ПОСТАНОВА
Іменем України
21 лютого 2018 року
Київ
справа №813/1008/16
адміністративне провадження №К/9901/22080/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Галицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області
на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.05.2016 (суддя Кедик М.В.)
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2016 (судді Сапіга В.П., Попко Я.С., Сеник Р.П.)
у справі № 813/1008/16
за позовом Другого львівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги
до Галицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області
про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
У березні 2016 року Другий львівський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі - позивач, Центр) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Галицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області (далі - відповідач, Галицька ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області), в якому просив суд визнати протиправними дії Галицької ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області щодо винесення рішення від 14.03.2016 за № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску та визнати протиправним рішення Галицької ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області від 14.03.2016 за № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - визнати протиправним, прийнятим незаконно та скасувати його.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 23.05.2016, яка залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2016, адміністративний позов задоволено: визнано протиправними дії Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області щодо винесення рішення від 14.03.2016 № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску; визнано протиправним та скасовано рішення Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області від 14.03.2016 № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.05.2016 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2016 і прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що фактичною підставою для застосування до позивача штрафних санкцій та нарахування пені стала несвоєчасна сплата позивачем сум єдиного внеску. Крім того, на думку податкового органу судами не враховано положення пункту 87.9 статті 87 Податкового кодексу України за якими у разі наявності у платника податків податкового боргу органи державної податкової служби зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому самому порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 Податкового кодексу України або за рішенням суду у випадках, передбачених законом. Черговість зарахування коштів встановлена пунктом 131.2 статті 131 Податкового кодексу України. Якщо платник не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку) орган ДФС самостійно здійснює розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.
Позивач письмово заперечує проти доводів касаційної скарги, вважає оскаржувані судові рішення законними,обґрунтованими, а тому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанції без змін.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.02.2018 касаційну скаргу разом з матеріалами справи було передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Другим Львівським місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги до бюджету сплачено ЄСВ згідно платіжних доручень від 15.09.2015 № 35 у сумі 3471,07 грн., від 15.09.2015 № 32 у сумі 363,60 грн., від 29.09.2015 № 40 у сумі 7285,35 грн., від 29.09.2015 № 37 у сумі 723,29 грн., від 09.10.2015 № 2 у сумі 55,03 грн., від 12.10.2015 № 45 у сумі 756,00 грн., від 12.10.2015 № 48 у сумі 6786,30 грн. на помилкові рахунки, які діяли до 15.09.2015, а саме на рахунок 37193201001304, а також на рахунок 37190205011304.
З метою виправлення допущеної помилки 15.10.2015 керівництво Центру звернулось з листом за вих. № 115 до Галицької ОДПІ з проханням помилково сплачені кошти за ЄСВ на рахунок 37193201001304 в сумі 3471,07 грн., а також з рахунку 37190205011304 в сумі 15 969,03 грн. перерахувати на рахунок 37194201011304 та долучено копії платіжних документів.
Галицькою ОДПІ відповідно до листа від 15.10.2015 № 115 (вх. № 11984/10 від 16.10.2015), щодо перезарахування коштів по Єдиному соціальному внеску, на суму 15969,60 грн. було сформовано висновок від 23.10.2015 № 136-3195, який був переданий на виконання в управління Державної казначейської служби України у Галицькому районі м. Львова Львівської області.
Кошти у сумі 15969,60 грн. з рахунку 37190205011304 на рахунок 37194201011304 були перезараховані 01.12.2015 по платіжному дорученню № 6 на суму 504,35 грн. і 05.02.2016 згідно платіжного доручення № 8 у сумі 15465,20 грн.
Галицькою ОДПІ 14.03.2016 прийнято рішення № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску у розмірі 8677,11 грн. та пені 402,88 грн.
У відповідності до пункту 4 частини 2 статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування платник єдиного внеску зобов'язаний подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв'язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю.
Згідно статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до частин 7, 8 статті 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.
Платники єдиного внеску зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом. Базовим звітним періодом для позивача є календарний місяць.
Частиною 10 статті 9 вказаного Закону встановлено, що днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів; у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі; у разі сплати єдиного внеску в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Згідно з пунктом 9 Порядку зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 № 450 (який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин) помилково сплачені суми єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на невідповідний рахунок органу доходів і зборів перераховуються шляхом оформлення підрозділом фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку органу доходів і зборів розрахункового документа про перерахування коштів на відповідний рахунок органу доходів і зборів за заявою платника не пізніше двох робочих днів з дня надходження висновку, зазначеного у пункті 7 цього Порядку.
Отже, вищезазначені штрафні санкції застосовуються у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, а не у випадку помилково сплачених сум єдиного внеску на невідповідний рахунок. Здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак, дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов'язання, не можуть слугувати підставою для застосування штрафів.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що позивачем зобов'язання зі сплати єдиного внеску виконані вчасно, у встановлені Законом терміни для такої сплати. Помилка при зазначенні невідповідного рахунку 3719, не може слугувати підставою для застосування до позивача штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасне перерахування ЄСВ.
В цій частині доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються матеріалами справи і не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваних рішень, судами першої та апеляційної інстанцій було порушено норми матеріального та процесуального права.
При цьому, судами попередніх інстанцій не було надано оцінки вимогам позивача щодо визнання протиправними дій Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області щодо винесення рішення від 14.03.2016 № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Відповідно до статті 13 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування ( в редакції, яка діяла на момент виникнення правовідносин) органи доходів і зборів мають право застосовувати фінансові санкції, передбачені цим Законом.
Про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Суми пені та штрафів, передбачених цим Законом, підлягають сплаті платником єдиного внеску протягом десяти робочих днів після надходження відповідного рішення. Зазначені суми зараховуються на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для зарахування єдиного внеску. При цьому платник у зазначений строк має право оскаржити таке рішення до органу доходів і зборів вищого рівня або до суду з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це територіального органу доходів і зборів , яким прийнято це рішення.
Таким чином, податковому органу надано право на прийняття рішень про застосування штрафних санкцій, а платник податку, у разі незгоди з таким рішенням, має право на оскарження такого рішення.
Крім того, суд повинен визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Враховуючи те, що податковий орган, приймаючи рішення про застосування штрафу та нарахування суми пені діяв в межах, наданих йому законом повноважень, а достатнім способом захисту, який забезпечить відновлення порушеного права позивача у випадку встановлення судом протиправності такого рішення, є скасування рішення податкового органу, колегія суддів приходить до висновку щодо необхідності відмови у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправними дій щодо винесення рішення від 14.03.2016 за № 0001011302.
Згідно частини 1 статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Оскільки у справі немає необхідності встановлювати обставини, що не були встановлені у рішеннях судів попередніх інстанцій, суд дійшов висновку щодо необхідності скасування рішень судів попередніх інстанцій в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними дій Галицької ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області щодо винесення рішення від 14.03.2016 за № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску та відмовити у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Керуючись статтями 243, 246, 250, 341, 345, 349, 351 , 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Галицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області задовольнити частково.
Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.05.2016 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2016 у справі № 813/1008/16 скасувати в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними дій Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області щодо винесення рішення від 14.03.2016 № 0001011302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску та відмовити у задоволенні позовних вимог в цій частині.
В іншій частині постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.05.2016 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2016 у справі № 813/1008/16 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя (підпис) І.А. Васильєва Судді: (підпис) С.С. Пасічник (підпис) В.П. Юрченко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2018 |
Оприлюднено | 23.02.2018 |
Номер документу | 72366867 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сапіга Віталій Петрович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сапіга Віталій Петрович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні