Рішення
від 30.01.2018 по справі 812/1652/17
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

5.1.2

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

30 січня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1652/17

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Шембелян В.С.

при секретарі судового засідання: Попової Н.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області до Садківської сільської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Луганській області (далі - Позивач) до Садківської сільської ради (далі - Відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позивач просить суд застосувати до відповідача вказані заходи у вигляді тимчасового зупинення експлуатації споруд та технічних пристроїв для забору підземної води із артезіанської свердловини № 1, яка знаходиться на балансі Садківської сільської ради та розташована на території с. Садки Старобільського району, до отримання дозволу на спеціальне водокористування

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що у ході планової перевірки встановлено, що Садківська сільська рада здійснює забір підземних вод з артезіанської свердловини № 1 для господарсько-питного водопостачання села та Садківської ЗОШ, сільськогосподарського водопостачання селянського фермерського господарства Мрія і є первинним водокористувачем. Під час проведення перевірки виявлені численні порушення вимог природоохоронного законодавства, серед яких порушення у галузі охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів. За результатом планової перевірки складено акт № 205 від 22.08.2017 та надано припис щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства № 205 від 22.08.2017, в тому числі приписано отримати дозвіл на спеціальне водокористування та обладнати пристроями вимірювання (лічильниками) об'єму видобутої підземної води по артезіанській свердловині 22.10.2017.

На підставі наказу Інспекції № 203/01-01-04 від 04.10.2017 року в період з 23.10.2017 по 27.10.2017 року здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) стану виконання припису. В ході перевірки встановлено, що жоден пункт припису не виконано, відповідач далі продовжує порушувати природоохоронне законодавство, а саме продовжує самовільний забір підземної води з артезіанської свердловини № 1 для господарсько-питного водопостачання села та Садківської ЗОШ, сільськогосподарського водопостачання селянського фермерського господарства Мрія без дозволу на спеціальне водокористування.

На підставі викладеного, Позивач просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, справу розглянути без його участі (а.с.144).

Відповідач позов не визнав, 01.12.2017 до канцелярії суду надав заперечення (а.с.45-48), в яких зазначив, що на звернення від 03.03.2017 року Садківської сільської ради на виготовлення дозволу на спецводокористування лише 26.09.2017 року Сільська рада отримала лист, в якому зазначено, що (за кодом КВЕД -84.11 - державне управління загального характеру) Сектор не має підстав розглянути та погодити ІТНВПВ Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області. За час проведення роботи з отримання дозволу на спецводокористування, вода подавалась населенню, Садківській ЗОШ та фермерському господарству Мрія , оскільки альтернативні джерела водопостачання відсутні. В селі мешкають переважно люди пенсійного віку. Сільська рада діяла в інтересах селян і не могла залишити їх без питної води. Шукаючи вихід із ситуації, що склалася з наданням послуг населенню та іншим споживачам із водопостачання, сільська рада надіслала листа Старобільській РДА з проханням надати допомогу у вирішенні даного питання, на що отримала відповідь, згідно якого було повідомлено про необхідність розгляду даного питання на сесії сільської ради та прийняти рішення про надання згоди на передачу основних засобів у комунальну власність територіальної громади Старобільського району. На сесії було прийняте рішення № 17/03 від 16.11.2017 року Про надання згоди управління майном та рішення № 17/04 від 16.11.2017 року Про надання згоди на передачу майна .

Позивачем 12.12.2017 до канцелярії суду надано пояснення на заперечення (а.с.107), в якому зазначив, що посилання відповідача на те, що здійснення ним самовільного використання водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування пов'язано з тим, що не має можливості отримати документи дозвільного характеру щодо спеціального водокористування є безпідставним і не обгрунтованим.

15.01.2018 відповідач до канцелярії суду надав додаткові заперечення (а.с.126-128), в яких просив врахувати положення норми ст. 5 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , а також зазначив, що на даний час сільська рада разом з органами державної влади та місцевого самоврядування Старобільського району вживає вичерпних заходів для врегулювання ситуації. До того ж, якщо буде відновлено інтереси держави шляхом тимчасової зупинки експлуатації споруд або технічних пристроїв для забору підземної води із артезіанської свердловини №1, будуть порушені інтереси жителів територіальної громади Садківської сільської ради, оскільки альтернативні джерела водопостачання відсутні. Близько 170 жителів (які в переважній більшості є пенсіонерами), загальноосвітня школа, фермерське господарство залишаться без питної води. Таким чином буде порушено право кожного громадянина на достатній життєвий рівень (ст.48 Конституції України), виникнуть додаткові труднощі у реалізації права на освіту (ст.53 Конституції України), оскільки найближча школа знаходиться на відстані 7 км. Більшість населення села реалізує своє право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею (ст. 43 Конституції України), у фермерському господарстві, діяльність якого цілком залежить від водопостачання, оскільки є значне поголів'я худоби - 919 голів.

Позивачем 30.01.2018 до канцелярії суду надано відповідь на додаткові заперечення (а.с.143), в якому зазначив, що посилання відповідача на ст.5 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції в частині продовження строку дії дозвільного документу на період проведення антитерористичної операції, строк дії якого закінчився у період проведення АТО безпідставні, бо норми статті застосовуються до суб'єктів господарювання, якими Садківська сільська рада не є.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 КАС України, суд встановив такі обставини справи.

Садківська сільська рада є юридичною особою та внесена до єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, ід. код 21759628, код за КВЕД - 84.11-державне управління загального характеру (а.с.37-38).

На підставі ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу інспекції від 01.03.2017 № 28/01-01-04, направлення №258/01-03-19 від 03.08.2017 на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, Держекоінспекцією у період з 16.08.2017 по 22.08.2017 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Садківською сільською радою Старобільського району Луганської області (а.с.6-7).

У ході планової перевірки встановлено, що Садківська сільська рада здійснює забір підземних вод з артезіанської свердловини № 1 для господарсько-питного водопостачання села та Садківської ЗОШ, сільськогосподарського водопостачання селянського фермерського господарства Мрія і є первинним водокористувачем.

Під час проведення перевірки виявлені численні порушення вимог природоохоронного законодавства, серед яких порушення у галузі охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів, а саме:

- здійснення забору підземної води із артезіанської свердловини № 1 без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням ст. 44 Водного кодексу України;

- артезіанська свердловина № 1 не обладнана пристроями вимірювання (лічильниками), що є порушенням ст. 44 Водного Кодексу України та постанови КМУ від 08.10.2012 № 963 Про затвердження Порядку державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об'єму видобутих підземних вод .

У відношенні відповідальної особи Садківської сільської ради 18.08.2017 складено протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. ст.48,60 КУпАП та винесена відповідна постанова про накладення адміністративного стягнення, у вигляді штрафу у сумі 136 грн., який у встановлений законодавством строк добровільно сплачено 29.08.2017 (а.с.12-15).

За результатом планової перевірки складено акт № 205 від 22.08.2017 та надано припис щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства № 205 від 22.08.2017 у строк до 22.10.2017, в тому числі приписано отримати дозвіл на спеціальне водокористування та обладнати пристроями вимірювання (лічильниками) об'єму видобутої підземної води по артезіанській свердловині (8-11).

На підставі наказу Інспекції № 203/01-01-04 від 04.10.2017 року та направлення на проведення позапланової перевірки від 05.10.2017 № 369/01-03-19 в період з 23.10.2017 по 27.10.2017 здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) стану виконання припису (а.с.17-18).

За результатом позапланової перевірки складено акт позапланової перевірки виконання припису щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства Садківською сільською радою Старобільського району Луганської області від 22.08.2017 № 205, згідно якого встановлено, що відповідач продовжує самовільний забір підземної води з артезіанської свердловини № 1 для господарсько-питного водопостачання села та Садківської ЗОШ, сільськогосподарського водопостачання селянського фермерського господарства Мрія без дозволу на спеціальне водокористування (а.с.19).

За даним фактом 24.10.2017 складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 188-5 КУпАП та винесена відповідна постанова про накладення адміністративного стягнення, у вигляді штрафу у сумі 510 грн (а.с.24-25).

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з таких вимог чинного законодавства.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» ( далі - Закон №877-V) передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Абзацом 3 пунктом 1 статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланового заходу є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Відповідно до статті 44 Водного кодексу України, водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявністю дозволу.

Відповідно до статті 48 Водного кодексу України, спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для гоподарсько- побутових лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Відповідно до статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним і здійснюється на підставі дозволу.

Таким чином, виходячи із наведених норм чинного законодавства України, обов'язковою умовою для спецводокористування є наявність спеціального дозволу. Отже, відповідач повинен був отримати дозвіл на спеціальне водокористування.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем вживались заходи для отримання відповідних дозволів на спецводокористування, а саме:

03.03.2017 сільська рада направила в Департамент екології та природних ресурсів Луганської ОДА в м. Сєвєродонецьк заяву та матеріали на переоформлення дозволу на спецводокористування (а.с.60);

28.03.2017 Департамент екології та природних ресурсів Луганської ОДА направив листа за № 462 Щодо погодження видачі дозволу на спеціальне водокористування , в якому вказано, що надіслані матеріали мають непідтверджені дані, підготовлені з помилками. Для отримання дозволу необхідно усунути недоліки та направити матеріали адміністратору Центру надання адміністративних послуг у м. Сєвєродонецьк (бул. Дружби народів, 32 А) (а.с.61);

14.04.2017 сільська рада направляє в Департамент заяву та виправлені нормативно- обгрунтовані обсяги використання води (а.с.62 );

12.05.2017 за № 309/хр/79-17 Державне агентство водних ресурсів України надало висновок Щодо можливості видачі дозволу на спеціальне водокористування за підписом завідувачки сектором у Донецькій, Луганській та Харківській областях Держводаганства ОСОБА_1, де вказані недоліки нормативних розрахунків і зазначено, що Державне агентство водних ресурсів України вважає неможливим видачу дозволу на спеціальне водокористування до усунення зазначених зауважень (а.с.63-65);

02.06.2017 ЦНАП м.Сєвєродонецька надсилає лист Департаменту екології та природних ресурсів Луганської ОДА Щодо погодження видачі дозволу на спеціальне водокористування № 735 від 22.05.2017, де вказано, що Департамент не може надати дозвіл, враховуючи негативний висновок Держводгосподарства та крім того, з набуттям чинності 04.06.2017 Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, що регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру щодо спеціального водокористування Департамент втратить повноваження щодо видачі (переоформлення, подовження, видачі дубліката, анулювання)дозволу на спеціальне водокористування (а.с. 66, 67);

13.07.2017 Садківська сільська рада виправлені документи та матеріали, а саме: поточні індивідуальні технологічні нормативи використання питної води Садківською сільською радою, направила на погодження до Департаменту екології та природних ресурсів Луганської ОДА;

14.08.2017 Садківська сільська рада направила лист № 192 від 14.08.2017 на ім'я в.о. завідувачки сектору у Донецькій, Луганській та Харківській областях Держводагенства ОСОБА_1, з проханням погодити поточні індивідуальні технологічні нормативи використання питної води Садківською сільською радою (а.с. 68-96);

26.09.2017 Державне агентство водних ресурсів України за підписом зав.сектором ОСОБА_1 надіслало лист, де було повідомлено, що Садківській сільській раді (код за КВЕД - 84.11 - державне управління загального характеру) Сектор не має підстав розглянути та погодити ІТНВПВ Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області (а.с. 97).

07.11.2017 сільська рада надіслала листа Старобільській РДА з проханням розглянути питання прийняття у власність районного комунального підприємства Старобільськвода основних засобів, пов'язаних з забезпеченням надання послуг з водопостачання населенню, Садківській ЗОШ та СФГ Мрія на території Садківської сільської ради (а.с. 98).

Лстом від 14.11.2017 № 2627 Старобільська РДА на лист від 07.11.2017 повідомила про необхідність розгляду даного питання на сесії сільської ради та прийняти рішення про надання згоди на передачу основних засобів у комунальну власність територіальної громади Старобільського району (а.с.99);

16.11.2017 на сесії Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області було прийняте рішення № 17/03 Про надання згоди управління майном та рішення № 17/04 Про надання згоди на передачу майна (а.с.100-101);

16.01.2018 на сесії Старобільської районної ради Луганської області прийнято рішення № 25/2 Про надання згоди районному комунальному підприємству Старобільськвода на здійснення господарської діяльності по обслуговуванню основних засобів, пов'язаних із забезпечення надання послуг з водопостачання сільському населенню Старобільського району (а.с.135).

Однак, суд не бере до уваги доводи відповідача стосовно здійснення всіх залежних від нього дій для отримання дозволу, оскільки зазначені обставини та активна позиція щодо отримання цих дозволів, не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог, оскільки, на час проведення перевірки та розгляду адміністративного позову по суті, Садківською сільською радою не виконано пункт 16 припису Державної екологічної інспекції у Луганській області, а саме: не отримано дозвіл на спеціальне водокористування артезіанської свердловини.

Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем вчинено порушення вимог ст. 44, 49 Водного Кодексу України, а отже позовні вимоги про застосування до Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області, зареєстрованої за адресою: 92732, Луганська область, Старобільський район, с. Садки, вул. Миру, 30, заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової зупинки експлуатації споруд або технічних пристроїв для забору підземної води із артезіанської свердловини № 1 яка знаходиться на балансі Садківської сільської ради та розташована на території с. Садки Старобільського району до отримання дозволу на спеціальне водокористування підлягають задоволенню.

Посилання представника відповідача на ст.5 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції в частині продовження строку дії дозвільного документу на період проведення антитерористичної операції, строк дії якого закінчився у період проведення АТО є безпідставними, оскільки норми цієї статті застосовуються до суб'єктів господарювання, а Садківська сільська рада є органом місцевого самоврядування відповідно до вимог Закону України Про місцеве самоврядування , самостійно не здійснює господарську діяльність, а лише управління комунальним майном, що перебуває у власності відповідної територіальної громади, в тому числі підприємств комунальної форми власності (ст.60 Закону) як самостійних суб'єктів господарювання. Вид економічної діяльності відповідача - державне управління загального характеру. Отже, на відповідача не розповсюджується дія ст.5 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , оскільки він не є суб'єктом господарювання, визначеним в статті 55 Господарського кодексу України.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною п'ятою статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

За таких обставин позовні вимоги щодо застосування до Садківської сільської ради заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення експлуатації споруд та технічних пристроїв для забору підземної води із артезіанської свердловини № 1, яка знаходиться на балансі Садківської сільської ради та розташована на території с. Садки Старобільського району, до отримання дозволу на спеціальне водокористування - визнаються судом обгрунтованими та мають бути задоволені.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З викладеного слідує, що витрати суб'єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб'єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб'єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб'єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Державна екологічна інспекція у Луганській області у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 132, 139, 205, 241-246, 250, 255, 295 пунктом 15.5 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Луганській області до Садківської сільської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області, зареєстрованої за адресою: 92732, Луганська область, Старобільський район, с. Садки, вул. Миру, 30, заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової зупинки експлуатації споруд або технічних пристроїв для забору підземної води із артезіанської свердловини № 1 яка знаходиться на балансі Садківської сільської ради та розташована на території с. Садки Старобільського району до отримання дозволу на спеціальне водокористування.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Текст повного судового рішення складено 01.02.2018.

Суддя ОСОБА_2

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2018
Оприлюднено01.02.2018
Номер документу71933615
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1652/17

Ухвала від 10.07.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 03.07.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Рішення від 30.01.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 30.01.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 26.12.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 26.12.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 04.12.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні