ВЕРХОВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06.02.2018 Київ К/9901/1987/18 809/1915/13-а Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Гімона М.М.,
розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 809/1915/13-а
за позовом ОСОБА_1 до Коломийського міськрайонного управління юстиції в Івано-Франківській області, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю Консерваторія , ОСОБА_2 про визнання протиправними дій і скасування державної реєстрації змін до установчих документів, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2013 року, прийняту у складі головуючого судді Грицюка П.П., та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2013 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого - Старунського Д.М., Багрія В.М., Кушнерика М.П.,
в с т а н о в и в :
Позивач у позовній заяві просив суд:
- визнати протиправними дії Коломийського міськрайонного управління юстиції в Івано-Франківській області (далі - Коломийське МУЮ в Івано-Франківській області), пов'язані з державною реєстрацією змін до статуту Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) Консерваторія в редакції від 20 лютого 2006 року;
- скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ Консерваторія в редакції від 20 лютого 2006 року.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2013 року, залишеною без зміни ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2013 року, в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
У касаційній скарзі ОСОБА_1 заявив вимогу про скасування судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Зокрема, заявник зазначив, що підставою для проведення державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ Консерваторія був протокол від 20 червня 2006 року № 14 без нотаріально посвідченого документа про передання права засновника (учасника) іншій особі, як того вимагає частина тертя статті 29 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (в редакції від 2006 року), проте суд першої інстанції безпідставно прийшов до висновку про правомірність дій державного реєстратора щодо проведення державної реєстрації змін до статуту.
Від відповідача та третіх осіб заперечень на касаційну скаргу або пояснень до суду касаційної інстанції не надійшло.
Суд заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржених судових рішень - без змін, оскільки відсутні підстави для їх скасування.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судами попередніх інстанцій, що 20 лютого 2006 року на зборах учасників ТОВ Консерваторія за участі голови зборів ОСОБА_3, з часткою 100 відсотків статутного фонду, та ОСОБА_2 розглянуто заяву ОСОБА_2 про вступ до складу учасників ТОВ Консерваторія та затвердження нової редакції Статуту.
Збори постановили прийняти громадянина Росії ОСОБА_2 до складу учасників ТОВ Консерваторія з часткою в статутному фонді Товариства, що дорівнює 1 250 000 грн. і передано йому учасником ТОВ Консерваторія ОСОБА_1
Таким чином до нового складу Учасників ТОВ Консерваторія ввійшли ОСОБА_2 (1 250 000 грн., 50 відсотків статутного фонду) та ОСОБА_1 (1 250 000 грн., 50 відсотків статутного фонду).
Пунктом 2 уповноважено директора ТОВ Консерваторія ОСОБА_1 зареєструвати нову редакцію Статуту та виконати всі дії щодо перереєстрації змін Учасників ТОВ Консерваторія .
Статут Товариства від 20 лютого 2006 року підписано особисто ОСОБА_3 та ОСОБА_2, що посвідчено нотаріально приватним нотаріусом Трачук Людмилою Владиславівною.
У Статуті визначено статутний фонд Товариства, який сформовано за рахунок внесків Учасників та складається з основних та обігових, грошових засобів і становить 2 500 000 грн., по 1 250 000 грн. кожного Учасника ТОВ Консерваторія .
Встановлено, що протокол зборів, змінений статут товариства, реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи та оплату за вказані зміни підписано та заповнено особисто ОСОБА_1 20 лютого 2006 року.
Згідно опису документів, для реєстрації змін до установчих документів державному реєстратору особисто ОСОБА_1 подано: реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів; нотаріально посвідчену копію рішення засновників або уповноваженого ними органу; оригінал установчих документів з відміткою про їх державну реєстрацію; копію квитанції, виданої банком; два примірники установчих документів у новій редакції.
На підставі вказаних вище документів державним реєстратором виконавчого комітету Коломийської міської ради Івано-Франківської області Андрійчуком М.І. проведено державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ Консерваторія код ЄДРПОУ 31792487. Номер запису 11211050002000287.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що передача частки у статутному фонді товариства фактично відбулася і зміни у статутних документах проведені відповідачем правомірно.
Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій.
Згідно з пунктом 1 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу-підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу свідоцтва про державну реєстрацію та виписки з Єдиного державного реєстру.
Пунктом 3 статті 4 даного Закону визначено, що зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові або місця проживання фізичної особи-підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Установчими документи є установчий акт, статут або засновницький договір, положення юридичної особи, які повинні містити відомості, передбачені законом (частина третя статті 8 Закону).
Відповідно до частини першої статті 29 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи засновники (учасники) або уповноважений ними орган чи особа повинні подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; нотаріально посвідчену копію рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, яким затверджено зміни до установчих документів; оригінал установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію; два примірники змін до установчих документів юридичної особи та два примірники установчих документів у новій редакції, або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Також, частиною третьою статті 29 цього ж Закону встановлено, що у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається або копія рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників), завірена в установленому порядку, або нотаріально посвідчена копія заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників (учасників), або нотаріально посвідчений документ про передання права засновника (учасника) іншій особі, або рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) зі складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що на розгляд відповідачу надавались усі необхідні документи для здійснення державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ Консерваторія в редакції від 20 лютого 2006 року, а тому у державного реєстратора були відсутні підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації.
Щодо відсутності нотаріального посвідченого рішення про переуступку частки у статутному фонді, на яку посилається позивач як на підставу для скасування реєстрації змін, вказується на наступне.
Так, відповідно до статті 75 Закону України Про нотаріат нотаріуси, посадові особи виконавчих комітетів сільських, селищних, міських Рад народних депутатів, які вчиняють нотаріальні дії, засвідчують вірність копій документів, виданих підприємствами, установами і організаціями за умови, що ці документи не суперечать законові, мають юридичне значення і засвідчення вірності їх копій не заборонено законом.
Вірність копії документа, виданого громадянином, засвідчується у тих випадках, коли справжність підпису громадянина на оригіналі цього документа засвідчена нотаріусом або посадовою особою виконавчого комітету сільської, селищної, міської Ради народних депутатів чи підприємством, установою, організацією за місцем роботи, навчання, проживання чи лікування громадянина.
Пунктом 15 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 03 березня 2004 року № 20/5, встановлено, що при посвідченні правочинів і вчиненні деяких інших нотаріальних дій у випадках, передбачених законодавством України (наприклад, при засвідченні справжності підпису на документі), нотаріус перевіряє справжність підписів учасників правочинів та інших осіб, які звернулися за вчиненням нотаріальної дії.
Відповідно до пункту 16 Інструкції, нотаріально посвідчувані правочини, а також заяви та інші документи підписуються у присутності нотаріуса. Якщо правочин, заява чи інший документ підписаний за відсутності нотаріуса, громадянин повинен особисто підтвердити, що документ підписаний ним.
Отже, для виготовлення нотаріально посвідченої копії заяви (рішення) про переуступку частки у статутному фонді, яка подається товариством для внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, необхідно оригінал заяви (рішення), справжність підпису фізичної особи на якому засвідчена нотаріусом, або учасник товариства повинен особисто підтвердити, що така заява підписана ним.
Згідно з матеріалами справи позивач підписав та нотаріально завірив статут товариства зі зміненими частками у товаристві.
Крім того, судами встановлено, що проведення зборів учасників ТОВ Консерваторія 20 лютого 2006 року, рішення щодо передачі частки в розмірі 50 відсотків ОСОБА_2 у ТОВ Консерваторія , а також вчинення інших дій (заповнення та підписи документів) для проведення змін у статутних документах ОСОБА_1 не оскаржено.
Враховуючи відсутність нормативно-визначених підстав для відмови в проведенні державним реєстратором дій щодо державної реєстрації змін до статуту ТОВ Консерваторія , суд погоджується із висновками судів про правомірність дій державного реєстратора і, відповідно, про відсутність підстав для задоволення заявленого позову.
Мотиви та доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.
Суд першої інстанції та апеляційний суд ухвалили судові рішення, правильно застосувавши норми матеріального права та не допустили порушень норм процесуального права, тому касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення судів - без змін.
Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2013 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2013 року у справі № 809/1915/13-а залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
Головуючий Л.Л. Мороз
Судді А.Ю. Бучик
М.М. Гімон
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72088947 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мороз Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні