ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 грудня 2017 р.м.ОдесаСправа № 821/1416/17
Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Хом'якова В.В.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді -ОСОБА_1, судді -ОСОБА_2, судді -ОСОБА_3 при секретарі -ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ТПК СОЮЗ до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
В вересні 2017 року ТОВ ТПК СОЮЗ (надалі - позивач) звернулось з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (надалі - відповідач, Держгеокадастр) з наступними позовними вимогами:
- визнати бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області протиправною щодо невидачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 05.09.2017 року;
- зобов'язати видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136300:28:005:0004, площею 0,0315 га, розташованої за адресою м. Херсон, вул. Старостіна, 16.
В обґрунтування цих позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ ТПК СОЮЗ звернулося до Держгеокадастру із заявою щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, однак управління листом повідомило про відсутність можливості надати витяг у зв'язку з тим, що рішення Херсонської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона від 22.11.2013 року №1238 було скасовано. Позивач вважає таку відмову неправомірною, оскільки на даний час залишається чинним рішення Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000 року Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона , а тому на думку позивача, відповідач повинен видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку належної позивачу земельної ділянки на підставі даних матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона, які затверджені рішенням Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000 року.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 18.10.2017 року позовні вимоги задоволено повністю.
Не погоджуючись з вищезазначеною постановою, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить постанову суду першої інстанції скасувати, та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до договору оренди земельної ділянки від 28.01.2013 року ТОВ ТПК СОЮЗ на підставі рішення Херсонської міської ради від 25.12.2012 року №951 має в оренді в строкове платне користування земельну ділянку, площею 0,0315 га, під реконструкцію адмінбудівлі із влаштуванням торгівельно-виставкового залу, яка знаходиться у м. Херсоні, по вул. Старостіна, 16, із земель, наданих у постійне користування державному комунальному підприємству фірмі Тетрада . Кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:28:005:0004. Пункт 5 договору оренди передбачає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2013 рік становить 302044,05 грн.. Договір укладено на 5 років та діє до 25.12.2017 року. Орендна плата вноситься підприємством ТОВ ТПК СОЮЗ у грошовій формі, у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (згідно з рішенням міської ради від 26.08.2011 року №333).
Згідно акту про передачу та приймання земельної ділянки в натурі здійснено передачу та приймання земельної ділянки в натурі, із земель, наданих в постійне користування ДКП фірми Тетрада , відведеної на умовах оренди ТОВ ТПК СОЮЗ , здійснено на підставі рішення міської ради від 25.12.2012 року №951.
05.09.2017 року позивач за допомогою електронного сервісу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, звернувся до Держгеокадастру із заявою щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0315 га під реконструкцію адмінбудівлі із влаштуванням торгівельно-виставкового залу по вул. Старостіна, 16 в м. Херсоні.
Держгеокадастр листом від 08.09.2017 року №7770/280-17 повідомив ТОВ ТПК СОЮЗ про відсутність можливості надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у зв'язку з тим, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року по справі №821/1299/16 та від 02.03.2017 року по справі №821/2243/15-а визнано протиправними та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року №1238 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона (надалі - рішення №1238).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що скасування в судовому порядку рішення №1238 не звільняє Держгеокадастр від виконання покладеного на нього обов'язку з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Також суд першої інстанції зазначив, що оскільки рішення №1238 та №178 скасовані, то Держгеокадастр зобов'язаний при видачі вказаного витягу застосовувати рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 року №186, оскільки поняття грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки в населеному пункті є тотожною та рівнозначною з поняттям нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки.
Колегія суддів не може погодитись з такою позицією суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Термін нормативна грошова оцінка земельної ділянки вперше введений в дію в Законі України Про оцінку землі №1378-IV від 11.12.2003 року і визначається у ст.1 цього закону як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Цим же законом вперше було передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Тобто, витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, як документ, на підставі якого землевласники та землекористувачі розраховують плату за землю, може бути виданий, якщо існує технічна документація саме з нормативної грошової оцінки земель.
Статтею 15 Закону України Про оцінку землі передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно з положеннями ст.18 Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
- розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;
- розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Відповідно до ст.20 Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Статтею 23 Закону встановлено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, а розташованих за межами населених пунктів - районними радами.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року №1238 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона , яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, було визнано протиправним та скасовано постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року по справі №821/299/16, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.11.2016 року.
Рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 року №178 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона , яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, було визнано протиправним та скасовано постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 року по справі №2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015 року.
Отже, вищезазначеними судовими рішеннями, які є чинними, були скасовано усі рішення Херсонської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
Таким чином, на даний час не існує чинного рішення Херсонської міської ради про затвердження саме нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а відповідно не існує і технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
Наведені позивачем обґрунтування наявності у відповідача обов'язку видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку належної позивачу земельної ділянки на підставі даних матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона, які затверджені рішенням Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000 року, колегія суддів вважає помилковим, оскільки цим рішенням не затверджувалось технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
Даним рішенням (а.с.33) були затверджені матеріали грошової оцінки земель м.Херсона, а не технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
За таких обставин, колегія суддів не може констатувати наявність у відповідача обов'язку видати позивачу витяг саме з технічної документації про нормативну грошову оцінку належної позивачу земельної ділянки, оскільки такої технічної документації рішенням Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000 року не затверджувалось, і на даний час не існує належним чином затвердженої та введеної в дію нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
Проте такий висновок суду не виключає можливість використання матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона, які затверджені рішенням Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000 року, для визначення плати за землю, оскільки будь-яких інших даних про грошову оцінку земель міста Херсона, які б були затверджені рішенням міської ради, на даний час не існує.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що Держгеокадастр правомірно відмовив позивачу у видачі позивачу саме витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
За таких обставин апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню із винесенням нової постанови про відмову у задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.195, ст.196, п.3 ч.1 ст.198, ч.1 ст.202, ст.207, ч.5 ст.254 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області - задовольнити.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року скасувати.
Прийняти по справі нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю ТПК СОЮЗ в повному обсязі.
Постанова апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення виготовлений 15 грудня 2017 року.
Головуючий суддя:ОСОБА_1 Суддя: Суддя: ОСОБА_2 ОСОБА_3
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2017 |
Оприлюднено | 17.12.2017 |
Номер документу | 71030761 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні