Рішення
від 11.01.2018 по справі 815/5930/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/5930/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2018 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633, місцезнаходження 65091 м.Одеса, вул. Прохорівська,6) до ОСОБА_1 навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Арцизької районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 26418547, місце знаходження 68453, Одеська область, Арцизький район, с. Плоцьк, вул. Дружби, 45) про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи (експлуатації),-

В С Т А Н О В И В:

До суду з адміністративним позовом (а.с.36-41) звернулось Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС) до ОСОБА_1 навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Арцизької районної ради Одеської області (далі - ОСОБА_1 НВК ЗОШ), в якому позивач просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення його роботи, шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть причинити загрозу життю та здоров'ю людей вказаних в Акті перевірки №94 складеного за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 01.11.2017р. за номерами: 1,7,8,9,11,12,13,14,17,25,29,37,39,41,43,44,45,47,48,49,52, 60.

Позивач зазначив, що згідно з Положенням про ГУ ДСНС, затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017 року, ГУ ДСНС відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідач ОСОБА_1 НВК ЗОШ є навчальним закладом, який за своєю діяльністю належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові KM України від 29.02.2012 року №306.

В період з 31.10.2017 року по 01.11.2017 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗУ), Розпорядження KM України від 20.09.2017 №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №387 від 28.09.2017 Про здійснення позапланової перевірки посадовою особою позивача у присутності уповноваженої особи відповідача завідуючою господарством НВК ЗОШ І-ІІ ОСОБА_2 здійснено позапланову перевірку державного навчального закладу НВК (будівлі, споруди, приміщення, території) з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №94 від 01.11.2017 року, згідно з яким встановлені порушення приписів КЦЗУ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, у тому числі таких, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежи можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Позивач вважає, що подальша робота/проведення занять у НВК ЗОШ І-ІІ, який розташований за адресою: 68453. Одеська область, Арцизький район, с. Плоцьк, вул. Дружби, 45 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.

Відповідно до ч. 2 ст. 70 КЦЗУ повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з приписами ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника.

З урахуванням встановлених порушень під час позапланової перевірки відповідача позивач просить задовольнити позов.

Ухвалою суду від 04.12.2017 року по справі відкрито скорочене провадження.

12.12.2017 року до суду надійшли заперечення на позов.

15.12.2017 набув чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів №2147-VIII від 03.10.2017, згідно з яким КАС України викладений в новій редакції.

Ухвалою суду від 18.12.2017 року вирішено розгляд справи здійснити 11.01.2018 року за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач надав до суду заперечення на позов (а.с.79-80) та відзив (а.с.118-120).

У відзиві відповідач зазначив, що він з позовними вимогами не погоджується частково. За результатами перевірки акт та виданий Припис № 94 Про усунення порушень вимог законодавства у сфери пожежної, техногенної безпеки в сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей , закладу надано термін для усунення порушень до 01.01.2018 року.

Станом на 26.12.2017 року пункти припису за номерами: 1,7,8,11,12,14,25,29,37,38,41,43,44,45,47,52,60 усунено, про що повідомлено Арцизький МРСГУ ДСНС України в Одеській області 26.12.2017 року.

Пунктами 13,48,49, вищевказаного припису зазначена відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та пожежогасіння. На даний час це питання в стадії вирішення, у звязку з чим відповідач просить відмовити у задоволенні позову.

Правовідносини, які виникли між сторонами регламентуються Кодексом цивільного захисту України, Законом України №877-V від 05.04.2007 року Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон України №877-V), Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 року №20/2013 Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі Положення), Положенням про Головне Управління ДСНС в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017 року.

Згідно з п. 1 Положення Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності. Пунктом 4 визначені повноваження ДСНС України, які відповідно до п.6 Положення ДСНС здійснює безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з пп.50 п.4 Положення ДСНС організовує і здійснює безпосередньо та через свої територіальні органи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання.

Розпорядженням КМУ від 20.09.2017 року №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки було вирішено питання щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 р. позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення суб'єктів господарювання.

28.09.2017 року ГУ ДСНС в Одеській області прийнятий наказ №387 Про проведення позапланової перевірки , яким на виконання розпорядження КМУ від 20.09.2017 року №643-р наказано здійснити протягом жовтня-грудня 2017 року позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності (а.с.12).

Судом встановлено, що навчальний заклад - ОСОБА_1 НВК ОСОБА_3: 26418547, що розташований за адресою: 68453, Одеська область, Арцизький район, с. Плоцьк, вул. Дружби, 45, який за своєю діяльністю належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові KM України від 29.02.2012 №306.

В період з 31.10.2017 по 01.11.2017р. відповідно до наказу ГУ ДСНС № 387 від 28.09.2017 на підставі Посвідчення на проведення перевірки від 30.10.2017 р. № 98 головним інспектором Арцизького MPC ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_4, здійснено позапланову перевірку державного навчального закладу, за результатами якої складено Акт №94 від 01.11.2017 року.

Актом №94 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №' 1417 від 30.12.2014 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, у тому числі такі, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спичинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Такими порушеннями є: - не розроблено і не вивішено на видних місцях плани (схеми) евакуації людей і матеріальних цінностей на випадок пожежі. Не проведено практичні тренування з відпрацювання дій у разі пожежі (п.1); не забезпечено утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та не проведено їх технічне обслуговування (п.7); дерев'яні конструкції горища, не піддаються вогнезахисному обробленню(п.8); на вікнах приміщення директора встановлено глухі ґрати, вони повинні розкриватися, розсуватися або зніматися. Під час перебування в цих приміщеннях людей грати мають бути відчинені (зняті) (п.9); евакуаційні виходи в будівлях, не позначені світловими покажчиками ВИХІД білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення (п.11); підлога з горючих матеріалів не захищена під топковими дверцятами (топковим отвором) металевим листом розміром 0,7 х 0,5 м, що розташовується своїм довгим боком уздовж печі (п.12); приміщення закладу не обладнані системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння) (п.13); приміщення закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (п.14); територія закладу та приміщення, не забезпечені в повному обсязі первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку (п.17); не приведено у відповідність до встановлених вимог забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту (п.25); не розроблено і не вивішено на видних місцях плани (схеми) евакуації людей і матеріальних цінностей на випадок пожежі (п.29); не забезпечено утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та не проведено їх технічне обслуговування (п.37); дерев'яні конструкції горища не піддаються вогнезахисному оброблянню (п.39); евакуаційний вихід в будівлі, не позначений світловим покажчиком ВИХІД білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення (п.41); допускається во всіх приміщеннях експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила властивості, ізоляцією, застосування саморобних подовжувачів, відповідають вимогам ПУЕ, користування пошкодженими розетками, використання в світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) (п.43); з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п.44); з'єднувальні коробки освітлювальної електромережі в приміщеннях закладу не 1 закриті негорючими кришками (п.45);електророзетки, вимикачі, перемикачі повинні встановлюватися на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (п.47); приміщення закладу не обладнані системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння) (п.48); приміщення закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (п.49); територія закладу та приміщення, не забезпечені в повному обсязі первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку (п.52); не приведено у відповідність до встановлених вимог забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту (п.60).

Статтею 7 Закону України №877-V встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Зазначеною статтею визначені необхідні умови для звернення до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг: - наявність підстав для застосування таких заходів реагування, тобто вони повинні бути визначені у законодавчому порядку та підтверджені актом перевірки; - звернення до суду повинно відбуватися у порядку та строки встановлені законодавством, що включає наявність повноважень у суб'єкта владних повноважень щодо звернення до суду з зазначеним позовом.

Статтею 67 Кодексом цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень (п.11); звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеже-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п.12).

В переліку підстав для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, якій визначений ст.70 Кодексу, наявна така підстава як недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (п.1 ч.1).

Аналіз вищезазначених норм законодавства свідчить про те, що для звернення до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, експлуатації будівель, об'єктів, споруд для застосування такої підстави як недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, обов'язковою умовою є те, що таки порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, та належними доказами існування такої загрози є результати перевірки.

Зазначене підтверджується положеннями ст.68 Кодексу Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки , частиною 2 якої визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожеже-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

У разі виявлення інших порушень приймаються приписи, постанови, розпорядження, які можуть бути оскаржені до суду.

Судом встановлено, що за результатами перевірки позивач завернувся до суду з даним позовом, а також видав з метою усунення всіх встановлених порушень припис №94 від 01.11.2017 року Про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей .

Відповідач не заперечує в наданому до суду відзиві на позов наявність виявлених перевіркою порушень, зазначивши, що станом на 26.12.2017 року залишились не усунуненими порушення викладені у пунктах 13,48,49 вищевказаного припису щодо відсутності автоматичної системи пожежної сигналізації та пожежогасіння, але це питання в стадії вирішення, у зв`язку з чим відповідач просить відмовити у задоволенні позову.

Проте суд не вбачає підстав для відмови у задоволенні позову, виходячи з наступного.

Під час перевірки встановлено недотримання суб'єктом, який перевіряється, вимог пожежної безпеки, та такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, у зв`язку з чим орган державного нагляду (контролю) звернувся до суду з данним позовом.

Наявність підстав для звернення до суду з даним позовом не заперечується фактично відповідачем. Також ним не заперечується не усунення всіх порушень встановлених під час перевірки, які вказані позивачем як підстава для застосування заходів реагування.

Крім того, відповідачем не надано належних та достатніх доказів усунення порушень норм законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Таким доказом, крім іншого, міг бути акт перевірки позивача щодо усунення відповідачем порушень, у тому числі, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спичинити загрозу життю та здоров'ю людей.

Такий акт складається за результатами позапланової перевірки з підстав, зокрема: - подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; - перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).

З урахуванням встановлених обставин суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, повязані із залученням свідків та проведенням експертиз. Таким чином, судовий збір з відповідача стягненню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 2,9, 12,139,242-246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633, місцезнаходження 65091 м.Одеса, вул. Прохорівська,6) до ОСОБА_1 навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Арцизької районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 26418547, місце знаходження 68453, Одеська область, Арцизький район, с. Плоцьк, вул. Дружби, 45) про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи (експлуатації) - задовольнити.

Застосувати до ОСОБА_1 навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Арцизької районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 26418547, місце знаходження 68453, Одеська область, Арцизький район, с. Плоцьк, вул. Дружби, 45) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення його роботи до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть причинити загрозу життю та здоров'ю людей, вказаних в Акті перевірки №94 від 01.11.2017 року.

Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.

Суддя Е.В.Катаєва

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2018
Оприлюднено15.01.2018
Номер документу71536014
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/5930/17

Постанова від 07.03.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 16.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Рішення від 11.01.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 18.12.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 04.12.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 17.11.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні