ПОСТАНОВА
Іменем України
28 лютого 2019 року
Київ
справа №826/6136/17
провадження №К/9901/36865/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., провівши попередній розгляд справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурси Ком." до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурси Ком." на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кучми А.Ю., Мацедонської В.Е., Безименної Н.В., від 6 лютого 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2017 року ТОВ "Ресурси Ком." звернулось до суду з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене листом № 282/17/012/27-17 від 27 лютого 2017 року про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, кадастровий номер: 8000000000:75:178:0004;
- зобов'язати Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, кадастровий номер: 8000000000:75:178:0004, з урахуванням цільового призначення земельної ділянки.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 листопада 2017 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене листом № 282/17/012/27-17 від 27 лютого 2017 року про відмову ТОВ Ресурси Ком. у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, кадастровий номер: 8000000000:75:178:0004. Зобов'язано Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати ТОВ Ресурси Ком. містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, кадастровий номер: 8000000000:75:178:0004, з урахуванням цільового призначення земельної ділянки.
3. Рішення суду мотивовано тим, що на час звернення ТОВ Ресурси Ком. до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, на ній знаходився об'єкт незавершеного будівництва, продовження будівництва якого можливе за умови задоволення вказаної заяви. За таких обставин суд першої інстанцій дійшов висновку, що відповідач, відмовляючи у містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, порушив законні права позивача, які призвели до порушення умов договору оренди землі та рішення Київської міської ради. Зазначено, що обрання способу захисту та відновлення порушеного права позивача у вигляді зобов'язання надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, не є втручання у дискреційні повноваження відповідача, оскільки відсутня можливість вибору конкретного рішення з певного кола варіантів на власний розсуд.
4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 6 лютого 2018 року рішення суду першої інстанції скасовано. Прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.
5. Рішення суду мотивовано відсутністю доказів на підтвердження внесення змін до діючого генерального плату міста Києва у частині заміни функціонального статусу ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, із переведенням її із зони зелених насаджень загального користування до житлової з багатоповерховою забудовою. Тому Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), відмовляючи у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, діяв у відповідності до вимог чинного законодавства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із судовим рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ТОВ "Ресурси Ком." звернулось із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 30 червня 2004 року між Київською міською радою та ДП Житлоінбуд було укладено договір оренди земельної ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, кадастровий номер: 8000000000:75:178:0004, площею 1,0106 га, цільове призначення: для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями. Вказаний договір було поновлено 23 вересня 2016 року.
23 листопада 2005 року ДП Житлоінбуд видано дозвіл № 1704-Св/С на виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими нежилими приміщеннями на земельній ділянці за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, відповідно до проектної документації, яка була зареєстрована 30 червня 2004 року Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища за № 0262-а-04.
30 вересня 2016 року між ДП Житлоінбуд (замовник) та ТОВ Ресурси Ком. (інвестор) укладено інвестиційний договір № 09-09/16 про будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудинковими приміщеннями за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, відповідно до якого замовник та інвестор зобов'язалися на засадах відповідної участі кожної сторони здійснити завершення будівництва об'єкта згідно з проектно-кошторисною документацією. Інвестор зобов'язувався завершити будівництво об'єкту - житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями згідно затвердженій проектній документації; після завершення робіт підготувати та ввести об'єкт до експлуатації.
Для реалізації цього договору замовник ДП Житлоінбуд передав частину функцій замовника ТОВ Ресурси Ком. , у тому числі: отримання вихідних даних на проектування, отримання на своє ім'я містобудівних умов та обмеження на забудову земельної ділянки; розроблення та погодження проектно-кошторисної документації, забезпечення будівництва проектно-кошторисною документацією, оформлення в установленому законодавством порядку дозвільних документів на будівництво об'єкту; укладання договору підряду на сконання проектних робіт, будівельно-монтажних робіт, фінансування будівельних робіт та інших витрат, пов'язаних з будівництвом об'єкту, уточнення обсягів виконаних робіт і проведення розрахунків з підрядниками будівництва; ведення технічного нагляду за будівництвом, підписання актів виконаних робіт та інших документів щодо обсягу, якості, строку виконання та вартості робіт, здійснення контролю за своєчасним виконанням пусконалагоджувальних робіт, визначення балансової вартості об'єкту або частки об'єкту; введення об'єкту в експлуатацію, участь в роботі робочої та Державної приймальної комісії то прийманню закінченого будівництвом об'єкту, самостійне вирішення питань з органами державної влади та місцевого самоврядування, іншими державними та комунальними службами; виконання інших функцій, за виключенням тих, виконання яких покладено на ДП Житлоінбуд .
14 листопада 2016 року між ДП Житлоінбуд та ТОВ Ресурси Ком. укладено договір суборенди земельної ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а.
16 лютого 2017 року ТОВ Ресурси Ком. звернулося до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки.
Рішенням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформленим листом № 232/17/012/27-17 від 27 лютого 2017 року ТОВ Ресурси Ком. відмовлено у наданні містобудівних умов і обмежень. Відмова обґрунтована тим, що відповідно до генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради № 370/1804 від 28 березня 2002 року, земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування, наміри забудови не відповідають містобудівній документації.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурси Ком." мотивована тим, що будівництво житлових будинків адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, було розпочато ДП Житлоінбуд за наявності всіх передбачених на той час законних підстав. Дозвіл на виконання будівельних робіт від 23 листопада 2005 року було надано відповідно до проектної документації, яка узгоджена та зареєстрована Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 30 червня 2004 року № 0262-а-04. Анулювання вказаного дозволу не свідчить про незаконність будівництва.
9. Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відзиву на касаційну скаргу не надіслав.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. За змістом частини першої статті 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
11. Відповідно до частини першої статті 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
12. Згідно статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
13. Частинами першою, третьою, четвертою статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
4) витяг із Державного земельного кадастру.
Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
14. Згідно пункту 2.4. чинного на час спірних правовідносин Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07 липня 2011 року, розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.
15. Відповідно частини першої статті 413 Цивільного кодексу України власник земельної ділянки має право надати її в користування іншій особі для будівництва промислових, побутових, соціально-культурних, житлових та інших споруд і будівель (суперфіцій). Таке право виникає на підставі договору або заповіту.
16. Згідно статті 415 Цивільного кодексу України землекористувач має право користуватися земельною ділянкою в обсязі, встановленому договором та зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.
17. За змістом статті 51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
18. У листі № 370/1804 від 28 березня 2002 року Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) зазначив, що земельна ділянка за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування.
19. 12 лютого 2004 року Київською міською радою прийнято рішення № 59/1269, пунктом 12 якого вирішено затвердити ДП Житлоінбуд проект відведення земельної ділянки для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а; передати ДП Житлоінбуд , за умови виконання пункту 12.1 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку площею 1,01 га для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, за рахунок земель міської забудови.
20. У договорі оренди земельної ділянки від 30 червня 2004 року зазначено її цільове призначення - для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями. За умовами вказаного договору орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення - тобто для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями.
21.15 жовтня 2004 Комунальним підприємством по утриманню зелених насаджень Святошинського району міста Києва складено акт обстеження зелених насаджень, що підлягають знесенню чи пересадці в зв'язку із забудовою та впорядкуванням земельних площ на території міста Києва № 201, погоджений 04 листопада 2004 року Київським комунальним об'єднанням зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень Київзеленбуд . У ньому зафіксовано, що за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, разом підлягає знесенню - 57 шт. дерев, газон звичайний - 3930м 2 , пересадці - 34 шт. дерев, поросоль - 200м 2 ; відновлююча вартість з індексацією 1,131 грн - 42207,23 грн, ПДВ - 8441,44 грн, разом до сплати - 50648,67 грн.
22. Листом Державного управління екології та природних ресурсів в місті Києві №10-10-12/6710 від 01 листопада 2004 року Про обстеження об'єкту , витягу із рішення Київської міської ради VII сесії XXIV скликання № 59/1269 від 12 лютого 2004 року Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею , оплатою відновлюючої вартості зелених насаджень, яка склала 50734,04 грн (платіжне доручення № 1619 від 05 листопада 2004 року), Святошинською районною у місті Києві державною адміністрацією 25 січня 2005 року було винесено розпорядження № 110 Про надання ДП Житлоінбуд Управління державної охорони України дозволу на Знесення зелених насаджень за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а.
23. 23 листопада 2005 року ДП Житлоінбуд отримало дозвіл на виконання будівельних робіт від №1704-Св/с щодо будівництва житлових будинків із вбудовано-прибудованими приміщеннями за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а.
24. Відповідно до листа-погодження № 07-10937 від 20 грудня 2005 року Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації погодило проект будівництва житлового комплексу за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а.
25. Згідно висновку № 19-3673 від 22 грудня 2009 року Головне управління містобудування, архітектури та дизайну Київської міської державної адміністрації не заперечувало проти відведення земельної ділянки для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями, за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а.
26. На час звернення позивача із заявою про видачу містобудівних умов і обмежень на земельній ділянці за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, знаходився об'єкт незавершеного будівництва готовністю 35 %.
27. 29 листопада 2011 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві прийнято наказ № 9д, яким анульовано дозвіл на виконання будівельних робіт №1704-Св/с від 23 листопада 2005 року на будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а.
28. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 липня 2015 року у справі №826/20602/14, яка набрала законної сили, відмовлено у задоволенні позову ДП Житлоінбуд до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправним та скасування наказу № 9д від 29 листопада 2011 року.
29. Відповідно до частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
30. Таким чином не обґрунтованими є доводи ТОВ "Ресурси Ком." про те, що відмова відповідача у наданні містобудівних умов та обмежень порушує його право на продовження будівництва, розпочатого ДП Житлоінбуд , оскільки дозвіл на виконання будівельних робіт від 23 листопада 2005 року №1704-Св/с скасовано.
31. Згідно Генерального плану міст Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28 березня 2002 № 370/1804, земельна ділянка за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, кадастровий номер: 8000000000:75:178:0004, за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування.
32. 12 лютого 2004 року Київською міською радою прийнято рішення № 59/1269 Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею , яким вирішено передати ДП Житлоінбуд в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку площею 1,01 га для будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а.
33. Між тим, відсутні докази на підтвердження прийняття Київською міською радою рішень про внесення змін до діючого генерального плату міста у частині заміни функціонального статусу ділянки (із переведенням її із зони зелених насаджень загального користування до житлової з багатоповерховою забудовою), про затвердження містобудівного обґрунтування із внесенням змін до діючого Генерального плату міста Києва.
34. Відсутні також докази на підтвердження того, що ДП Житлоінбуд зверталось до Київської міської ради із зверненнями про внесення змін до Генерального плату міста Києва.
35. Наявність договору суборенди землі від 14 листопада 2016 року не підтверджує наявність відповідного права на проведення будівельних робіт на земельній ділянці, без приведення її цільового призначення у відповідність.
36. За таких обставин суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про те, що Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), відмовляючи ТОВ "Ресурси Ком." у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: місто Київ, проспект Перемоги, 115-а, з тих підстав, що земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до території зелених насаджень загального користування, а також невідповідності намірів забудови містобудівній документації, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
37. Колегія суддів зазначає, що висновки суду апеляційної інстанції ґрунтуються на досліджених наявних у матеріалах справи доказах, яким надано належну правову оцінку.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
38. Колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки суду є правильними, а доводи касаційної скарги його не спростовують.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурси Ком." залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 6 лютого 2018 року - без змін.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н. В. Коваленко
Суддя Я. О. Берназюк
Суддя М. І. Гриців
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2019 |
Оприлюднено | 04.03.2019 |
Номер документу | 80198179 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні