Рішення
від 02.02.2018 по справі 804/765/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 лютого 2018 року Справа № 804/765/17

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: ОСОБА_1, при секретарі:ОСОБА_2, за участю: представника позивача: представника відповідача-1: ОСОБА_3, ОСОБА_4, розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_5 до відповідача-1 Міськрайонного управління у Павлоградському, Юр'ївському районах та м.Павлограді, відповідача-2 Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа Фермерське господарство "Тіна" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_5 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Управління Держгеокадастру у Павлоградському районі Дніпропетровської області, третя особа: Фермерське господарство Тіна , в якому, з урахуванням уточненого адміністративного позову від 24.04.2017 року, просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 р. про державну реєстрацію прав на земельну ділянку площею 0,0005 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер: 1223582800:001:0335;

- зобов'язати Управління Держгеокадастру у Павлоградському районі Дніпропетровської області вчинити дії по виключенню (скасуванню) з Державного земельного кадастру та поземельної книги запису про державну реєстрацію права внесеного рішенням відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 року;

- зобов'язати Управління Держгеокадастру у Павлоградському районі Дніпропетровської області вчинити дії по включенню (реєстрації) в Державний земельний кадастр та поземельну книгу запису про державну реєстрацію права на земельну ділянку площею 9,48 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер: 1223582800:001:03351.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.02.2017 року було відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду у судовому засіданні. (Суддя Гончарова І.А.)

ОСОБА_6 з Розпорядженням в.о. керівника апарату № 3015 д призначено повторний автоматичний розподіл справи: у зв'язку із призначенням судді Гончарової І.А. на посаду судді Верховного суду на підставі Указу Президента України від 10.11.2017 року №357/2017.

Відповідно до Протоколу про автоматичний розподіл справ між суддями справу призначено судді Ількову В.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.12.2017 року справу прийнято до провадження суддею Ільковим В.В. та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач вважає протиправним рішення відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 р. про державну реєстрацію прав на земельну ділянку площею 0,0005 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер: 1223582800:001:0335, оскільки останнє прийнято з порушенням встановленого законом порядку. Крім того, у відповідача були відсутні правові підстави для здійснення державної реєстрації, запису від 29.0.2012 року, відповідно до якого площа земельної ділянки стала 0,0005 га замість 9,840 га та змінилось цільове призначення земельної ділянки.

Представник позивача, в судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача-1 Управління Держгеокадастру у Павлоградському районі Дніпропетропетровської області в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що відповідач діяв в межах повноважень та на підставі чинного законодавства.

Представник відповідача-2 в судове засідання не з'явився про дату, час та місце розгляду адміністративної справи повідомлений належним чином, докази чого наявні в матеріалах справи. Надав клопотання про відкладення розгляду справу у зв'язку з тим, що на дату 02.02.2018 року та час 11 год. 00 хв. призначено інше судове засідання, що унеможливлює забезпечити участь у призначеному судовому засіданні у цій справі та просив суд визнати поважними причини неявки представника ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Оскільки, клопотання відповідача-2 про відкладення розгляду справи є необґрунтованим належним чином, доказів поважності не прибуття представника ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області суду не надано, суд відмовляє в задоволенні зазначеного клопотання.

Представник третьої особи надав до суду відзив, в якому зазначив, що між ОСОБА_7 та ФГ Тіна був укладений договір оренди б/н від 16.06.2013 року відповідно, до якого, ОСОБА_7 (орендодавець) передала, а ФГ Тіна (орендар) прийняло у строкове користування, земельну ділянку площею 9,480 га, кадастровий номер: 1223582800:01:001:0335. Договір оренди від 16.06.2013 року зареєстрований в реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права№ 6186030 від 15.07.2013 року. Таким чином, станом на 15.07.2013 року ОСОБА_7 володіла земельною ділянкою площею 9.480 га, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в зв'язку з чим, третя особа вважає, що позовні вимоги ОСОБА_8 (сподкоємця ОСОБА_9А.), підлягають задоволенню. Крім того, просив суд, про розгляд справи цієї справи без його участі.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи та пояснення представників сторін, дослідивши подані до суду докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи, суд встановив таке.

Відповідно до Свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 10.06.2008 р. серія ВКО №608665 ОСОБА_9 успадкувала від ОСОБА_10 право на земельну ділянку площею 9,480 гектарів, кадастровий номер земельної ділянки:1223582800:01:003:0335, яку передано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і, яка розташована на території Вербківської сільської Ради Павлоградського району Дніпропетровської області, що належела спадкодавцю на підставі державного акту про право власності на землю серії ДП №099756, виданого на підставі розпорядження голови Павлоградської районної державної адміністрації Дніпропетровської області № 49-р від 07 лютого 2003 року.

16.06.2013 року між ОСОБА_7 (Орендодавцем, власником) та Селянсько-фермерським господарством Тіна (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки б/н, за яким в оренду передано земельну ділянку загальною площею 9,480 га та у тому числі 9,480 га ріллі, кадастровий номер земельної ділянки: 1223582800:01:003:0335, договір укладено на 10 років.

Договір оренди б/н від 16.06.2013 року укладено з реєстрацією у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

ОСОБА_6 з зазначеного реєстру, від 15.07.2013 року земельна ділянка кадастровий номер: 1223582800:01:003:0335, що розташована, за адресою: Дніпропетровська область, Вербківська сільська рада має цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та загальну площу 9,480 гектарів.

ОСОБА_5 після смерті матері - ОСОБА_9, як спадкоємець за законом звернулась до приватного нотаріуса Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_11 із заявою про прийняття спадщини.

У рамках спадкової справи ОСОБА_5 було отримано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-0000313202016 від 19.11.2016 року.

Відповідно до зазначеного вище витягу:

- земельна ділянка із кадастровим номером 1223582800:01:001:0335, розташована: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання земельної ділянки: земельна ділянка під опорою №037, площа земельної ділянки 0,0005 га;

- проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розроблено ТОВ Дніпроленд 14.02.2008 року;

- орган, що зареєстрував земельну ділянку: Відділ Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області, дата державної реєстрації: 29.05.2012 року.

- право власності/право постійного користування зареєстровано за ОСОБА_7

Право користування на підставі договору оренди зареєстровано за Селянсько-фермерським господарством Тіна , площа земельної ділянки переданої в оренду 0,0005 га.

ОСОБА_6 висновку відділу земельних ресурсів у Павлоградському районі Дніпропетровської області, ГУ земельних ресурсів у Дніпропетровській області від 10.06.2008 року №6/03-927, відділ земельних ресурсів у Павлоградському районі Дніпропетровської області погодив передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_7 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Зі змісту висновку судом встановлено, що земельна ділянка площею 9,480 га (пай № 335) передається у власність згідно свідоцтва про право на спадщину за заповітом серії ВВО № 608665 від 31.05.2008 року з земель, яка перебувала у власності ОСОБА_10 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ДП №099756 від 25.12.2003 року № 01031270000576 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Вербківської сільської ради. Кадастровий номер земельної ділянки № 1223582800:01:001:0335.

Позивач вважає, що Відділ Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області, протиправно 29.05.2012 року виніс рішення, яким здійснено реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер: 1223582800:01:003:0335 з іншим розміром площі земельної ділянки 0,0005 га - замість 9.840 га та іншим цільовим призначенням: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, замість - земля для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідач в судовому засіданні зазначив, що 25.05.2012 року відповідно до договору оренди землі орендодавець - Павлоградська районна державна адміністрація в особі ОСОБА_12, який діє відповідно до Закону України Про місцеві державні адміністрації передав орендарю - ПАТ Енергопостачальна компанія Дніпрообленерго земельні ділянки загальною площею 0,8739 га.

Предметом договору визначено, що орендодавець на підставі розпорядження голови Павлоградської районної державної адміністрації від 16.10.2006 року № 642-р-06 надає, а орендар приймає в строкове платне користування 796 земельних ділянок державної власності, які знаходяться на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, в тому числі і земельну ділянку кадастровий номер: 1223582800:01:003:0335.

На підставі вказаного договору оренди від 25.05.2012 року ТОВ Дніпроленд розроблено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельними ділянками для виробництва та розподілення електроенергії (на умовах оренди) ВАТ ЕК Дніпрообленерго на території Вербиківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, в книзі 1 технічної документації сторінка 200 визначені координати кутів зовнішніх меж землекористування (Лінія Л-ПРИЗ 2 (ПС ПВЛ -330 - ПС Призовая) код лінії - 004, опора - 037, тип опори - ПБ150-1) площа земельної ділянки - 0,0005 га.

У зв'язку з зазначеним вище, спірна земельна ділянка кадастровий номер: 1223582800:01:003:0335, площа земельної ділянки - 0,0005 га передана в оренду ВАТ ЕК Дніпрообленерго у 2012 році.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, слід зазначити про таке.

Питання державної реєстрації земельної ділянки врегульоване Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 №3613-VI та Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_13 України від 17.10.2012 №1051 (надалі - Порядок № 1051).

ОСОБА_6 статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

А частиною другою вказаної статті визначено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

ОСОБА_6 з підпунктом 3 пункту 6 Порядку №1051 до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та його територіальних органів належать здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_13 України від 14.01.2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_13 України через ОСОБА_13 аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Пунктом 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 року № 333 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за №1391/29521 (надалі - Положення №333), визначено, що Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Головне управління Держгеокадастру в області здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації (пп. 11 п. 4 Положення № 333).

Таким чином, питання щодо внесення до Державного земельного кадастру передбачених Законом України "Про Державний земельний кадастр" відомостей про формування земельної ділянки, присвоєння їй кадастрового номера та скасування державної реєстрації земельної ділянки перебувало у віданні відповідача.

Так, відповідно до статті 20 Закону №161-XIV (в редакції чинній на момент укладення та реєстрації договорів), укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 202 Земельного кодексу України в редакції станом на 28.12.2012 державна реєстрація договорів оренди землі в Україні здійснювалась у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складався з двох частин:

а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;

б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

Станом на 29.05.2012 року (на дату проведення державної реєстрації проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, ТОВ Дніпроленд ) порядок проведення державної реєстрації регулювався Постановою КМУ від 09.09.2009 №1021 Про затвердження порядку ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі зі змінами та доповненнями, яка втратила свою чинність на підставі Постанови КМ № 1051 17.10.2012року з 01.01.2013 року (надалі Порядок №1021).

Так, відповідно до п.6 Порядку №1021 Поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку:

- у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства;

- в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру".

Поземельна книга у паперовому вигляді зберігається у територіальному органі Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.

До Поземельної книги в паперовому вигляді додаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї.

П.4. Порядку №1021 номер Поземельної книги відповідає кадастровому номеру земельної ділянки. Кадастровий номер - це індивідуальний цифровий код (номер), що не повторюється на всій території України, присвоюється земельній ділянці при здійсненні її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування такої ділянки.

П.8. Порядку №1021 одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

ОСОБА_6 п. 11 Порядку №1021, дата внесення запису до розділу Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку.

Відповідно до п. 13-2 Порядку №1021 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється територіальним органом Держземагентства за її місцезнаходженням на підставі заяви.

Відповідно до п. 13-3. До заяви додаються такі документи:

1) копія документа, що посвідчує особу, якій надається земельна ділянка у власність або власника земельної ділянки, а у разі подання заяви уповноваженою ними особою - також копія документа, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб;

2) копія реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів - для фізичної особи, крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття номера та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби, ідентифікаційного коду згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податкового номера - для юридичної особи;

3) технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку з позначкою територіального органу Держземагентства про визначення кадастрового номера з рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність (користування) - у разі надання у власність (користування) земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення.

Тобто, державна реєстрація прав оренди передбачала послідовність вчинення певних дій реєстратором (оператором), зокрема, приймання обмінного файлу, заповнення реєстраційної картки, формування реєстраційної справи та лише після вчинення даних дій вносились відомості про державну реєстрацію догорів оренди до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги.

Зокрема судом встановлено, що у 2008 році земельній ділянці площею 9,480 га, що розташована: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, присвоєно кадастровий номер: 1223582800:001:0335, який був сформований у відповідності до чинного на час його формування законодавства; 29.05.2012 року затверджено технічну документацію із землеустрою земельної ділянки, проведено поділ земельної ділянки та кадастровому номеру: 1223582800:001:0335 присвоєна частина земельної ділянки загальною площею 0,0005 га.

Отже, спірна земельна ділянка кадастровий номер: 1223582800:001:0335, помилково була повторно зареєстрована у 2012 році з іншою площею та іншим цільовим призначенням.

ОСОБА_6 ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_13 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_13 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Враховуючи встановлення факту неправомірного поділу, виділення земельної ділянки площею 9,480 га, при складанні та реєстрації проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, суду дійшов висновку, що державна реєстрація земельної ділянки кадастровий номер: 1223582800:001:0335 площею 0,0005 га, була проведена Управлінням Держгеокадастру у Павлоградському районі Дніпропетропетровської області з недотриманням вимог статті 123 ЗК України у частині відсутності правових підстав виділення ділянки та п. 2 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого Постановою КМУ від 26.05.2004 №677, тобто без врахування документів щодо відведення земельної ділянки у 2008 році.

Отже, відновлення прав позивача, сподкоємця ОСОБА_7 необхідно здійснити шляхом скасування рішення відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 р. про державну реєстрацію прав на земельну ділянку площею 0,0005 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер: 1223582800:001:0335.

ОСОБА_6 з абз. 6 пп.1.2 п.1 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 р. №174, чинного до 20.08.2012 року, державний реєстр земель - це складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК.

Відповідно до абз.8, 11 пп.1.2 п.1 вказаного Тимчасового порядку:

- Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі - книга реєстрації) - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;

- Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, і містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК.

Особливості внесення записів та виключення таких до Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі регулюються Порядками ведення цих Книг, затверджених постановою Кабінету ОСОБА_13 України від 09.09.2009 № 1021, які діяли до 2013 року.

Відповідно до п. 1 Порядку ведення Поземельної книги цей Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь. Поземельна книга є власністю держави.

Одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів) (п. 8 цього Порядку).

Пунктом 1 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі визначено, що цей Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів) - документа, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.

Записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі, договір суборенди землі та договір про внесення змін до договорів оренди та суборенди землі.

Дата внесення запису до розділу Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку (п. 10, 11 Порядку).

Як вже зазначалося судом вище, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку /частина перша статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр"/.

Частинами 1, 2 та 6 статті 16 Закону України "Про державний земельний кадастр" встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

ОСОБА_6 пунктом 49 Порядку №1051 Поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об'єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107 -137 цього Порядку.

Дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки /пункт 49 Порядку №1051/.

Відповідно до пунктів 60 та 61 Порядку №1051 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.

Таким чином, запис у Поземельній книзі у розділі 3 "Земельна ділянка. Право власності, постійного користування. Запис про виникнення права власності" може бути скасовано Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Отже, враховуючи що рішення суду є обов'язковими до виконання та виконання яких є невід'ємною складовою права кожної особи на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, то слід дійти висновку, що судове рішення є самостійного підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки, і відсутність цієї підстави в переліку підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки, передбачених частиною десятою статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" та пункту 114 Порядку №1051, не відміняє обов'язковості виконання судового рішення в порядку статті 129-1 Конституції України, яка є актом вищої юридичної сили згідно з приписами статті 8 Конституції України.

Таким чином, під одним кадастровим номером 1223582800:001:0335 зареєстровано дві земельні ділянки.

Отже, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 р. про державну реєстрацію прав на земельну ділянку площею 0,0005 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер: 1223582800:001:0335 підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов'язання Управління Держгеокадастру у Павлоградському районі Дніпропетровської області вчинити дії по виключенню (скасуванню) з Державного земельного кадастру та поземельної книги запису про державну реєстрацію права внесеного рішенням відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 року та зобов'язання вчинити дії по включенню (реєстрації) в Державний земельний кадастр та поземельну книгу запису про державну реєстрацію права на земельну ділянку площею 9,48 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер: 1223582800:001:0335, суд зазначає про таке.

За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо вчинення дії по виключенню (скасуванню) з Державного земельного кадастру та поземельної книги запису про державну реєстрацію та дії по включенню (реєстрації) в Державний земельний кадастр та поземельну книгу запису про державну реєстрацію права на земельну ділянку є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

ОСОБА_6 Рекомендацій Комітету ОСОБА_13 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом ОСОБА_13 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про зобов'язання Управління Держгеокадастру у Павлоградському районі Дніпропетровської області вчинити дії по виключенню (скасуванню) з Державного земельного кадастру та поземельної книги запису про державну реєстрацію права внесеного рішенням відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 року та зобов'язання вчинити дії по включенню (реєстрації) в Державний земельний кадастр та поземельну книгу запису про державну реєстрацію права на земельну ділянку площею 9,48 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер: 1223582800:001:0335, з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача, є такими, що задоволенню не підлягають.

Враховуючи, що судом встановлено наявність двох земельних ділянок за одним кадастровим номером: 1223582800:01:001:0335 рішення відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 року про державну реєстрацію прав на земельну ділянку площею 0,0005 га, порушує права позивача на володіння своєю земельною ділянкою площею 9,480 га, а отже таке рішення підлягає скасуванню.

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

ОСОБА_6 із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Приймаючи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову ОСОБА_5, в частині визнання протиправним та скасування рішення відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 р. про державну реєстрацію прав на земельну ділянку площею 0,0005 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер: 1223582800:001:0335.

Відповідно до ч. 4 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов'язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов'язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат.

Так, позивачем при поданні адміністративного позову було сплачено судовий збір у сумі 1280,00 грн. та 640 грн., що підтверджується квитанціями. З огляду на те, що позов задоволено частково, суд дійшов висновку щодо стягнення судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 640 грн.

Керуючись статтями 139, 242-246, 252 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_5 (49000, АДРЕСА_1, ОКПП НОМЕР_1) до відповідача-1: Міськрайонного управління у Павлоградському, Юр'ївському районах та м.Павлограді (51400, м. Павлоград, вул. Миру, 147, код ЄДРПОУ 39835428), відповідача-2: Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49000, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, буд. 2 код ЄДРПОУ 39835428), третя особа Фермерське господарство "Тіна" (51453, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Нові Вербки, вул. Жукова, 1Б, код ЄДРПОУ 21898040) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення відділу Держкомзему у Павлоградському районі Дніпропетровської області від 29.05.2012 року про державну реєстрацію прав на земельну ділянку площею 0,0005 га, розташовану: Дніпропетровська область, Павлоградський район, Вербківська сільська рада, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер: 1223582800:01:001:0335.

У решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області,за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_5 судовий збір у розмірі 640 ( шістсот сорок гривень), 00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текс рішення суду складено 08.02.2018 року.

Суддя В.В ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2018
Оприлюднено20.02.2018
Номер документу72270766
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/765/17

Постанова від 05.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Постанова від 05.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 19.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 02.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Рішення від 02.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні