Ухвала
від 31.01.2018 по справі 755/1606/18
ДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 755/1606/18

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"31" січня 2018 р. слідчий суддя Дніпровського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі судових засідань ОСОБА_2 , за участю слідчого ОСОБА_3 , розглянувши клопотання старшого слідчого третього слідчого відділу управління з розслідування кримінальних проваджень слідчими органів прокуратури та процесуального керівництва прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до речей і документів в кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42017000000003048 від 25 вересня 2017 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, -

в с т а н о в и в:

старший слідчий третього слідчого відділу управління з розслідування кримінальних проваджень слідчими органів прокуратури та процесуального керівництва прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , за погодженням з прокурором третього відділу процесуального керівництва управління з розслідування кримінальних проваджень слідчими органів прокуратури та процесуального керівництва прокуратури м. Києва ОСОБА_4 , звернувся до суду з клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, а саме:

документи щодо організації перевірки законності відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) в період з 2012 по 2016 рік у відповідності до вимог Наказу ІНФОРМАЦІЯ_2 від 19 червня 2012 року № 522 з всіма додатками в оригіналі та копій документів, завірених належним чином: довідки (акти) у формі висновку про результати камеральної перевірки даних декларації з ПДВ; реєстри декларацій із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ; доповідні записки щодо виявлення підстав для прийняття рішення про проведення позапланової виїзної (невиїзної) перевірки; податкові повідомлення форми В2, В4; схеми ланцюгів постачання (роботи); результати проведення зустрічних звірок; довідки «А1», «А2», «А3»; податкові повідомлення-рішення; листи щодо необхідності проведення документальної позапланової виїзної перевірки; матеріали відпрацювання інформації оперативними підрозділами (міліцією) щодо наявності безпідставного нарахування суми від`ємного значення ПДВ, протиправного характеру господарських операцій платника (порушені кримінальні провадження (справи), інформації про опитування відповідальних осіб контрагентів щодо непричетності до створення та діяльності таких суб`єктів господарювання, не підтвердження фактичного здійснення операцій тощо. Наявні документи щодо організації перевірки законності відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) в період з 2014 по 2016 рік у відповідності до вимог Наказу ДФС від 31.07.2014 № 22 з всіма додатками в оригіналі та копій документів, завірених належним чином: паспорти перевірок; направлення на перевірку; наказ про створення координаційної робочої групи (групи податкового контролю та інформаційно - аналітичної; доповідні записки (висновки) про необхідність проведення документальної планової виїзної перевірки; план графік проведення планових перевірок; наказ на проведення документальної перевірки; наказ на продовження строків перевірки; доповідні записки про залучення до складу перевіряючих інших працівників ДФС; доручення на залучення інших спеціалістів; службові записки інформаційно-аналітичної групи про наявну у базах даних інформацію щодо встановлення ризиків у діяльності платника податків, за діяння в схемах із контрагентами з ознаками фіктивності, які знаходяться у розшуку, збанкрутілі, щодо яких розпочаті кримінальні провадження; службові записки підрозділу боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом щодо наявності інформації, про сумнівні фінансові операції платника податків та його контрагентів; службові записки оперативного підрозділу щодо наявності інформації (напрацьованих матеріалів) про порушення суб`єктом господарювання чинного податкового законодавства яка перевірена відповідно до компетенції та підтверджені виявлені податкових ризики; акти про результати перевірки з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства; довідки про результати зустрічних перевірок; листування з суб`єктами господарювання. Також, податкова звітність ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) в паперовому та електронному вигляді (з додатками) (за період з 2012 по 2016 роки); реєстри складених довідок про підтвердження правомірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами камеральних, документальних перевірок декларацій ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ); інформація (реестр) про можливі обсяги відшкодування ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ); узагальнені матеріали про можливі обсяги відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "; відомості про відкриті/закриті розрахункові рахунки ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ); положення про відділи (управління), посадові інструкції осіб, що здійснювали перевірку законності відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) та підписували реєстри висновків про суми відшкодування ПДВ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора відділу спеціальних перевірок ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора відділу спеціальних перевірок ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_6 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_6 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_7 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_7 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора відділу контрольно-перевірочної роботи юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_8 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор - інспектора відділу контрольно-перевірочної роботи юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_8 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора відділу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_9 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора відділу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_9 ; посадової інструкції головного державного ревізор - інспектора відділу координації та моніторингу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_10 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора відділу координації та моніторингу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_10 ; посадової інструкції заступника начальника управління-начальника відділу проведення перевірок відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_11 ; наказу про призначення на посаду заступника начальника управління-начальника відділу проведення перевірок відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_11 ; посадової інструкції начальника управління контролю за правомірністю бюджетного відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_12 ; наказу про призначення на посаду начальника управління контролю за правомірністю бюджетного відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_12 ; посадової інструкції начальника ІНФОРМАЦІЯ_6 (в редакції станом на 2016 рік) наказу про призначення на посаду начальника ІНФОРМАЦІЯ_6 (посадових осіб,які були призначені на посаду в період з 2015 по 2016), які знаходяться у ІНФОРМАЦІЯ_6 , за адресою: АДРЕСА_1 , з можливістю вилучення їх оригіналів.

Мотивуючи клопотання, слідчий посилається на те, що у ході проведення досудового розслідування встановлено, що окремі співробітники ІНФОРМАЦІЯ_8 протягом 2015-2016 років, зловживаючи службовим становищем, умисно, з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших фізичних та юридичних осіб, всупереч інтересам служби, сприяли незаконному відшкодування ПДВ, шляхом невідображення в результатах перевірки проведення суб`єктом господарювання сумнівних фінансових операцій з підприємствами з ознаками фіктивності, у результаті чого було сформовано та в подальшому відшкодовано на суму близько 120 млн. грн. сумнівного ПДВ.

За вказаним фактом розпочато кримінальне провадження № 42017000000003048 від 25 вересня 2017 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, про що внесено відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Відповідно до ч. 2 ст. 163 КПК України судове засідання проводиться без виклику представника ІНФОРМАЦІЯ_6 , у володінні яких знаходяться речі і документи, з наведених слідчим підстав.

Вивчивши клопотання, додані до нього документи, якими слідчий обґрунтовує доводи клопотання та витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, в рамках якого подано до суду клопотання, вислухавши слідчого ОСОБА_3 , який підтримав клопотання, суд приходить до наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 160 КПК України сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, за винятком зазначених у ст. 161 цього Кодексу. Слідчий має право звернутися із зазначеним клопотанням за погодженням з прокурором.

Для досягнення повноти, всебічності та неупередженості розслідування вищезазначеного факту, зокрема для отримання відомостей, що є необхідними для з`ясування всіх обставин справи у даному провадженні є потреба у наданні тимчасового доступу до документів.

Враховуючи наявність достатніх підстав вважати, що зазначені речі і документи знаходяться в ІНФОРМАЦІЯ_9 , а також те, що така інформація має суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, з урахуванням можливості використати як доказ відомості, що містяться у ній і відсутність можливості іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою зазначеної інформації, слідчий суддя приходить до висновку про обґрунтованість клопотання та необхідність його часткового задоволення.

Відповідно до ч. 7 ст. 163 КПК України слідчий суддя, суд в ухвалі про надання тимчасового доступу до речей і документів може дати розпорядження про надання можливості вилучення речей і документів, якщо сторона кримінального провадження доведе наявність достатніх підстав вважати, що без такого вилучення існує реальна загроза зміни або знищення речей чи документів, або таке вилучення необхідне для досягнення мети отримання доступу до речей і документів.

Відповідно до клопотання № 26/12-01 від 26 грудня 2017 року судовий експерт ОСОБА_13 просить для повного та об`єктивного проведення судово-економічної експертизи від 07 грудня 2017 року за матеріалами кримінального провадження № 42017000000003048 надати додаткові документи.

Як роз`яснено в п. 17 розділу 2.5 «Узагальнення судової практики щодо розгляду слідчим суддею клопотань про застосування заходів забезпечення кримінального провадження» від 07 лютого 2014 року ВССУ, в багатьох випадках формальністю та неналежною обґрунтованістю характеризуються клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, в яких порушується питання про їх вилучення. Органи досудового розслідування порушують питання про вилучення речей і документів при зверненні до слідчих суддів з відповідними клопотаннями, належним чином не обґрунтовуючи необхідність вилучення речей, а в більшості випадків це стосується вилучення оригіналів документів, без зазначення підстав, з яких для досягнення цілей кримінального провадження неможливо обмежитись вилученням належним чином засвідчених копій таких документів.

Враховуючи те, що в клопотанні № 26/12-01 від 26 грудня 2017 року судовий експерт не зазначає про необхідність оригіналів посадових інструкцій головних державних ревізор-інспекторів ІНФОРМАЦІЯ_10 , тому в даній частині клопотання є необґрунтованим та підлягає частковому задоволенню, а саме з вилученням належним чином завірених копій даних документів.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 131-132, 159-166, 309, 310, 395 КПК України, слідчий суддя

п о с т а н о в и в:

клопотання старшого слідчого третього слідчого відділу управління з розслідування кримінальних проваджень слідчими органів прокуратури та процесуального керівництва прокуратури м. Києва ОСОБА_3 задовольнити частково.

Надати у розпорядження (забезпечити) старшого слідчого третього слідчого відділу управління з розслідування кримінальних проваджень слідчими органів прокуратури та процесуального керівництва прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , оперуповноваженого третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_14 , оперуповноваженого третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_15 , оперуповноваженого третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_16 та експерта (з оперативних питань) третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_17 право тимчасового доступу до речей і документів з можливістю вилучення оригіналів, які знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_6 , за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: документів щодо організації перевірки законності відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) в період з 2012 по 2016 роки у відповідності до вимог Наказу ІНФОРМАЦІЯ_2 від 19 червня 2012 року № 522 з всіма додатками в оригіналі та копій документів, завірених належним чином: довідки (акти) у формі висновку про результати камеральної перевірки даних декларації з ПДВ; реєстри декларацій із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ; доповідні записки щодо виявлення підстав для прийняття рішення про проведення позапланової виїзної (невиїзної) перевірки; податкові повідомлення форми В2, В4; схеми ланцюгів постачання (роботи); результати проведення зустрічних звірок; довідки «А1», «А2», «А3»; податкові повідомлення-рішення; листи щодо необхідності проведення документальної позапланової виїзної перевірки; матеріали відпрацювання інформації оперативними підрозділами (міліцією) щодо наявності безпідставного нарахування суми від`ємного значення ПДВ, протиправного характеру господарських операцій платника (порушені кримінальні провадження (справи), інформації про опитування відповідальних осіб контрагентів щодо непричетності до створення та діяльності таких суб`єктів господарювання, не підтвердження фактичного здійснення операцій тощо. Наявні документи щодо організації перевірки законності відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) в період з 2014 по 2016 роки у відповідності до вимог Наказу ДФС від 31.07.2014 № 22 з всіма додатками в оригіналі та копій документів, завірених належним чином: паспорти перевірок; направлення на перевірку; наказ про створення координаційної робочої групи (групи податкового контролю та інформаційно-аналітичної; доповідні записки (висновки) про необхідність проведення документальної планової виїзної перевірки; план графік проведення планових перевірок; наказ на проведення документальної перевірки; наказ на продовження строків перевірки; доповідні записки про залучення до складу перевіряючих інших працівників ДФС; доручення на залучення інших спеціалістів; службові записки інформаційно-аналітичної групи про наявну у базах даних інформацію щодо встановлення ризиків у діяльності платника податків, за діяння в схемах із контрагентами з ознаками фіктивності, які знаходяться у розшуку, збанкрутілі, щодо яких розпочаті кримінальні провадження; службові записки підрозділу боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом щодо наявності інформації, про сумнівні фінансові операції платника податків та його контрагентів; службові записки оперативного підрозділу щодо наявності інформації (напрацьованих матеріалів) про порушення суб`єктом господарювання чинного податкового законодавства яка перевірена відповідно до компетенції та підтверджені виявлені податкових ризики; акти про результати перевірки з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства; довідки про результати зустрічних перевірок; листування з суб`єктами господарювання. Також, податкової звітності ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) в паперовому та електронному вигляді (з додатками) (за період з 2012 по 2016 роки); реєстри складених довідок про підтвердження правомірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами камеральних, документальних перевірок декларацій ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ); інформація (реєстр) про можливі обсяги відшкодування ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ); узагальнені матеріали про можливі обсяги відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "; відомості про відкриті/закриті розрахункові рахунки ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ); положення про відділи (управління), наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора відділу спеціальних перевірок ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_6 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_7 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор - інспектора відділу контрольно-перевірочної роботи юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_8 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора відділу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_9 ; наказу про призначення на посаду головного державного ревізор-інспектора відділу координації та моніторингу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_10 ; наказу про призначення на посаду заступника начальника управління-начальника відділу проведення перевірок відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_11 ; наказу про призначення на посаду начальника управління контролю за правомірністю бюджетного відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_12 ; наказу про призначення на посаду начальника ІНФОРМАЦІЯ_6 (посадових осіб,які були призначені на посаду в період з 2015 по 2016).

Надати у розпорядження (забезпечити) старшого слідчого третього слідчого відділу управління з розслідування кримінальних проваджень слідчими органів прокуратури та процесуального керівництва прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , оперуповноваженого третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_14 , оперуповноваженого третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_15 , оперуповноваженого третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_16 та експерта (з оперативних питань) третього відділу другого управління ГУ БКОЗ СБУ України ОСОБА_17 право тимчасового доступу до речей і документів, що знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_6 , за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: посадової інструкції осіб, що здійснювали перевірку законності відшкодування ПДВ ТОВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 "(ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) та підписували реєстри висновків про суми відшкодування ПДВ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора відділу спеціальних перевірок ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_6 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_7 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора відділу контрольно-перевірочної роботи юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_8 ; посадової інструкції головного державного ревізор-інспектора відділу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_9 ; посадової інструкції головного державного ревізор - інспектора відділу координації та моніторингу відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_10 ; посадової інструкції заступника начальника управління-начальника відділу проведення перевірок відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_11 ; посадової інструкції начальника управління контролю за правомірністю бюджетного відшкодування ПДВ ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_12 ; посадової інструкції начальника ІНФОРМАЦІЯ_6 (в редакції станом на 2016 рік) з вилученням належним чином завірених копій даних документів.

В іншій частині у задоволені клопотання - відмовити.

Строк дії ухвали, не може перевищувати одного місяця з дня її постановлення.

Роз`яснити, особі, яка зазначена в ухвалі слідчого судді про тимчасовий доступ до речей і документів, як володілець речей або документів, що тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії, з використанням копіювальної техніки, електронних засобів володільця (за його згодою) або копіювальної техніки, електронних засобів особи, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, вилучити їх (здійснити їх виїмку).

Особа, яка зазначена в даній ухвалі слідчого судді, як володілець речей або документів, зобов`язана надати тимчасовий доступ до зазначених речей і документів вказаній особі за умови пред`явлення копії цього судового рішення.

Особа, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів, зобов`язана залишити володільцю речей і документів опис речей і документів, які були вилучені на виконання ухвали слідчого судді, або ж на вимогу останнього залишено копію вилучених документів.

У разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями КПК України з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.

Визначити час проголошення повного тексту ухвали - 09 год 40 хв 05 лютого 2018 року.

Ухвала оскарженню не підлягає, однак заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудДніпровський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення31.01.2018
Оприлюднено01.03.2023
Номер документу72020848
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —755/1606/18

Ухвала від 28.05.2019

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

Ухвала від 19.10.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Курило А. В.

Ухвала від 16.07.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Курило А. В.

Ухвала від 23.06.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

Ухвала від 23.06.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

Ухвала від 23.06.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

Ухвала від 24.05.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

Ухвала від 31.01.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

Ухвала від 31.01.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

Ухвала від 31.01.2018

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Левко В. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні