запорізькій області з 09.08.2016 року по 22.08.2016 року було проведено документальну виїзну планову перевірку ТОВ Віола+ з питань дотримання з питань дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування, утримання та сплати до бюджету податку на доходи фізичних осіб при виплаті доходів на користь платників податків - фізичних осіб за період з 01.07.2013 року по 30.06.2016 року, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 року по 30.06.2016 року. За результатами перевірки 06.09.2016 року складено акт № 59/1300/31734493. Згідно висновків перевірки викладених у акті - ТОВ Віола+ , серед інших порушень, порушено пп. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170 ПК України, а саме, допущено заниження нарахованої орендної плати на загальну суму 146883,00 грн., внаслідок незастосування коефіцієнту 1,249, що призвело до заниження податку на доходи фізичних осіб по нарахованої орендної плати за земельні паї за 2015 рік на суму 22032,43 грн. Податкова інспекція вважає, що ТОВ Віола+ сплачуючи фізичним особам орендну плату за землю не збільшило таку орендну плату на коефіцієнт інфляції та відповідно недоплачено податок на дохід фізичних осіб, оскільки сума з якої нараховувався такий податок була нижчої ніж та з якої повинен розраховуватись податок.
Встановлено, що 11.10.2016 року Вільнянською об'єднаною ДПІ Головного управління ДФС у Запорізькій області на підставі акту перевірки від 06.09.2016 року №59/1300/31734493 прийнято податкове повідомлення-рішення №0006911300, яким ТОВ Віола+ визначено суму грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 43305,61 грн., з яких 22032,43 грн. сума податкового зобов'язання, 16524,32 грн. сума штрафної (фінансової) санкції та 4748,66 грн. сума пені.
Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішення №0006911300, ТОВ Віола+ звернулось до Головного управління ДФС у Запорізькій області зі скаргою. Рішенням Головного управління ДФС у Запорізькій області №4454/10/08-01-10-01-13 від 20.12.2016 року скаргу залишило без задоволення а податкове повідомлення-рішення без змін.
Встановлено, що позивач звернувся до Державної фіскальної служби України зі скаргою на податкове повідомленням-рішення №0006911300. Рішенням Державної фіскальної служби України від 16.01.2017 року №761/6/99-99-11-02-01-15 податкове повідомлення-рішення №0006911300 від 11.10.2016 року залишено без змін, скаргу ТОВ Віола+ - без задоволення.
Встановлено, що ТОВ Віола+ (орендар) було укладено ряд договорів оренди землі з ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17,ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_53, ОСОБА_54, ОСОБА_55, ОСОБА_56, ОСОБА_57, ОСОБА_58, ОСОБА_59, ОСОБА_60, ОСОБА_61, ОСОБА_62, ОСОБА_63, ОСОБА_64, ОСОБА_65, ОСОБА_66, ОСОБА_67, ОСОБА_68, ОСОБА_69, ОСОБА_70, ОСОБА_71, ОСОБА_72, ОСОБА_73, ОСОБА_74, ОСОБА_75, ОСОБА_76, ОСОБА_77, ОСОБА_78, ОСОБА_79, ОСОБА_80, ОСОБА_81, ОСОБА_82, ОСОБА_82, ОСОБА_83, ОСОБА_84, ОСОБА_85, ОСОБА_86, ОСОБА_87, ОСОБА_88, ОСОБА_89, ОСОБА_90, ОСОБА_48, ОСОБА_91, ОСОБА_29, ОСОБА_92, ОСОБА_93, ОСОБА_94, ОСОБА_95, ОСОБА_96, ОСОБА_97, ОСОБА_98, ОСОБА_99, ОСОБА_100, ОСОБА_101, ОСОБА_102, ОСОБА_103, ОСОБА_104, ОСОБА_105, ОСОБА_106, ОСОБА_107, ОСОБА_108, ОСОБА_109, ОСОБА_110, ОСОБА_111, ОСОБА_112, ОСОБА_113, ОСОБА_114, ОСОБА_115, ОСОБА_116, ОСОБА_117, ОСОБА_118, ОСОБА_119, ОСОБА_120, ОСОБА_121, ОСОБА_27, ОСОБА_122, ОСОБА_123 (орендодавці), відповідно до умов договорів, орендар сплачує орендодавцям орендну плату. Складено та підписано акти прийому-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки). Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, підтверджено отримання в орендне користування земельної ділянки.
Відповідно до відомостей на виплату коштів № ВпП-000004 за грудень 2015 року, № ВпП-000003, № ВпП-00001, № ВпП-000002, фізичні особи отримали кошти орендної плати від орендаря ТОВ Віола+ .
Листом від 06.09.2016 року № 8-28-99.3-2962/2-16 управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області повідомило ТОВ Віола+ про розмір нормативної грошової оцінки - ріллі станом на 01.01.2015 року та 01.01.2016 року, з урахуванням коефіцієнту індексації.
Встановлено, що 11.01.2016 року Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) листом №6-28-0.22-201/2-16 Про індексацію нормативної грошової оцінки земель проінформувало всі Головні управління Держгеокадастру в областях про встановлені розміри коефіцієнтів індексації, які застосовується кумулятивно залежно вiд дати проведення нормативної грошової оцiнки земель, коефiцiєнти iндексацiї нормативної грошової оцiнки земель становлять: 1996 рiк - 1,703, 1997 рiк - 1,059, 1998 рiк - 1,006, 1999 рiк - 1,127, 2000 рiк - 1,182, 2001 рiк - 1,02, 2005 рiк - 1,035, 2007 рiк - 1,028, 2008 рiк - 1,152, 2009 рiк - 1,059, 2010 рiк - 1,0, 2011 рiк - 1,0, 2012 рiк - 1,0, 2013 рiк - 1,0, 2014 рiк - 1,249, 2015 рiк - 1,433, нормативна грошова оцiнка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не iндексувалася.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закон України Про плату за землю орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пп. 14.1.72, 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю, це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до пп. 269.1.2 п. 269.1 ст. 269, п.п. 288.1, 288.5 ст. 288 ПК України платниками податку є землекористувачі, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно пп. 288.1, п. 288.3,- п. 288.5 ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 вілсотків нормативної грошової оцінки та перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно до ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка індексується.
Колегія суддів вказує, що відносини оподаткування не регулюються на засадах угоди, дані відносини регулюються засобами владних приписів з боку держави шляхом прийняття законодавчих норм. Не дивлячись на те, що розмір орендної плати за землю є умовою договору, орендна плата є платежем, встановлення розміру якого передбачено владними регулюючими нормами, зокрема ПК України.
Колегія суддів зазначає, що орендна плата за землю, визначається законодавчими приписами, зокрема Податковим кодексом України.
Відповідно до п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271, п. 289.2 ст. 289 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Згідно п. 3.1, п. 3.2, п. 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України та Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11 (чинного на час виникнення спірних правовідносин) в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає індексації відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року №783 Про проведення індексації грошової оцінки земель .
Орендна плата за землю сплачується виходячи з розміру нормативної грошової оцінки землі, яка у свою чергу підлягає індексації, отже можна прийти до висновку, що індексація нормативної грошової оцінки земель впливає на розмір орендної плати за користування земельними ділянками.
Згідно пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, ПК України податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IVцього Кодексу.
Відповідно до пп. 164.1.5 п. 164.1 ст. 164, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170 ПК України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема, дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування), визначений у порядку, встановленому пунктом 170.1 статті 170 цього Кодексу. Податковим агентом платника податку - орендодавця щодо його доходу від надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар. При цьому об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу, встановлена законодавством з питань оренди землі.
Згідно п. 167.1 ст. 167, пп. 168.1.1 - пп. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171 ПК України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) ставка податку становить 15 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) (крім випадків, визначених у пунктах 167.2-167.6 цієї статті) у тому числі, але не виключно у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами, якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу не перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (далі у цьому пункті - мінімальна заробітна плата). Якщо база оподаткування, яка визначена з урахуванням норм пункту 164.6 статті 164 цього розділу щодо доходів, зазначених в абзаці першому цього пункту, в календарному місяці перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, до суми такого перевищення застосовується ставка 20 відсотків. Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу. Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету. Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є: а) податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні; б) платник податку - для іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов'язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету.
ТОВ Віола+ є податковим агентом для фізичних осіб, яким сплачує орендну плату за користування землею відповідно до договорів оренди, як на податкового агента покладено обов'язок сплачувати одночасно з сплатою доходу й податок на дохід фізичних осіб.
З огляду на те, що розмір орендної плати фізичним особам сплачувався у зменшеному розмірі, без врахування сум індексації, відбулось зменшення суми податку на дохід фізичних осіб.
Податковою інспекцію зроблено вірний висновок щодо порушення позивачем пп. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170 ПК України, податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, постанову суду першої інстанції слід залишити без змін, як таку, що прийнята з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 198, ст.ст. 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_122 + - залишити без задоволення.
Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18 липня 2017 року у справі № 808/418/17 - залишити без змін.
Ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку відповідно до ст., ст. 211 - 212 КАС України.
Головуючий суддя: О.М. Лукманова
Суддя: Л.А. Божко
Суддя: Ю.В. Дурасова
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2017 |
Оприлюднено | 15.12.2017 |
Номер документу | 70998714 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні