ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2017 р.м.ОдесаСправа № 509/5072/17
Категорія: 1.3.2
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого: судді-доповідача Домусчі С.Д.
суддів: Коваля М.П., Кравця О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області на ухвалу Овідіопольського районного суду Одеської області від 20 грудня 2017 року, постановленої о 10:39 годині, під головуванням судді Бочарова А.І., у смт. Овідіополь, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови № 133 від 12 грудня 2017 року, про зобов'язання належним чином оформити прийняте 30 листопада 2017 року рішення про реєстрацію кандидатом у депутати, про зобов'язання внести зміни до постанови № 123 від 06 грудня 2017 року, -
ВСТАНОВИВ
18 грудня 2017 року ОСОБА_3 звернулась до Овідіопольського районного суду Одеської області з адміністративним позовом до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, в якому просила суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області за № 133 від 12 грудня 2017 року Про розгляд заяви ОСОБА_3 щодо поданих документів для реєстрації кандидатом в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 24 грудня 2017 року, шляхом самовисування , якою було відмовлено у реєстрації ОСОБА_3 кандидатом у депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області;
- зобов'язати відповідача належним чином оформити прийняте 30.11.2017 року рішення про реєстрацію ОСОБА_3 кандидатом у депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 22, висунутого шляхом самовисування, та не вчиняти перешкод його виконанню;
- зобов'язати відповідача внести зміни до постанови Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області за 123 від 06.12.2017 року Про затвердження тексту виборчих бюлетенів в частині, що стосується одномандатного виборчого округу № 22, включивши ОСОБА_3 до тексту виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному виборчому окрузі №22 як кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, висунутого шляхом самовисування;
- зобов'язати відповідача забезпечити виготовлення та передачу до відповідних дільничних виборчих комісій бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 22 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області із включенням до них кандидата в депутати ОСОБА_3, висунутого шляхом самовисування;
- встановити факт грубого порушення законодавства України про місцеві вибори головою Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4.
Ухвалю від 20 грудня 2017 року, постановленою у відкритому судовому засіданні, Овідіопольський районний суд Одеської області задовольнив клопотання представника відповідача; адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною, скасування постанови та зобов'язання вчинити певні дії, передав на розгляд Одеському окружному адміністративному суду.
Не погоджуючись з ухвалою суду від 20.12.2017 року, Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржену ухвалу та залишити без розгляду адміністративний позов.
Вимоги апеляційної скарги апелянт обґрунтовує тим, що при постановленні оскарженої ухвали суд першої інстанції не врахував норми ч. 6 ст. 273 КАС України, відповідно до якої позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Апелянт зазначає, що оскаржене позивачем рішення виборчої комісії прийнято 12 грудня 2017 року, а позовна заява надійшла до суду першої інстанції 18 грудня 2017 року, що підтверджено штампом реєстрації вхідних документів Овідіопольського районного суду Одеської області..
Таким чином, апелянт вважає, що позивач звернулась до суду першої інстанції поза межами строку , встановленого ч. 6 ст. 273 КАС України, внаслідок чого, відповідно до ч. 3 ст. 123 КАС України, суд першої інстанції повинен був залишити адміністративний позов без розгляду.
ОСОБА_3 надала відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, посилаючись на те, що апеляційна скарга є необґрунтованою оскільки згідно з ч. 2 ст. 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Також ОСОБА_3 посилається на приписи ч. 3 ст. 122 КАС України, відповідно до якої для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
ОСОБА_3 у відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що не зважаючи на те, що рішення Таїровської селищної виборчої комісії, оформлене постановою №133, яка оскаржується, було прийнято 12 грудня 2017 року, а сама постанова із резолютивною та мотивувальною частинами, в яких зазначено чим керувалась комісія при прийнятті рішення, була надана лише 14 грудня 2017 року, що підтверджено фотокопією відповідної сторінки журналу вихідної документації Таїровської селищної виборчої комісії.
За таких обставин раніше цієї дати дізнатися про зміст рішення Таїровської селищної виборчої комісії, аргументацію, якою користувалась комісія при прийнятті зазначеного рішення, а також про порушення прав ОСОБА_3 було неможливо, оскільки ОСОБА_3 та її представнику ОСОБА_5 було відмовлено в праві бути присутніми на засіданні, на якому розглядалось зазначене питання.
ОСОБА_3 вказує на те, що відповідне рішення комісії в порушення ч.15 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори не було ні опубліковано на стенді виборчої комісії, ні невідкладно видано суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу. ОСОБА_3 неодноразово (і відразу після засідання 12.12.2017 р., і протягом наступного дня, і 14.12.2017 р.) просила видати копію прийнятого рішення. Але комісія видала копію рішення лише 14.12.2017 р. Відповідно, без копії вказаного рішення ОСОБА_3 не могла ні ознайомитися із рішенням комісії, ні дізнатися про чергове порушення своїх прав, ні звернутися до суду за захистом порушених прав та інтересів.
Таким чином, на думку позивача Таїровська селищна виборча комісія вчинила бездіяльність (враховуючи попередні порушення закону про вибори, здається, було зроблено свідомо та навмисно), що призвело до порушення прав ОСОБА_3, зокрема, щодо оскарження неправомірного рішення про відмову в реєстрації кандидатом у депутати. Підготовка адміністративного позову (9 сторінок тексту) та додатків, які підтверджують факти, висловлені в адміністративній справі (63 сторінки), зайняли тривалий час. Також позивач зазначає, що в адміністративному позові йдеться про можливе вчинення кримінального злочину, для підтвердження чого необхідно було проглянути чималу кількість відеозаписів та ознайомитись з нормами Кримінального кодексу України.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не може бути задоволена.
Суд першої інстанції встановив, та підтверджено матеріалами справи, що 18 грудня 2017 року ОСОБА_3 звернулась до Овідіопольського районного суду Одеської області з адміністративним позовом до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови № 133 від 12 грудня 2017 року, про зобов'язання належним чином оформити прийняте 30 листопада 2017 року рішення про реєстрацію кандидатом у депутати, про зобов'язання внести зміни до постанови № 123 від 06 грудня 2017 року.
Ухвалою Овідіопольського районного суду Одеської області від 19 грудня 2017 року було відкрито провадження у справі.
Ухвалою, яка оскаржуються, від 20 грудня 2017 року Овідіопольський районний суд Одеської області, посилаючись на норми п. 3 ч. 1, ч. 8 ст. 29, ч. 4 ст. 273 КАС України.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про передачу адміністративної справи до іншого адміністративного суду - Одеського окружного адміністративного суду, оскільки, за приписами ст. 20, ч. 4 ст. 273 КАС України, розгляд справ, пов'язаних з виборчим процесом, зокрема з оскарженням рішень, дій чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Таким чином, суд першої інстанції з дотриманням приписів п. 3 ч. 1 та ч. 8 ст. 29 КАС України, правильно постановив ухвалу про передачу адміністративної справи до іншого адміністративного суду.
Ні апеляційна скарга, ні відзив на апеляційну скаргу не містять заперечень щодо висновків суду першої інстанції в частині направлення справи до іншого адміністративного суду.
Апеляційний суд відхиляє як доводи апеляційної скарги, так і доводи відзиву на апеляційну скаргу, які стосуються питання дотримання строків звернення до адміністративного суду, оскільки зазначене питання має вирішувати повноважений суд першої інстанції, яким є Одеський окружний адміністративний суд, а не Овідіопольський районний суд Одеської області (ч. 4 ст. 273 КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Таким чином, питання дотримання строків звернення до адміністративного суду може бути розглянуто апеляційним судом тільки після його вирішення судом першої інстанції.
Апеляційний суд дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно, з дотриманням норм процесуального права постановив ухвалу про передачу адміністративної справи до іншого адміністративного суду, у зв'язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційна скарга має бути залишена без задоволення, а оскаржена ухвала - без змін.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, апеляційний суд зазначає, що при поданні апеляційної скарги Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області не сплатила судовий збір в розмірі 1600 грн. (ст. 4 Закону України Про судовий збір ), а тому, відповідно до ч. 2 ст. 132, ст. 139, ч. 9 ст. 273, з апелянта має бути стягнутий судовий збір в розмірі 1600 грн.
Керуючись ст. ст. 1, 2 п. 3 ч. 1 ст. 29, ч. 2 ст. 132, ст. 139, 271, 272, 273, п. 6 ч. 1 ст. 294, ч. 2 ст. 312, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ч. 1 ст. 321, ст. 322, ч. 1 ст. 325 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області залишити без задоволення.
Ухвалу Овідіопольського районного суду Одеської області від 20 грудня 2017 року залишити без змін.
Стягнути з Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (ЄДРПОУ - 34010734; місцезнаходження юридичної особи: 65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка № 10, буд. 39/1) судовий збір в розмірі 1600 грн. (одну тисячу шістсот гривень 00 коп.)
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий: суддя С.Д.Домусчі
суддя М.П.Коваль
суддя О.О.Кравець
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2017 |
Оприлюднено | 26.12.2017 |
Номер документу | 71212150 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Домусчі С.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні