Постанова
від 28.01.2019 по справі 812/2067/17
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2019 року справа №812/2067/17

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Арабей Т.Г., Міронової Г.М., Ястребової Л.В., розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року у справі № 812/2067/17 (головуючий суддя І інстанції Секірська А.Г.), складене в повному обсязі 27 лютого 2018 року в м. Сєвєродонецьк Луганської області за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011 про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31 січня 2012 року № 5472, -

ВСТАНОВИВ:

21 грудня 2017 року Державна служба геології та надр України звернулась до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011 про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5472 від 31 січня 2012 року наданого відповідачу (а.с. 3-6).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018року відмовлено у задоволені позовних вимог (а.с. 113-117).

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Державна служба геології та надр України подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просило скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, відповідачем, в порушення вимог Угоди про умови користування надрами, особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та статті 24 Кодексу України Про надра не подано до ДНВП Геоінформ України щорічний звіт відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014 та 2015 роки, у зв'язку з чим наявні підстави для анулювання Дозволу саме в судовому порядку згідно пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра та п. 23 Порядку № 615.

Держгеонадрами України подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр з проханням надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, що, на його думку, є належним повідомленням відповідача про вказані вище обставини.

На час подання адміністративного позову до Держгеонадр від відповідача ніяких листів чи інформації про усунення порушень не надходило, що і стало підставою для звернення з даним адміністративним позовом (а.с. 125-131).

Представники сторін в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі задовольнити, рішення суду першої інстанції - скасувати, з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" (код ЄДРПОУ 37541110) зареєстроване як юридична особа 30 березня 2011 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13801020000001279; в стані припинення не перебуває; місцезнаходженням юридичної особи є Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 67-В, кв. 55 (а.с. 42-44).

31 січня 2012 року Державна служба геології та надр України видало Товариству спеціальний дозвіл на користування надрами № 5472. Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування антрациту у шахтоділянці по пласту k1, виділеної у межах ділянки "Поза технічними межами шахти "Краснолуцька" (Луганська область, Антрацитівський район), площею 0,87 км2. Дозвіл виданий строком на 20 років (а.с. 8).

Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, зокрема, щорічної звітності перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 06 липня 2012 року № 5472, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" (а.с. 9-14).

Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.

Згідно з пунктом 7.2 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Таким чином, подання до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.

Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (а.с. 16).

19 травня 2015 року відбулось засідання Робочої групи Держгеонадра України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

На цьому засіданні прийнято рішення про наявність підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 31 січня 2012 року № 5472, виданого ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011", відповідно до підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами за порушення надрокористувачами вимог пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра.

19 травня 2015 року Держгеонадра України видано наказ № 122 "Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами" (а.с. 19).

Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Донецької та Луганської областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (а.с. 17-18).

Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 31 січня 2012 року № 5472, виданого ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011", у зв'язку з порушенням надрокористувачам пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк.спр. 20).

Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" (а.с. 21).

ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" включене до цього переліку під № 171 (а.с. 21).

Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.

09 червня 2015 року в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомили, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку (а.с. 21).

Держгеонадра України листом від 14 лютого 2017 року № 258-14/17 звернулося до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" з проханням надати інформацію які надрокористувачі відзвітували за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік (а.с. 26-29). Нащо отримали інформаційний звіт про результати аналізу стану виконання особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині звітності надрокористувачів щодо руху запасів за 2015 рік. (а.с. 30-35).

16 травня 2017 в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" № 88 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра повідомила, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 60-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку. ТОВ "УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011" включено до переліку за № 70 (а.с. 36).

Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.

Спірним питанням у справі є правомірність заявлення позовних вимог щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5472 від 31 січня 2012 року наданого відповідачу.

Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що контроль за дотриманням надрокористувачем умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами, як складова державного геологічного контролю, має здійснюватися шляхом проведення планових та позапланових перевірок надрокористувачів, однак, позивач, здійснивши такий контроль у спосіб, не визначений законом, діяв з порушенням вимог частини другої статті 19 Конституції України.

Суд апеляційної інстанції не погоджується з рішенням суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до пунктів 2, 4 чинного на час спірних правовідносин Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року, державний геологічний контроль здійснюється Держгеонадрами та її територіальними органами.

Органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Згідно з ч. 2 ст. 24 Кодексу України Про надра користувачі надр зобов'язані:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України Про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

За змістом ч. 2 ст. 26 Кодексу України Про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Згідно з п.п. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

У пункті 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що товариством не виконано перед Державним науково-виробничим підприємством Геоінформ України обов'язку звітувати за 2014 та 2015 роки про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр, про необхідність подання яких визначено у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами та в Угоді про умови користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу.

Не вжито також відповідачем заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу.

Докази, які б свідчили про те, що товариство повідомило позивача про згоду або незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом на користування надрами, у матеріалах справи відсутні.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про порушення товариством вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, яка є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України Про надра , лише за наявності згоди на це користувача надрами.

З огляду на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011 не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв'язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні Урядовий кур'єр оприлюднене відповідне оголошення.

Цієї ж думки додержується Верховний Суд у постанові по справі № 812/1074/17 від 03 травня 2018 року.

При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідач зареєстрований на території на якій Українська влада здійснює свої повноваження (м. Рубіжне), відтак, розміщення оголошення в друкованому виданні Урядовий кур'єр про необхідність надати згоду/незгоду на анулювання дозволу є правомірним та таким, що не суперечить діючому законодавству.

Системний аналіз правових норм дає підстави дійти висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу, можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.

Судами встановлено, що відповідачем не направлено жодної інформації стосовно припинення права користування надрами, відтак наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Що стосується доводів суду першої інстанції, як на підставу відмови у задоволені позовних вимог, про те, що передумовою вчинення позивачем будь-яких дій відносно вирішення питання щодо припинення дії спеціального дозволу, мала б бути проведена Державним науково-виробничим підприємством Державний інформаційний геологічний фонд України перевірка його діяльності, слід зазначити, що надана вказаним органом інформація відносно статистичної звітності ґрунтується на перевірці позивача як надрокористувача щодо дотримання вимог, обов'язок виконання яких безпосередньої визначено у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами, а тому проведення перевірки не вимагається.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Відповідно до положень ч.1 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись статтями 250, 272, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року у справі № 812/2067/17 - задовольнити.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року у справі № 812/2067/17 - скасувати.

Прийняти нову постанову.

Позовні вимоги Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011 про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31 січня 2012 року № 5472 - задовольнити.

Припинити право користування надрами Товариством з обмеженою відповідальністю УГЛЕПРОМДОНБАСС 2011 шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31 січня 2012 року № 5472.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 28 січня 2019 року.

Судді Т.Г.Арабей

Г.М. Міронова

Л.В. Ястребова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2019
Оприлюднено30.01.2019
Номер документу79435659
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/2067/17

Постанова від 28.01.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 14.12.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 14.12.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Постанова від 17.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 15.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 08.05.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 27.02.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 07.02.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні