ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
про визнання боржника банкрутом
27.12.2017Справа № 910/21883/17
За заявоюТовариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" (ідентифікаційний код 37815420) Пробанкрутство Суддя Омельченко Л.В.
Представники:
Від заявника (боржника)Сегал Є.А. - представник за довіреністю від 26.12.2017;
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" в особі голови комісії з припинення юридичної особи, призначеного загальними зборами учасників товариства, звернулося до суду із заявою від 16.11.2017 про порушення справи про своє банкрутство у зв'язку з виявленням у ході ліквідаційної процедури кредиторської заборгованості, активи для погашення якої відсутні.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.12.2017 № 910/21883/17 вказану заяву було прийнято до розгляду, підготовче засідання у справі призначено на 18.12.2017, зобов'язано арбітражного керуючого Льодіну Ольгу Володимирівну, визначеного автоматизованою системою з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство у строк до 16.12.2017 включно подати до суду заяву про участь у справі.
12.12.2017 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" до суду надійшли письмові пояснення у справі з додатками на виконання вимог ухвали від 08.12.2017.
18.12.2017 у підготовче засідання з'явився представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" за довіреністю, виданою за підписом голови комісії з припинення ОСОБА_1 У ході судового засідання представник заявника (боржника) підтримав заяву про порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго", складену з урахуванням особливостей, передбачених ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон).
Арбітражний керуючий Льодіна О.В. станом на дату проведення засідання заяви про участь у справі не подала.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.12.2017 № 910/21883/17 було порушено провадження у справі про банкрутство Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, розгляд справи для вирішення питання про визнання боржника банкрутом призначено на 27.12.2017, зобов'язано боржника подати певні документи.
У судове засідання, призначене на 27.12.2017, з'явився представник юридичної особи за довіреністю, виданою головою комісії з припинення товариства Листопадом Ігорем Васильовичем, який подав суду письмові пояснення до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство, документи на виконання вимог ухвали суду від 18.12.2017, доповів про заміну Голови комісії з припинення товариства ОСОБА_1 на Листопада Ігоря Васильовича відповідно до протоколу позачергових Загальних зборів учасників боржника №22/12/17 від 22.12.2017 та про обставини припинення боржника у порядку Цивільного та Господарського кодексів України та надав усні пояснення щодо обставин відсутності у Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" активів для оздоровлення фінансового становища, яке б дозволило провести розрахунки з кредиторами, а також просив суд визнати юридичну особу банкрутом та ввести ліквідаційну процедуру, призначивши ліквідатором голову комісії з припинення Листопада І.В.
Представник органу доходів і зборів документи, витребувані ухвалами від 08.12.2017 та 18.12.2017, не подав, обставин, які унеможливлюють відкриття ліквідаційної процедури Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго", не повідомив.
Арбітражний керуючий Льодіна О.В. у судове засідання не з'явилася, заяви на участь у справі не подала, про причини неявки суду не повідомила.
Дослідивши подані докази, заслухавши пояснення представника та оглянувши оригінали документів, копії яких залучено до матеріалів справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" зареєстровано як юридична особа за законодавством України у 2011 році.
Відповідно до преамбули статуту заявника (боржника) товариство створено відповідно до законодавства України у результаті зміни найменування з Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Лазер", яке було зареєстровано Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 07.09.2011, та є його повним правонаступником.
Як слідує зі статуту та даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань місцезнаходженням вказаного товариства станом на грудень 2017 року є: 03150, м. Київ, Печерський район, вул. Предславинська, 34Б, ідентифікаційний код 37815420, предметом діяльності, серед іншого, оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); оптова торгівля іншими проміжними продуктами; роздрібна торгівля пальним.
Згідно з п. 1.1 статуту (у редакції зі замінами станом на липень 2016 року) та відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновниками товариства є громадяни України ОСОБА_1 (внесок до статутного фонду 287 500,00 грн.) та ОСОБА_2 (внесок до статутного фонду 287 500,00 грн.).
Як встановлено судом, 03.07.2017 позачерговими загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" було прийнято рішення про припинення юридичної особи шляхом її ліквідації без правонаступництва, про призначення комісії з припинення, про визначення місцезнаходження комісії з припинення у складі ОСОБА_1 (голова комісії), ОСОБА_2. та Тищенко Лариси Іванівни, про порядок проведення процедури припинення, про передачу повноважень до комісії з припинення, про встановлення терміну для претензій кредиторів, про звільнення директора.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 110 Цивільного Кодексу України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Згідно з ч. 3 ст. 110 Цивільного Кодексу України, якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Аналогічні положення містяться у спеціальному нормативно-правовому акті - Законі України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" від 14.05.1992 у редакції від 22.12.2011 зі змінами та доповненнями (надалі - Закон), де у ст. 95 вказується, що якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України (абз. 2 ч. 1 ст. 95 Закону).
Частиною 1 ст. 105 Цивільного кодексу України на учасників юридичної особи покладено обов'язок письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію про припинення юридичної особи протягом трьох робочих днів з дати прийняття відповідного рішення.
Статтею 209 Господарського кодексу України унормовано, що у разі нездатності суб'єкта підприємництва після настання встановленого строку виконати свої грошові зобов'язання перед іншими особами, територіальною громадою або державою інакше як через відновлення його платоспроможності цей суб'єкт (боржник) відповідно до частини четвертої статті 205 цього Кодексу визнається неспроможним. Нездатність боржника відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані судом вимоги кредиторів інакше як через застосування визначеної судом ліквідаційної процедури вважається банкрутством.
Відповідно до ст. 1 Закону банкрутство - це визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність за допомогою процедур санації та мирової угоди і погасити встановлені у порядку, визначеному цим Законом, грошові вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури;
Матеріалами справи підтверджується, що на виконання вимог Цивільного Кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", які передбачають обов'язкове внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи та оприлюдненню цих відомостей на порталі електронних сервісів, комісія з припинення вчинила всі необхідні дії і про необхідний результат надання передбачених законодавством адміністративних послуг свідчать наявні у справі документи. Зокрема, 04.05.2017 відбулося оприлюднення повідомлення про припинення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго", про встановлення строку до 04.07.2017 для заявлення кредиторських вимог, про склад комісії з припинення та ін.
Крім того, 12.05.2017 в офіційному друкованому засобі масової інформації - газеті "Голос України" було розміщено оголошення про прийняття позачерговими зборами учасників товариства рішення про припинення юридичної особи, про призначення комісії з припинення, про строк і реквізити для заявлення вимог кредиторів.
09.08.2017 Головним управлінням ДФС у м. Києві було отримано від письмове повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" про припинення платника податків з приєднаними до нього документами за встановленою формою та заявою про припинення платника податків № 8-ОПП.
У Наказі Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів" від 09.12.2011 № 1588 (надалі - Порядок) вказується, що платник податків зобов'язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов'язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації). Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу.
Юридичні особи, для яких законом установлені особливості їх державної реєстрації та відомості щодо яких не містяться в Єдиному державному реєстрі (у тому числі військові частини), зобов'язані подати до контролюючого органу за основним місцем обліку заяву про ліквідацію або реорганізацію платника податків за формою № 8-ОПП (додаток 13), дата якої фіксується в журналі за формою № 6-ОПП; копію розпорядчого документа (рішення) власника або органу, уповноваженого на те установчими документами про припинення; копію розпорядчого документа про утворення комісії з припинення (ліквідаційної комісії).
Оскільки відомості щодо Товариства з обмеженою відповідальності "Торговий дім "Росукренерго" містилися у вказаному реєстрі, голова комісії з припинення самостійно із власної ініціативи 09.08.2017 подав необхідні документи до Головного управління ДФС у м. Києві разом з письмовим зверненням від 09.08.2017 № 1, в якому просив провести ліквідаційно-камеральну перевірку у приміщенні податкового органу.
Згідно з п. 11.2 Порядку у зв'язку з припиненням платника податків органи державної податкової служби розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за ф. № 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктом 11.1 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи; відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про закриття відокремленого підрозділу; судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків.
Відповідно до п. 11.2.1 Порядку при отриманні першого з документів про припинення платників податків робиться запис у журналі за ф. № 6-ОПП.
У п.п. 11.2.3 Порядку встановлено, що інформація про отримання органом державної податкової служби документів (відомостей), визначених цим пунктом, а також інформація про дату публікації повідомлення, яке містить інформацію про строк заявлення вимог кредиторів, доводиться до відома структурних підрозділів такого органу державної податкової служби та органів державної податкової служби, у яких платник перебуває на обліку за неосновним місцем обліку або в яких перебувають на обліку його відокремлені підрозділи. За результатами проведення відповідних заходів у зв'язку з припиненням платника податків або після проведення документальної позапланової перевірки та спливання законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків, але не пізніше, ніж за 10-ть робочих днів до дня закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог, відповідальні працівники таких підрозділів (органів) підписують обхідний лист або готують відповідний висновок про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення платника податків.
У разі отримання документів та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи, припинення (закриття) постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, контролюючим органом приймається рішення про проведення (не проведення) документальної позапланової перевірки платника податків , який перебуває на обліку в такому органі. Призначається перевірка у такі строки: не пізніше десяти робочих днів з дати отримання відомостей про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, у разі ліквідації юридичної особи за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу; протягом десяти робочих днів після одержання того документа, що надійшов до контролюючого органу першим, в інших випадках.
Станом на 27.12.2017 органом доходів і зборів не було подано суду доказів дотримання положень Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 відносно Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго".
У зв'язку з тим, що визнання боржника банкрутом не тягне за собою наслідків у вигляді припинення юридичної особи, а вимоги Закону не встановлюють присічного строку для заявлення кредиторських вимог (як поточних, так і конкурсних) навіть під час здійснення ліквідаційної процедури, суд вважає правомірним вирішення питання про визнання боржника банкрутом без наявності доказів проведення податковим органом перевірки платника у зв'язку з поданням заяви за формою № 8-ОПП.
Під час здійснення ліквідаційної процедури наявність у підприємства, що припиняється за рішенням власника простроченої податкової заборгованості виявлено не було.
Згідно з даними інвентаризації та відповідно до довідки Публічного акціонерного товариства "Альфа-Банк" від 07.11.2017 № 81623-28.1-217243 залишок коштів на відкритому рахунку товариства складає 94 556,16 грн. Відкритим та визначеним для здійснення ліквідаційної процедури є рахунок 26005011794902 у Публічному акціонерному товаристві "Альфа-Банк" м. Київ. Решта банківських рахунків були закриті в установленому порядку, що підтверджується наявними у матеріалах справи довідками Публічного акціонерного товариства "ВТББанк", Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Укргазбанк", Публічного акціонерного товариства "ОТП Банк".
23.10.2017 Центральним об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України у м. Києві надано довідку № 59826/11 про відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" заборгованості перед Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, перед Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, перед Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Провівши інвентаризацію та оформивши її результати з урахуванням наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації" від 17.06.2015 № 572, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.07.2015 за № 788/27233 та наказу Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 "Про затвердження Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.10.2014 за № 1365/26142, комісія з припинення встановила відсутність у товариства коштів, нематеріальних активів, цінних паперів, запасів, основних фондів (засобів), матеріальних цінностей, незавершених кап тільних інвестицій, бланків документів суворої звітності, фінансових інвестицій, дебіторської або кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання, боргів із відшкодування матеріальних збитків, об'єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів, цінних паперів.
За даними інвентаризації до активів товариства віднесено лише кошти на рахунку.
У ході ліквідаційної процедури комісією з припинення не було виявлено наявність у підприємства дебіторської заборгованості.
В установлений строк підприємством були отримані заяви про визнання грошових вимог від Товариства з обмеженою відповідальністю "Кріптекс" на суму 2 870 000,00 грн. за договором оренди приміщень від 01.02.2014 і договором про відступлення права вимоги від 28.04.2017; від Товариства з обмеженою відповідальністю "Добро ЛТД" на суму 1 270 000,00 грн. за договором про надання зворотної фінансової допомоги юридичній особі від 12.04.2016; від Товариства з обмеженою відповідальністю "Джет 1" на суму 1 714 998,83 грн. за договором про надання зворотної безвідсоткової фінансової допомоги юридичній особі від 27.02.2015; від Товариства з обмеженою відповідальністю "Росукренерго" (ідентифікаційний код 31859242) на суму 239 678,51 грн. за договором оренди від 29.10.2014 (копії заяв, договорів, актів приймання-передачі, актів здачі-прийняття робіт (надання послуг), акту звірки, банківських виписок в матеріалах справи).
За наслідками розгляду вказаних вимог комісією з припинення було визнано заборгованість перед вказаними особами як заявлені в установленому порядку грошові вимоги, які включено до реєстру вимог кредиторів і відображено у проміжному ліквідаційному балансі. Про наслідки розгляду кредитора було повідомлено письмово.
За даними комісії з припинення у підприємства відсутня заборгованість із відшкодування шкоди, заподіяної життю та здоров'ю, виплати заробітної плати та вихідної допомоги працівникам, виплати авторської винагороди.
Діяльність, пов'язана з державною таємницею, підприємством не проводилася, спеціальний дозвіл відсутній, наймані працівники також відсутні (докази звільнення співробітників приєднано до матеріалів справи).
Даними статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" та відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стверджується, що товариство не є засновником (учасником) юридичних осіб, а у його статутному капіталі частка державної власності відсутня, що додатково підтверджується довідкою регіонального відділення Фонду державного майна України по місту Києву від 01.08.2017 № 30-08/8222.
На підставі встановлених даних комісією з припинення було складено проміжний ліквідаційний баланс Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" станом на 10.11.2017, відповідно до якого непокритий збиток підприємства становить 6 566 тис.грн. та має від'ємне значення, "пасив" складає 6 086 тис.грн. та надзвичайно перевищує його активи, до яких віднесено кошти, акумульовані на рахунку для здійснення ліквідаційної процедури та дебіторська заборгованість перед бюджетом (96 тис.грн).
Таким чином, комісією з припинення товариства було встановлено, що вартості майнових активів юридичної особи, яка ліквідується за рішенням власника, недостатньо для погашення виявленої кредиторської заборгованості.
За наслідками аналізу офіційних фінансових звітів та податкової звітності товариства за попередні періоди, судом з'ясовано, що фінансово-економічне становище юридичної особи на момент звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство є незадовільним, а подані документи свідчать про сталу і незадовільну тенденцію до перевищення пасивів над активами підприємства.
13.11.2017 позачерговими загальними зборами учасників товариства було затверджено проміжний ліквідаційний баланс Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" та ухвалено рішення про звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство (протокол № 13/11/17 в матеріалах справи).
Заява про порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" була подана до Господарського суду міста Києва 06.12.2017, тобто вже після спливу двомісячного строку з дня публікації повідомлення про його припинення та повідомлення податкового органу про необхідність проведення перевірки за п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.
Згідно з чинним законодавством під державною реєстрацією юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців розуміється офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій (ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань").
Згідно з ч. 12 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
В Єдиному державному реєстрі містяться, серед іншого, такі відомості про юридичну особу як дані про перебування юридичної особи у процесі припинення , у тому числі дані про рішення щодо припинення юридичної особи, відомості про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо) та про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог; дані про перебування юридичної особи у процесі провадження у справі про банкрутство, санації, у тому числі відомості про розпорядника майна, керуючого санацією (ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань").
Статтею ст. 26 цього ж Закону передбачено, що розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів.
Згідно зі ст. 12 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" результати надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, у тому числі виписки (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних), підлягають обов'язковому безоплатному оприлюдненню на порталі електронних сервісів у порядку, визначеному Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру.
При цьому, зазначений нормативно-правовий акт передбачає певну інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів. Так, відомості з Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію припинення юридичної особи та її відокремленого підрозділу, відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації, державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця є підставою для зняття їх з обліку в органах державної статистики, державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України та/або вчинення інших дій відповідно до законодавства.
Виходячи з системно-структурного аналізу Цивільного і Господарського кодексів України, Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" оприлюднення в установленому законодавством порядку відомостей про припинення юридичної особи (у даному випадку - за рішенням власника) тягне за собою численні наслідки як для ліквідатора (ліквідаційної комісії) юридичної особи, так і для її кредиторів, дебіторів, органів, що здійснюють контроль за справлянням податків і зборів та порядком сплати страхових внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Порядок ліквідації юридичної особи, описаний у Цивільному та Господарському кодексах України у загальному передбачає певний перелік необхідних та обов'язкових до виконання заходів, які мають бути вчинені ліквідаційною комісією (ліквідатором) з моменту внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи, зокрема, стягнення дебіторської заборгованості; письмове повідомлення кожного з боржників про припинення юридичної особи; закриття рахунків у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами в ході ліквідаційної процедури; інвентаризація майна; повернення майна від третіх осіб; повернення дебіторської заборгованості; проведення незалежної оцінки майна; закриття відокремлених підрозділів; звільнення працівників; повернення уповноваженим органам документів дозвільного характеру, початків, штампів; надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування звітності за останній звітний період, документів, первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення перевірки юридичної особи, яка ліквідується та визначення наявності або відсутності відповідної заборгованості; складання проміжного ліквідаційного балансу тощо.
Судом встановлено, що загальний порядок ліквідації Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" був дотриманий, за виключенням повернення документів дозвільного характеру, оскільки вони відсутні, а також знищення печатки, так як вона використовуватиметься у ліквідаційній процедурі.
Частиною 5 ст. 60 Господарського Кодексу України встановлено, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію.
Нормами ч. 1 ст. 37 Закону у випадках, передбачених цим Законом, господарський суд у судовому засіданні за участю сторін приймає постанову про визнання боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців.
Згідно з ч. 2 ст. 95 Закону за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру.
Відсутність майна, достатнього для розрахунків з кредиторами у підприємства, що ліквідується, підтверджено ліквідаційною комісією актами інвентаризації, даними офіційної звітності та відомостями державних реєстрів прав власності на нерухоме майно, заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, іпотек.
Враховуючи наявні у матеріалах справи докази та встановлені у ході судового розгляду обставини, зокрема, щодо недостатності майна боржника для задоволення вимог його кредиторів, господарський суд приходить до висновку щодо наявності підстав для визнання боржника банкрутом та введення процедури ліквідації. При цьому, судом враховано та перевірено дані проміжного ліквідаційного бухгалтерського балансу боржника та фінансових звітів попередніх періодів та встановлено, що його пасиви перевищують активи, що свідчить про його неплатоспроможність.
Відповідно до ч. 2 ст. 95 Закону при ухваленні судового рішення про визнання боржника банкрутом і відкриття щодо нього ліквідаційної процедури господарський суд також вирішує питання про призначення ліквідатора в порядку, встановленому цим Законом для призначення розпорядника майна.
Порядок призначення розпорядника майна встановлений ч. 1 ст. 114 Закону, де вказується, що кандидатура арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) для виконання повноважень розпорядника майна визначається судом самостійно із застосуванням автоматизованої системи з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) України. Положення про автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення розпорядника майна господарським судом у справах про банкрутство затверджується Пленумом Вищого господарського суду України за погодженням з державним органом з питань банкрутства. Під час прийняття заяви про порушення справи про банкрутство суд в ухвалі зобов'язує визначеного автоматизованою системою арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) надати заяву на участь у даній справі.
Поряд з цим, ч. 2 ст. 95 Закону, яка встановлює особливості застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником унормовано, що обов'язки ліквідатора можуть бути покладені на голову ліквідаційної комісії (ліквідатора) незалежно від наявності у нього статусу арбітражного керуючого. Вирішення питання щодо визнання боржника банкрутом здійснюється в судовому засіданні, що проводиться не пізніше чотирнадцяти днів після порушення провадження у справі в загальному порядку, визначеному цим Законом.
На виконання положень ст. 114 Закону судом було застосовано автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство.
Як вказувалося вище, ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.12.2017 визначеному автоматизованою системою з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство арбітражного керуючого Льодіну Ольгу Володимирівну було зобов'язано у строк до 16.12.2017 включно подати до суду заяву про участь у справі.
У судове засідання, призначене на 27.12.2017 для вирішення питання про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури і призначення ліквідатора Льодіна О.В. не з'явилася, про причини неявки суду не повідомила, заяву про надання згоди про участь у справі не подала.
Тобто, під час вирішення у судовому засіданні питання про призначення ліквідатора банкрута у справі № 910/21883/17 арбітражний керуючий була відсутня, своїм правом на участь у судовому засіданні не скористалася, заперечень проти клопотання боржника щодо призначення ліквідатором голови ліквідаційної комісії у судовій процедурі банкрутства не подала. Зважаючи на викладене, суд відхиляє кандидатуру арбітражного керуючого Льодіної О.В. на призначення ліквідатором у справі про банкрутство Товариства з обмеженою "Торговий дім "Росукренерго".
Представник боржника клопотав перед судом про призначення ліквідатором банкрута голову комісії з припинення - Листопада І.В., мотивуючи це можливістю економії коштів в ліквідаційній процедурі та уникнення появи у товариства необхідності щомісячного перерахування арбітражному керуючому не менш, як двох мінімальних заробітних плат у рахунок його грошової винагороди. На переконання боржника, кошти, що містяться на рахунку підприємства доцільніше спрямувати на погашення кредиторських вимог як сплату частини боргу, тоді як Листопад І.В. належним чином проводитиме процедуру ліквідації, яка не потребує спеціальних знань у сфері банкрутства й статусу арбітражного керуючого, адже майно у юридичної особи відсутнє. Крім того, про доцільність призначення голови ліквідаційної комісії ліквідатором банкрута вказує і те, що Листопад І.В. певний час працював у товаристві, обізнаний у специфіці роботи підприємства (основний вид економічної діяльності - оптова торгівля паливом), обізнаний у матеріально-фінансовому становищі боржника, що приятиме ефективності і раціональності його дій у судовій процедурі банкрутства. Також, Листопад І.В. особисто знає представників контрагентів, що надає більшої вірогідності успішності переговорів з ними щодо припинення грошових зобов'язань.
У заяві про призначення ліквідатором, що надійшла 26.12.2017 від Листопада І.В., останній посилається на відсутність у нього конфлікту інтересів та будь-якої особистої зацікавленості щодо боржника чи кредиторів чи інших обмежень для виконання обов'язків ліквідатора після винесення постанови у порядку ст. 95 Закону.
Заслухавши обґрунтування представника боржника, дослідивши заяву Листопада І.В. та проаналізувавши матеріали справи, суд погоджується з усіма їх доводами та вважає за можливе призначити ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" Листопада І.В. у порядку ч. 2 ст. 95 Закону.
При цьому, суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону заінтересовані особи стосовно боржника - це юридична особа, створена за участю боржника, юридична особа, що здійснює контроль над боржником, юридична особа, контроль над якою здійснює боржник, юридична особа, з якою боржник перебуває під контролем третьої особи, власники (учасники , акціонери) боржника, керівник боржника, особи, що входять до складу органів управління боржника, головний бухгалтер (бухгалтер) боржника, у тому числі звільнені з роботи за три роки до порушення провадження у справі про банкрутство, а також особи, які перебувають у родинних стосунках із зазначеними особами та фізичною особою - боржником, а саме: подружжя та їх діти, батьки, брати, сестри, онуки, а також інші особи, щодо яких наявні обґрунтовані підстави вважати їх заінтересованими .
Отже, законодавець веде мову про те, що до кола цих осіб відносяться, серед іншого, особи, які є власниками (учасниками), керівниками боржника та визначає, що обов'язковою умовою та виокремлюючою ознакою , завдяки якій власне керівник та учасник підприємства вважатиметься заінтересованою особою щодо боржника є обґрунтовані підстави вважати цю особу заінтересованою . Тобто, сам статус власника (учасника), керівника та/або бухгалтера певної особи, яка ініціює перед судом питання про призначення її ліквідатором суб'єкта господарювання у межах судової процедури банкрутства, не є єдиним та беззаперечним доказом наявності у неї конфлікту інтересів.
Станом на час вирішення питання про призначення ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" судом не встановлено підстав вважати Листопада І.В. заінтересованою особою стосовно боржника. Більше того, суд зауважує, що після свого призначення ліквідатор у справі про банкрутство керується положеннями Закону, де чітко регламентовані його повноваження і функції та перелічені обов'язки. Якщо ліквідатор такі обов'язки не виконуватиме чи допускатиметься порушення законодавства, кредитори чи інші заінтересовані особи мають право контролювати порядок виконання ним передбачених законом обов'язків, а також ініціювати перед судом питання про його заміну.
Крім того, призначення ліквідатором банкрута у справі № 910/21883/17 голови комісії з припинення не потребуватиме додаткового часу для передачі статутної, бухгалтерської та іншої реєстраційної документації, виключить можливість створення безнадійної заборгованості по сплаті грошової винагороди арбітражному керуючому, послуги якого є платними, що сприятиме дотриманню однієї з основних спрямованостей Закону - відновленню прав кредиторів (основна мета Закону - відновлення платоспроможності боржника не може бути застосована до особливостей провадження у справі про банкрутство, передбачених ст. 95)
Також суд приймає до уваги, що голова ліквідаційної комісії має достатні знання і навички та досвід роботи, що у сукупності дозволяє самостійно реалізовувати повноваження ліквідатора банкрута без залучення фахівців у галузі права та бухгалтерського обліку.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 37, 97, 95, 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст. 3, 12, 73, 74, 232, 233, 238, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Визнати банкрутом Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" (03150, м. Київ, вул. Предславинська, 34Б, ідентифікаційний код 37815420).
2. Відкрити ліквідаційну процедуру Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" (03150, м. Київ, вул. Предславинська, 34Б, ідентифікаційний код 37815420).
3. Призначити ліквідатором банкрута голову комісії з припинення процедуру Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" Листопада Ігоря Васильовича.
4. Підприємницьку діяльність банкрута завершити.
5. Строк виконання всіх грошових зобов'язань вважати таким, що настав 27.12.2017.
6. Припинити нарахування неустойки (штрафу, пені), відсотків та інших фінансових (економічних) санкцій за всіма зобов'язаннями фізичної особи - підприємця, крім зобов'язань, не пов'язаних із здійсненням такою особою підприємницької діяльності.
7. Припинити повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном з 27.12.2017.
8. Зобов'язати ліквідатора банкрута надати суду ліквідаційний баланс банкрута та звіт ліквідатора до 27.11.2018.
10. Офіційно оприлюднити повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Росукренерго" у встановленому законодавством порядку.
11. Зобов'язати державного реєстратора за місцем знаходження боржника внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис про визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури та відомості про ліквідатора боржника.
12. Копію постанови направити державному реєстратору за місцем знаходження боржника для виконання, органу виконання судових рішень за місцезнаходженням боржника.
Відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" постанова про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури набирає законної сили з моменту її прийняття та згідно зі ст.ст. 232, 256 Господарського процесуального кодексу України може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її проголошення (прийняття).
Суддя Л.В. Омельченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2017 |
Оприлюднено | 03.01.2018 |
Номер документу | 71345006 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні