КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа №826/6136/17 Головуючий у І інстанції - Федорчук А.Б.
Суддя-доповідач - Кучма А.Ю.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2018 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Кучми А.Ю.
суддів: Мацедонської В.Е., Безименної Н.В.
за участю секретаря: Тищенко Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.11.2017 (м. Київ, дата виготовлення повного тексту - не зазначається) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ресурси Ком. до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И Л А:
Товариство з обмеженою відповідальністю Ресурси Ком. звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене листом № 282/17/012/27-17 від 27.02.2017 про відмову ТОВ Ресурси Ком. у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1; зобов'язання Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати ТОВ Ресурси Ком. містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1, з урахуванням цільового призначення земельної ділянки.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.11.2017 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Ресурси Ком. задовольнити повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене листом № 282/17/012/27-17 від 27.02.2017 про відмову ТОВ Ресурси Ком. у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1. Зобов'язано Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати ТОВ Ресурси Ком. містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1, з урахуванням цільового призначення земельної ділянки.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою відмовити у задоволення позовних вимог. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що єдиною підставою для прийняття рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень законодавець визначив невідповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тому у зв'язку з невідповідністю намірів забудови положенням Генерального плану м. Києва, відмова відповідача є обґрунтованою. Крім того, відмова у наданні містобудівних умов і обмежень не позбавляє права заявника, після усунення наявних обставин звернутись повторно до Департаменту для отримання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки.
Представники позивача у судовому засіданні заперечували проти апеляційної скарги, подали до суду письмові пояснення, в яких навели доводи щодо необґрунтованості відмови позивача та дотримання позивачем норм чинного законодавства.
Представником апелянта було подано письмові пояснення до апеляційної скарги, в яких відповідачем викладена позиція щодо обґрунтованої відмови позивачу та підтримано апеляційну скаргу в повному обсязі, зазначено про необґрунтованість рішення суду першої інстанції.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників позивача, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду - скасуванню.
Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Судом першої інстанції встановлено, що 30.06.2004 між Київською міською радою та ДП Житлоінбуд було укладено договір оренди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1, площею 1,0106 га, цільове призначення: для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями. Вказаний договір був поновлений 23.09.2016.
23.11.2005 ДП Житлоінбуд було видано дозвіл № 1704-Св/С на виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими нежилими приміщеннями на земельній ділянці по просп. АДРЕСА_2 відповідно до проектної документації.
Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 30.06.2004 за № 0262-а-04 дана проектна документація зареєстрована.
30.09.2016 між ДП Житлоінбуд (замовник) та ТОВ Ресурси Ком. (інвестор) було укладено інвестиційний договір № 09-09/16 про будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудинковими приміщеннями за адресою: АДРЕСА_1 в Святошинському районі м. Києва, відповідно до якого Замовник та Інвестор зобов'язалися на засадах відповідної участі кожної Сторони здійснити завершення будівництва Об'єкта згідно з проектно-кошторисною документацією за адресою: АДРЕСА_2
Згідно з п. п. 4.1.22, 4.1.23 договору Інвестор зобов'язався завершити будівництво об'єкту - житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями згідно затвердженій проектній документації; після завершення робіт, підготувати та ввести об'єкт до експлуатації.
Для реалізації цього Договору замовник ДП Житлоінбуд передав частину функцій замовника ТОВ Ресурси Ком. , у тому числі: отримання вихідних даних на проектування, отримання на своє ім'я містобудівних умов та обмеження на забудову земельної ділянки; розроблення та погодження проектно-кошторисної документації, забезпечення будівництва проектно-кошторисною документацією, оформлення в установленому законодавством порядку дозвільних документів на будівництво Об'єкту; укладання договору підряду на сконання проектних робіт, будівельно-монтажних робіт, фінансування будівельних робіт та інших витрат, пов'язаних з будівництвом Об'єкту, уточнення обсягів виконаних робіт і проведення розрахунків з підрядниками будівництва; ведення технічного нагляду за будівництвом, підписання актів виконаних робіт та інших документів щодо обсягу, якості, строку виконання та вартості робіт, здійснення контролю за своєчасним виконанням пусконалагоджувальних робіт, визначення балансової вартості Об'єкту або частки об'єкту; введення Об'єкту в експлуатацію, участь в роботі робочої та Державної приймальної комісії то прийманню закінченого будівництвом Об'єкту, самостійне вирішення питань з органами державної влади та місцевого самоврядування, іншими державними та комунальними службами; виконання інших функцій, за виключенням тих, виконання яких покладено на ДП Житлоінбуд .
14.11.2016 ДП Житлоінбуд було укладено договір суборенди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 з ТОВ Ресурси Ком. .
16.02.2017 ТОВ Ресурси Ком. звернулося до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про видачу містобудівних умов і обмежень.
Рішенням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформленим листом № 232/17/012/27-17 від 27.02.2017 було відмовлено у наданні ТОВ Ресурси Ком містобудівних умов і обмежень.
Департамент зазначив, що відповідно до генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради № 370/1804 від 28.03.2002, земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування та наміри забудови не відповідають містобудівній документації.
Вважаючи вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з позовом до суду.
Відповідно ч.1 ст.413 Цивільного кодексу України власник земельної ділянки має право надати її в користування іншій особі для будівництва промислових, побутових, соціально-культурних, житлових та інших споруд і будівель (суперфіцій). Таке право виникає на підставі договору або заповіту.
Згідно ст.415 Цивільного кодексу України визначено, що землекористувач має право користуватися земельною ділянкою в обсязі, встановленому договором та зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.
Зі змісту договору оренди земельної ділянки від 30.06.2004 вбачається, що цільове призначення - для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями.
Так, пунктом 8.4 цього договору визначено, що Орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення - тобто для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями.
Відповідно до ст.26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Згідно ч.ч.1, 3 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.
Відповідно до п.2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011, розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.
Як вбачається в листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) № 370/1804 від 28.03.2002, земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування.
Так, зі змісту листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) № 232/17/012/27-17 від 27.02.2017 вбачається, що підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень слугувало те, що зазначена земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування, тобто невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відповідно до ст.51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до п.12 Рішення Київської міської ради №59/1269 від 12.02.2004 Затвердити проект відведення земельної ділянки державному підприємству Житлоінбуд для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями на просп. АДРЕСА_2.
Передати державному підприємству Житлоінбуд , за умови виконання п. 12.1 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку площею 1,01 га для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями на просп. АДРЕСА_2 за рахунок земель міської забудови.
Архітектурно-планувальне завдання (АПЗ) № 02270101231 було затверджене 16.05.2002.
Головне управління містобудування, архітектури та дизайну Київської міської державної адміністрації згідно висновку № 19-3673 від 22.12.2009 не заперечує проти відведення земельної ділянки для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями.
В матеріалах справи наявний Лист-погодження проектної документації на будівництво Головного управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від Київської міської державної адміністрації № 07-10937 від 20.12.05.
На підставі акту Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Святошинського району м. Києва № 201 від 15.10.2004, погодженого 04.11.2004 Київським комунальним об'єднанням зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень Київзеленбуд : разом підлягає знесенню - 57 шт. дерев, газон звичайний - 3930м 2 , пересадці - 34 шт. дерев, поросоль - 200м 2 ; відновлююча вартість з індексацією 1,131 грн - 42207,23 грн, ПДВ - 8441,44 грн, разом до сплати - 50648,67 грн.
Листом Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві №10-10-12/6710 від 01.11.2004 Про обстеження об'єкту , витягу із рішення Київської міської ради VII сесії XXIV скликання № 59/1269 від 12.02.2004 Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею , оплатою відновлюючої вартості зелених насаджень, яка склала 50734,04 грн (платіжне доручення № 1619 від 05.11.2004), Святошинською районною у м. Києві державною адміністрацією 25.01.2005 було винесено розпорядження № 110 Про надання ДП Житлоінбуд Управління державної охорони України дозволу на Знесення зелених насаджень по просп. Перемоги, 115-а .
На час звернення із заявою про видачу містобудівних умов і обмежень на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 знаходився об'єкт незавершеного будівництва відповідно до Акту приймання-передачі будівельного майданчика з розташованим на ньому об'єктом незавершеного будівництва ДП Житлоінбуд передало ТОВ Ресурси Ком. об'єкт готовністю 35 %.
Відповідно до ст.16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Згідно ст.17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Приймаючи рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, Департамент діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Законами України, а саме перевірив відповідність намірів забудови - реконструкція об'єкта незавершеного будівництва - житлового будинку із вбудовано-прибудованими приміщеннями на просп. АДРЕСА_2 ТОВ Ресурси Ком. вимогам містобудівної документації на місцевому рівні - положенням Генерального плану м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.003.2002 №370/1804, згідно якого земельна ділянка на просп. АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_1 за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування.
Замовником будівництва - ДП Житлоінбуд отримано дозвіл на виконання будівельних робіт від 23.11.2005 №1704-Св/с із будівництва житлових будинків із вбудовано-прибудованими приміщеннями на просп. АДРЕСА_2, проте наказом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві від 29.11.2011 №9д анульовано вказаний дозвіл.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.07.2015 у справі №826/20602/14 ДП Житлоінбуд відмовлено у задоволенні позовних вимог щодо оскарження вищевказаного наказу.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.10.2015 справі №826/20602/14, адміністративний позов залишено без розгляду.
З аналізу положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Закону України Про планування і забудову територій , Правил забудови міста Києва вбачається, що внесення змін до містобудівної документації, в тому числі генерального плату населеного пункту вносяться рішенням ради, яка затвердила містобудівну документацію.
Відповідно до Генерального плану міст Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 №370/1804, земельна ділянка на просп. АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_1 за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування.
Рішенням Київської міської ради від 12.02.2004 №59/1269 передано ДП Житлоінбуд в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку площею 1,01 га для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями на прост. Перемоги 115-а у Святошинському районі м. Києва, при цьому рішень про внесення змін до діючого генерального плату міста у частині заміни функціонального статусу ділянки (із переведенням її із зони зелених насаджень загального користування до житлової з багатоповерховою забудовою), про затвердження містобудівного обґрунтування із внесенням змін до діючого Генерального плату містка Києва Київською міською радою прийнято не було.
Колегія суддів зазначає, що позивачем та ДП Житлоінбуд не було подано звернень до Київської міської ради щодо розгляду питань про внесення змін до Генерального плату містка Києва, при цьому вимоги до відповідача є необґрунтованими, оскільки без внесення відповідних змін до Генерального плату містка Києва, Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради позбавлений можливості видати містобудівні умови та обмеження для забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1
Доводи позивача, що будівництво на земельній ділянці за адресою просп. АДРЕСА_2 вже було розпочато ДП Житлоінбуд , тому позивач не можу бути позбавлений права на продовження такого будівництва, на момент його початку всі необхідні документи були подані, судом не приймаються, оскільки дозвіл на виконання будівельних робіт від 23.11.2005 №1704-Св/с скасовано, будь-яких інших документів, які надають право ТОВ Ресурси Ком. на проведення будівництва не надано. Наявність договорів оренди від 23.09.2016 та суборенди від 14.11.2016 не підтверджує право позивача на проведення будівельних робіт - реконструкція об'єкта незавершеного будівництва на земельній ділянці, без приведення її цільового призначення у відповідність.
Колегія суддів дійшла до висновку, що відповідач своїми діями не порушував законні права ТОВ Ресурси Ком. , оскільки в матеріалах справи відсутні докази щодо відповідності цільового призначення земельної ділянки до намірів позивача, а саме для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями, належних та допустимих доказів щодо наявності правових підстав для проведення будівництва на даній земельній ділянці позивачем не надано, тому рішення Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене листом № 282/17/012/27-17 від 27.02.2017 про відмову ТОВ Ресурси Ком. у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1 є обґрунтованим та не підлягає скасуванню.
Порядок №109 передбачає підставу для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень - невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, а оскільки факт такої невідповідності встановлено та підтверджено матеріалами справи, позовні вимоги щодо зобов'язання Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати ТОВ Ресурси Ком. містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1, з урахуванням цільового призначення земельної ділянки, не підлягають задоволенню.
Колегія суддів зазначає, що подані позивачем документи, не доводять внесення змін до Генерального плану міста Києва у частині заміни функціонального статусу відповідної ділянки, та не спростовують необхідність внесення таких змін.
Проаналізувавши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції невірно надана правова оцінка обставинам справи, а тому апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню, а рішення суду - скасуванню.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задовольнити .
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.11.2017 - скасувати , та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Ресурси Ком. до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії відмовити .
Постанова набирає законної з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повний текст постанови буде виготовлено 12.02.2018.
Головуючий-суддя: А.Ю. Кучма
Судді: В.Е. Мацедонська
Н.В. Безименна
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2018 |
Оприлюднено | 20.02.2018 |
Номер документу | 72283937 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кучма А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні