5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
27 лютого 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/2067/17
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31.01.2012 № 5472, -
ВСТАНОВИВ:
26 грудня 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) до товариства з обмеженою відповідальністю "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" (далі - відповідач, ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011"), в якому позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31 січня 2012 року № 5472, наданого відповідачу.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив наступне.
31 січня 2012 року ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" виданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5472, невід'ємною частиною якого була угода про умови користування надрами.
З моменту отримання спеціального дозволу у відповідача як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.
Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджував, що відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Листом від 07 квітня 2015 року державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило, що інформація від надрокористувачів АР Крим, Донецької та Луганської областей щодо руху запасів не надходила.
На цих підставах позивач стверджував, що ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" порушило Угоду про умови користування надрами.
У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України як орган, що здійснює державний геологічний контроль відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, видало наказ від 19 травня 2015 року № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні "Урядовий кур'єр".
Однак після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.
Діючи на підставі пункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, Держгеонадра України розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу, виданого відповідачу, який не вжив заходів до усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу.
Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув виявлені порушення, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу від 31 січня 2012 року № 5472 згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.
09 червня 2015 року в офіційному виданні "Урядовий кур'єр" (№ 101) Держгеонадра України оприлюднили оголошення щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху записів за 2014 рік.
Окрім цього, наказом Держгеонадр України № 257 від 16.08.2016, встановлено ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищенаведених порушень. Наказом Держгеонадр України № 1 від 10.01.2017, повторно встановлено ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування. По спливу часу, жодної відповіді від відповідача не надходило. Оскільки не подання звітності передбаченою Угодою є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615. Тому, Держгеонадрами України подано оголошення до офіційного вісника "Урядовий кур'єр" (№ 88 від 16.05.2017) з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами у зв'язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом.
Позивач зазначав, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило, а тому просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31 січня 2012 року № 5472, в судовому порядку.
Представник позивача в судове засідання не прибув, просив розглядати справу у порядку письмового провадження (акр. спр. 111).
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлявся належним чином, просив розглядати справу у порядку письмового провадження (арк.спр. 112).
Відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні на підставі наявних у ній доказів.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, та принципом рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом.
Судом установлено, що відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" (ідентифікаційний код 37541110) зареєстроване як юридична особа 30 березня 2011 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13801020000001279; в стані припинення не перебуває; місцезнаходженням юридичної особи є Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 67-В, кв. 55 (арк. спр. 42-44).
31 січня 2012 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" спеціальний дозвіл на користування надрами № 5472 (арк.спр. 8).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування антрациту у шахтоділянці по пласту kh, виділеної у межах ділянки "Поза технічними межами шахти "Краснолуцька" (Луганська область, Антрацитівський район), площею 0,87 км2. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме: протягом трьох років затвердити запаси вугілля ДКЗ України; виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 19.07.2011 № 2322 (апробовано); виконання умов: Луганської обласної ради - рішення від 31.08.2011№ 6/87, Мінприроди України - лист від 04.10.2011 № 19112/06/10-11, Державного управління охорони навколишнього середовища в Луганській області від 01.08.2011 № 5726 (екологічна картка № 1401), Держгірпромнагляду - лист від 29.02.2011 № 1/02-3.1.12/7353; своєчасна та в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету згідно чинним законодавством; щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр; обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30.05.2011 № 615
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 06 липня 2012 року № 5472, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" (арк.спр. 9-14).
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Згідно з пунктом 7.2 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (арк. спр. 16).
19 травня 2015 року відбулось засідання Робочої групи Держгеонадра України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
На цьому засіданні прийнято рішення про наявність підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 31 січня 2012 року № 5472, виданого ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011", відповідно до підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами за порушення надрокористувачам вимог пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра.
19 травня 2015 року Держгеонадра України видано наказ № 122 "Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами" (арк. спр. 19).
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Донецької та Луганської областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк.спр. 17-18).
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 31 січня 2012 року № 5472, виданого ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011", у зв'язку з порушенням надрокористувачам пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк.спр. 20).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" (арк. спр. 21).
ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" включене до цього переліку під № 171 (арк.спр. 21).
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
09 червня 2015 року в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомили, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку (арк.спр. 21).
Держгеонадра України листом від 14 лютого 2017 року № 258-14/17 звернулося до державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" з проханням надати інформацію якф надрокористувачі відзвітували за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік (арк.спр. 26-29). Нащо отримали інформаційний звіт про результати аналізу стану виконання особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині звітності надрокористувачів щодо руху запасів за 2015 рік. (арк. спр. 30-35).
16 травня 2017 в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" № 88 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра повідомила, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 60-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку. ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" включено до переліку за № 70 (арк. спр. 36).
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин, суд застосовує нижченаведені правові норми.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615), дія якого поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (пункт 1).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 615 орган з питань надання дозволу з метою раціонального та ефективного використання надр під час надання дозволу встановлює з урахуванням умов, перелічених у погодженнях органів, що зазначені у пункті 9 цього Порядку, особливі умови користування надрами щодо: правил і стандартів користування конкретними ділянками надр; якості продукції або робіт; технології видобування та переробки корисних копалин; порядку видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; видів, обсягів і строків виконання робіт на ділянці надр; припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.
Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем, і містить програму робіт, яка оформляється як додаток.
Відповідно до підпункту 1 пункту 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії, і сплати сум фінансових санкцій, застосованих у зв'язку із зупиненням дії дозволу.
Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Контроль та нагляд за дотриманням умов дозволу здійснюють у межах своїх повноважень орган з питань надання дозволу, Держекоінспекція, Держпраці, Міненерговугілля, МОЗ, ДПС, а також органи місцевого самоврядування (пункт 28 Порядку № 615).
За приписами частини сьомої статті 4-1 Закону України від 06.09.2005 № 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 2806-IV) дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
У разі якщо анулювання документа дозвільного характеру здійснюється дозвільним органом, рішення про анулювання документа дозвільного характеру видається особисто або надсилається суб'єкту господарювання поштовим відправленням з описом вкладення не пізніше п'яти робочих днів із дня прийняття (винесення) рішення, якщо інше не передбачено законом.
Згідно з статтею 9 Закону № 2806-IV уповноважений орган: узагальнює практику застосування законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру, готує та подає пропозиції щодо його вдосконалення; здійснює методологічне забезпечення діяльності дозвільних органів; здійснює в межах своєї компетенції контроль за додержанням вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру.
Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано (пункт 1); виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції (пункт 5).
За приписами пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.
У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Таким чином, об'єднуючою ознакою цих випадків є неналежне використання права.
Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема згідно з Порядком № 615, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 Кодексу, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.
Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом України, зокрема, в постановах від 25 червня 2011 року у справі №21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі 21-164а11, від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13, від 11 листопада 2014 року у справі №21-482а14, яка відповідно до частини першої статті 244-2 КАС України є обов'язковою для врахування в судовій практиці.
Отже, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.
Суд вважає за необхідне зауважити, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази вручення ТОВ УГЛЕПРОМДОНБАС 2011 наказів Держгеонадра від 16.08.2016 № 257 та від 10.01.2017 № 1.
Відповідно, судом встановлено, що відповідач у належний спосіб не ознайомлений зі змістом цих наказів та позбавлений можливості виконання їх вимог, а твердження Держгеонадра про не усунення відповідачем порушень у визначений строк є безпідставними.
Також, позивачем до суду не надано, а судом не виявлено доказів незгоди ТОВ УГЛЕПРОМДОНБАС 2011 на припинення його права користування надрами відповідно до спеціального дозволу від 31.01.2012 № 5472.
Відсутність незгоди ТОВ УГЛЕПРОМДОНБАС 2011 на припинення права користування надрами на підставі спеціального дозволу від 30.01.2012 № 5472, обумовлює відсутність спору щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, що унеможливлює вирішення цього питання у судовому порядку.
Відсутність будь-яких відомостей від ТОВ УГЛЕПРОМДОНБАС 2011 на розміщену у друкованому виданні "Урядовий кур'єр" Держгеонадра інформацію з проханням надати письмову згоду/незгоду у 15 денний строк з моменту розміщення такої інформації, не може бути визнана судом як незгода ТОВ УГЛЕПРОМДОНБАС 2011 з припиненням його права користування надрами на підставі спеціального дозволу від 30.01.2012 № 5472, оскільки належним повідомленням надрокористувача є отримання останнім рекомендованого листа, направленого за адресою, вказаною у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Слід також зауважити, що твердження позивача про те, що місцезнаходженням відповідача є територія, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження є безпідставними, оскільки м. Рубіжне не віднесено до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р. Відповідно, УДППЗ "Укрпошта" здійснює пересилання пошти та надає послуги поштового зв'язку до/з м. Рубіжне Луганської області.
Посилання позивача на те, що лист від 17.08.2017 № 17718/03/14-17 направлявся до м. Рубіжне щодо надання власної позиції на припинення права користування надрами, однак у встановлений термін відповіді надано не було, що розцінено Держгеонадрами як відмова, суд вважає безпідставними, оскільки позивачем визнається, що конверт повернувся "за закінченням терміну зберігання", і не наведено законодаво обгрунтованих підстав вважати ненадання відповіді не неотриману кореспонденцію відмовою.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з пунктом 4 Положення Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням, зокрема за дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та угод про умови користування надрами (у тому числі угод про умови користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 12); проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов'язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства (підпункт 14).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V у цьому Законі нижчезазначені терміни вживаються в такому значенні:
державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;
спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
За приписами статті 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Держгеонадра на час виникнення спірних правовідносин здійснювали державний контроль за геологічним вивченням надр у Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок № 1294), який втратив чинність 15.04.2017 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 239.
Відповідно до пункту 1 Порядку № 1294 цей Порядок визначає механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за, зокрема дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами.
За приписами пункту 5 Порядку № 1294 державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.
Порядком № 1294 визначено підстави та порядок проведення Держгеонадрами планових та позапланових перевірок надрокористувачів.
Пунктом 15 Порядку № 1294 визначено, що за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами.
Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства.
У разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами (пункт 16 Порядку № 1294).
З вище зазначених правових норм суд встановив, що Держгеонадра є органом з питань надання дозволу на користування надрами, який у межах своїх повноважень здійснює державний геологічний контроль, зокрема за дотриманням умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами.
Заходами Державного геологічного контролю є проведення планових та позапланових перевірок.
Відповідно, контроль за дотриманням надрокористувачем умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами, як складова державного геологічного контролю, має здійснюватися шляхом проведення планових та позапланових перевірок надрокористувачів.
Судом встановлено, що Держгеонадрами встановлено та оформлено порушення ТОВ УКПРОМДОНБАС 2011 умов спеціального дозволу на користування надрами від 30.01.2012 № 541 не у спосіб, визначений законодавством про проведення державного геологічного контролю.
Твердження позивача про можливість встановлення порушення надрокористувачами умов Угоди в інший спосіб, відмінний від проведення перевірок, суд вважає безпідставними, оскільки, як вищевкзано, спосіб здійснення державного нагляду (контролю) має бути визначений законом. У своїх письмових поясненнях позивач не зазначає будь-якого закону, яким визначений спосіб здійснення державного геологічного контролю відмінний від проведення перевірок.
Таким чином, судом встановлено, що здійснивши контроль за дотриманням відповідачем умов спеціального дозволу на користування надрами та угоди про умови користування надрами у спосіб, не визначений законом, позивач діяв з порушенням вимог частини другої статті 19 Конституції України.
Відповідно до частини першої статті 25 Кодексу України про надра права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.
Зважаючи на всі вищеописані порушення Держгеонадра вимог законодавства під час здійснення державного геологічного контроль за дотриманням ТОВ УКРПРОМДОНБАС 2011 умов спеціального дозволу на користування надрами від 30.01.2012 № 5472 та Угоди, яка є невід'ємною частиною цього спеціального дозволу, з метою захисту прав надрокористувача, які можуть бути обмежені лише у законний спосіб, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
За приписами статті 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України (місцезнаходження юридичної особи: 03680, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16, ідентифікаційний код юридичної особи: 37536031) до товариства з обмеженою відповідальністю "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" (місцезнаходження: 93000, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Визволителів, б. 67В, кв. 55) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30.01.2012 № 5472 відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.Г. Секірська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2018 |
Оприлюднено | 01.03.2018 |
Номер документу | 72464122 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
А.Г. Секірська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні