Справа № 639/2947/14
№ 2/639/83/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 січня 2018 року Жовтневий районний суд м. Харкова
у складі: головуючого судді - Іванової І.В.,
за участю секретаря - Тущенко Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Харкові позовну заяву Харківської міської ради до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренд землі, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Харківська міська рада, м. Харків, звернувся до Жовтневого районного суду м. Харкова з позовною заявою, в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі договору оренди землі, зареєстрованого 29.08.2006 за № 240667100049 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, що був укладений між ОСОБА_1 та Харківською міською радою.
Заочним рішенням Жовтневого районного суду м. Харкова від 24 листопада 2014 року, ухваленим у справі за вищезазначеним позовом, позовні вимоги Харківської міської ради до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі задоволено.
Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 10.08.2016 року заочне рішення від 24 листопада 2014 року, ухвалене по справі № 639/2947/14-ц, 2/639/1145/2014 за позовом Харківської міської ради до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі скасовано та призначено справу до розгляду в загальному порядку.
Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 17.07.2017 року провадження у справі за позовом Харківської міської ради до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди зупинено до розгляду справи за позовом ОСОБА_1 до Управління Держгеокадастру у м. Харкові про визнання протиправним та скасування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Ухвалою апеляційного суду Харківської області від 27.09.2017 року скасовано ухвалу Жовтневого районного суду міста Харкова від 17 липня 2017 року, справу направлено до того ж суду для продовження розгляду.
Позивач позовні вимоги обґрунтовує тим, що на підставі рішення Харківської міської ради 06.03.2006 р. № 61/06 Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд між Харківською міською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі зареєстрований 29.08.2006 за № 240667100049 з строком дії до 01.03.2031 р. Відповідно до пункту 5 вказаного Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1029377 гривень. Згідно з пунктом 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом. Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн. Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року. Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, відповідно до пункту 16.4 якого зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі. Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу Відповідача проект додаткової угоди до договору оренди землі 29.08.2006 року № 240667100049, разом із листами-пропозиціями від 07.12.2013 р. № 1043/0/30-13 та від 07.12.2013 р. № 1082/0/30-13. Відповідно договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, надав прояснення аналогічні вищенаведеному та просив суд позов задовольнити.
Відповідач у судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись на те, що наведена у витязі № 808 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданий управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області (лист від 30.10.2013 року № 3811/08) (надалі - Витяг № 808) інформація щодо площі земельної ділянки під забудовою, нормативної грошової оцінки земельної ділянки під забудовою та кв. м. земельної ділянки під забудовою не відповідає вимогам чинного законодавства та умовам договору оренди землі від 29.08.2006 року № 240667100049, а сам витяг № 808 не може вважатися належним доказом, оскільки не відповідає вимогам чинного законодавства щодо його змісту та форми. Також, відповідач зазначає про невідповідність змісту абзацу 2 пункту 5 проекту Додаткової угоди вимогам статей 286, 288 Податкового кодексу України.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд в задоволенні позову відмовити. Зазначив, що в позовній заяві відсутнє будь-яке правове обґрунтування позовних вимог Харківської міської ради в частині пунктів 13, 14, 28 проекту Додаткової угоди. Також вказав, що позовні вимоги в частині пунктів 5 та 9 проекту Додаткової угоди не ґрунтуються на належних доказах, тому що витяг № 808 визнаний протиправним та скасований постановою Харківського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 року по справі № 820/538/17.
На думку суду обставини справи свідчать про наявність у справі матеріалів, достатніх для її розгляду та ухвалення законного і обґрунтованого рішення.
З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно та повно дослідивши надані учасниками справи докази, суд встановив наступне.
На підставі рішення Харківської міської ради від 06.03.2006 року № 61/06 Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд між Харківською міською радою та ОСОБА_1 29.08.2006 року був укладений Договір оренди землі зі строком дії до 01.03.2013 року, зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах в Державному реєстрі земель від 29.08.2006 року за № 240667100049 (далі за текстом - Договір оренди землі).
Предметом Договору оренди землі є земельна ділянка несільськогосподарського призначення - землі промисловості, загальною площею 0,5462га, у т.ч. під забудовою 0,0232га, яка знаходиться у м. Харкові по вул. Азовстальській, 23.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 . Пунктом 2 даного рішення встановлено, що рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 1 січня 2014 року.
Статтею 15 Закону України Про оренду землі до істотних умов договору оренди землі віднесено орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з пунктом 3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 встановлено, що зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові затверджений рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року № 960/12, яке набрало чинності з 01.01.2013 року.
Розрахунок № 137/14 розміру орендної плати за земельну комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року, складений 30.10.2013 року управлінням земельних відносин з посиланням рішення Харківської міської ради № 41/08 від 27.02.2008 року Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові із змінами та доповненнями.
Наведене свідчить про порушення при складанні розрахунку приписів пункту 3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13, оскільки розрахунок повинен був здійснюватися на підставі Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, а не Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.
Пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові передбачено, що для розрахунку орендної плати на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земель міста Харкова управління земельних відносин звертається до управління Держземагенства у місті Харкові для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та копії договору оренди землі (у разі необхідності). Відділ економічного регулювання управління земельних відносин не пізніше 3 робочих днів з дня отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виконує розрахунок орендної плати за договором оренди землі та готує на підставі справи документації із землеустрою додаткову угоду до договору у 6 (шести) примірниках.
В розрахунку № 137/14 розміру орендної плати за земельну комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року, складеному 30.10.2013 року, наведені відомості щодо функціонального використання та нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки з Витягу № 808. За розрахунком розмір річної орендної плати в рік складає 233257,98 грн., а розмір орендної плати в місяць - 19438,17 грн.
Пункти 5 та 9 проекту додаткової угоди складені містять відомості з Витягу № 808 та складеного на його підставі розрахунку № 137/14. Інших доказів на підтвердження правильності розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, річної та місячної орендної плати позивачем до суду не надано.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 року по справі № 820/538/17, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 26.12.2017 року, визнано протиправним та скасовано витяг № 808 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Таким чином, доказів на підтвердження правильності розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та здійсненого на її підставі розрахунку річної та місячної орендної плати немає.
Згідно зі статтею 82 ЦПК України обставини, встановлені стосовно певної особи рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються про розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
У постанові Харківського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 року по справі № 820/538/17 встановлено, що згідно з технічним паспортом нежитлова будівля літ. В-1 є виробничим будинком РБУ (розчино-бетонний вузол). Таким чином, на орендованій земельній ділянці розташована належна ОСОБА_1 на праві власності нежитлова будівля літ. В-1 виробничого призначення площею 0,0232 га, а земельна ділянка за функціональним (цільовим) призначенням належить до земель промисловості, та надана позивачу в оренду з метою обслуговування нежитлової виробничої будівлі.
Наведене спростовує твердження Харківської міської ради в частині віднесення орендованої позивачем землі за цільовим призначенням до земель комерційного призначення .
Пункт 5 проекту додаткової угоди містить абзац 2 наступного змісту: При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідного органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки .
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Пунктом 288.7 ст.288 Податкового кодексу України встановлено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 286.5 ст. 286 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Пунктом 286.1 ст. 286 ПК України передбачено, що центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2011 р. № 1386 затверджено Порядок подання інформації про платників податків, об'єкти оподаткування та об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів.
На підстави викладеного вище вбачається, що розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки здійснює не орендар, а центральний орган виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки.
Таким чином, суд приходить до висновку про невідповідність абзацу 2 пункту 5 проекту додаткової угоди вимогам ст. 21 Закону України Про оренду землі , статей 286, 288 Податкового кодексу України.
Проект додаткової угоди містить пункт 14 наступного змісту: 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства .
В статті 12 ЦПК України закріплений принцип змагальності сторін, відповідно до якого кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Аналогічна норма закріплена в ч. 1 ст. 81 ЦПК України.
Суд зазначає, що позивач в позовній заяві та наданих до суду заявах і клопотаннях не навів правового обґрунтування та належного підтвердження вимог щодо застосування до відповідача неустойки у вигляді пені за невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, що передбачено пунктом 14 проектом додаткової угоди.
Враховуючи викладене та встановлені судом обставини справи, суд приходить до висновку про недоведеність Харківською міською радою позовних вимог до ОСОБА_1 Харківської міської ради, а отже суд вважає що в позові слід відмовити.
На підставі викладеного й керуючись ст. ст. ст. ст. 4, 5, 13, 76-81, 133, 265 ЦПК України, ст. ст. 286, 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 15, 21, 30 Закону України Про оренду землі , суд -
Вирішив:
У задоволені позову Харківської міської ради - відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення , зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 18 січня 2018 року
Суддя Іванова І.В.
Суд | Жовтневий районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2018 |
Оприлюднено | 19.01.2018 |
Номер документу | 71664378 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Жовтневий районний суд м.Харкова
Іванова І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні