Постанова
від 22.02.2018 по справі 299/1936/17
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2018 рокуЛьвів№ 876/12127/17

Львівський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Рибачука А. І.,

суддів - Багрія В. М., Старунського Д. М.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Виноградівського районного суду Закарпатської області від 06 листопада 2017 року у справі № 299/1936/17 (постанова ухвалена о 16:36 год. у м. Виноградові судом у складі головуючого судді Рішко Г. І., повний текст постанови виготовлено 06 листопада 2017 року) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області про визнання дій протиправними та стягнення грошової допомоги, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Виноградівське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Виноградівської районної виконавчої дирекції Закарпатського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (правонаступником якого є управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області, далі - Фонд), в якому просила визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування та виплати їй допомоги по вагітності і пологах в розмірі 26491.50 грн та стягнути з відповідача вказану допомогу в розмірі 124350.66 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначала, що відповідачем протиправно розраховано розмір її допомоги по вагітності та пологах виходячи з двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку, оскільки така допомога мала обчислюватись за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування з урахуванням сум сплачених нею страхових внесків.

Постановою Виноградівського районного суду Закарпатської області від 06 листопада 2017 року в задоволенні вказаного позову відмовлено.

Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій, з посиланням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову та ухвалити нове рішення, яким задовольнити її позов.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує посиланням на обставини, викладені в позовній заяві.

Оскільки від учасників справи не надходило клопотань про розгляд справи за їх участю, суд відповідно до пункту 1 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що з 03 березня 2016 року ОСОБА_1 прийнята на роботу у Товариство з обмеженою відповідальністю Платі Юкрейн Лімітед (далі - ТОВ Платі Юкрейн Лімітед ) на посаду начальника відділу логістики.

В квітні 2017 року ОСОБА_1 було надано відпустку у зв'язку з вагітністю та пологами (терміном 126 днів) на підставі листка непрацездатності від 04 квітня 2017 року № 220645.

В цьому ж місяці ТОВ Платі Юкрейн Лімітед подало Фонду заяву-розрахунок від 27 квітня 2017 року № 64/Ф, відповідно до якої просило здійснити його фінансування для виплати ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологах в розмірі 150842.16 грн (за 126 днів відпустки).

03 травня 2017 року головним бухгалтером Виноградівської районної виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Закарпатського обласного відділення ОСОБА_2 була проведена позапланова документальна перевірка правильності призначення матеріального забезпечення в ТОВ Платі Юкрейн Лімітед згідно вказаної вище заяви-розрахунку, за результатами якої складено акт перевірки, в якому зазначено, що при розрахунку ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологах страхувальником не було застосовано обмеження двократним розміром мінімальної заробітної плати, чим порушено пункт 2 частини четвертої статті 19 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 1105) та абзац 3 пункту 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266, внаслідок чого було завищено розмір вказаної допомоги на суму 124350.66 грн.

Не погодившись із вказаними вище діями відповідача позивач оскаржила їх до суду.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем правомірно визначено розмір допомоги ОСОБА_1 по вагітності та пологах на суму 26491.50 грн. Окрім цього суд зазначив, що Фонд не здійснює нарахування та виплату матеріального забезпечення у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, оскільки нарахування та виплата такого є обов'язком роботодавця, а Фонд лише здійснює фінансування такого роботодавця.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я та умови фінансування Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності страхувальників для надання ними матеріального забезпечення застрахованим особам визначені Законом № 1105, Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженим постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року № 26 (далі - Порядок).

Відповідно до частини другої статті 10 Закону № 1105 Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, зокрема, зобов'язаний здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; вживати заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності; контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування; стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку.

Відповідно до статті 18 Закону № 1105 страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 19 Закону № 1105 застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону, зокрема, на допомогу по вагітності та пологах - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону № 1105, зокрема, термін застрахована особа вживається у цьому Законі у значенні, наведеному у Законі України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування застрахована особа - це фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.

Відповідно до частин першої - третьої статті 21 Закону № 1105 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено нею та роботодавцем або нею страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, крім випадків, передбачених абзацом другим цієї частини.

Страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, а за періоди до його запровадження - у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. Страховий стаж обчислюється в місяцях.

Відповідно до частини першої статті 42 Закону № 1105 сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячного заробітку, що потерпілий мав до ушкодження здоров'я.

Максимальний розмір щомісячної страхової виплати не повинен перевищувати 10 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Відповідно до частин першої статті 30 Закону № 1105 матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Відповідно до частин першої статті 34 Закону № 1105 фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

Відповідно до пункту 2 Порядку підставою для фінансування страхувальників-роботодавців робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Відповідно до пункту 5 Порядку для отримання коштів Фонду для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, нарахованого страхувальником, страхувальник звертається до робочого органу Фонду за місцем обліку в органі Фонду або за місцем обліку, зазначеним в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011) (далі - місце обліку), із заявою-розрахунком за підписом керівника та головного бухгалтера, засвідченою печаткою підприємства.

Відповідно до пунктів 7-9 Порядку при опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи Фонду перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

Після надходження суми коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника, останній зобов'язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення у строки, визначені Законом.

Як видно з матеріалів справи до прийняття на посаду начальника відділу логістики у ТОВ Платі Юкрейн Лімітед ОСОБА_1 перебувала з цим же товариством у трудових відносинах на підставі цивільно - правової угоди.

Відповідно до наданих Виноградівським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області відомостей з системи персоніфікованого обліку протягом усього 2016 року позивачем щомісяця сплачувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Відтак станом на момент настання страхового випадку - видачі ОСОБА_1 листка непрацездатності у неї був достатній страховий стаж (більше шести місяців) для отримання матеріального забезпечення, з урахуванням отриманих нею сум заробітної плати, без обмежень встановлених пунктом 2 частини четвертої статті 19 Закону № 1105 та з врахуванням максимального розміру щомісячної страхової виплати, встановленого частиною першою статті 42 Закону № 1105.

Отже висновок суду першої інстанції про правомірність дій відповідача щодо визначення розміру допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 з урахуванням обмежень встановлених пунктом 2 частини четвертої статті 19 Закону № 1105 є помилковим.

Разом з тим слід зазначити, що один з обраних позивачем способів захисту порушеного права - вимога стягнути з відповідача 124350.66 грн допомоги по вагітності і пологах є таким, що не узгоджується із згаданими вище нормами права, які регламентують повноваження відповідача щодо розпорядження коштами та повноваженнями суду при вирішенні справ, визначеними статтею 245 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому в задоволенні вказаної вимоги необхідно відмовити.

Враховуючи те, що Фонд незаконно обмежив фінансування для виплати позивачу допомоги по вагітності та пологах, суд вважає, що належним способом захисту в даних правовідносинах буде визнання таких дій відповідача протиправними та зобов'язання його здійснити фінансування ТОВ Платі Юкрейн Лімітед для виплати такої допомоги позивачу відповідно до статті 42 Закону № 1105.

За наведених обставин, суд приходить до висновку, що судом першої інстанції допущено неправильне застосування норм матеріального права та порушення процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування оскаржуваної постанови та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позову.

Керуючись статтями 241, 308, 310, 315, 316 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Скасувати постанову Виноградівського районного суду Закарпатської області від 06 листопада 2017 року у справі № 299/1936/17 та прийняти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області про визнання дій протиправними та стягнення грошової допомоги - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Виноградівської районної виконавчої дирекції Закарпатського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо обмеження фінансування Товариства з обмеженою відповідальністю Платі Юкрейн Лімітед для виплати ОСОБА_3 допомоги по вагітності і пологах в сумі 26491.50 грн.

Зобов'язати управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області здійснити фінансування Товариства з обмеженою відповідальністю Платі Юкрейн Лімітед для виплати ОСОБА_3 допомоги по вагітності і пологах у розмірі, визначеному статтею 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

В решті позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку лише з підстав визначених пунктом 2 частини п'ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя ОСОБА_4 судді ОСОБА_5 ОСОБА_6

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.02.2018
Оприлюднено25.02.2018
Номер документу72397322
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —299/1936/17

Ухвала від 04.05.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Постанова від 22.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 08.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 26.12.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 13.12.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Постанова від 06.11.2017

Адміністративне

Виноградівський районний суд Закарпатської області

Рішко Г. І.

Постанова від 06.11.2017

Адміністративне

Виноградівський районний суд Закарпатської області

Рішко Г. І.

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Виноградівський районний суд Закарпатської області

Рішко Г. І.

Ухвала від 14.07.2017

Адміністративне

Виноградівський районний суд Закарпатської області

Рішко Г. І.

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Виноградівський районний суд Закарпатської області

Рішко Г. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні