Рішення
від 17.01.2018 по справі 676/5237/16-ц
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 676/5237/16-ц

Номер провадження 2/676/42/18

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2018 року Кам'янець-Подільський міськрайонний суд

Хмельницької області

в складі:

головуючої судді - Швець О. Д.

з участю секретаря - Ксьондз Р.М.

прокурора Мельника В.В., Слиз Т.В.

представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3

представника відповідача ОСОБА_4

представників відповідача ОСОБА_5, ОСОБА_6

розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Кам'янець-Подільському цивільну справу за позовом заступника керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави до Кам'янець-Подільської міської ради, ОСОБА_7 про визнання недійсним і скасування рішення 29 сесії Кам'янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 від 26.06.2012 року, визнання недійсним державного акту про право власності на землю та позовом ОСОБА_8 до Кам'янець-Подільської міської ради, ОСОБА_7 про визнання недійсним і скасування рішення 29 сесії Кам янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 від 26.06.2012 р, визнання недійсним державного акту про право власності на землю, суд

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Кам янець-Подільської місцевої прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави до Кам'янець-Подільської міської ради, ОСОБА_7 про визнання недійсним і скасування рішення 29 сесії Кам'янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул..Нагірна, 39 та передачу її у приватну власність ОСОБА_7В. від 26.06.2012 р, визнання недійсним державного акту про право власності на землю. В обгрунтування позовних вимог зазначає, що рішенням 29 сесії Кам'янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул..Нагірна, 39 та передачу її у приватну власність ОСОБА_7В. від 26.06.2012 р. затверджено проект відведення та передано у власність позивача земельну ділянку площею 1000 кв м за адресою вул. Нагірна, 39 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. В подальшому на підставі вказаного рішення ОСОБА_7 на зазначену земельну ділянку видано державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯМ № 935709 від 19.07.2012 року. Вважає, що вказане рішення є незаконним та підлягає скасуванню з наступних підстав. Спірна земельна ділянка розташована в зеленій зоні і не належить до земель громадської забудови, а тому на зазначену земельну ділянку існує пріоритет комунальної власності. Земельна ділянка знаходиться в охоронній зоні пам'ятки архітектури та містобудування національного значення Покровська церква в межах охоронної зони НІАЗа Кам'янець , а також у межах історичного ареалу № 5 - Передмістя Руські фільварки та Польські фільварки(пер.пол.ХУШ - ХХ ст.), включеної до переліку ОСОБА_9 Міністрів Української РСР № 442 від 06.09.1979 р., а землі історико-культурного призначення згідно ст. 150 ЗК України відносяться до особливо цінних земель, можуть вилучатися (викуплятися) за постановою КМУ або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною ОСОБА_9. Згідно ст. 32 Закону України Про охорону культурної спадщини на охоронювани археологічних територіях, у межах зон охорони пам'яток, і сторичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняється містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини. Відповдіно до п.28 ст. 5 Закону України Про охорону культурної с пдащини та п.п.65 п.4 Положення про Міністерство культури України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 388/2011, погодження проектів відведення земельних ділянок, погодження змін землевласника, землекористувача на території пам'яток та в їх охоронних зонах, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць віднесено до компетенції Міністерства культури України. З Міністерством культури України проект відведення земельної ділянки відповідачу не погоджувався, такі повноваження Мністерство культури нікому не делегувало. Всупереч вищезазначених норм рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради № 40 неправомірно передано ОСОБА_7 земельну ділянку, яку вилучено із складу земель історико-культурного призначення без відповідного погодження з боку Верховної ради України та Міністерства культури України. Відповдіно до схеми зонування м. Кам'янця-Подільського спірна земельна ділянка знаходиться в зоні насаджень загального користування, а також лежить в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич. Згідно ст.. 4, 85, 88, 89 Водного кодексу України, ст. 58, 59, 84 Земельного кодексу України, землі прибережних захисних смуг перебувають виключно у державній та комунальній власності і згідно п. "д" ч.4 ст. 84 ЗК України не можуть передаватися у приватну власність. Приймаючи спірне рішення Кам'янець-Подільська міська рада порушила вимоги Закону України Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах від 17.03.2011 р, згідно ст. 1 якого було введено мораторій строком на 5 років на зміну цільового призначення незалежно від форми власності в містах та інших населених пунктах, зокрема земельних ділянок зелених зон і зелених насаджень. Просить поновити строк позовної давності та Просить визнати недійсним рішення 29 сесії Кам'янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 від 26.06.2012 р Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Нагірна, 39 та передачу її у власність ; визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ 935709, виданий 19.07.2012 р ОСОБА_7

ОСОБА_8 звернувся з позовом до Кам'янець-Подільської міської ради, ОСОБА_7 про визнання недійсним і скасування рішення 29 сесії Кам'янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Нагірна, 39 та передачу її у приватну власність ОСОБА_7В. від 26.06.2012 р., визнання недійсним державного акту про право власності на землю і просить визнати недійсним рішення 29 сесії Кам'янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 від 26.06.2012 р. Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Нагірна, 39 та передачу її у власність ; визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ 935709, виданий 19.07.2012 р ОСОБА_7, зобов'язати ОСОБА_7 відшкодувати кошти в бюджет міста за нанесену шкоду комунальній власності вирубкою зелених насаджень на земельній ділянці вул. Нагірна, 39 в сумі 22 442,27 грн. та направити кошти цільовим призначенням на відновлення зелених насаджень на цій ділянці. В обгрунутвання позовних вимог зазначають, що частина земельної ділянки, яка передана у власність ОСОБА_7 ,розташована в зеленій зоні організовано висаджених зелених насаджень загального користування (парк) м. Кам'янця-Подільського, а а ткож лежить в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич і не підлягала приватизації. Спірна земельна ділянка також знаходиться в охоронній зоні пам'ятки національного значення Покровська церква (1864 р.) і була неправомірно вилучена із землеь історико-культурного призначення без відповідного погодження з боку Верховної ОСОБА_9 України та Міністерситва культури України. В зоні спірної земельної ділянки знаходиться інженерна конструкція - сходи, що з'єднують Руські фільварки і Старе місто. Ці сходи є єдиною конструкцією, частина їх є пам'яткою архітектури місцевого значення Руськофільварецькі сходи 19 ст., охоронний номер 28-ХМ. Приймаючи рішення про відведення земельної ділянки Кам'янець-Подільська міська рада порушила вимоги Закону України Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок , зокрема передала у приватну власність земельну ділянку, розташовану в зеленій зоні міста. Протиправне надання у приватну власність земельної ділянки комунальної власності порушує інтереси позивача та всієї громади міста, перевага суспільного публічного інетерсу забезпеченні режиму охорони земель історико-культурного призначення та водного фонду явно переважає приватний інетерс ОСОБА_7 на використання спірної земельної ділянки.

В суді прокурор, представники позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 позов підтримали, просять задовольнити.

Представники відповідача ОСОБА_7 в суді позов не визнали, заперечили проти його задоволення мотивують тим, що спірна земельна ділянка належить до земель громадської та житлової забудови, не належить до землеь рекреаційного призначення, оскільки дерева, які на ній розташовані є самосій. Відповідач отримала земельну ділянку у власність відповідно вимог ст. 118 Земельного кодексу, будь-яких обмежень щодо передачі земельної ділнки у власність не встановлено, перебування земельної ділянки в межах охоронної зони пам'ятки культурної спадщини не є перешкодою для передачі такої земельної ділянки у приватну власність. Проект з землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність відповідачу погоджений комісійно в тому числі представником відділу охорони пам'яток історії та культури Хмельницької ОДА, яким делегувались такі повноваження згідно п.28 ст. 5 Закону України Про охорону культурної спадщини та затверджений рішенням Кам'янець-Подільської міської ради. Належних та допустимих доказів на підтвердження перебування спірної земельної ділянки в прибережній захисній смузі річки Смотрич позивачами не надано. Вважають, що сплив строк позовної давності, оскільки рішення міською радою прийнято 26.06.2012 року, оприлюднено на сайті міської ради 05.07.2012 року, Державний акт на право власності видано 19.07.2012 року, прокурор звернувся з позовом лише 24.10.2016 р., поважність причини пропуску строків позовної давності прокурор не вказує, так само не вказує момент, з якого органи прокуратури довідальсь або могли довідатись про порушення права. Просять в задоволенні позову відмовити.

Представник Кам'янець-Подільської міської ради в суді позов не визнала, заперечила проти його задоволення, мотивуючи тим, що Кам'янець-Подліьська міська рада при прийнятті спірного рішення діяла в межах своїх повноважень та увідповдіностіт до вимог чинного законодавства. Прект землеустрою відповідає вимогам закону, погоджений правомочною комісією, будь-яких обмежень щодо передачі земельної ділянки у власність не встановлено. Також вважає, що прокурором пропущений строк позовної давності без поважної причини, оскільки прокурор був присутній на сесії Кам'янець-Подільської міської ради 26.06.2012 р. і з того часу йому було відомо про прийняте рішення. Просить в задоволенні позову відмовити.

Заслухавши сторони, вивчивши матеріали справи в повному об'ємі , суд вважає, що позов прокурора підлягає задоволенню в повному обсязі, позов ОСОБА_8 підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до ст. ст. 14, 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Отже, територіальна громада міста, як власник земельних ділянок, делегує міській раді повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені в її інтересах, виключно у спосіб та в межах повноважень передбачених законодавством.

Тобто, воля територіальної громади, як власника, може виражатись лише у таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам територіальної громади.

Органи місцевого самоврядування, здійснюючи управлінські функції щодо раціонального використання та охорони земель, організують землевпорядкування, здійснюють земельний контроль, обмежують, тимчасово забороняють (зупиняють) використання земель громадянами та юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства тощо.

Згідно зі статтями 19, 20 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі: землі житлової та громадської забудови, землі рекреаційного призначення, землі історико-культурного призначення, землі водного фонду. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно їх повноважень.

Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання, відповідно до статті 21 ЗК України, недійсними рішень про надання земель, угод щодо земельних ділянок, відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною, тощо.

Судом встановлено, що ОСОБА_7 звернулась до Кам'янець-Подліьської міської ради з клопотанням про надання їй земельної ділянки для індивідуального будівництва житлового будинку та його обслуговування на території масиву, розташованого по вул..Нагірній, 39.

Рішенням 14 сесії УІ скликання Кам'янець-Подільської міської ради № 28 від 29.09.2011 р. надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної длянки, розташованої за адресою м. Кам'янець-Подільський вул.Нагірна, 39, орієнтовною площею 1000 кв. м ОСОБА_7

Отримавши дозвіл відповідач розробила проект землеустрою щодо відведення земельної длянки, розташованої за адресою м. Кам'янець-Подільський вул. Нагірна, 39, орієнтовною площею 1000 кв, який затверджений рішенням 29 сесії УІ скликання Кам'янець-Подільської міської ради від 26.06.2012 року № 40 та передано у власність вищезазначену земельну ділянку ОСОБА_7 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд.

Земельна ділянка з кадастровим номером 6810400000:05:001:0202, розташована за адресою м. Кам'янець-Подільський вул. Нагірна, 39 частково знаходиться в межах охоронної зони пам'ятки вархітектури та містобудування національного значення Покровська церква (1864 р). Вказана земельна ділянка розміщується в межах охоронної зони НІАЗа Кам'янець в межах території Р-1/ох - лангдшафтна реакреаційна зона, що знаходиться в межах охоронної зони НІАЗа. Вказана земельна ділянка розміщується у медах історичного ареалу № 5 - передмістя Руські фільварки та Польські фільварки (пер.пол.ХУШ - ХХ ст.) Вказана земельна ділянка лежить в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич. Зазначена інформація викладена в листі Хакрівського національного університету за № 1024/1701 від 06.10.2016 р.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно з ч.ч. 6, 7, 8, 9, 10 ст. 118 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання.

Відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву, а при передачі земельної ділянки фермерському господарству - також висновки конкурсної комісії, і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення.

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.

Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.

У ч. 1 ст. 125 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами (ч. 1 ст. 126 ЗК України в редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. в ч. 1 ст. 2 Закону України Про землеустрій землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

Згідно з ч. 1, п. д ч. 2 ст. 25 Закону України Про землеустрій документація із землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації. Різновидом документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок (ч. 1 ст. 50 Закону України Про землеустрій в редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст. 62 Закону Про землеустрій документація із землеустрою підлягає державній експертизі з метою забезпечення її відповідності вихідним даним та технічним умовам, вимогам законів України, іншим нормативно-правовим актам. Порядок здійснення державної експертизи документації із землеустрою визначається законом.

Статтею 8 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації визначено, що державна експертиза проводиться в обов'язковій, вибірковій та добровільній формах.

Як передбачено у абз. 7, 10 ст. 9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань.

Результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.

Отже, враховуючи вищезазначені норми закону, слід дійти висновку, що на час набуття ОСОБА_7 права власності на спірну земельну ділянку передача новостворених земельних ділянок у власність громадян в порядку приватизації земель державної власності здійснювалась на підставі розробленого та погодженого в установленному законом порядку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок і позитивного висновку державної експертизи цього проекту.

З висновку комісії з розгляду питань, пов язаних з погодженням документації із землеустрою № 180 від 13.06.2012 р вбачається, що комісією було рекомендовано Кам'янець-Подільському міському відділу Хмельницької регіональної філії державного земельного кадастру як розробнику проекту землеустрою направити його в Головне управління Держкомзему у Хмельницькій області для здійснення державної експертизи.

Саме державна експертиза землевпорядної документації встановила б належність спірної земельної ділянки до земель водного фонду, історико-культурного призначення чи рекреаційного призначення, а також визначені чинним законодавством обмеження щодо цієї земельної ділянки.

Проведення державної експертизи землевпорядної документації є обов'язковою в разі зміни цільового призначення земельної ділянки.

Матеріали справи вказують на те, що Кам'янець-Подільська міська рада передала у власність ОСОБА_7 новостворену земельну ділянку, сформовану із земель територіальної громади м. Кам'янця-Подільського Хмельницької області на підставі проекту землеустрою, який фактично не пройшов обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації.

Затвердження Кам'янець-Подільською міською радою проект землеустрою без позитивного висновку державної експертизи проекту землеустрою суперечить законодавству України.

Саме до цього зводиться правовий висновок Верховного Суду України, зазначений у постанові від 22 травня 2013 року (справа № 6-11цс13).

Згідно ст. 186-1 Земельного кодексу України(в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) погодження документації із землеустрою здійснювалось постійно діючими комісіями відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, до складу якої входили уповноважені представники районного (міського) органу земельних ресурсів, містобудування та архітектури, природоохоронного та санітарно-епідеміологічного органу, органу охорони культурної спадщини. Результати роботи Комісії оформлюються висновком, який підписується всіма її членами та скріплюється печатками органів, представники яких входять до її складу. У разі незгоди члена Комісії з погодженням документації із землеустрою він підписує висновок з поміткою "із зауваженнями" та додає до висновку Комісії свій висновок із викладом цих зауважень. Підставою відмови у погодженні документації із землеустрою може бути невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Погодження документації із землеустрою та підготовка висновків із викладом зауважень до неї здійснюються безоплатно.

Із листа відділу Держгеокадастру у м. Кам'янці-Подільському Хмельницької області № 1-2222-0.6-940/2-15 від 22.09.2016 року вбачається що проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_7 земельної ділянки по вул. Нагірна, 39 в м. Кам'янці-Подільському не погоджений територіальним органом Держкомзему.

Дану обставину в судовому засіданні підтвердив допитаний судом в якості свідка начальник міськрайонного управління Держгеокадастру ОСОБА_10

Згідно науково-проектної документації Історико-архітектурний опорний план, межі і режими використання зон охорони пам'яток та історичних ареалів м. Кам'янця-Подільського , затвердженої рішенням Кам'янець-Подільської міської ради від 28.02.2012 р. № 75 і наказом Міністерства культури України від 21.10.2011 р. № 912/0/16-11, земельна ділянка за адресою вул. Нагірна, 39 знаходиться в історичному ареалі № 5 Передмістя Руські фільварки та Польські фільварки і є в охоронній зоні № З-15 пам ятки архітектури національного значення Покровської церкви, 1864 р. (охор.№1669).

Згідно п.28 ст. 5 Закону України Про охорону культурної спадщини до повноважень центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини належить погодження проектів відведення земельних ділянок, у тому числі тих, що призначаються для сільськогосподарських потреб, погодження зміни землевласника, землекористувача на території пам'яток та в їх охоронних зонах, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць. Ці повноваження можуть бути делеговані органам охорони культурної спадщини нижчого рівня відповідно до закону;

Статтею 37 Закону України Про охорону культурної спадщини визначено, що будівельні, меліоративні, шляхові та інші роботи, що можуть призвести до руйнування, знищення чи пошкодження об'єктів культурної спадщини, проводяться тільки після повного дослідження цих об'єктів за рахунок коштів замовників зазначених робіт. З метою захисту об'єктів археології, в тому числі тих, що можуть бути виявлені, відведення земельних ділянок здійснюється за погодженням відповідних органів охорони культурної спадщини згідно із законом.

В листі управління культури, національностей, релігії та туризму № К0-31/01-10 від 12.10.2016 р звертається увага на те, що проект землеустрою щодо відведення земельної длянки по вул. Нагірній, 39 у м. Кам'янці-Подільському підлягав обов язковому погодженню у Міністерством культури України, оскільки зазначена земельна ділянка розташовується в межах охоронної зони пам ятки архітектури національного значення Покровська церква 1864 р (охор.№1669) та в охоронній зоні Національного історико-архітектурного заповідника Кам'янець .

З листа Міністерства культури України № 907/10/53-16 від 13.06.2016 року вбачається, що Міністерство культури України не погоджувало документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Нагірна, 39 в м.Кам янці-Подільському.

В судовому засіданні допитаний в якості свідка директор департаменту містобудовуванна та архітектури Кам'янець-Поділської міської ради ОСОБА_11 показав, що особисто виїжджав на земельну ділянку по вул. Нагірна, 39. На землеьній ділянці згнаходились багаторічні насадження в значній кількості. Земельна ділянка знаходиться в охоронній зоні пам'ятки архітектури національного значення Покровська церква 1864 р .Спірна земельна діялнка межує з парком, межі якого не визначались.

В судовому засіданні допитаний в якості свідка начальник відділу охорони культурної спадщини міської ради ОСОБА_12 показав, що земельна ділянка знаходиться в охоронній зоні пам ятки архітектури національного значення Покровська церква 1864 р. Межі охоронної зони міською радою не визначені, земельні ділянки історико-культурного призначення можуть передаватися у приватну власність.

В судовому засіданні директор НІАЗ Кам янець ОСОБА_13 допитаний в якості свідка показав, що земельна ділянка по вул..Нагірна, 39 знаходиться в охоронній зоні пам'ятки архітектури національного значення Покровська церква (1864 р.) і може передаватись в приватну власність.

Належність частини спірної земельної ділянки до території зелених насаджень загального користування м.Кам янця-Подільського, підтверджується актом перервірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 13/01 від 02.09.2015 р, актом перевірки дотримання вимог природохоронного законодавства від 22.06..2015 року, Генеральним планом міста Кам'янця-Подільського, 2012 року, завтердженого рішенням 22 сесії УІ скликання Кам'янець-Подільської міської ради від 28.02.2012 р № 75 в якому зазначено, що земельна ділянка належить до зеленої зони.

Наявність на спірній земельній ділянці зелених насаджень підтверджується актом обстеження № 54 від 19.06.2015 р.

За змістом ст. 83 ЗК України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність належать, зокрема, землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо).

Відповідно до ст. 17 Закону України Про основи містобудування містобудівна документація - це затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій. Містобудівна документація є основою для вирішення питань вибору, вилучення (викупу), надання у власність чи користування земель для містобудівних потреб.

Визначення територій і вибір земель для містобудівних потреб здійснюється на підставі затвердженої містобудівної документації з урахуванням планів земельно-господарського устрою (ст. 21 зазначеного Закону).

Частиною 4 статті 3 Закону України Про планування і забудову територій визначено, що рішення органів місцевого самоврядування з питань забудови та іншого використання територій, вибору, вилучення (викупу) і надання земельних ділянок для містобудівних потреб приймаються в межах, визначених законом, відповідно до містобудівної документації за погодженням з спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури.

За змістом ст. ст. 38, 39 ЗК України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших обєктів загального користування. Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням державних стандартів і норм, регіональних і місцевих правил забудови.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорій здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення (ч. 2 ст. 20 ЗК України).

Отже, реалізуючи свої повноваження з розпорядження земельними ділянками, відповідний орган державної влади чи місцевого самоврядування за місцем знаходження земельної ділянки, має право змінювати цільове призначення земельних ділянок, які відчужуються (надаються), за умови дотримання положень Порядку про погодження такої зміни з відповідними органами та після складання проекту відведення.

Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам, відмови у реєстрації земельної ділянки або визнання реєстрації недійсною (стаття 21 ЗК України).

Зазначена правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 14 травня 2014 року у справі № 6-35цс, від 13 листопада 2013 року у справі № 6-123цс13, від 08 квітня 2015 року у справі № 6-32цс15, яка згідно зі ст. 360-7 ЦПК України має враховуватися іншими судом при застосуванні таких норм права.

У відповдіності до ст. 28 Закону України Про благоустрій населених пунктів охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності.

Проектом землеустрою щодо відведення ОСОБА_7 земельної ділянки по ву.Нагірна, 39 в м.Кам янці-Подільському зміна цільового призначення земельної ділянки не розглядалось.

Таким чином на думку суду допущені органом місцевого самоврядування при погодженні та затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул..Нагірна, 39 в м.Кам янці-Подільському ОСОБА_7 є достатньою підставою для визнання рішення Кам янець-Поділської міської ради № 40 від 26.06.2012 р та виданого на підставі рішення державного акту недійсними .

Відповідачі подали заяви про застосування строків позовної давності.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (ст. 257 ЦК України).

Оскільки держава зобов'язана забезпечити належне правове регулювання відносин і відповідальна за прийняті її органами незаконні правові акти, їх скасування не повинне ставити під сумнів стабільність цивільного обороту, підтримувати яку покликані норми про позовну давність, тому, на відміну від інших учасників цивільних правовідносин, держава несе ризик спливу строку позовної давності на оскарження нею незаконних правових актів державних органів, якими порушено право власності чи інше речове право.

Отже, з огляду на статус держави та її органів як суб'єктів владних повноважень, на позови прокуратури, які пред'являються від імені держави і направлені на захист права державної власності, порушеного незаконними правовими актами органу державної влади поширюється положення ст. 257 ЦК України щодо загальної позовної давності, і на підставі ч. 1 ст. 261 цього Кодексу перебіг позовної давності починається від дня, коли держава в особі її органів як суб'єктів владних повноважень довідалася або могла довідатися про порушення прав і законних інтересів.

Зазначену правову позицію висловив Верховний Суд України у своїх постановах від 16 вересня 2015 року № 6-68цс15, від 8 червня 2016 року № 6-3029цс15, від 16 листопада 2016 року № 6-2469цс16, яка згідно зі ст. 360-7 ЦПК України є обов'язковою для судів.

Згідно ст.. 58 Закону України Про землеустрій врахування державних інтересів при здійсненні землеустрою на місцевому рівні полягає у виконанні заходів, передбачених загальнодержавними програмами щодо використання та охорони земель, схемами землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель, проведення державної експертизи і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Із змісту позовної заяви слідує, що позов заявлений прокурором для задоволення суспільної потреби у відновленні законності, захисті об'єктів культурної спадщини, використання земельних ділянок з особливим статусом відповідно до їх призначення, а також захист суспільних інтересів загалом, збереження використання об єктів культурної спадщини, водних об єктів у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.

Оскільки рішення сесії Кам'янець-Подільської міської ради та виданий на його підставі державний акт на землю порушують інтереси держави та мешканців міста Кам'янця-Подільського, прокурор пов язує початок строку позовної давності з 06 жовтня 2016 року, коли йому стало відомо з листа Харківського національного університету ім..ОСОБА_14 № 1024/1701 про наявні порушення, допущені Кам янець-Подліьською міською радою при затвердженні проекту землеустрою, які були предметом заявленого позову.

За таких обставин суд вважає, що підстав для застосування строків позовної давності, про які завлено відповідачами, немає.

Згідно рішення виконавчого комітету Кам'янець-Подліьської міської ради від 17.06.2010 р. № 831 Про затвердження Положення про порядок видалення зелених насаджень у м. Кам'янці-Подільському передбачено обов'язок Департаменту містобудування та архітектури погоджувати робочі проектуи забудови території міста (реконструкції тощо), або проектну документацію при наявності плану благоустрою та передбаченого в ньому елементів озеленення(дерев, квітників, газонів) території, погодженого Департаментом ЖКГ, а також рекомендовано управлінню Держкомзему у м. Кам'янці-Подільському враховувати наявність підтвердження Департаментом ЖКГ сплати відновлювальної вартості зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, що відвдеена в установленому порядку фізичній або юридичній особі під час передачі та кої у власність відповідної особи.

Як вбачається з акту обстеження зелених насаджень № 54 від 19.06.2015 р. відповідачем самовільно зрізано 9 дерев, чим спричино збитків на суму 71 259,64 грн.

Суд вважає, що ОСОБА_8 є неналежним позивачем для вирішення питання про стягнення зазначених збитків на користь Кам'янець-Подільської міської ради, тому в цій частині позов не підлягає задоволенню.

У відповдіностідо ст. 141 ЦПК України суд стягує судові витрати з відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 260, 265 ЦПК України, ст. 116, 118, 152, 155 ЗК України, Закону України Про землеустрій , суд, -

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави до Кам'янець-Подільської міської ради, ОСОБА_7 про визнання недійсним і скасування рішення 29 сесії Кам'янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 від 26.06.2012 року, визнання недійсним державного акту про право власності на землю - задовольнити.

Позов ОСОБА_8 до Кам'янець-Подільської міської ради, ОСОБА_7 про визнання недійсним і скасування рішення 29 сесії Кам янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 від 26.06.2012 р, визнання недійсним державного акту про право власності на землю - задовольнити.

Визнати недійсним і скасувати рішення 29 сесії Кам янець-Подільської міської ради УІ скликання № 40 від 26.06.2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Нагірна, 39 та передачу її у приватну власність ОСОБА_7 .

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ 935709 , виданий 19.07.2012 р ОСОБА_7.

Стягнути з ОСОБА_7 ІПН НОМЕР_1, зареєстрована ІНФОРМАЦІЯ_1, Кам'янець-Подільської міської ради Хмельницької області, місцезнаходження Майдан Відродження, 1, м. Кам'янець-Подільський (код ЄДРПОУ 33584914) на користь прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102, Держказаначейська служба України, м.Київ МФО 820172 рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) судовий збір по 1378 грн з кожного.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня отримання повного судового рішення.

Суддя Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Швець О.Д.

Повний текст судового рішення виготовлений 26 січня 2018 року

СудКам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення17.01.2018
Оприлюднено09.02.2018
Номер документу72100765
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —676/5237/16-ц

Ухвала від 29.09.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Русинчук Микола Миколайович

Постанова від 20.01.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Русинчук Микола Миколайович

Постанова від 05.08.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Русинчук Микола Миколайович

Окрема думка від 05.08.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 25.02.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Курило Валентина Панасівна

Ухвала від 09.08.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Курило Валентина Панасівна

Постанова від 25.06.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Талалай О. І.

Постанова від 24.06.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Талалай О. І.

Постанова від 25.06.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Талалай О. І.

Постанова від 24.06.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Талалай О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні