ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2009 р. № 5/107-10
Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:
головуючого Кривди Д.С.,
суддів: Жаботиної Г.В.,
Уліцького А.М.
розглянувши касаційне под ання Першого заступника прокур ора Волинської області
на постанову від 30.06.09 Львівського апеляц ійного господарського суду
у справі №5/107-10
господарського суду Волинської області
за позовом Володимир-Волинського між районного прокурора в інтере сах територіальної громади с ела Білин Володимир-Волинськ ого району в особі Білинсько ї сільської ради
до Володимир-Волинської райо нної державної адміністраці ї
третя особа Приватний підприємець О СОБА_1
про визнання недійсним розпор ядження
за участю представників ст орін
від позивача: у засідання не прибули
від відповідача: Захарчук М.Б., Дацюк Т.М., дов.
від третьої особи: у засідання не прибули
від ГПУ: Івченко О.П., посв.
ВСТАНОВИВ:
Володимир-Волинський мі жрайонний прокурор звернувс я до господарського суду Вол инської області з позовом в і нтересах територіальної гро мади села Білин Володимир-Во линського району в особі Біл инської сільської ради про в изнання недійсним розпорядж ення голови Володимир-Волинс ької районної державної адмі ністрації №347 від 03.08.07 "Про прода ж земельної ділянки". До участ і в справі в якості третьої ос оби залучено Приватного підп риємця ОСОБА_1
Позов мотивовано посиланн ям на порушення конкурентних засад продажу земельної діл янки при прийнятті оспорюван ого розпорядження, а також по рушення інтересів територіа льної громади с. Білин, з якою не погоджено прийняття цього розпорядження.
Відповідач проти позову за перечив, посилаючись на прав омірність прийняття оспорюв аного розпорядження відпові дно до п. 12 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України, зважаю чи на розташування відповідн ої земельної ділянки за межа ми населеного пункту.
Рішенням від 04.11.08 господарсь кий суд Волинської області (с уддя Слупко В.Л.) позовні вимог и задовольнив, визнавши їх до веденими.
Постановою від 30.06.09 Львівськ ого апеляційного господарсь кого суду (колегія суддів у ск ладі: Кузь В.Л. - головуючий, Ю ркевич М.В., Городечна М.І.) ріше ння суду першої інстанції ск асував, а в задоволенні позов у відмовив.
Постанова мотивована тим, щ о підставою для продажу спір ної земельної ділянки третій особі відповідно до ч. 2 ст. 127 ЗК України є законність оренди цією особою земельної ділян ки з урахуванням перебування на ній об'єктів нерухомості, н алежних цій особі. Також суд з азначив про встановлення обс тавин щодо розташування спір ної земельної ділянки за меж ами населеного пункту с. Біли н.
Ухвалою від 12.10.09 Вищий господ арський суд України порушив касаційне провадження за кас аційним поданням Першого зас тупника прокурора Волинсько ї області, в якому заявлено ви моги про скасування постанов и суду апеляційної інстанції та залишення без змін рішенн я суду першої інстанції.
Касаційне подання мотивов ано посиланням на обставини розташування придбаного тре тьою особою нерухомого майна , а відтак і спірної земельної ділянки в межах населеного п ункту с. Білин, а також відсутн ість на усій спірній земельн ій ділянці площею 14110 м2 нерухом ого майна третьої особи.
Заслухавши суддю-доповід ача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріа ли справи, судова колегія вва жає, що касаційне подання під лягає задоволенню частково з наступних підстав.
В силу статті 13 Конституції України земля, яка знаходить ся в межах території України є об'єктом власності Українс ького народу і від імені наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах визначених цією Ко нституцією.
Відповідно до ст. 21 Закону Ук раїни "Про місцеві державні а дміністрації" місцева держав на адміністрація розпоряджа ється землями державної влас ності відповідно до закону.
Згідно з п. (а) ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, се лищних, міських рад у галузі з емельних відносин на територ ії сіл, селищ, міст належить ро зпорядження землями територ іальних громад.
У відповідності з п. 12 Розділ у Х "Перехідні положення" ЗК Ук раїни до розмежування земель державної та комунальної вл асності повноваження щодо ро зпорядження землями (крім зе мель, переданих у приватну вл асність, та земель, зазначени х в абзаці третьому цього пун кту) в межах населених пункті в здійснюють відповідні сіль ські, селищні, міські ради, а з а межами населених пунктів - відповідні органи виконавчо ї влади.
Згідно з ч. 1 ст. 173, ч. 2 ст. 174 ЗК Укр аїни межа району, села, селища , міста, району у місті - це ум овна замкнена лінія на повер хні землі, що відокремлює тер иторію району, села, селища, мі ста, району у місті від інших т ериторій. Загальним у встано вленні меж будь-якого адміні стративно-територіального у творення є те, що межі встанов люються за проектами землеус трою (ч. 2 ст. 173 ЗК України). Після розробки проекту землеустро ю він підлягає державній зем левпорядній експертизі (ст. 9 З акону України "Про державну е кспертизу землевпорядної до кументації") та затвердженню компетентним органом відпов ідно до повноважень, визначе них ст. 174 ЗК України.
Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ приймают ься Верховною Радою Автономн ої Республіки Крим, обласним и, Київською чи Севастопольс ькою міською радами за подан ням районних та відповідних сільських, селищних рад. Відп овідно до п. 41 ч. 1 ст. 26, п. 26 ч. 1 ст. 43 З акону України "Про місцеве са моврядування в Україні" ріше ння про визначення меж сіл і с елищ приймаються міськими і обласними радами виключно на пленарних засіданнях як ріш ення з питань адміністративн о-територіального устрою. У т акому ж порядку приймаються рішення про направлення пода нь районних та відповідних с ільських, селищних рад щодо в изначення меж.
Оскільки предметом спору в даній справі визначено повн оваження державного органу в иконавчої влади та органу мі сцевого самоврядування на ро зпорядження спірною земельн ою ділянкою шляхом її продаж у для здійснення підприємниц ької діяльності, попереднім судовим інстанціям слід було встановити суб'єкта власнос ті на цю земельну ділянку, вих одячи з території і меж села Б ілин, затверджених рішенням відповідної обласної ради. П роте при розгляді справи обс тавини визначення території села Білин та його меж на підс таві належних доказів не бул и встановлені.
Крім того, здійснивши розгл яд справи суди першої та апел яційної інстанцій не звернул и увагу на те, що придбані ПП ОСОБА_1 за договором купівл і-продажу від 22.09.06 будівлі і споруди, зокрема інкубато рний цех (інкубаторно-птах івнича станція), здійснює вир обництво, інкубацію яєць та р еалізацію виведеного добово го молодняку, який згідно зі с т. 22 ЗК України знаходиться, як правило, на землях сільськог осподарського призначення, щ о не підлягають продажу та зм іні цільового призначення до виникнення обставин, передб ачених у п. 15 Розділу Х "Перехід ні положення" Земельного код ексу України.
Судами не були встановлені обставини припинення діяльн ості інкубаторію та, відпові дно, не з'ясована на підставі в ідповідної землевпорядчої д окументації категорія спірн ої земельної ділянки відпові дно до ст. 20 ЗК Україна та її змі на. Також не досліджувалась п лоща земельної ділянки під с порудами та будинками, вказа ними у договорі купівлі-пр одажу від 22.09.06, з урахуванням ст .ст. 186-188, 377 ЦК України та ст. 120 та гл ави 20 ЗК України.
З огляду на викладене суд ова колегія дійшла висновку про недотримання судами перш ої та апеляційної інстанцій вимог ст.ст. 43, 47, 43, 84, 105 ГПК України щодо повного і всебічного вс тановлення усіх обставин спр ави та правильного застосува ння законодавства, тому ріше ння і постанова підлягають с касуванню як такі, що не відпо відають нормам матеріальног о та процесуального права.
Оскільки касаційна інстан ція обмежена у праві оцінки д оказів та встановленні факти чних обставин справи, а право оцінки доказів належить до п овноважень судів першої та а пеляційної інстанцій з додер жанням принципу рівності сто рін у процесі, справа підляга є направленню на новий розгл яд до суду першої інстанції д ля встановлення на підставі відповідних доказів усіх сут тєвих обставин.
Керуючись ст.ст. 108, 1115, 1117, 1119-12 ГПК України, Вищий господарськи й суд України
ПОСТАНОВИВ:
1.Касаційне подання задово льнити частково.
2.Постанову Львівського апе ляційного господарського су ду від 30.06.09 та рішення господар ського суду Волинської облас ті від 04.11.08 року у справі №5/107-10 ска сувати, а справу передати на н овий розгляд до суду першої і нстанції.
Головуючий Д.Кривда
Судді Г.Жаботина
А.Уліцький
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2009 |
Оприлюднено | 24.12.2009 |
Номер документу | 7130723 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Уліцький А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні