КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/6172/16 Суддя (судді) першої інстанції: Власенкова О.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2018 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Файдюка В.В., Чаку Є.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської міської ради на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 січня 2018 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Глорія Трейд" до Київської міської ради (представник Глобенко Л.В., довіреність №2225-кмт-4464 від 22.12.2017) про визнання протиправною бездіяльності, -
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Глорія Трейд" звернулось до суду з адміністративним позовом до Київської міської ради про визнання протиправною бездіяльності Київської міської ради щодо нерозгляду у двотижневий строк, який обчислюється з 16.12.2015, кадастрової справи Д-7083 та проекту рішення Київради "Про передачу ТОВ "Торговий дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівельно-нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва" для прийняття рішення в порядку, встановленому частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України та зобов'язання Київської міської ради на найближчому пленарному засіданні розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Торговий дім "Глорія Трейд" (кадастрова справа Д-7083) разом з проектом рішення, зареєстрованих Київрадою 16.12.2015 за № 08/231-211/ПР, та прийняти рішення в порядку, встановленому частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 січня 2018 року адміністративний позов задоволено.
В апеляційній скарзі Київська міська рада посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 січня 2018 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зокрема, апелянт зазначив, що на пленарному засіданні сесії Київської міської ради 08.10.2015 розглянуто та прийнято рішення "Про відхилення проекту рішення Про передачу ТОВ "Торговий дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва", а поданий пізніше такий же проект рішення був відхилений відповідною профільною постійною комісією Київської міської ради та повернутий до суб'єкта його подання - Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Представник позивача до судового засідання не з'явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином..
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив її задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Механізм оформлення прав на землю юридичними особами визначено приписами Земельного кодексу України та Тимчасовим порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві (далі - Порядок), затвердженого рішенням Київради від 28.02.2013 №63/9120.
Згідно з положеннями статті 9 Земельного кодексу України передбачено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок відноситься до повноважень Київської міської ради.
Водночас, відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні ради.
За наведеного, Київрада має право розпоряджатися земельними ділянками, які належать до комунальної власності територіальної громади міста Києва.
Відповідно до положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 №182/342, Департамент готує та передає на розгляд Київській міській раді проекти рішень про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою земельної ділянки.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач в установленому порядку звернувся до Київради через Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент земельних ресурсів) з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для реконструкції будівельно-нежитлових приміщень торговельного призначення з подальшою експлуатацією за адресою: площа Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва. Клопотання в установленому порядку зареєстроване Департаментом земельних ресурсів від 21.11.2014 за № К-23668 та Київрадою 21.11.2014, що підтверджується відміткою на першій сторінці клопотання (а.с.33 та а.с.69).
Згідно з частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України у разі якщо в місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду Міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Ураховуючи, що Київрада не вирішила в установленому порядку згадане клопотання, позивач відповідно до статті 123 Земельного кодексу України уклав з ТОВ "Терра Проект" договір на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а.с.35).
Згідно з висновком Верховного Суду України, викладеним в постанові від 10.12.2013 (справа №1-358а13) рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та про надання її у власність приймають органи, визначені в статті 118 Земельного Кодексу. Їхня бездіяльність не перешкоджає процесу відведення земельної ділянки, оскільки здійснення замовлення на виготовлення проектної документації можливе без отримання дозволу на її виготовлення.
Згідно з частиною четвертою статті 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Згідно з частинами першою-другою статті 186-1 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта, подається на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Торговий дім "Глорія Трейд" погоджено Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (висновок про погодження від 22.05.2015 №6274/0/01/09-15) та Головним управлінням Держземагентства у м.Києві (висновок про погодження від 04.06.2015 №19-26-0.3-8364/2-15) (а.с.38 та 39).
05.06.2015 у Державному земельному кадастрі здійснено державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: м. Київ, площа Дружби народів, буд. 6 та присвоєно кадастровий номер 8000000000:78:098:0131, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру від 05.06.15 (а.с.40).
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про оформлення земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Згідно з частиною десятою статті 24 цього Закону державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі якщо протягом року з дня здійснення державної реєстрації речове право на неї не зареєстроване з вини заявника.
18.06.2015 вищевказаний проект землеустрою передано до Департаменту земельних ресурсів, що підтверджується реєстраційною відміткою на копії його титульної сторінки (а.с.62).
16.12.2015 у відповідності до статті 13 Порядку Департамент земельних ресурсів підготував проект рішення Київської міської ради "Про передачу ТОВ "Торговий дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації, обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва" та передав його на розгляд Київради (а.с.46).
Згідно з пунктом 7 статті 13 Порядку рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову в передачі (наданні) земельної ділянки приймається Київрадою в порядку, встановленому Регламентом Київради та у строки, встановлені законодавством.
Згідно з пунктом 1 статті 21 Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київради від 12.11.2014 № 351/351 (далі - Регламент) суб'єктами подання проектів рішень виступає Київський міський голова, заступник міського голови - секретар Київради, депутати Київради, постійні та тимчасові контрольні комісії Київради, депутатські фракції, групи, виконавчий орган Київради (КМДА), загальні збори громадян в порядку, визначеному законодавством, Статутом територіальної громади міста Києва та цим Регламентом.
Згідно з пунктом 5 статті 21 Регламенту суб'єкт подання проекту рішення на зворотному боці останньої сторінки проекту рішення зазначає профільну постійну комісію та постійні комісії, до функціональної спрямованості яких належить попередній розгляд зазначеного проекту рішення.
Разом з проектом рішення до секретаріату Київради подається пояснювальна записка (пункт статті 21 Регламенту).
Згідно з пунктом 1 статті 23 Регламенту проекти рішень Київради реєструються в управлінні організаційного та документального забезпечення діяльності Київради. Проект рішення, поданий з дотриманням вимог частин другої-десятої статті 21 Регламенту, реєструється не пізніше двох днів з дня надходження.
Протягом трьох днів з дня реєстрації проекту рішення Київський міський голова або заступник міського голови - секретар Київради надає доручення щодо розгляду проекту рішення профільній постійній комісії, яка враховуючи функціональну спрямованість постійних комісій, визначається профільною з попереднього розгляду відповідного проекту рішення, а також іншим постійним комісіям відповідно до їх функціональної спрямованості (пункт 4 статті 23 Регламенту).
Після реєстрації проекту рішення управління адміністративного та господарського забезпечення Київради робить сканкопію проекту рішення Київради та додатків до нього, в той же день розміщує відповідні матеріали на офіційному веб-сайті Київради (www.kmr.gov.ua), а управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київради направляє оригінал проекту рішення і його письмові копії для розгляду постійним комісіям Київради (пункт 5 статті 23 Регламенту).
Листом від 16.12.2015 №057052-22469 Департамент земельних ресурсів повідомив заступника міського голови - секретаря Київради про підготовку проекту рішення Київради "Про передачу ТОВ "Торговий дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівельно-нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва" (кадастрова справа Д-7083) та відповідно до Регламенту направив цей проект для подальшого розгляду у відповідних комісіях Київради (а.с.53).
16.12.2015 згаданий проект надійшов до Київради та згідно з дорученням заступника міського голови - секретаря Київради від 16.12.2015 №08/231-211/ПР переданий на опрацювання до відповідних служб(а.с.52).
Згідно з доводами позивача на офіційному веб-сайті Київради розміщені відповідні матеріали.
Відповідно до пункту 12 статті 21 Регламенту секретаріат Київради забезпечує відповідно до вимог статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" обов'язкове оприлюднення проектів рішень Київради на офіційному веб-сайті Київради (www.kmr.gov.ua) не пізніше як за 20 днів до дати їх розгляду на пленарному засіданні Київради.
Згідно з частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Однак, відповідачем не було надано доказів прийняття Київрадою на пленарному засіданні рішення "Про передачу ТОВ "Торговий Дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва" упродовж двох тижнів з дня отримання 16.12.2015 кадастрової справи Д-7083 та проекту вищевказаного рішення, підготовленого та поданого Департаментом земельних ресурсів.
Водночас, суд критично ставиться до посилання відповідача стосовно того, що 08.10.2015 на пленарному засіданні сесії Київради ради розглянуто проект рішення №150/2053 "Про відхилення проекту рішення "Про передачу ТОВ "Торговий Дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва", оскільки вказане рішення прийняте відповідачем до отримання в установленому порядку 16.12.2015 проекту рішення "Про передачу ТОВ "Торговий Дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва".
В подальшому, проект рішення "Про передачу ТОВ "Торговий Дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва", який надійшов до Київської міської ради 16.12.2015, на виконання доручення керівництва Київради знаходився на розгляді відповідних постійних комісій Київради, на підтвердження чого надано копії витягів з протоколів засідань постійних комісії від 26.06.2016 №13, 01.03.2016 №5, 22.06.2016 №18.
Відповідно до статей 1 та 2 Положення про постійні комісії Київської міської ради, затвердженого рішенням Київради від 19.06.2014 №9/9, постійні комісії Київради є органами Київради, що обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до їх відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради та її виконавчого органу. Постійні комісії Київради здійснюють свою діяльність, керуючись Конституцією України і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Київради, Статутом територіальної громади міста Києва, Регламентом Київської міської ради та цим Положенням.
Як вбачається з означених витягів з протоколів, 01.03.2016 на засіданні постійної комісії Київради з питань архітектури та землекористування розглядався проект вищевказаного рішення, розгляд якого відкладено у зв'язку зі створенням робочої групи для додаткового вивчення цього питання та направлення проекту рішення на розгляд постійної комісії Київради з питань торгівлі, підприємництва та регуляторної політики. 22.06.2016 на засіданні постійної комісії Київради з питань торгівлі, підприємництва та регуляторної політики повторно розглядався та був підтриманий вказаний проект рішення. 29.06.2016 на засіданні постійної комісії Київради з питань містобудування, архітектури та землекористування при повторному розгляді було відхилено проект рішення через потужний супротив громадськості.
Після цього проект рішення разом з матеріалами справи Д-7083 повернуто до суб'єкта подання - Департаменту земельних ресурсів.
Згідно зі статтею 23 Регламенту у разі відхилення проекту рішення профільна комісія направляє проект рішення суб'єкту подання з відповідним висновком. Відхилений або не розглянутий профільною постійною комісією у встановлений частиною сьомою цієї статті строк проект рішення може бути поданий суб'єктом подання для опрацювання до управління правового забезпечення Київради, яке розглядає такий проект в порядку, визначеному частиною дев'ятою цієї статті.
Суб'єкт подання може подати відхилений профільною постійною комісією проект рішення разом із погодженням, або правовим висновком управління правового забезпечення діяльності Київради, або не розглянутий проект рішення у встановлений строк (разом із письмовою заявою про те, що проект рішення вважається погодженим у зв'язку із закінченням строків розгляду) до управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради для попереднього формування проекту порядку денного пленарного засідання Київради.
Відповідно до пояснень відповідача після повернення проекту рішення "Про передачу ТОВ "Торговий Дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва" до Департаменту земельних ресурсів зазначений проект рішення до Київради не надходив.
Втім, дії щодо нерозгляду на пленарному засіданні рішення "Про передачу ТОВ "Торговий Дім "Глорія Трейд" земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва" не узгоджуються з вимогами частини шостої статті 123 Земельного кодексу України щодо обов'язку у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки прийняти рішення про надання земельної ділянки у користування, адже Земельний кодекс України не пов'язує вирішення місцевою радою питання про прийняття такого рішення із фактом проходження його проекту в органах та підрозділах місцевої ради.
Крім того, означені постійні комісії Київської міської ради і Департамент земельних ресурсів є структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради, відповідальність за дії яких повинна нести сама рада.
Аналогічний висновок викладений в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 23.04.2013 №К/9991/28690/12.
За наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Київської міської ради залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 січня 2018 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
суддя В.В.Файдюк
суддя Є.В.Чаку
Головуючий суддя Мєзєнцев Є.І.
Судді: Чаку Є.В.
Файдюк В.В.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2018 |
Оприлюднено | 02.03.2018 |
Номер документу | 72442441 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Є.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні