ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2020 року
м. Київ
справа №821/1416/17
адміністративне провадження №К/9901/4248/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК Союз" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року у складі колегії суддів: Кравченка К.В., Джабурія О.В., Вербицької Н.В. у справі № 821/1416/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК Союз" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -
УСТАНОВИВ:
ТОВ "ТПК СОЮЗ" (надалі по тексту також - позивач) звернулось до суду з позовом, в якому просило:
- визнати бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (надалі по тексу також - відповідач) протиправною щодо невидачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 05.09.2017;
- зобов'язати видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136300:28:005:0004, площею 0,0315 га, розташованої за адресою м. Херсон, вул. Старостіна, 16.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ "ТПК СОЮЗ" звернулося до Держгеокадастру із заявою щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, однак, управління листом повідомило про відсутність можливості надати витяг у зв'язку з тим, що рішення Херсонської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" від 22.11.2013 №1238 було скасовано. Позивач вважає таку відмову неправомірною, оскільки на даний час залишається чинним рішення Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона", а тому, на думку позивача, відповідач повинен видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку належної позивачу земельної ділянки на підставі даних матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона, які затверджені рішенням Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі товариству з обмеженою відповідальністю "ТПК СОЮЗ" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 05.09.2017.
Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "ТПК СОЮЗ" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136300:28:005:0004, площею 0,0315га, розташованої за адресою вул. Старостіна, 16, м. Херсон.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року скасовано, прийнято по справі нову постанову, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2018 року та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку стосовно того, що відповідачем по справі грубо порушено вимоги закону, що призвело до безпідставного неотримання заявником адміністративної послуги, що виразилось у ненаданні витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, котрий за ст. 271.1.1 Податкового кодексу України є базою обрахування плати за землю.
У поданому відзиві відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін. Вказує, що чинне законодавство передбачає обов'язок Головного управління видавати витяги з нормативно грошової оцінки, затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування. Разом з тим, за відсутності такого рішення, відсутній і обов'язок Головного управління надати витяг, так як відсутній сам документ, з якого робиться витяг.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
У ході розгляду справи судами встановлено, що відповідно до договору оренди земельної ділянки від 28.01.2013 ТОВ "ТПК СОЮЗ" на підставі рішення Херсонської міської ради від 25.12.2012 №951 має в оренді в строкове платне користування земельну ділянку, площею 0,0315 га, під реконструкцію адмінбудівлі із влаштуванням торгівельно-виставкового залу, яка знаходиться у м. Херсоні, по вул. Старостіна, 16, із земель, наданих у постійне користування державному комунальному підприємству фірмі "Тетрада". Кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:28:005:0004. Пункт 5 договору оренди передбачає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2013 рік становить 302044,05 грн. Договір укладено на 5 років та діє до 25.12.2017. Орендна плата вноситься підприємством ТОВ "ТПК СОЮЗ" у грошовій формі, у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (згідно з рішенням міської ради від 26.08.2011 №333).
Згідно акту про передачу та приймання земельної ділянки в натурі здійснено передачу та приймання земельної ділянки в натурі, із земель, наданих в постійне користування ДКП фірми "Тетрада", відведеної на умовах оренди ТОВ "ТПК СОЮЗ", здійснено на підставі рішення міської ради від 25.12.2012 №951.
05.09.2017 позивач за допомогою електронного сервісу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, звернувся до Держгеокадастру із заявою щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0315 га під реконструкцію адмінбудівлі із влаштуванням торгівельно-виставкового залу по вул. Старостіна, 16 в м. Херсоні.
Держгеокадастр листом від 08.09.2017 №7770/280-17 повідомив ТОВ "ТПК СОЮЗ" про відсутність можливості надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у зв'язку з тим, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 по справі №821/1299/16 та від 02.03.2017 по справі №821/2243/15-а визнано протиправними та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" (надалі - рішення №1238).
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що скасування в судовому порядку рішення №1238 не звільняє Держгеокадастр від виконання покладеного на нього обов'язку з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Також суд першої інстанції зазначив, що оскільки рішення №1238 та №178 скасовані, то Держгеокадастр зобов'язаний при видачі вказаного витягу застосовувати рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 №186, оскільки поняття "грошова оцінка" квадратного метра земельної ділянки в населеному пункті є тотожною та рівнозначною з поняттям "нормативної грошової оцінки" одного квадратного метра земельної ділянки.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову у позові, суд апеляційної інстанції вказав, що суд не може констатувати наявність у відповідача обов'язку видати позивачу витяг саме з технічної документації про нормативну грошову оцінку належної позивачу земельної ділянки, оскільки такої технічної документації рішенням Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000 не затверджувалось, і на даний час не існує належним чином затвердженої та введеної в дію нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
Також судом апеляційної інстанції вказано, що такий висновок суду не виключає можливість використання матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона, які затверджені рішенням Херсонської міської ради №186 від 27.04.2000, для визначення плати за землю, оскільки будь-яких інших даних про грошову оцінку земель міста Херсона, які б були затверджені рішенням міської ради, на даний час не існує.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За приписами ст. 5 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно із ст. 15 Закону №1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду.
Згідно із ст. 18 Закону України від 11.12.2003 року №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Частиною 2 ст. 20 Закону №1378-IV визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За правилами ст. 23 Закону №1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Аналізуючи вказані вище норми, колегія суддів зазначає, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
Разом з тим, судом апеляційної інстанції встановлено, що рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, було визнано протиправним та скасовано постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 по справі №821/299/16, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.11.2016.
Рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 №178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, було визнано протиправним та скасовано постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 по справі №2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015.
Отже апеляційним судом вірно вказано, що вищезазначеними судовими рішеннями, які є чинними, були скасовано усі рішення Херсонської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона. Таким чином, на час виникнення спірних правовідносин не існує чинного рішення Херсонської міської ради про затвердження саме нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а відповідно не існує і технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
При цьому слід вказати, що в силу приписів ст. 18 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок має бути переглянута не пізніше 10 років.
Відповідно, вимоги позивача про надання витягів з технічної документації, затвердженої рішенням Херсонської міської ради "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона" від 27.04.2000 №186 для визначення розміру земельного податку є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, оскільки станом на 2017 рік дані про оцінку землі не можуть бути застосовані згідно рішення міської ради, прийнятого у 2000 році.
Аналогічний висновок викладено в постанові Верховного Суду від 16 квітня 2020 року у справі №2140/1869/18.
Зважаючи на викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX) суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК Союз" залишити без задоволення.
Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року залишити без змін.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий А.Ю. Бучик
Судді А.І. Рибачук
Л.В. Тацій
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2020 |
Оприлюднено | 26.06.2020 |
Номер документу | 90029840 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні