РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 січня 2018 р. Справа № 802/2336/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Томчука А.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.
представника позивача: Стародуб А.О.
відповідача І: Юкало С.В.
відповідач ІІ: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області
про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (далі - ГУ ДСНС у Вінницькій області, позивач) з адміністративним позовом до комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" (відповідач 1), Білокивецької сільської ради (відповідач 2) (далі - школа, відповідач І, сільська рада, відповідач 2) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Позовні вимоги мотивовані тим, що під час перевірки комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" на предмет додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки контролюючим органом виявлений ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів, що створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Факти порушень зафіксовані в акті перевірки від 24.11.2017р. № 337, який вручено директору школи, однак зауважень або заперечень щодо Акту на адресу управління не надходило. Зважаючи на те, що будівля Біликовецького НВК експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу для життя та здоров'ю дітей, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі, позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.
Представник позивача у судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задоволити.
Представник відповідача 1 позовні вимоги визнав. Зазначив, що відповідачеві необхідно приблизно два місяці для усунення виявлених порушень.
Відповідач 2 у судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлявся завчасно та належним чином.
Заслухавши відсутність заперечень з боку представників сторін, враховуючи норми статті 205 КАС України, суд ухвалив розгляд справи провести за даної явки сторін.
Дослідивши матеріали справи, та надані докази, суд встановив наступне.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що на підставі статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закону) Жмеринським районним сектором Головного управління ДСНС України у Вінницькій області в період з 13.11.2017р. по 24.11.2017р. проведено позапланову перевірку комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад".
В ході перевірки було виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які у відповідності до вимог частини 6 ст. 7 Закону задокументовані актом перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 24.11.2017р. № 337 (далі - Акт перевірки), а саме:
- стіни облицьовані матеріалами, на які відсутні показники щодо пожежної небезпеки (розділ 2 п. 9 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ГТПБУ)) (п. 1 Акту №337);
- в підвальному приміщенні зберігаються легкозаймисті (ЛЗР) та горючі (ГР) рідини (розділ 3 п. 2.11 ППБУ) (п. 2 Акту №337);
- на шляхах евакуації з навчального закладу влаштовані підсобні приміщення з горючого матеріалу (розділ 3 п. 2.23 ППБУ) (п. 5 Акту №337);
- шляхи евакуації оздоблені горючими матеріалами (розділ 3 п. 2.23 ППБУ) (п. 6 Акту №337);
- коридори не забезпечено евакуаційним освітленням з підключенням до резервного живлення (розділ 3 п. 2.31 ППБУ) (п. 9 Акту №106; п. 9 Припису №107; п. 7 Акту №337);
- в коридорі на шляхах евакуації (а саме на підлозі) розміщена труба системи опалення, що перешкоджає вільній евакуації (розділ 3 п. 2.37 ППБУ) (п. 8 Акту №337);
- дерев'яні конструкції горищного приміщення не оброблено вогнетривкими розчинами (розділ 3 п. 2.5 ППБУ) (п. 4 Акту №106; п. 4 Припису №107; п. 9 Акту №337);
- в підвальному приміщенні електромережу виконано з порушеннями вимог Правил улаштування електроустановок (ПУЕ) (електропровід прокладено по дерев'яній конструкції) (розділ 4 п. 1.1 ППБУ) (п. 10 Акту №337);
- з'єднання та відгалужування електропроводів виконано за допомогою скрутки (розділ 4 гл. 1 п. 1.6 ППБУ) (п. 11 Акту №337);
- в підвальному приміщенні навчального закладу електророзподільну коробку не закрито кришкою з негорючого або важкогорючого матеріалу (розділ 4 п. 1.7 ППБУ) (п. 12 Акту №337);
- електрощиток не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарату захисту (розділ 4 п. 1.16 ППБУ) (п. 13 Акту №337);
- в приміщеннях їдальні та котельні електророзетки та електровимикачі влаштовані на горючій основі (розділ 4 п. 1.17 ППБУ) (п. 14 Акту №337);
- в приміщенні їдальні несправна електророзетка (розділ 4 п. 1.18 ППБУ) (п. 15 Акту №337);
- на частинах будівлі відсутні установки від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (розділ 4 п. 1.21 ППБУ) (п. 5 Акту № 106; п. 5 Припису №107; п. 16 Акту №337);
- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (розділ 5 п. 1 підпункт 1.2 ППБУ) (п. 1 Акту №106; п. 1 Припису №107, п. 17 Акту №337);
- не забезпечено навчальний заклад зовнішнім протипожежним водопостачанням (розділ 5 гл. 2.1 п. 1 ППБУ) (п. 18 Акту №337);
- територію та приміщення не забезпечено нормативною кількістю первинних засобів пожежегасіння (розділ 5 п. 3.6 ППБУ) (п. 6 Акту №106; п. 6 Припису №107; п. 19 Акту №337);
- пожежні щити не укомплектовані відповідним протипожежним інвентарем згідно норм належності (розділ 5 п. 3.11 ППБУ) (п. 12 Акту №106; п. 12 Припису №107; п. 20 Акту №337);
- котельню розміщено прибудованою до навчального закладу (розділ 4 п. З Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 №974, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 №1229/293597 (далі - ППБСОУ); ст. 57 Кодекс ЦЗУ; п. 4.9 ДБН В.2.5-77:2014 Котельні ) (п. 21 Акту №337);
- в приміщеннях навчального закладу експлуатується опалювальна піч (розділ 4 п. З ППБСОУ; ст. 57 Кодекс ЦЗУ; п. 4.8 ДБН В.2.5-77:2014 Котельні ) (п. 22 Акту №337);
- використовується піч, яка має тріщини (розділ 4 п. 2.13 ППБУ) (п. 23 Акту №337);
- на печі складаються та сушаться дрова (розділ 4 п. 2.13 ППБУ) (п. 24 Акту №337).
Акт перевірки №337 від 24.11.2017р. отримав директор школи Юкало С.В. про що свідчать відповідні відмітки в самому акті. Жодних зауважень або заперечень до Акту перевірки до Головного управління не подавалась.
05.12.2017р. супровідним листом №2049 сільському голові Біликовецької сільської ради надіслано матеріали за результатами проведеної перевірки (а.с.15).
Таким чином, зазначено, що станом на 24 листопада 2017 року будівля Біликовецького НВК експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 24.11.2017 №337, які створюють реальну загрозу життю й здоров'ю дітей, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі;
порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж, електрообладнання, відсутність приладів блискавкозахисту створюють загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;
порушення щодо улаштування та утримання шляхів евакуації унеможливлює своєчасну евакуацію дітей та персоналу у разі виникнення небезпечної події на об'єкті;
розміщення в прибудованому приміщенні устаткування підвищеної небезпеки, яке використовується в котельні, та його експлуатація з порушенням норм безпеки, а також зберігання легкозаймистих та горючих рідин в підвальному приміщенні може призвести до виникнення небезпечної події - вибуху та/або пожежі;
відсутність систем протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей;
відсутність вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров'ю персоналу та особам, задіяних в гасінні пожежі;
порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації приладів пічного опалення створює загрозу виникнення пожежі;
недостатність на об'єкті засобів пожежегасіння унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог та зважаючи на визнання позову відповідачем 1, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до статей 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.
Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Так, судом встановлено, що у ході перевірки комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Вказані порушення зафіксовані в Акті перевірки №337 від 24.11.2017р.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
18.01.2018р. відповідачем 1 супровідним листом надано документацію про виконані заходи по справі №802/2336/17-а, зокрема витяг з наказу від 12.12.2017р. №17 "Про виконання акту позапланової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки" (а.с.46-47), Наказ №32 від 27.10.2017р. "Про затвердження інструкцій з техногенної безпеки" (а.48), Наказ №34 від 02.11.2017р. "Про створення комісії з перевірки знань працівників з питань охорони праці, пожежної та техногенної безпеки" (а.с49), Інформацію про виконання акту №337 №18 від 12.12.2017р., №4 від 15.01.2018р. (46-47, 51-52), Подання для виділення коштів №19 від 12.12.2017р., №5 від 17.01.2018р. (а.с.53-57), Подання №20 від 12.12.2017р., №21 від 12.12.2017р. для включення до списків осіб/закладів для проведення навчань у сфері цивільного захисту (а.с.54-55).
Судом встановлено, що станом на дату розгляду справи в суді відповідачем 1 повною мірою порушення зафіксовані в акті перевірки №337 від 24.11.2017р.не усунуто в повному обсязі. При цьому, судом також враховано факт визнання позову представником комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад".
Враховуючи право відповідача визнати позов, закріплене частиною 4 статті 47 КАС України, ту обставину, що такі дії відповідача не суперечать закону та не порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси, суд керуючись частиною четвертою статті 189 КАС України, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заявленого позову.
Крім того, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад", розташованого за адресою: вул. Шкільна, 2, с. Біликівці, Жмеринський район, Вінницька область, 23133) із порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
А відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у акті позапланової перевірки №337 підлягають задоволенню.
Відповідно до положень частини 2 статті 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 189, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" (вул. Шкільна, 2, с. Біликівці, Жмеринський район, Вінницька область, 23133, код ЄДРПОУ 38787871) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у акті позапланової перевірки №337.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021, код ЄДРПОУ 38635397)
Комунальний заклад "Біликовецький навчально-виховний комплекс" Загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад" (вул. Шкільна, 2, с. Біликівці, Жмеринський район, Вінницька область, 23133, код ЄДРПОУ 38787871)
Білокивецька сільська рада (вул. Центральна, 2, с.Біликівці, Жмеринський район, Вінницька область, 23133, код ЄДРПОУ 04326307)
Повний текст рішення суду складено 30.01.2018р.
Суддя Томчук Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2018 |
Оприлюднено | 30.01.2018 |
Номер документу | 71879239 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні