Рішення
від 23.01.2018 по справі 904/9631/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.01.2018м. ДніпроСправа № 904/9631/17

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Назаренко Н.Г.

за участю секретаря судового засідання Гриценко І.О.

за позовом Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське, Дніпропетровська область

до Публічного акціонерного товариства "Дніпровський Металургійний комбінат",

м. Кам'янське, Дніпропетровська область

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1 - представник за довіреністю № 01-14/7/1299вих від 15.09.2017

Від відповідача: ОСОБА_2 - представник за довіреністю № 88 від 07.07.2017

СУТЬ СПОРУ:

Кам'янська міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить внести зміни до п. 2.2., 4.1 договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 № 14405 (державна реєстрація речового права від 08.06.2017 №20892762), укладеного між Кам'янською міською радою та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат", виклавши його в наступній редакції:

- "п. 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.08.2017 становить 3 198 872,54 грн.";

- "п. 4.1 Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 127 954,90 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" та від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

Позовні вимоги мотивовані тим, що 29.05.2017 року між Кам'янською міською радою, як орендодавцем, та ТОВ "Дніпровський металургійний комбінат", як орендарем, укладено договір оренди земельної ділянки № 14405, згідно з умовами якого орендодавець на підставі відповідного рішення Кам'янської міської ради від 16.12.2016 №578-12/VІІ, від 31.03.2017 № 678-15/VІІ надав, а орендар прийняв в оренду строком до 31.12.2026 земельну ділянку загальною площею 0,5022 га для розміщення адмінбудинку з конференцзалом, що знаходиться за адресою: м. Кам'янське (Дніпродзержинськ), проспект Свободи (Леніна), 3.

Відповідно до п. 2.2. договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 26.01.2017 становить 3 198 886,74 грн.

29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Рішення набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Відділом у м. Кам'янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, проспект Свободи, 3, загальною площею 0,5022 га, відповідно до якого станом на 07.08.2017 нормативна грошова оцінка становить 3 198 872,54 грн.

На виконання рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" відповідачу було направлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 № 14405 з розрахунком розміру орендної плати супровідним листом від 03.10.2017 №5вих-09/86, з пропозицією викласти пункти 2.2, 4.1. договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 07.08.2017 становить 3 198 872,54 грн. (п. 2.2 договору). Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 127 954,90 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

24.10.2017 ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" на адресу Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради направило проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14405 разом з протоколом розбіжностей. Позивач зазначає, що в досудовому порядку зміни до договору оренди земельної ділянки не були внесені, що і стало причиною звернення з позовом до суду.

11 грудня 2017 року до господарського суду від Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" надійшло клопотання про припинення провадження у справі у зв'язку із відсутністю предмету спору. Клопотання мотивоване тим, що відповідач, прийнявши пропозицію орендодавця в частині викладення в новій редакції пунктів 2.2, 4.1 договору № 14405 від 29.05.2017 оренди земельної ділянки загальною площею 0,5022 га, не погодився з пунктом 3 проекту цієї додаткової угоди стосовно встановлення дати набрання чинності додатковою угодою та спрямував виконавчому органу орендатора - департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради підписану з боку орендаря додаткову угоду до договору № 14405 від 29.05.2017 оренди земельної ділянки загальною площею 0,5022га разом з протоколом розбіжностей.

З наведеного вбачається, що у сторін відсутні розбіжності стосовно внесення змін до пунктів 2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки № 14405 від 29.05.2017 і викладення цих пунктів в новій редакції.

У судовому засіданні 11.12.2017 оголошувалась перерва до 26.12.2017.

26.12.2017 позивачем подані пояснення на клопотання відповідача про припинення провадження у справі, відповідно до яких позивач зазначає, що дійсно додаткова угода зі спірними пунктами підписана відповідачем, однак з протоколом розбіжностей.

Позивач зазначає, що в ході судового розгляду справи, представник відповідача, зазначив, що з усіма пунктами вони погоджуються, окрім, п.3., а саме, що додаткова угода набуває чинності з дня підписання її сторонами.

Додатково позивач повідомляє, що відповідачем оскаржується рішення від 29.09.2017 Кам'янської міської ради №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" в порядку адміністративного судочинства, а саме в Заводському районному суді м. Дніпродзержинська. В порядку оскарження, відповідач хоче визнати рішення в цілому протиправним.

Таким чином, оскільки відповідач в судову порядку намагається скасувати рішення, а орендна плата нараховується у відповідності до процентної ставки, яка визначена відповідним рішенням міської ради, то він і не погоджується із орендною платою.

Враховуючи вищевикладене, позивач просить клопотання відповідача про припинення провадження у справі залишити без задоволення, оскільки між Кам'янською міською радою та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" існує спір з приводу підписання додаткової угоди в цілому (зміна умов договору оренди земельної ділянки в судовому порядку).

Також, 26.12.2017 позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої просить внести зміни до договору оренди землі від 29.05.2017 року № 14405 укладеного між Кам'янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат", шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА №

до договору оренди земельної ділянки

державна реєстрація від 11.07.2006 №040610600121

м. Кам'янське "___"


20___ року

Кам'янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168), місцезнаходження: майдан ОСОБА_3, 2, м. Кам'янське, надалі "Орендодавець", в особі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради ОСОБА_4, який уповноважений діяти на підставі рішень міської ради від 29.03.2013 №764-33/VI, від 30.03.2016 №105-06/VП, з однієї сторони, та

Публічне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний комбінат" (код ЄДРПОУ 05393043), місцезнаходження: вул. Соборна, 18Б, м. Кам'янське, надалі "Орендар", в особі генерального директора ОСОБА_5, який діє на підставі Статуту товариства, з іншої сторони, уклали угоду про наступне:

1. Керуючись рішеннями Кам'янської міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ, від 29.09.2017 №-19/VП, сторони прийшли до взаємної згоди внести зміни у договір оренди земельної ділянки від 29.05.2017 № 14405 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 08.06.2017 №20892762), яка розташована за адресою: просп. Свободи (просп. Леніна), 3, м. Кам'янське, загальна площа 0,5022 га, кадастровий номер 1210400000:02:004:0117, для розміщення адмінбудинку з конференцзалом, виклавши пункт 2.2., 4.1. в наступній редакції:

"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 07.08.2017 становить 3 198 872,54 грн.

4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 127 954,90 грн./рік без, ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 №-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

2. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14405 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 08.06.2017 №20892762).

3. Додаткова угода набуває чинності з дня підписання її сторонами.

4. Додаткову угоду складено в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один з примірників зберігається у "Орендаря", другий - у "Орендодавця".

РЕКВІЗИТИ ОСОБА_6 СТОРІН

"Орендодавець" "Орендар"

Кам'янська міська рада ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат"

майдан ОСОБА_3, 2, вул. Соборна, 18Б,

м. Кам'янське, 51931 м. Кам'янське,

код ЄДРПОУ 05393043

У судовому засіданні 26.12.2017, у зв'язку з відсутністю доказів направлення зазначеної заяви відповідачу, її розгляд відкладався до наступного судового засідання.

Також, у судовому засіданні 26.12.2017 винесено ухвалу про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та оголошено перерву до 09.01.2017.

09.01.2018 позивачем на електронну адресу суду надано докази направлення заяви про уточнення позовних вимог на адресу відповідача.

Враховуючи неявку представників сторін в судове засідання 09.01.2018 заява про уточнення позовних вимог не розглядалась.

В судовому засіданні 23.01.2018 позивач підтримав свою заяву про уточнення позовних вимог.

Відповідач заперечив проти заяви позивача про уточнення позовних вимог, просив суд відмовити у її прийнятті.

Суд вивчивши заяву позивача про уточнення позовних вимог, зазначає наступне:

Відповідно до ст. 46 ГПК України сторони користуються рівними процесуальними правами. Крім прав та обов'язків, визначених у статті 42 цього Кодексу:

- позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) на будь-якій стадії судового процесу;

- позивач вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження;

- відповідач має право подати зустрічний позов у строки, встановлені цим Кодексом.

До закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви. У справі, що розглядається за правилами спрощеного позовного провадження, зміна предмета або підстав позову допускається не пізніше ніж за п'ять днів до початку першого судового засідання у справі.

Господарським процесуальним кодексом України, зокрема ст. 46, не передбачено права позивача на подання заяв (клопотань) про уточнення позовних вимог.

На підставі викладеного, суд розцінює заяву позивача про уточнення позовних вимог як заяву про зміну предмета та підстав позову.

Тобто, у первісному позові йдеться про внесення змін до відповідних пунктів договору оренди землі, а у заяві про уточнення позовних вимог - про визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі. Крім того, позивачем у тексті заяви про уточнення наведені додаткові підстави для задоволення вказаної позовної вимоги, змінено обставини, на яких ґрунтується нова позовна вимога, тобто вимога про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі.

Відтак зміна предмета позову означає зміну вимоги, з якою позивач звернувся до відповідача, а зміна підстав позову - це зміна обставин, на яких ґрунтується вимога позивача. Одночасна зміна і предмета, і підстав позову не допускається. У разі подання позивачем заяви, направленої на одночасну зміну предмета і підстав позову, господарський суду відмовляє в задоволенні такої заяви.

На підставі викладеного, заяву про зміну предмета та підстав позову (уточнення позовних вимог) слід залишити без розгляду .

Таким чином, судом розглядаються позовні вимоги у первісній редакції (викладеній у прохальній частині позову).

23.01.2018 позивач в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги , просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву (а.с.63-66). Так, у своєму відзиві відповідач посилається на те, що отримавши проект додаткової угоди, відповідач, прийнявши пропозицію орендодавця в частині викладення в новій редакції пунктів 2.2., 4.1. договору оренди земельної ділянки № 14405 від 29.05.2017, і не погоджуючись з пунктом 3 проекту цієї додаткової угоди стосовно встановлення дати набрання чинності додатковою угодою, склав протокол розбіжностей (із внесенням застереження про це в додатковій угоді) та спрямував виконавчому органу орендодавця - департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради підписану з боку орендаря додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки № 14405 від 29.05.2017 разом з протоколом розбіжностей.

Відповідач зазначає, що з наведеного вбачається, що сторони досягли згоди стосовно внесення змін до пунктів 2.2., 4.1. договору оренди земельної ділянки № 14405 від 29.05.2017 і викладення цих пунктів в запропонованій орендодавцем редакції. Єдине спірне питання, яке не врегульоване сторонами - щодо дати набрання чинності додатковою угодою, позивач не передав на вирішення суду у порядку, визначеному законом.

Також відповідач зазначає, що предметом позову по справі № 904/9631/17 є внесення змін до пунктів 2.2., 4.1. договору оренди земельної ділянки № 14405 від 29.05.2017, тобто предметом позову є питання, стосовно яких у сторін не було розбіжностей і які були узгодженими до звернення позивача з позовом до суду.

23.01.2018 в судовому засіданні представники позивача та відповідача подали до суду заяву про перехід до розгляду справи по суті.

Відповідно до ч. 6 ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, якщо під час підготовчого судового засідання вирішені питання, зазначені у частині другій статті 182 цього Кодексу, за письмовою згодою всіх учасників справи, розгляд справи по суті може бути розпочатий у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання.

У зв'язку з тим, що у сторін відсутні додаткові письмові пояснення, заперечення та докази, суд задовольнив заву представників сторін, оголосив про закриття підготовчого засідання та розпочав розгляд справи по суті.

Судові засідання 26.12.2017 та 23.01.2018 здійснювались за допомогою технічної фіксації судового процесу.

Відповідно до ч.3 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку з неявкою сторін, у судовому засіданні 09.01.2018 фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснювалась.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

В судовому засіданні 23.01.2018 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення в порядку ст. 240 ГПК України.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

29.05.2017 між Кам'янською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" (далі - орендар, відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки № 14405 (далі - договір).

Відповідно до п.1.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: просп. Свободи (просп. Леніна), 3, Кам'янське, кадастровий номер 1210400000:02:004:0117, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Згідно з п.1.2 договору підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам'янської міської ради від 16.12.2016 № 578-12/VІІ, від 31.03.2017 № 678-15/VІІ.

Пунктом 2.1 договору встановлено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5022 га для розміщення адмінбудинку з конференцзалом.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 26.01.2016 становить 3 198 886,74грн. (п. 2.2 договору).

У пункті 3.1 договору сторони обумовили, що договір укладається строком до 31.12.2026 року.

Згідно з п.4.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 111 961,04 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 24.02.2017 №621-14/ VІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" зі змінами.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п.4.2 договору).

Відповідно до п. 4.3 договору орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України. Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.

У відповідності з п. 4.4 договору розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором (п.4.4.1);

- зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України (п.4.4.2);

- підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначена законодавством. Орендар щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її до податкових органів відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель (п.4.4.3);

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами (п.4.4.4);

- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (п.4.4.5);

- затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п.4.4.6);

- в інших випадках, передбачених законом (п.4.4.7).

08.06.2017 сторонами підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, про те що орендарю передано земельну ділянку загальною площею 0,5022 га в оренду до 31.12.2026 для розміщення адмінбудинку з конференц-залом (а.с.13).

29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Рішення набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) - 3% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Відділом у м. Кам'янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було видано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, просп. Свободи (Леніна), 3, загальною площею 0,5022 га, відповідно до якого станом на 07.08.2017 нормативна грошова оцінка становить 3 198 872,54 грн. (а.с.14).

На виконання рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" відповідачу направлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14405 із розрахунком розміру орендної плати супровідним листом від 03.10.2017 №5 вих-09/86, з пропозицією викласти пункти 2.2, 4.1. договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 07.08.2017 становить 3 198 872,54грн. (п. 2.2 договору). Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 127 954,90 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

23.10.2017 ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" на адресу Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам'янської міської ради направило проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14405 разом з протоколом розбіжностей (а.с. 19).

Оскільки вказану додаткову угоду відповідачем повернуто з протоколом розбіжностей, позивач вважає, що сторонами не досягнуто згоди щодо внесення змін до договору, що і стало причиною звернення з позовом до суду.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог на підставі наступного.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст. 14 Закону України "Про оренду землі").

Позивач просить внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору, які стосуються розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (з відповідними змінами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст.14.1.147. Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (ст. 14.1.136. Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст. 14.1.125. Податкового кодексу України).

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст.271.1.1. Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").

Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно з ч.2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 74, 77 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Позивач, згідно прохальної частини позову просить внести зміни до п.п. 2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки від 29.05.2017 №14405, укладеного між Кам'янською міською радою та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат", виклавши їх в наступній редакції:

- "п. 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.08.2017 становить 3 198 872,54 грн.";

- "п. 4.1 Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 127 954,90 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" та від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем (орендарем) підписано та скріплено печаткою додаткову угоду, якою вносяться зміни саме до спірних пунктів (2.2, 4.1 договору). Згідно додаткової угоди, відповідач щодо викладення спірних пунктів договору у запропонованій позивачем редакції не заперечує.

Доданий до додаткової редакції протокол розбіжностей стосується п.3 Додаткової угоди, який не стосується предмету позову.

У той же час, позивач у позові просить саме внести зміни до п.п. 2.2, 4.1 договору, які вже сторонами погоджені, шляхом підписання додаткової угоди (а.с.16).

Оскільки сторонами додаткову угоду підписано до звернення позивача з позовом до суду, в задоволенні позову слід відмовити.

Клопотання відповідача про припинення провадження у справі задоволенню не підлягає з наступних підстав.

У відповідності до ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо:

1) спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства;

2) відсутній предмет спору;

3) суд встановить обставини, які є підставою для відмови у відкритті провадження у справі відповідно до пунктів 2, 4, 5 частини першої статті 175 цього Кодексу, крім випадків, передбачених частиною другою статті 175 цього Кодексу;

4) позивач відмовився від позову і відмову прийнято судом;

5) після відкриття провадження у справі між сторонами укладено угоду про передачу спору на вирішення до міжнародного комерційного арбітражу або третейського суду, якщо тільки суд не визнає, що така угода є недійсною, втратила чинність або не може бути виконана;

6) настала смерть фізичної особи або оголошено її померлою чи припинено юридичну особу, які були однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва;

7) сторони уклали мирову угоду і вона затверджена судом.

Закриття провадження у справі на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи. Якщо ж він був відсутній і до порушення провадження у справі, то зазначена обставина тягне за собою відмову в позові, а не закриття провадження у справі.

За результатами вирішення спору судові витрати щодо судового збору покладаються на позивача відповідно до ст. 129 ГПК України.

Згідно зі ст. 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. Ставка судового збору за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік" прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня 2017 року становить 1 600 гривень.

Відтак, за подання даного позову до сплати підлягав судовий збір у розмірі 1 600,00 грн.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1 684,00 грн., тобто позивачем внесено судовий збір у більшому розмірі (на 84,00 грн.), ніж підлягав сплаті.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про судовий збір" у випадку внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом, сплачена сума судового збору повертається виключно за клопотанням особи. На час прийняття рішення такого клопотання не надходило, що не позбавляє позивача права подати зазначене клопотання після прийняття рішення.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні клопотання ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" про припинення провадження у справі - відмовити.

Заяву Кам'янської міської ради про уточнення позовних вимог - залишити без розгляду.

В задоволенні позову - відмовити.

Судові витрати покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, з дня його проголошення до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено - 23.01.2018.

Суддя ОСОБА_7

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення23.01.2018
Оприлюднено24.01.2018
Номер документу71736835
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/9631/17

Ухвала від 26.03.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 26.02.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Рішення від 23.01.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 12.01.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 26.12.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 15.11.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні