ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
01 березня 2018 року № 826/10879/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В., при секретарі судового засідання Огнивому Д.П., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом приватного акціонерного товариства Страхова компанія Гамма
до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
про скасування постанови від 19.07.2017 №827/1209-13-3/13-п,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Приватне акціонерне товариство Страхова компанія Гамма звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у якому просить суд скасувати постанову від 19.07.2017 №827/1209-13-3/13-п про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг.
Позовні вимоги мотивовано тим, що приватне акціонерне товариство Страхова компанія Гамма має бездоганну репутацію та жодного разу не порушувало законодавство у сфері фінансових послуг раніше і винесена штрафна санкція є першою за десять років існування товариства, але при цьому відповідач застосував до приватного акціонерного товариства Страхова компанія Гамма найвищій розмір штрафної санкції. Позивач вважає, що цей факт свідчить про упереджене ставлення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до приватного акціонерного товариства Страхова компанія Гамма .
Відповідач проти позову заперечив та зазначив, що оскаржувана постанова є обгрунтованою, оскільки прийнята на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення позивача.
Адміністративну справу розглянуто в порядку письмового провадження на підставі статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до пункту 10 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства в редакції Закону України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів № 2147-VIII від 03.10.2017, справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзивв на позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд-
ВСТАНОВИВ:
Відносно приватного акціонерного товариства Страхова компанія Гамма заступником начальника відділу пруденційного нагляду Національної комісії фінансових послуг Тихоновим А.А. та головним спеціалістом відділу пруденційного нагляду на ринку страхування департаменту страхового регулювання та нагляду Національної комісії фінансових послуг Прутом М.О., складено акт про правопорушення, вчинені акціонерним товариством Страхова компанія Гамма на ринку фінансових послуг від 20.06.2017 №1209/13-3/13 (далі - Акт).
Згідно з висновками вказаного Акту позивачем порушено вимоги законодавства у сфері надання фінансових послуг, а саме:
- пункту 2.9 Порядку складання звітних даних страховиків, відповідно до якого страховики разом із супроводжувальним листом подають до Нацкомфінпослуг аудиторський висновок щодо підтвердження річної фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності (у разі якщо страховик відповідно до законодавства складає консолідовану фінансову звітність) та уадиторський висновок про надання впевненості щодо річних звітних даних страховика у термін до 01 червня року, наступного за звітним;
- пункту 36 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), відповідно до якого фінансова установа зобов'язана виконувати нормативно-правові акти, якими встановлені умови провадження діяльності з надання фінансових послуг, вимоги та рішення Нацкомфінпослуг, що відповідають її повноваженням, визначеним законом, зокрема надавати на такі вимоги та рішення інформацію і звітність у встановлений у них строк.
На підставі Акту Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг прийнято постанову від 19.07.2017 №827/1209-13-3/13-п, якою до товариства застосовано штрафну санкцію у розмірі 34 000, 00 грн.
Приватне акціонерне товариство Страхова компанія Гамма не погоджуючись з рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг звернулось до суду з даним позовом.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Закон України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг встановлює загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг.
Метою цього Закону є створення правових основ для захисту інтересів споживачів фінансових послуг, правове забезпечення діяльності і розвитку конкурентоспроможного ринку фінансових послуг в Україні, правове забезпечення єдиної державної політики у фінансовому секторі України.
Відповідно до статті 39 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 40 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг може накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.
Частиною першою статті 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг встановлено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за:
1) провадження діяльності на ринках фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії та/або реєстрації, без відповідної ліцензії та/або реєстрації - у розмірі від 1000 до 10000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
2) неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
3) ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з пунктом 5 підрозділу 1 розділу XX Податкового кодексу України якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 розділу IV цього Кодексу для відповідного року.
Рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафних санкцій може бути оскаржено в суді (частина друга статті 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг ).
Указом Президента України від 23 листопада 2011 року №1070/2011 затверджено Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Згідно з пунктом 1, 2 зазначеного Положення Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України.
Розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 20.11.2012 № 2319, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 18 грудня 2012 року № 2112/22424, затверджено Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України.
Це Положення визначає порядок провадження у справах про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг (далі - справи про правопорушення), механізм прийняття рішень Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомфінпослуг) про застосування заходів впливу та їх оскарження.
Згідно з пунктом 1.3 зазначеного Положення його метою є врегулювання правовідносин, пов'язаних, у тому числі із складанням уповноваженими та посадовими особами Нацкомфінпослуг документів про порушення законодавства про фінансові послуги та застосуванням Нацкомфінпослуг або уповноваженими особами Нацкомфінпослуг заходів впливу.
Пунктом 1.4 зазначеного положення встановлено, що заходи впливу застосовуються в порядку, визначеному цим Положенням.
Згідно з пунктом 1.5. Положення Нацкомфінпослуг як колегіальний орган або уповноважені особи Нацкомфінпослуг обирають і застосовують заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення законодавства про фінансові послуги, враховуючи наслідки порушення та застосування таких заходів.
Дані та інформація про ознаки порушення законодавства про фінансові послуги може міститися тому числі в матеріалах, отриманих на письмову вимогу Нацкомфінпослуг про надання необхідних документів та інформації.
Посадова особа Нацкомфінпослуг при виявленні порушення законодавства про фінансові послуги, за яке застосовується захід впливу, складає акт про правопорушення (пункт 1.11 Положення).
Відповідно до пунктів 2.1., 2.1. зазначеного вище Положення Нацкомфінпослуг може застосовувати заходи впливу, у тому числі такі як накладати штрафи в розмірах, передбачених статтею 41 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Рішення про накладення штрафної санкції (штрафу) на особу за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, приймається у вигляді постанови уповноваженої особи Нацкомфінпослуг (пункт 2.4 Положення).
Під час розгляду справи позивачем не заперечувались та не спростовувались обставини щодо порушення приватним акціонерним товариством Страхова компанія Гамма пункту 2.9 Порядку складання звітних даних страховиків та пункту 36 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), проте в частині посилання на розмір застосованої постановою від 19.07.2017 №827/1209-13-3/13-п санкції в сумі 34 000, 00 грн., яка на думку позивача не відповідає суті скоєного порушення, зазначено, що застосування найвищого розміру штрафної санкції є необгрунтованим, оскільки приватне акціонерне товариство Страхова компанія Гамма жодного разу не порушувало законодавства в сфері фінансових послуг, і винесена оскаржуваною постановою штрафна санкція є першою за весь час ведення господарської діяльності позивача.
Представник відповідача в судовому засіданні зазначав, що оскільки позивачем не було виконано вимог законодавства у встановленому законом порядку, то до нього застосовувались максимальні штрафні санкції.
Проте суд, звертає увагу що відповідачем не надано жодних доказів в обгрунтування своєї позиції щодо застосуваня максимальних штрафних санкцій до позивача, не вказано на тяжкість наслідків таких порушень та не надано жодних обгрунтованих пояснень та доводів які б підтверджували пропорційність вчиненного правопорушення з розміром застосованих до позивача штрафних санкцій.
Суд зазначає, що розмір штрафу має визначатися з урахуванням значення фактичних обставин кожного випадку для забезпечення справедливого балансу між публічними інтересами та правами й свободами учасників правовідносин.
Відповідач при визначенні розміру штрафу повинен приймати до уваги як обтяжуючі, так і пом'якшуючі обставини. Проте, про наявність обтяжуючих обставин відповідачем не зазначалось та не було надано суду жодних доказів на підтвердження їх існування, і до того ж, відповідач не заперечував, що порушення законодавства у сфері фінансових послуг з боку приватного акціонерного товариства Страхова компанія Гамма відбулось вперше.
З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що відповідачем необгрунтовано застосовано до позивача максимальну суму штрафних санкцій в розмірі 2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, та приходить до висновку, що для належного захисту прав позивача, сума таких штрафних санкцій має бути зменшена до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що дорівнює 1 700, 00 грн.
Таким чином, аналізуючи зазначені вище норми чинного законодавства та беручи до уваги встановлені під час судового розгляду обставини справи, а також зважаючи, що відповідачем, на якого, як на суб'єкта владних повноважень покладено обов'язок доказування у даній справі, не доведено правомірності застосування до позивача максильної суми штрафу, суд приходить до висновку про наявність достатніх підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому, суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Згідно з наявної в матеріалах справи квитанції від 12.09.2017 №57, позивачем було сплачено судовій збір у розмірі 1 600, 00 грн..
Отже, сума судового збору, що підлягає присудженню позивачу, становить 800, 00 грн..
Керуючись статтями 139, 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 19.07.2017 №827/1209-13-3/13-п в частині застосування штрафних санкцій в розмірі 32 300, 00 грн., шляхом зменшення розміру штрафних санкцій з 2000 до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що дорівнює 1700, 00 грн.
3. В іншій частині позовних вимог відмовити.
4. Присудити здійснені приватним акціонерним товариством Страхова компанія Гамма (код ЄДРПОУ 33947733, адреса: 04055, м. Київ, вул. Ванди Василевської, 7) документально підтверджені судові витрати у розмірі 800, 00 грн. (вісімсот гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (код ЄДРПОУ 38062828, адреса: 01001, м. Київ, вул. Б. Грінченка, 3).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України, із урахуванням положень пункту 15.5 Перехідних положень (Розділу VII) Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Літвінова А.В.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2018 |
Оприлюднено | 02.03.2018 |
Номер документу | 72501736 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Літвінова А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні