Рішення
від 12.02.2018 по справі 802/2114/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

12 лютого 2018 р. Справа № 802/2114/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, м. Вінниця, вул. 600- річчя, 11) до: Дошкільного навчального закладу "Світанок +" (24455, Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, провул. Шевченка, 71 "Д"); Великокиріївської сільської ради (24455, Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, вул. Шевченка, 75 корпус "А") про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Дошкільного навчального закладу "Світанок +" (24455, Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, провул. Шевченка, 71 "Д"); Великокиріївської сільської ради (24455, Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, вул. Шевченка, 75 корпус "А") про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Позовні вимоги мотивовані тим, що під час перевірки Дошкільного навчального закладу "Світанок +" Великокиріївської сільської ради на предмет додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки контролюючим органом виявлений ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів, що створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Факти порушень зафіксовані в акті перевірки від 03.11.2017 року №04. Зважаючи на те, що подальша експлуатація будівлі ДНЗ "Світанок +" створює безпосередню загрозу для життя та здоров'я людей, позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації дитячого садка шляхом відключення від джерел електроживлення, опломбування вхідних дверей, до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, вказаних у цьому позові.

Ухвалою суду від 27.12.2017 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику осіб. Відповідачам встановлено 15 денний строк з дня отримання даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Згідно матеріалів справи, відповідачами копію ухвали суду від 27.12.2017 отримано 03.01.2018. Однак, станом на 30.01.2018 відзив від сторони відповідачів не надходив.

Ухвалою суду від 30.01.2018 року розпочато розгляд адміністративної справи №802/2114/17-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Дошкільного навчального закладу "Світанок +"; Великокиріївської сільської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду по суті.

Суд, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що на підставі ст. 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закону) Головним управлінням ДСНС України у Вінницькій області 03.11.2017 року здійснено перевірку ДНЗ "Світанок +", розташованого за адресою: Бершадський район, с. Велика Киріївка, вул. Шевченка, 71-Д.

В ході перевірки було виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які у відповідності до вимог частини 6 ст. 7 Закону задокументовані актом перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 03.11.2017 року №04 (далі - Акт перевірки), а саме:

- будівлю ДНЗ та підсобні приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (розділ 5 глава 1 п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, заресстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ППБУ), розділ VІ п.6 Правил Пожежної, безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 №974. зареестрпнаиий в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 №1229/293597 ( п.3 Припис №290, п. 1 Акт №04);

- не проведено вогнезахисну обробку дерев'яних елементі в конструкцій горища ДНЗ (розділ 3 глава 2 п. 2.5, п. 2.6 ППБУ (п. 1 Припис №290, п. 2 Акт №04);

- навчальний заклад не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" (розділ 6 п. 1 ППБСОУ) (п.3 Акт №04);

- будівлю не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, протипожежним покривалом, пожежними відрами, совковими лопатами, іншим пожежним інструментом (розділ 6 п. 8 ППБСОУ) (п.6 Акту №04);

- приміщення не доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками, сертифікованими в Україні) згідно вимог (розділ 5 глава 3 п. 3.6, п. 3.7, п. 3.8, п. 3.9 ППБУ, розділ 3 п. 17, розділ 6 п. 8, п. 9 ППБСОУ) (п.7 Акт №04);

- не проведено технічне обслуговування вогнегасника, який є в наявності (розділ 5 глава 3 п. 3.17 ППБУ, розділ 3 п. 17, розділ 6 п. 9 ППБСОУ), (п. 6 Припис №290, п. 8 Акт №04);

- пожежний щит не доукомплектовано протипожежним інвентарем, відповідно до норм, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (розділ 5 глава 3 п. 3.11 ППБУ, розділ 6 п. 8, п. 10 ППБСОУ), (п. 9 Акт №04);

- будівлю не забезпечено другим евакуаційним виходом з приміщень навчальних груп (двері утримуються глухо зачиненими, необладнані сходами з другого поверху) (розділ 3 глава 2 п. 2.26, розділ 6 глава 1 п. 1.4 ППБУ) [п. 11 Акт №04].

- виходи на горище не обладнано протипожежними люками (розділ 3 глава 2 п. 2.3 ППБУ), (п. 12 Акт №04);

- в кладових приміщеннях допускається використання світильників з лампою розжарювання не обладнаних захисним суцільним склом (ковпаком) (розділ 4 глава 1 п. 1.18 ППБУ), (п. 13 Акт №04);

- у машинному залі котельні з'єднувальну коробку не закрито кришкою з негорючого матеріалу (розділ 4 глава 1 п. 1.7 ППБУ), (п. 14 Акт №04);

- у кладовій першого поверху та котельні електричне обладнання (розетки) розміщено на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (розділ 4 глава 1 п. 1.17 ППБУ), (п. 15 Акт №04);

- килими, килимові доріжки та інше покриття підлог у приміщеннях пов'язаних з перебуванням дітей, коридорах та сходових клітках не прикріплені до підлоги і не мають підтвердження щодо помірної димоутворювальної здатності, та помірної токсичності щодо продуктів горіння (розділ 3 глава 2 п. 2.28 ППБУ, розділ 3 п. 11 ППБСОУ), (п. 17 Акт №04);

- допускається розташування вазонів на шляхах евакуації (сходова клітина) (розділ 3 глава 2 п. 2.37 ППБУ, розділ 3 п. 14 ППБСОУ), (п. 18 Акт №04),

- допускається використання приміщень котельні (для складування твердого палива, сторонніх предметів), горища (для складування меблів) не за призначенням (розділ 3 глава 2 п. 2.11, п. 2.12 ППБУ), (п. 19 Акт №04);

- котельню розміщено прибудованою до дитячого дошкільного закладу (розділ 4 п. З ППБСОУ, ст. 57 Кодексу ЦЗУ, п. 4.9 ДБН В.2.5-77:2014 Котельні ), (п. 20 Акт №04);

- персонал не забезпечено засобами радіаційного та хімічного захисту (ст. 20 Кодексу ЦЗУ, п. 4.3 Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України 15.08.2007 №557, зареєстрований в Міністерстві Юстиції України 03.09.2007 №1006/14273, Постанова КМУ 19.08.2002 №1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю ), (п. 22 Акт №04).

Акт перевірки №04 від 03.11.2017 вручено завідувачу дитячим садком ОСОБА_1 та голові Великокиріївської сільської ради ОСОБА_2, про що свідчать їх власноручні підписи. Жодних зауважень або заперечень до Акту перевірки до Головного управління не подавалась.

Таким чином з огляду на наявність вищевказаних порушень, на думку позивача, подальша експлуатація будівлі Дошкільного навчального закладу "Світанок +" із виявленими порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог суд виходив з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до статей 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.

Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

Так, судом встановлено, що у ході перевірки Дошкільного навчального закладу "Світанок " на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Вказані порушення зафіксовані в Акті перевірки №04 від 03.11.2017 року, які відповідачами не заперечуються.

В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 ст. ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі Дошкільного навчального закладу "Світанок +", розташованого за адресою: Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, провулок Шевченка, 71 "Д" із порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки:

- порушення правил пожежної безпеки щодо утримання шляхів евакуації створює небезпечні умови для безпечної евакуації людей в разі виникнення небезпечної події на об'єкті;

- відсутність систем протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;

- порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж, електрообладнання створюють загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;

- відсутність (недостатність) первинних засобів пожежегасіння унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії;

- відсутність вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров'ю персоналу, дітей та особам, задіяних в гасінні пожежі;

- відсутність засобів індивідуального захисту може призвести до травмування персоналу у разі виникнення надзвичайної події на об'єкті.

Відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації дитячого садка за адресою Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, провулок Шевченка, 71 "Д", шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки підлягають задоволенню.

Відповідно до положень статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ст. 90 КАС України).

Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи відсутність понесених витрат суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати стягненню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Застосувати до Дошкільного навчального закладу "Світанок +" Великокиріївської сільської ради (24455, Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, провул. Шевченка, 71 "Д", код ЄДРПОУ 26421747) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі дошкільного навчального закладу "Світанок +", що знаходиться за адресою: провул. Шевченка, 71 "Д", с. Велика Киріївка, Бершадський район, Вінницька область, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, м. Вінниця, вул. 600- річчя, 11, код ЄДРПОУ 38635397)

Дошкільний навчальний заклад "Світанок +" (24455, Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, провул. Шевченка, 71 "Д", код ЄДРПОУ 26421747)

Великокиріївська сільська рада (24455, Вінницька область, Бершадський район, с. Велика Киріївка, вул. Шевченка, 75 корпус "А", код ЄДРПОУ 04329518)

Рішення у повному обсязі оформлено: (13.02.2018)

Суддя/підпис/ ОСОБА_3

копія вірна.

суддя:

секретар:

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2018
Оприлюднено20.02.2018
Номер документу72270038
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/2114/17-а

Постанова від 29.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 07.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 11.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 22.03.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 12.02.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 30.01.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 27.12.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 21.12.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 04.12.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні