ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 січня 2018 року м. Київ № 826/13194/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Чудак О.М., секретаря судового засідання Стеценко А.В., представників позивача Сікорського М.Є., Сікорської Н.М., представника відповідача Чевжик З.І., представника третьої особи Чурпіти Ю.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Рубченківської сільської ради Володарського району Київської області до Київської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру в Київській області, про визнання протиправним розпорядження,
встановив:
12.10.2017 Рубченківська сільська рада Володарського району Київської області звернулася в суд з позовом до Київської обласної державної адміністрації про визнання протиправним розпорядження Про скасування розпоряджень голови Володарської районної державної адміністрації Київської області від 11.05.2017 №81 та від 19.05.2017 №96, від 11.08.2017 №426.
Позовні вимоги мотивовано тим, що оскаржуваним розпорядженням скасовано розпорядження Володарської районної державної адміністрації Про передачу земель у комунальну власність від 19.05.2017 №96. Однак рішення є незаконним та жодним чином не обґрунтованим.
Сільська рада зазначила, що на підставі розпорядження Володарської районної державної адміністрації від 19.05.2017 №96 за ними зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки, які попередньо становили чотири земельні ділянки, а саме: кадастровий номер 3221686800:05:001:0045, загальною площею 22,185 га; кадастровий номер 3221686800:04:005:0009, загальною площею 19,4706 га; кадастровий номер 3221686800:05:001:0044, загальною площею 8,455 га; кадастровий номер 3221686800:05:001:0043, загальною площею 3,3981 га.
Скасувавши наведене розпорядження, відповідач не повідомив сільську раду, саме рішення не опубліковано на офіційному сайті Київської обласної державної адміністрації. У рішенні не наведено обґрунтування, яке б пояснювало скасування розпорядження Володарської районної державної адміністрації. В подальшому, а саме 22.09.2017, скасовано державну реєстрацію відповідного речового права.
Також сільська рада зазначила, що 28.09.2017 одна із ділянок територіальної громади села Рубченки - кадастровий номер 3221686800:05:001:0045, загальною площею 22,185 га поділена на одинадцять окремих ділянок, площею біля 2 га кожна. Змінене цільове призначення та віднесено ділянки до земель для ведення особистого селянського господарства. Власниками земель стали невідомі люди, які не проживали та не є зареєстрованими у селі Рубченки, виходячи з чого сільського господарства у межах села Рубченки мати не можуть.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.10.2017 відкрито провадження у справі та призначено її до судового розгляду.
Ухвалою суду від 10.11.2017 до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру в Київській області.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити, з огляду на обставини викладені в позові.
Представники відповідача та третьої особи в задоволенні позову просили відмовити, з огляду на його безпідставність та наведені у письмових поясненнях і запереченнях доводи.
Так, позиція відповідача, викладена у запереченнях на позовну заяву від 10.11.2017, зводиться до того, що розпорядження Володарської районної державної адміністрації видані всупереч вимог законодавства в сфері земельних відносин, оскільки в установленому законом порядку рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки не приймалось, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не складався, прийняття рішень щодо віднесення із земель сільськогосподарського призначення державної власності до земель комунальної власності з віднесенням їх до іншої категорії земель рекреаційного призначення головою Володарської районної державної адміністрації було здійснено всупереч встановленої процедури чинного земельного законодавства. Внаслідок чого з державної власності неправомірно вибули земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 53,5087 га. Відтак, Київська обласна державна адміністрація своїм розпорядженням про скасування розпорядження голови Володарської районної державної адміністрації від 19.05.2017 №96 від 11.08.2017 №426 діяла в межах своїх повноважень та керуючись чинним законодавством.
В свою чергу, третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головним управлінням Держгеокадастру в Київській області, подано до суду пояснення датовані 29.12.2017, в яких вказано, що вони в земельних правовідносинах виступають, як орган виконавчої влади - державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі та розпорядник земель сільськогосподарського призначення державної форми власті. За результатами проведеної перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства Володарською районною державною адміністрацією Київської області при розпорядженні земельними ділянками встановлено факт розпоряджатися майном, яке не належить Володарській районній державній адміністрації, оскільки на момент видачі розпорядження Володарської районної державної адміністрації від 19.05.2017 №96 земельні ділянки кадастровий номер 3221686800:04:005:0009 - площею 19,4706 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0045- площею 22,185 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0043 - площею 3,3981 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0044 - площею 8,455 га належали до земель сільськогосподарського призначення державної власності. Відтак, скасоване розпорядження видано з перевищенням повноважень та всупереч вимог законодавства.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками справи докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, заслухавши пояснення представників, встановив наступне.
Головою Володарської районної державної адміністрації Табалюком С.К. видано розпорядження №96 від 19.05.2017, яким передбачено віднести до земель рекреаційного призначення (КВЦПЗ секція Е, код 07) загального користування (КВЦПЗ секція К, код 18) та передати у власність територіальної громади Рубченківської сільської ради Володарського району земельні ділянки запасу загального користування в адміністративних межах Рубченківської сільської ради: кадастровий номер 3221686800:04:005:0009 площею 19,4706 га; кадастровий номер 3221686800:05:001:0045 площею 22,185 га; кадастровий номер 3221686800:05:001:0043 площею 3,3981 га; кадастровий номер 3221686800:05:001:0044 площею 8,455 га.
Відповідно до пункту 2 вказаного розпорядження передбачено відділу державної реєстрації Володарської районної державної адміністрації у встановленому порядку провести державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки. Відділу у Володарському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області внести зміни до матеріалів з інвентаризації земель Володарського району та даних земельного кадастру (п. 3).
Київською обласною державною адміністрацією 11.08.2017 видано розпорядження №426, яким розпорядження Володарської районної державної адміністрації №96 від 19.05.2017 Про передачу земель у комунальну власність скасовано.
У пояснювальній записці до проекту розпорядження зазначено обґрунтування його прийняття, яке полягає у скасуванні розпорядження Володарської районної державної адміністрації Київської області від 11.05.2017 №96. Метою зазначено виконання клопотань Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 04.07.2017 №65-ДК/0066/КВ/06/01/17 про приведення у відповідність до законодавства розпорядження Володарської райдержадміністрації від 11.05.2017 №81 та від 07.07.2017 №81-ДК/0069/КВ/06/01/17 про приведення у відповідність до законодавства розпорядження Володарської райдержадміністрації від 19.05.2017 №96.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному розпорядженню, суд виходить з наступного.
Згідно статті 118 Конституції України, виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня. Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня. Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.
Так, відповідно до Конституції України організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначає Закон України Про місцеві державні адміністрації від 09.04.1999 №586-XIV.
Згідно статті 6 наведеного Закону, на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.
В силу частини третьої статті 43 цього ж Закону, розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Таким чином, повноваження Київської обласної державної адміністрації скасовувати розпорядження адміністрацій районного рівня визначено законодавчо.
Законодавством також врегульовано питання здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
Тобто, відповідно до статті 188 Земельного кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до статті 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорона земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Таким чином, центральним органом виконавчої влади, який здійснює державний контроль за охороною та використанням земель, на день подачі позову є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Наказом Державної служба України з питань геодезії, картографії та кадастру Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру від 17.11.2016 №308 затверджено Положення Головного управління Держгеокадастру у Київській області.
З огляду на вищевикладене Головне управління Держгеокадастру у Київській області в земельних правовідносинах виступає, як орган виконавчої влади - державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі та розпорядник земель сільськогосподарського призначення державної форми власності.
Як вбачається з матеріалів справи, Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності від 06.06.2017 №81-ДК проведено перевірку щодо дотримання вимог земельного законодавства Володарською районною державною адміністрацією Київської області при розпорядженні земельними ділянками.
За результатами перевірки складено акт від 06.07.2017 року №81-ДК/97/АП/0901/17.
У акті перевірки звернуто увагу на те, що відповідно до частин першої, другої та третьої статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об'єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об'єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.
Відповідно до частин першої та другої статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 35 Закону України Про землеустрій від 22.05.2003 №858-IV інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Земельні ділянки кадастровий номер 3221686800:04:005:0009 - площею 19,4706 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0045 - площею 22,185 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0043 - площею 3,3981 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0044 - площею 8,455 га були проінвентаризовані, про що свідчить Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Володарського району Київської області, розроблена Державним підприємством Київський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою та, яка в подальшому затверджена розпорядженням Володарської районної державної адміністрації від 26.11.2013 №257.
Зважаючи на вищевикладене, на момент видачі розпорядження Володарської районної державної, адміністрації від 19.05.2017 №96 земельні ділянки кадастровий номер 3221686800:04:005:0009 - площею 19,4706 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0045 - площею 22,185 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0043 - площею 3,3981 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0044 - площею 8,455 га, належали до земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Суд також виходить з того, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 13 Закону України Про місцеві державні адміністрації до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі.
За приписами пункту є 1 частини першої статті 15 1 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Згідно з пунктом а частини першої статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Абзацем першим частини першої статті 117 Земельного кодексу України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини третьої статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Згідно з частиною четвертою наведеної статті центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Суд погоджується з наведеним у акті висновком, про те, що на момент видачі розпорядження Володарської районної державної адміністрації від 19.05.2017 №96 земельні ділянки кадастровий номер 3221686800:04:005:0009 - площею 19,4706 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0045 - площею 22,185 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0043 - площею 3,3981 га, кадастровий номер 3221686800:05:001:0044 - площею 8,455 га, належали до земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Відтак, оскаржуване у справі розпорядження постановлено з перевищенням власних повноважень.
При цьому, суд зазначає, що в межах дослідження всіх обставин у справі та наданих доказів, враховує наданий сільським головою Сікорським М.Є. Державний акт на право колективної власності на землю датований 1995 роком та одночасно вказує, що позбавлений можливості зробити інші висновки у справі, за обставин, коли результати інвентаризації земель є чинними і не оскарженими.
Враховуючи, відсутність підстав для задоволення позовних вимог, відсутні підстави й для відшкодування судового збору стороні позивача, а оскільки й відповідачем доказів понесення ним судових витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не надано, такі витрати, компенсації не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статями 2, 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України
вирішив:
В задоволенні адміністративного позову Рубченківської сільської ради Володарського району Київської області (09313, Київська область, Володарський район, с. Рубченки, вул. Плугатаря, 1, код ЄДРПОУ 04357963) до Київської обласної державної адміністрації (01196, м. Київ, пл. Лесі Українки, 1, код ЄДРПОУ 00022533), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру в Київській області (03115, м. Київ, вул. Серпова, 3/14, код ЄДРПОУ 39817550), про визнання протиправним розпорядження, - відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя О.М. Чудак
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72062465 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Чудак О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні