АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 624/551/16-ц Головуючий суддя І інстанції Куст Н. М.
Провадження № 22-ц/790/2831/17 Суддя доповідач Карімова Л.В.
Категорія: договірні
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2017 року колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного
суду Харківської області в складі:
головуючого - Карімової Л.В.,
суддів колегії: ОСОБА_1,
ОСОБА_2,
за участю секретарів: Колесник О.Е., Асєєвої В.В.
розглянула у відкритому судовому засіданні в місті Харкові цивільну справу за апеляційною скаргою за апеляційними скаргами приватного орендного сільськогосподарського підприємства Мажарка та Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі представника ОСОБА_3 на рішення Кегичівського районного суду Харківської області від 23 лютого 2017 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, приватного орендного сільськогосподарського підприємства Мажарка , Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа - Мажарська сільська рада Кегичівського району Харківської області про скасування наказу, визнання протиправною відмови, визнання договору оренди землі недійсним та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
У липні 2017 року ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, приватного орендного сільськогосподарського підприємства Мажарка , Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа - Мажарська сільська рада Кегичівського району Харківської області, в якому просив:
1)скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 06 липня 2015 року №29 Про додаткове включення до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них , яким включено до такого переліку земельну ділянку загальною площею 29,4718 га, кадастровий номер 6323182500020000347, із проінвентаризованих земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля, розташовану за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області;
2)визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03 вересня 2015 року №С-96/0/21-15 у наданні ОСОБА_4 зазначеної земельної ділянки в довгострокову оренду для створення та ведення фермерського господарства, як таку, що винесена без врахування вимог чинного законодавства та висновків, вказаних у постанові Харківського окружного адміністративного суду від 08 липня 2015 року по справі №820/5797/15;
3)визнати недійсним договір оренди землі б/н від 12 березня 2011 року, укладений між Кегичівською районною державною адміністрацією Харківської області та приватно-орендним сільськогосподарським підприємством земельної ділянки із проінвентаризованих земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля, загальною площею 29,4718 га, кадастровий №6323182500020000347, розташовану за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, з моменту його вчинення, який зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25 травня 2015 року за №9782444;
4)зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області вжити заходи щодо надання позивачеві земельної ділянки із проінвентаризованих земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля, загальною площею 29,4718 га, кадастровий №6323182500020000347, розташованої за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області;
5)
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що йому стало відомо про те, що на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області за межами населеного пункту є земельна ділянка, яка не знаходиться в оренді, загальною площею якої близько 28 га, із земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля.
Він виявив бажання взяти таку земельну ділянку в оренду для створення та ведення фермерського господарства. 17 листопада 2014 року він звернувся до Кегичівської РДА з приводу надання йому в оренду вказаної вище земельної ділянки та отримав відповідь від 20 листопада 2014 року вих. №01-32/4257 про те, що у районної державної адміністрації з 01 січня 2013 року немає повноважень щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності. Подалі з цього ж питання він письмово звернувся до Відділу Держземагенства у Кегичівському районі Харківської області та отримав відповідь від 24 листопада 2014 року вих.№01-43/3963 у якій було вказано про те, що з відповідним клопотанням йому необхідно звернутися до ГУ Держземагенства у Харківській області, а також вказано, що у Відділі відсутня інформація щодо зареєстрованого права в ДЗК на таку земельну ділянку.
16 січня 2015 року у Відділі Держземагенства у Кегичівському районі Харківської області на свій запит він (позивач ) отримав Довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами, угіддями (ф.6-зем) по земельній ділянці загальною площею 29,4718 га кадастровий №6323182500:02:000:0347 із проінвентаризованих у 2013 році земель (державного резервного фонду) сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області.
Позивач вказував, що після того як він виявив зацікавленість у набутті права на оренду такої земельної ділянки для створення та ведення фермерського господарства, у аналогічній довідці за ф.6-зем від 16 березня 2015 року за вих.№01-12/809 з'явилася додаткова інформація про земельну ділянку, а саме про те, що ГУ Держземагенства у Харківській області 26 лютого 2015 року така земельна ділянка була запропонована як земельна ділянка, права на яку можуть бути продані на земельних торгах у 2015 році.
В своїх заявах він просив ГУ Держгеокадастру у Харківській області надати йому в довгострокову оренду вказану вище земельну ділянку для створення і ведення фермерського господарства та надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
На заяву від 18 березня 2015 року ним отримана відповідь від ГУ Держземагенства у Харківській області від 15 квітня 2015 року вих. №19-20-10-8837/0/9-15 про те, що зазначена земельна ділянка була проінвентаризована і Відділ Держземагенства у Кегичівському районі запропонував її ГУ як ділянку, права на яку можуть бути продані на земельних торгах.
На заяву від 28 березня 2015 року позивач отримав відповідь-відмову від ГУ Держземагенства у Харківській області від 28 квітня 2015 року вих.№19-20-11-10106/0/9-15, про те, що земельна ділянка є сформованою і Відділ Держземагенства у Кегичівському районі запропонував її ГУ як ділянку, права на яку можуть бути продані на земельних торгах. А також було вказано, що Головне управління вважає, що найбільш раціональним є продаж земельної ділянки на земельних торгах.
Розпорядником інформації - ГУ Держземагенства у Харківській області у відповіді від 22 травня 2015 року вих. №31-20-14-12139/0/9-15 на запит на інформацію вказано, що земельна ділянка загальною площею 29,4718 га кадастровий №6323182500:02:000:0347 не внесена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право на які підлягає продажу на земельних торгах, зазначена земельна ділянка на даний час в користування на умовах оренди не передавалася.
Вказані вище дії з боку ГУ Держземагенства у Харківській області він ( ОСОБА_4М.) вважав протизаконними, відмову у задоволенні заявлених ним клопотань вважав безпідставною, тому звернувся за захистом своїх порушених прав до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ Держземагенства у Харківській області про визнання протиправними дій та відмови, скасування відмови та зобов'язання вчинити певні дії.
Харківський окружний адміністративний суд своєю постановою від 08 липня 2015 року по справі №820/5797/15, яка набрала законної сили 05 серпня 2015 року, зобов'язав ГУ Держземагенства у Харківській області повторно розглянути заяву позивача від 28 березня 2015 року відповідно до вимог чинного законодавства з урахуванням висновків суду. При цьому в постанові зазначено, що відповідно до земельного законодавства України, є вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, до якого не відноситься посилання ГУ Держземагенства у Харківській області. Зазначена земельна ділянка на момент розгляду заяв позивача від 18 березня 2015 року та 28 березня 2015 року не була включена до переліку земельних ділянок державної власності або прав на них, які виставлені на торги та послався на ч.2 ст.134 ЗК України, згідно якої не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Рішенням Кегичівського районного суду Харківської області від 23 лютого 2017 року позов ОСОБА_4 задоволено частково.
Скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 06 липня 2015 року №29 Про додаткове включення до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них , яким включено до такого переліку земельну ділянку загальною площею 29,4718 га, кадастровий номер 6323182500020000347, із проінвентаризованих земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля, розташовану за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області.
Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03 вересня 2015 року вих.№С-96/0/14-180/0/21-15 у наданні ОСОБА_4 земельної ділянки із проінвентаризованих земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля, загальною площею 29,4718 га, кадастровий номер 6323182500020000347, розташовану за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області в довгострокову оренду для створення та ведення фермерського господарства, як таку, що винесена без врахування вимог чинного законодавства та висновків вказаних у постанові Харківського окружного адміністративного суду від 08 липня 2015 року по справі №820/5797/15.
Визнано недійсним договір оренди землі б/н від 12 березня 2011 року, укладений між Кегичівською районною державною адміністрацією Харківської області та приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Мажарка (с. Мажарка Кегичівського району Харківської області) про передачу в оренду земельної ділянки із проінвентаризованих земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля, загальною площею 29,4718 га, кадастровий номер 6323182500020000347, розташовану за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, з моменту його вчинення, який зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25 травня 2015 року номер запису про інше речове право 9782444.
В задоволенні решти позову відмовлено. Вирішено питання щодо судових витрат.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Приватне орендне сільськогосподарське підприємство Мажарка подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення скасувати в частині задоволення позовних вимог ОСОБА_4 щодо визнання недійсним договір оренди землі б/н від 12 березня 2011 року, укладений між Кегичівською районною державною адміністрацією Харківської області та приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Мажарка (с. Мажарка Кегичівського району Харківської області) про передачу в оренду земельної ділянки та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову ОСОБА_4 у задоволенні позовних вимог в цій частині.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги посилається на те, що рішення є незаконним та необґрунтованим, постановленим з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Судом взято до уваги рішення господарського суду від 17.12.2012 року, та адміністративного суду 08.07.2015 року, вважаючи встановлені обставини обґрунтованими, проте вказані в рішеннях обставини не доказуються при розгляді інших справ є некоректними, оскільки ПСП Мажарка не приймало в них участі.
Також не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення районного суду в обсязі задоволених вимог ОСОБА_5 та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні цих вимог.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги посилається на те, що рішення є незаконним, необґрунтованим, постановленим без дотримання норм матеріального та процесуального права, без повного з'ясування дійсних обставин справи.
Так, в рішенні суду не міститься посилань на нормативно-правове обґрунтування незаконності виданого спірного наказу.
Судом не прийнято до уваги те, що відмова ОСОБА_5 у передачі земельної ділянки в оренду ґрунтувалася на вимогах ст. 136 ЗК України.
В своїх запереченнях ОСОБА_5 просить відхилити апеляційні скарги та залишити оскаржуване рішення без змін як таке, що ґрунтується на нормах матеріального та процесуального права.
Вислухавши пояснення учасників процесу, що з'явилися до суду апеляційної інстанції, перевіривши законність і обґрунтованість рішення районного суду в оскаржуваній частині у відповідності до вимог ч.1 ст. 303 ЦПК України в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів знаходить скарги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені у засіданні.
Між тим, рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині не відповідає вказаним вимогам закону.
Задовольняючи частково позовні вимоги ОСОБА_4, суд першої інстанції виходив із того, що з листа Кегичівської РДА від 07 квітня 2016 року №01-25/1169 вбачається, що Кегичівською РДА не видавалось розпорядження, на підставі якого укладався оспорюваний договір оренди землі; крім того зазначений договір оренди землі суперечить ст. 16 Закону України Про оренду землі , ст. 124 Земельного кодексу України, оскільки укладений без визначених земельним законодавством правових підстав - без розпорядження голови Кегичівської РДА щодо передачі земельної ділянки в оренду ПСП Мажарка , тому повинен бути визнаний недійсним на підставі ч.1 ст. 215 ЦПК України.
Проте судова колегія погодитися з такими висновками суду не може, оскільки вони не відповідають вимогам закону та матеріалам справи, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_4 у 2014 році стало відомо про те, що на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області за межами населеного пункту є земельна ділянка, яка не знаходиться в оренді, загальною площею якої близько 28 га, із земель державного резервного фонду сільськогосподарського призначення, рілля.
17 листопада 2014 року він звернувся до Кегичівської РДА з приводу надання йому в оренду вказаної вище земельної ділянки та отримав відповідь від 20 листопада 2014 року вих.№01-32/4257 у якій вказувалось про те, що у районної державної адміністрації з 01 січня 2013 року немає повноважень щодо розпорядження земельними ділянками с-г призначення державної власності.
З цього ж питання позивач письмово звернувся до Відділу Держземагенства у Кегичівському районі Харківської області та отримав відповідь від 24 листопада 2014 року вих.№01-43/3963 у якій було вказано про те, що з відповідним клопотанням йому необхідно звернутися до ГУ Держземагенства у Харківській області, а також вказано, що у Відділі відсутня інформація щодо зареєстрованого права в ДЗК на таку земельну ділянку.
16 січня 2015 року у Відділі Держземагенства у Кегичівському районі Харківської області на свій запит позивач отримав Довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами, угіддями (ф.6-зем) по земельній ділянці загальною площею 29,4718 га кадастровий №6323182500:02:000:0347 із проінвентаризованих у 2013 році земель (державного резервного фонду) сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області.
Після того, як позивач виявив зацікавленість у набутті права на оренду такої земельної ділянки для створення та ведення фермерського господарства, у аналогічній довідці за ф.6-зем від 16 березня 2015 року за вих.№01-12/809 з'явилася додаткова інформація про земельну ділянку, а саме те, що ГУ Держземагенства у Харківській області 26 лютого 2015 року така земельна ділянка була запропонована як земельна ділянка, права на яку можуть бути продані на земельних торгах у 2015 році.
В своїх заявах позивач просив ГУ Держгеокадастру у Харківській області надати йому в довгострокову оренду вказану вище земельну ділянку для створення і ведення фермерського господарства та надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
На заяву від 18 березня 2015 року позивач отримав відповідь від ГУ Держземагенства у Харківській області від 15 квітня 2015 року вих.№19-20-10-8837/0/9-15, в якій було вказано, що зазначена земельна ділянка була проінвентаризована і Відділ Держземагенства у Кегичівському районі запропонував її ГУ як ділянку, права на яку можуть бути продані на земельних торгах.
На заяву від 28 березня 2015 року позивач отримав відповідь-відмову від ГУ Держземагенства у Харківській області від 28 квтіня 2015 року вих.№19-20-11-10106/0/9-15, в якій було вказано, що земельна ділянка є сформованою і Відділ Держземагенства у Кегичівському районі запропонував її ГУ як ділянку, права на яку можуть бути продані на земельних торгах. А також було вказано, що Головне управління вважає, що найбільш раціональним є продаж земельної ділянки на земельних торгах.
Розпорядником інформації - ГУ Держземагенства у Харківській області у відповіді від 22 травня 2015 року вих №31-20-14-12139/0/9-15 на запит на інформацію вказано, що земельна ділянка загальною площею 29,4718 га кадастровий №6323182500:02:000:0347 не внесена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право на які підлягає продажу на земельних торгах, зазначена земельна ділянка на даний час в користування на умовах оренди не передавалася.
Вказані вище дії з боку ГУ Держземагенства у Харківській області позивач вважав протизаконними, відмову у задоволенні заявлених ним клопотань вважав безпідставною, тому звернувся за захистом своїх порушених прав до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ Держземагенства у Харківській області про визнання протиправними дій та відмови, скасування відмови та зобов'язання вчинити певні дії.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 08 липня 2015 року по справі №820/5797/15, яка набрала законної сили 05 серпня 2015 року, зобов'язано ГУ Держземагенства у Харківській області повторно розглянути заяву позивача від 28 березня 2015 року відповідно до вимог чинного законодавства з урахуванням висновків суду.
Скасовуючи наказ Головного управління №29 від 06.07.2015 року суд першої інстанції виходив із того, що є вичерпний перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, проте це не було враховано Головним управлінням у відповідях №19-20-10-8837/0/9-15 від 15.04.2015 та №19-20-11-10106/0/9- 15 від 28.04.2015.
Однак вказані висновки суду суперечать вимогам порядку продажу земельних ділянок або прав на них, який врегульований главою 21 Земельного кодексу України.
Згідно вимог статті 135 ЗК України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Головне управління Держгеокадастру у Харківській області у відповідності до Положення та частини 4 статті 122 Земельного кодексу України (станом на час прийняття спірного наказу) наділене повноваженнями з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах здійснюється у порядку статті 136 ЗК України. Так, за вимогами частини 1 цієї статті організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами.
Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Частина третя статті 136 Земельного кодексу України вказує на те, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної власності або прав на них, які виставлені на торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Згідно з інформацією, викладеною у службовій записці заступника начальника Відділу ринку та оцінки земель Головного управління ОСОБА_6 від 07.07.2015 року на виконання доручення Віце- прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунальлного господарства України від 08.10.2014 №37732/0/1-14 з метою забезпечення активізації проведення земельних торгів земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які можуть бути продані на земельних торгах у 2015 році за рахунок коштів виконавців земельних торгів, Відділом Держзмагентства у Кегичівському районі до Головного управління було надано інформацію листом №01-06/608 щодо земельних ділянок, які можливо включити до переліку земельних ділянок, права на які буде виставлено на земельні торги, а саме стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 6323182500:02:000:0347.
В подальшому відповідно до Методичних рекомендацій щодо підготовки територіальними органами Держземагентства до продажу на земельних торгах прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності за рахунок коштів виконавців земельних торгів , затверджених наказом Держземагентства України №343 від 22.10.2014 (із змінами) Головним управлінням дану земельну ділянку додатково включено до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них, наказ №29 від 06.07.2015.
З урахуванням вищевикладеного та керуючись вимогами статтей 135-139 ЗК України, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженим наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 року №21 (зі змінами) Головним управлінням прийнято наказ №29 від 06.07.2015 року Про додаткове включення до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них .
У відповідності до вимог статті 136 Земельного кодексу України, Головним управлінням в межах його повноважень постійно здійснюється добір земельних ділянок, які (або права на них) можуть бути продані на земельних торгах.
Станом на час прийняття оскаржуваного наказу Головного управління №29 від 06.07.2015 року були відсутні будь-які заборони чи обмеження у прийнятті такого наказу. Будь-яких перешкод стосовно включення земельної ділянки з кадастровим номером 6323182500:02:000:0347 до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них не існувало.
Таким чином, Головним управлінням в межах наданих йому повноважень та у спосіб передбачений чинним законодавством було прийнято наказ №29 від 06.07.2015 року, у зв'язку із чим правових підстав для його скасування, як незаконного не було.
Задовольняючи позовні вимоги про визнання протиправною відмови Головного управління від 03.09.2015 за №С-96/0/14-180/0/21-15 у наданні ОСОБА_4 земельної ділянки, суд першої інстанції виходив із того, що головним управлінням за участю позивача розглянуто його заяви від 11.08.2015 та від 28.08.2015 стосовно виконання Постанови Харківського окружного адміністративного суду від 08.07.2015 по справі №820/5797/15, за результатами розгляду яких ОСОБА_4 повідомлено про неможливість до завершення процедури торгів прийняти рішення стосовно передачі у користування вказаної земельної ділянки, що суперечить вимогам закону.
Проте, як вбачається зі змісту повідомлення про неможливість передачі земельної ділянки у користування Головне управління керувалося вимогами ч. З статті 136 Земельного кодексу України.
Так, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. (ч. 1 ст. 79 ЗК України )
За змістом абз. 2 ч. 1, п. а ч. 4 ст. 136 ЗК України у переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами, зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості).
Відповідно до частини 2 статті 6, частини 2 статті 19 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Головне управління (станом на 03.09.2015, тобто на час надання відповіді ОСОБА_4 №С-96/0/14-180/0/21-15) за наявності чинного наказу №29 від 06.07.2015 року Про додаткове включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них , яким включено у цей перелік земельної ділянки, яку бажає отримати в користування Позивач, не могло приймати до завершення торгів рішень про відчуження, передачі в заставу, надання у користування земельної ділянки, оскільки б це було порушенням вимог ч.З статті 136 ЗК України.
У відповідності до постанови Харківського окружного адміністративного суду від 08.07.2015 року у справі №820/5797/15 Головне управління зобов'язано повторно розглянути заяву ОСОБА_4 від 28.03.2015 та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням висновків суду.
Вказаною постановою суду Головне управління зобов'язано лише повторно розглянути заяву ОСОБА_4 від 28.03.2015, та не зобов'язано прийняти рішення стосовно надання позивачу земельної ділянки у довгострокову оренду.
Таким чином, Головним управлінням повторно розглянуто заяву ОСОБА_4 від 28.03.2015 з урахуванням висновків адміністративного суду та вимог законодавства, зокрема з урахуванням вимог частини 3 статті 136 Земельного кодексу України.
Тому, відповідь Головного управління, викладена у листі №С-96/0/14-180/0/21-15 відповідає вимогам чинного законодавства, та є правомірною і підстав для визнання її протиправною не було.
Відповідно до копії розпорядження №181 від 01 березня 2011 року голови Кегичівської районної державної адміністрації (РДА) Харківської області А. Хвесик вирішено: передати приватно-орендному сільськогосподарському підприємству Мажарка в оренду терміном до 49 років земельну ділянку площею 29,4718 га із земель державного резервного фонду (землі сільськогосподарського призначення-рілля), яка знаходиться на території Мажарської сільської ради (за межами населеного пункту), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та укласти з ПОСП Мажарка договір оренди вищевказаної земельної ділянки терміном на 49 років; зобов'язано відділ Держкомзему у Кегичівському районі Харківської області та виконавчому комітету Мажарської сільради внести зміни до облікової документації.
Згідно копії договору оренди землі від 12 березня 2011 року, укладеного між орендодавцем Кегичівською РДА та орендарем ПОСП Мажарка сторони договору досягли всіх істотних умов цього договору, дія якого ними не оспорювалася.
Як вбачається з копії листа за підписом голови районної державної адміністрації за № 01-25/1169 від 07 04.2016 в Кегичівській РДА відсутній оригінал договору оренди землі від 12.03.2011, укладеного між районною державною адміністрацією та ПОСП Мажарка та відомості про облік господарських договорів за період 2011 року. Між тим СГП Мажарка надано до Кегичівської РДА примірник оригіналу вказаного вище договору оренди землі та 29.03.2016 надіслана завірена СГП Мажарка копія цього договору. У зв'язку із чим у орендаря не має підстав вважати цей договір неукладеним .
Крім того Головним управлінням Держгеокадастру в Харківській області надавалася до Кегичівської РДА ксерокопія розпорядження голови Кегичівської РДА від 01.03.2011 № 181 Про передачу в оренду та укладення договору оренди земельної ділянки з ПОСП Мажарка .
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку Реєстраційною службою Кегичівського районного управління юстиції Харківської області 25.05.2015 проведена реєстрація оренди земельної ділянки кадастровий номер 6323182500:02:000:0347 площею 29,4718 га (категорія: землі сільськогосподарського призначення ) за орендарем ПОСП Мажарка ; строк дії речового права 49 років.
З копії листів Кегичівського районного управління юстиції Харківської області від 18.12.2015 за № 1123/03-03 та від 04.04.16 за № 160/01-11 вбачається, що реєстраційна справа колишнім працівником реєстраційної служби, котрий провадив реєстрацію договору оренди земельної ділянки між Кегичівською РДА та ПОСП Мажарка 25.05.2015 року за № 9782444 відповідно до законодавства не була сформована.
Вищезазначені обставини свідчать про те, що договір оренди землі був укладений між Кегичівською РДА та ПОСП Мажарка відповідно до ч.1 ст. 124 ЗК України, не ос порений сторонами договору, і до цього часу відповідно до укладеного договору СГП Мажарка використовує цю земельну ділянку.
Висновки суду першої інстанції про порушення при укладенні цього договору вимог ч.1 ст. 215 ЦК України, не ґрунтуються на вищезазначених доказах.
Відповідно до правової позиції, що викладена в постанові Верховного Суду України у справі № 6-78цс13 від 25 грудня 2013, на яку суд першої інстанції послався у своєму рішенні, зазначено, , що суд повинен установити чи були порушені, невизнані або ос порені права, свободи чи інтереси осіб, які звернулися за захистом свого права, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову у їх задоволенні.
Оскільки права та інтереси ОСОБА_4 при укладенні вказаного договору оренди землі та подальшому розпорядженню цією земельною ділянкою органами Держгеокадастру не були порушені, суд першої інстанції безпідставно задовольнив вимоги позивача.
Посилання суду першої інстанції на рішення господарського суду від 17.12.2012 та адміністративного суду від 08.07.2015 щодо преюдиції з'ясованих судами обставин для вирішення цього спору, є безпідставними, оскільки в зазначених справах не приймав участі ПОСП Мажарка .
Виходячи з вищевикладеного, судова колегія вважає за необхідне рішення скасувати та постановити нове, яким відмовити ОСОБА_4 у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 303, 304, п.2 ч.1 ст. 307, ст.ст. 309, 313, 314,316, 317, 319, 324 ЦПК України, колегія суддів
ВИРІШИЛА:
Апеляційні скарги приватного орендного сільськогосподарського підприємства Мажарка та Головного управління Держгеокадастру у Харківській області задовольнити.
Рішення Кегичівського районного суду Харківської області від 23 лютого 2017 року в оскаржуваній частині скасувати та відмовити у задоволенні позову ОСОБА_4 .
В частині відмови у задоволенні позову ОСОБА_4 рішення районного суду не переглядалося.
Рішення апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржено в касаційному порядку безпосередньо до Вищого счпеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня набрання цим рішенням законної сили.
Головуючий:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2017 |
Оприлюднено | 27.12.2017 |
Номер документу | 71250524 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Харківської області
Карімова Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні