ВЕРХОВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.02.2018 Київ К/9901/3785/18 824/1548/15-а Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стрелець Т. Г.,
суддів - О. В. Білоуса, Желтобрюх І.Л.
за участю:
секретаря судового засідання: Головко О.В.
представника позивача - Киреляк С.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №824/1548/15-а
за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Денисівка" до Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Гаджиев", про визнання протиправним та скасування наказу, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Гаджиев" на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду, прийняту 09 грудня 2015 року колегією суддів у складі: головуючого - Сушка О.О., суддів: Смілянця Е. С. Залімського І. Г.,-
в с т а н о в и в:
Товариство з додатковою відповідальністю "Денисівка" звернулося в суд з позовом до Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "Гаджиев", в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті №257 від 26.06.2015 р. в частині позбавлення ТДВ "Денисівка" дозволу серії УП в„–001681 від 16.06.2015 р. та витягу з дозволу серії УП в„–003051 від 16.06.2015 р. на право перевезення пасажирів по маршруту "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" та призначення перевізника ТОВ "Гаджиев" на самостійне виконання рейсів 801/802 по маршруту "Коблеве-Миколаїв-Чернівці" з 29.06.2015 р.
Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначив, що 26.06.2015 р. Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті (далі - відповідач, Укртрансінспекція), як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує організацію пасажирських перевезень на міжобласних маршрутах, керуючись повноваженнями п.п.3 п. 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України від 03.12.2008 р. № 1081, оскаржуваним наказом позбавила позивача достроково дозволу серії УП № 001681 від 16.06.2015 р. та витягу з дозволу серії УП № 003051 від 16.06.2015 р. та призначила ТОВ "Гаджиев" на самостійне виконання рейсів 801/802 по маршруту "Коблеве-Миколаїв-Чернівці" з 29.06.2015 р.
Даний наказ прийнято Укртрансінспекцією без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, а введення в дію даного наказу обмежило права позивача щодо обслуговування автобусного маршруту загального користування "Коблеве-Миколаїв-Чернівці".
Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2015 року в задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем у графі 1 анкети учасника конкурсу було подано на конкурс 07.04.2015 р. недостовірну інформацію в частині включення до загальної кількості пасажиромісць автобус моделі БАЗ А079.31, який не відповідає визначеним вимогам анкети, а саме не відповідає категорії М3, класу В, ІІІ.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2015 року скасовано постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2015 року та прийнято нову, якою позовні вимоги задоволено.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що призначення для роботи на маршруті автомобільного перевізника, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, на строк до закінчення дії договору (дозволу), який було розірвано (позбавлено), можливе лише у разі дострокового розірвання договору (позбавлення дозволу) з автомобільним перевізником через порушення ним його умов - абз. 1 п.п. 3 п. 55 Порядку, чого у даному випадку не відбулося.
Не погоджуючись з таким рішенням суду апеляційної інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Гаджиев" звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що перевізником ТДВ Денисівка у Анкеті учасника конкурсу було подано недостовірну інформацію щодо автобуса марки БАЗ модель А079.31, а тому відповідач правомірно позбавив ТДВ Денисівка достроково дозволу на самостійне виконання рейсів 801/802 по маршруту "Коблеве-Миколаїв-Чернівці".
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши і обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і наданої ними правової оцінки обставин у справі, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальність "Денисівка" (58007, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Моріса Тореза, буд. 64Б, код ЄДРПОУ 05482417) зареєстроване 31.03.1997 р. як юридична особа (Т.1 а.с. 10).
Дослідженням довідки з ЄДРПОУ серії АБ № 507578 встановлено, що позивач здійснює наступні види діяльності: пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення; інший пасажирський наземний транспорт, технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; спеціалізована медична практика; вантажний автомобільний транспорт; діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (Т.1 а.с. 17).
Згідно ліцензії виданої Головною державною інспекцією на автомобільному транспорті серії АГ №587966 від 23.08.2011 р. позивач надає послуги з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу автомобільним транспортом. Дозволений вид робіт внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів автобусами (Т.1 а.с. 11).
Як вбачається із інформації розміщеної на офіційному сайті Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті www.uti.gov.ua у розділі "організація перевезень" та журналу "Перевізник UA" за березень 2015 р., відповідачем оголошено конкурс з перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міжміському та приміському маршрутах загального користування, проведення якого заплановано на 07.04.2015 р. о 09:00 год. за адресою м. Київ, проспект Перемоги, буд. 57, 1 поверх, актовий зал.
Вказана обставина підтверджується наданою позивачем інформацією про переліку об'єктів конкурсу на 07.04.2015 р. та не заперечувалося сторонами в судовому засіданні (Т. 1 а.с. 124-129, 158-162).
Дослідженням оголошення встановлено, що конкурс оголошено, в т.ч. на об'єктах конкурсу № 2 "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" рейси № 801/802.
У даному оголошенні також зазначено умови конкурсу, вимоги яким повинні відповідати претенденти конкурсу. Зокрема, претендентам, які прийматимуть участь у конкурсах на виконання рейсів приміського маршруту, необхідно надавати в якості конкурсної пропозиції щонайменше один транспортний засіб, пристосований для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями.
Для забезпечення належної якості та безпеки перевезень пасажирів на міжобласних маршрутах, згідно з Порядком визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженого наказом Мінтрансзв'язку України від 12.04.2007 № 285, на маршрутах протяжністю до 150 км допускається використання автобусів категорій М2 (повна маса до 5 т) та М3 (повна маса більше 5 т), а на маршрутах протяжністю більше 150 км - автобусів тільки категорії М3.
Клас автобусів:
- на міжміських маршрутах до 100 км. - В,II,III, понад 100 км - В, ІІІ,
- на приміських маршрутах - І, ІІ, ІІІ.
Також умовами конкурсу передбачено, що порядок здійснення рейсів №801/802 для міжміських маршрутів самостійно або паритет, а мінімальна кількість автобусів для виконання рейсів (самостійно/паритет) 3/2, місць сидіння для пасажирів від 33.
Судами також встановлено, що ТДВ "Денисівка", ТОВ "Гаджиев", ФОП ОСОБА_3 та ТДВ "Оріон-Авто" були подані документи для участі у конкурсі по визначенню автомобільних перевізників за об'єктом конкурсу № 2 "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" рейси № 801/802.
Зокрема, позивачем було подана заява на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування, до якої приєднано: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті, довідку про те, що плата за участь у конкурсі не вносилась; у зв'язку з відсутністю такої вимоги, копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті; письмову інформацію про наявність або відсутність транспортних засобів, що пристосовані для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, анкету; копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останні повні два квартали (Т. 1 а.с.138-139).
Також у поданій заяві позивач підтвердив, що: спроможний виконувати вимоги ст.34 Закону України "Про автомобільний транспорт"; згоден брати участь у конкурсі відповідно до умов конкурсу, визначених організатором; з об'єктом конкурсу та його основними характеристиками ознайомлений; всі дані, викладені у поданих ним документах, відповідають дійсності; на момент проведення конкурсу не визнаний банкрутом, не порушено справу про банкрутство або проводиться процедура санації; у разі перемоги згоден укласти договір (одержати дозвіл).
В анкеті до заяви про участь у конкурсі позивач вказав сумарну пасажиромісткість автобусів (не нижче ЄВРО-2), які є власністю, співласністю, або взяті у лізинг - 819 пасажиромісць (графа 1 анкети) та нижче деталізував кожний взятий до розрахунку транспортний засіб. Зокрема, в анкеті до переліку включено автобус моделі БАЗ А 079.31, який відноситься до категорії М3, класу В, ІІІ (Т. 2 а.с. 150-151).
07.04.2015 р. відбулося засідання конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському та приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут), яке оформлено протоколом № 39 від 07.04.2015 р. (Т. 1 а.с. 166-187).
За результатами проведеного конкурсу на об'єкті конкурсу на маршруті "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" рейси № 801/802 переможцем визнано ТДВ "Денисівка". Визнано таким, що зайняв друге місце - ТДВ "Оріон-Авто" за умови підтвердження наявності достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов'язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). У разі не підтвердження інформації щодо наявності достатньої кількості транспортних засобів, визнати таким, що зайняв друге місце ТОВ "Гаджиев". За це рішення члени конкурсного комітету проголосували одноголосно.
Зокрема, за результатами бальної оцінки конкурсних пропозицій претенденти отримали наступні бали:
ФОП ОСОБА_3 - 15 балів;
ТОВ "Гаджиев" - 26,33 бали;
ТДВ "Оріон-Авто" - 28 балів;
ТДВ "Денисівка" - 29 балів.
21.05.2015 р. Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті наказом № 198 ввела в дію рішення, прийняті на засіданні конкурсного комітету з перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) проведеного 07.04.2015 р.
Цим же наказом визнано таким, що зайняв друге місце ТОВ "Гаджиев" (м. Миколаїв) на самостійне виконання рейсів 801/802 маршруту Миколаїв - Чернівці.
Також вказаним наказом передбачено, що не пізніше ніж через 30 днів з моменту набрання чинності рішення конкурсного комітету видати переможцям конкурсу дозволи згідно з обов'язковими умовами визначеного конкурсу та додатковими умовами обслуговування маршруту, наданими перевізниками-претендентами (Т. 1 а.с. 188-189).
На підставі вказаного наказу, 16.06.2015 р. Державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті позивачу видано дозвіл серії УП в„–001681 на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" рейс № 801/802 терміном дії з 22.05.2015 р. по 21.05.2020 р. (Т. 1 а.с. 13).
Пунктом 3 вказаного дозволу передбачено, що позивач має право здійснювати перевезення пасажирів на визначених цим Дозволом рейсах маршруту, виключно транспортними засобами відповідного класу комфортності, зазначеного у витягу з Дозволу.
Дослідженням витягу з дозволу серії УТІ №003051 від 16.06.2015 р. встановлено, що позивач на маршруті загального користування "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" рейс № 801/802 повинен використовувати автобуси категорія, клас та рік виготовлення яких відповідає М3, ІІІ, починаючи з 1998 року (Т. 1 а.с. 14).
Також судами встановлено, що 04.05.2015 р. товариство з додатковою відповідальністю "Оріон-Авто" листом за вх. № 250 повідомило відповідача, що ТДВ "Денисівка" у конкурсних пропозиціях зазначило недостовірну інформацію щодо сумарної пасажиромісткості власних, співвласних та взятих у лізинг автобусів, які відповідають екологічному стандарту не нижче "Євро-2", призначених для виконання міжміських перевезень (категорії М3, класу В, ІІІ).
Враховуючи наведене, ТДВ "Оріон-Авто" просило перевірити доводи, викладені у вказаному листі та у разі їх підтвердження прийняти рішення про відмову у введенні в дію рішення конкурсного комітету в частині визнання переможцем по вищевказаному об'єкту конкурсу ТДВ "Денисівка" та видати йому дозвіл на виконання перевезень на рейсах 801/802 маршруту "Комлеве - Миколаїв - Чернівці", яке за результатами конкурсу визнано таким, що зайняло друге місце ( Т.1 а.с. 92 - 94).
15.05.2015 р. відповідач звернувся із запитом (вх.№864/11/16-15) до Управління ДАІ УМВС України в Чернівецькій області про надання інформації стосовно зареєстрованих транспортних засобів ТДВ "Денисівка" із вказанням року випуску, дати реєстрації транспортних засобів та підстав для видачі реєстраційних талонів (лізинг, оренда, власність, сумісна власність) станом на 11.03.2015 р. (Т. 1 а.с. 72).
За результатами розгляду вказаного запиту, Управління ДАІ УМВС України в Чернівецькій області 20.05.2015 р. надало інформацію стосовно зареєстрованих транспортних засобів і виданих тимчасових реєстраційних талонів на ТДВ "Денисівка" (Т.1 а.с. 87, 88-89).
Дослідженням вказаної інформації встановлено, що станом на 11.03.2015 р. за ТДВ "Денисівка" зареєстровано 77 транспортних засобів, в тому числі БАЗ А079.31, номерний знак НОМЕР_1, 2007 року випуску, зареєстрований 01.07.2014 р. (співвласник).
Із матеріалів справи вбачається, що відповідач 29.05.2015 р. звернувся із запитом до Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України щодо надання інформації про клас та категорію транспортного засобу БАЗ А079.31 (2007 року випуску), поданого ТДВ "Денисівка" на конкурс з перевезення пасажирів, що відбувся 07.04.2015 р.
В свою чергу, Департамент стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України звернувся з листом (вх. № 25/1237-15) до державного підприємства "Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут" (ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ") щодо надання інформації стосовно категорії та класу транспортного засобу БАЗ А079.31 (2007 року випуску).
Відповідно до отриманої інформації від ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ", 10.06.2015 р. Департаментом стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України листом (вх. № 25/1303-15) повідомлено відповідача, що автобуси сімейства БАЗ А079.31 (2007 року випуску) сертифіковані, як автобуси категорії М3, класу ІІ. До відповіді долучено копію листа ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ" (а.с. 90).
Дослідженням листа від 05.06.2015 р. № 1.05.-11/1727 надісланого ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ" на адресу Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України встановлено, що в ньому наведена наступна інформація:
"офіційна інформація стосовно категорії та класу автобусів міститься у технічних умовах на транспортні засоби та сертифікаті відповідності на транспортний засіб. Сертифікацію транспортних засобів в Системі УкрСЕПРО в Україні здійснюють більше 45 органів з сертифікації. ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ" є одним з таких органів.
Інформація стосовно сертифікатів відповідності на автобуси знаходиться в єдиному державному Реєстрі сертифікованої в Україні продукції, який веде Мінекономрозвитку України.
ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ" в межах своєї компетенції в 2008 році проводив сертифікацію автобусів сімейства баз, які виготовлялися серійно ЗАТ "Бориспільським автозаводом". Зокрема автобуси БАЗ А079.31 сертифіковані, як автобуси категорії М3; класу ІІ; загальна пасажиромісткість: - 40 пасажирів при трирядному плануванні салону; 38 - пасажирів при чотирирядному плануванні салону; кількість місць для сидіння (без місця для водія та члена екіпажу): - 20 при трирядному плануванні салону, 24 - при чотирирядному плануванні салону; двигун ТАТА НОМЕР_2, рівень екологічних норм ЄВРО - 3" (Т. 1 а.с. 91).
Враховуючи листи Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України від 10.06.2015 р. № 25/1303-15, управління Державної автомобільної інспекції УМВС України в Чернівецькій області від 20.05.2015 р. № 8/1672, на підставі п. 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, 26.06.2015 р. Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті винесла наказ №257, яким позбавила ТДВ "Денисівка" (м. Чернівці) дозвільних документів на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування (Дозвіл серії УП в„–001681 від 16.06.2015 р. та Витяг з дозволу серії УТІ №003051) "Коблеве - Миколаїв - Чернівці", рейси № 801/802.
Призначено перевізника ТОВ "Гаджиев" (м. Миколаїв) на самостійне виконання рейсів 801/802 по маршруту Коблеве - Миколаїв - Чернівці, який за результатами конкурсу на даному об'єкті зайняв друге місце, з 29.06.2015 р. по 21.05.2020 р. (Т.1 а.с. 84-85)
Про прийняття вказаного наказу відповідач 26.06.2015 р. повідомив позивача, ТОВ "Гаджиев" та відповідні суб'єкти господарювання, що надають послуги автостанцій на автобусному маршруті відповідно до розкладу руху (Т. 1 а.с. 86).
На підставі оскаржуваного наказу, 30.06.2015 р. відповідач видав ТОВ "Гаджиев" дозвіл серії УП №001746 на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" рейс № 801/802 терміном дії з 29.06.2015 р. по 21.05.2020 р. та витяг з дозволу серії УТІ № 003178 (Т. 1 а.с. 77-78, 79).
Вважаючи наказ №257 від 26.06.2015 р. протиправним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Переглядаючи судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій, з урахуванням доводів касаційної скарги, колегія суддів Касаційного адміністративного суду у Верховному Суді виходить з наступного.
Загальні засади організації та діяльності автомобільного транспорту регулюються Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001р. № 2344-III (далі - Закон № 2344-III, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту у відповідності до ч. 1 ст. 5 Закону №2344-ІІІ є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 7 Закону №2344-ІІІ передбачено, що забезпечення організації пасажирських перевезень на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласні маршрути), покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Відповідно до Положення про Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. №387/2011 (далі - Положення №387), Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті (Укртрансінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури України.
Пунктом 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями Укртрансінспекції є: реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті та ведення дорожнього господарства; внесення пропозицій щодо формування державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті, міському електричному, залізничному транспорті та ведення дорожнього господарства; здійснення відповідно до законодавства державного нагляду (контролю) з питань безпеки на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті та ведення дорожнього господарства.
Отже, Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, зокрема, шляхом організації конкурсу з перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування, здійснення контролю за дотриманням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах.
Відповідно до ст. 43 Закону визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах та у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 р. №1081 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування і є обов'язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками (далі - Порядок №1081).
Організатором на автобусному маршруті загального користування відповідно до п. 4 цього Порядку є Укртрансінспекція - на міжміському і приміському маршрутах, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут).
Згідно п. 46, 47 Порядку № 1081 переможцем конкурсу визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів. Претендентом, який посів друге місце, визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів без урахування показника переможця конкурсу.
Рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні в присутності не менш як половини його складу, у тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів.
Пунктом 49 Порядку № 1081 встановлено, що рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу, а також перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце, оголошується перевізникам-претендентам під час конкурсу, у 10-денний строк оформляється протоколом, який підписується присутнім головою або заступником голови та секретарем конкурсного комітету, і подається організатору.
Відповідно до п. 53 Порядку №1081 організатор не пізніше ніж через 30 днів з моменту набрання чинності рішенням конкурсного комітету укладає з переможцем конкурсу договір (на міському та внутрішньообласному автобусних маршрутах) або видає дозвіл (на міжобласному автобусному маршруті) згідно з обов'язковими умовами визначеного конкурсу та додатковими умовами обслуговування маршруту, наданими перевізником-претендентом. У договорі (дозволі) визначаються умови перевезень на рейсі (рейсах) та/або маршруті (маршрутах) відповідно до визначеного об'єкта конкурсу.
Судами встановлено, що на виконання даного пункту Порядку №1081 16.06.2015 р. Державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті позивачу видано дозвіл серії УП в„–001681 на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування "Коблеве - Миколаїв - Чернівці" рейс № 801/802 терміном дії з 22.05.2015 р. по 21.05.2020р.
Відповідно до підпункту 3 пункту 55 Порядку №1081 організатор має право достроково розірвати договір (позбавити дозволу) з автомобільним перевізником у разі:
порушення ним умов договору (дозволу). У такому разі для роботи на маршруті призначається автомобільний перевізник, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, на строк до закінчення дії договору (дозволу), який було розірвано (позбавлено), а в разі його відмови чи відсутності - призначати до проведення конкурсу іншого автомобільного перевізника один раз на строк не більш як три місяці;
надходження від органів виконавчої влади письмової інформації, що підтверджує факт подання ним недостовірної інформації;
порушення ним умов договору (дозволу) під час виконання перевезень на маршруті як перевізника, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце.
Судами встановлено, що 04.05.2015 року ТДВ Оріон-Авто листом за № 250 повідомило відповідача, що ТДВ Денисівка у конкурсних пропозиціях зазначило недостовірну інформацію щодо сумарної пасажиромісткості власних, співвласних та взятих у лізинг автобусів, які відповідають екологічному стандарту не нижче Євро-2, призначених для виконання міжміських перевезень (категорії М3, класу В, ІІІ).
Пунктом 66 Порядку №1081 передбачено, що скарги за результатами конкурсу можуть подаватися протягом 10 днів з дати його проведення та розглядатися організатором протягом 30 днів з дня надходження скарги від перевізника-претендента. Неврегульовані організатором спори розв'язуються в установленому порядку. Скарги, що надійшли з порушенням установленого строку, не розглядаються.
Враховуючи, що днем проведення конкурсу вважається 7.04.2015 року, то останнім днем на подачу скарг на його результати є 17.04.2015 року.
Разом з тим, відповідач в порушення вимог даного пункту розглянув скаргу третьої особи, подану 4.05.2015 року, тобто з пропуском встановленого строку, чим порушено вимоги пункту 66 Порядку №1081.
У касаційній скарзі представник ТОВ Гаджиев посилається на те, що представники ТДВ "Оріон- Авто" не могли вчасно ознайомитись із документами, які були подані на конкурс ТДВ "Денисівка" , в тому числі - з анкетою перевізника, в якій в подальшому і було виявлено недостовірну інформацію.
Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що норми пункту 66 Порядку №1081 містять імперативну норму щодо обчислення строків на подання та розгляд таких скарг та не передбачають можливості поновлення пропущених строків навіть у зв'язку із наявністю поважних причин такого пропуску.
Судами встановлено, що на підставі абзацу 2 підпункту 3 пункту 55 Порядку 26.06.2015 року Укртрансінспекція видала наказ №257, яким позбавила ТДВ Денисівка (м. Чернівці) дозвільних документів на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування (Дозвіл серії УП в„–001681 від 16.06.2015 року та Витяг з дозволу серії УТІ №003051) Коблеве - Миколаїв Чернівці, рейси № 801/802, у зв'язку з поданням позивачем у конкурсних пропозиціях недостовірної інформації щодо сумарної пасажиромісткості власних, співвласних та взятих у лізинг автобусів, які відповідають екологічному стандарту не нижче "Євро-2", призначених для виконання міжміських перевезень (категорії М3, класу В, ІІІ).
Підставами прийняття такого рішення відповідач назвав відомості, отримані ним від Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Мінінфраструктури від 10.06.2015 року та Управління ДАІ УМВС України в Чернівецькій області від 20.05.2015 року, як відповідь на запит стосовно встановлення дійсності фактів заявлених в скарзі перевізника-претендента ТДВ "Оріон- Авто".
Управління ДАІ УМВС України в Чернівецькій області 20.05.2015 року надало інформацію стосовно зареєстрованих транспортних засобів і виданих тимчасових реєстраційних талонів на ТДВ "Денисівка" - станом на 11.03.2015 року за ТДВ "Денисівка" зареєстровано 77 транспортних засобів, в тому числі БАЗ А079.31, номерний знак НОМЕР_1, 2007 року випуску, зареєстрований 01.07.2014 р. (співвласник).
10.06.2015 року Департамент стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України листом (вх. № 25/1303-15) повідомив відповідача, що відповідно до отриманої інформації від ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ" автобуси сімейства БАЗ А079.31 (2007 року випуску) сертифіковані, як автобуси категорії М3, класу ІІ. До відповіді долучено копію листа ДП "ДЕРЖАВТОТРАНСНДІПРОЕКТ".
В судах першої та другої інстанцій позивач зазначає, що в свідоцтві про реєстрацію даного транспортного засобу допущено описку. Насправді заявлений ним автобус відноситься до сімейства А 079.25., що підтверджується його VIN-кодом.
На підтвердження цього позивачем надано лист-відповідь ПрАТ "Бориспільський автозавод", який є виробником даних моделей автобуса, з якого вбачається, що ідентифікація транспортного засобу проводиться за його унікальним VIN-кодом.
На виконання ухвали суду першої інстанції, ПрАТ "Бориспільський автозавод" зазначив, що автобус моделі БАЗ-07925 відноситься до категорії М3, ІІІ-го класу. Для цієї моделі відповідно VIN-код матиме вигляд НОМЕР_3 .
Відповідно до копії свідоцтва про реєстрацію даного транспортного засобу його VIN - код має саме такий вигляд НОМЕР_4, а отже, як вірно встановлено судом апеляційної інстанції, відноситься до екологічного класу "Євро-2" (відповідає вимогам ДСТУ UN ЕСЕ R 49- 02, В:2002 (рівень вимог "В")) та до категорії М3, ІІІ-го класу (туристичні автобуси), 2007 року випуску.
Крім того, в листі заводу зазначено, що автобуси сімейства 07931 розпочали випускати у липні 2008 року, в той час, як датою випуску зареєстрованого транспортного засобу - автобуса моделі БАЗ-07931 є 2007 рік, що підтверджує правомірність посилань позивача на описку в свідоцтві про реєстрацію даного транспортного засобу.
Оскаржуваним наказом відповідач призначив перевізника ТОВ Гаджиев (м. Миколаїв) на самостійне виконання рейсів 801/802 по маршруту Коблеве - Миколаїв Чернівці, який за результатами конкурсу на даному об'єкті зайняв друге місце, і 30.06.2015 року видав йому відповідний дозвіл серії УП №001746 терміном дії з 29.06.2015 року по 21.05.2020 року та витяг з дозволу серії УТІ № 003178.
Відповідач своє таке рішення обґрунтував положеннями абзацу 1 підпункту 3 пункту 55 Порядку №1081.
Відповідно до даного абзацу організатор має право достроково розірвати договір (позбавити дозволу) з автомобільним перевізником у разі порушення ним умов договору (дозволу). У такому разі для роботи на маршруті призначається автомобільний перевізник, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, на строк до закінчення дії договору (дозволу), який було розірвано (позбавлено), а в разі його відмови чи відсутності - призначати до проведення конкурсу іншого автомобільного перевізника один раз на строк не більш як три місяці.
Разом з тим, як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідач позбавив позивача дозвільних документів на перевезення пасажирів на підставі абзацу 2 підпункту 3 пункту 55 Порядку №1081 (надходження від органів виконавчої влади письмової інформації, що підтверджує факт подання ним недостовірної інформації).
Зважаючи на вищезазначене, суд апеляційної інстанції вірно зазначив, що призначення для роботи на маршруті автомобільного перевізника, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, на строк до закінчення дії договору (дозволу), який було розірвано (позбавлено), можливе лише у разі дострокового розірвання договору (позбавлення дозволу) з автомобільним перевізником через порушення ним його умов - абзацу 1 підпункту 3 пункту 55 Порядку №1081, чого у даному випадку не відбулося.
За правилами ст.350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції винесене законне і обґрунтоване рішення, постановлене з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду,
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гаджиев" - залишити без задоволення.
Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2015 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Т. Г. Стрелець
Судді О. В. Білоус
І. Л. Желтобрюх
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2018 |
Оприлюднено | 21.02.2018 |
Номер документу | 72324153 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стрелець Т.Г.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні