Рішення
від 01.03.2018 по справі 826/15074/16
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м.  Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И 01 березня 2018 року                                № 826/15074/16 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого Бояринцевої М.А.,  розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування" до Східної об"єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов"язання вчинити дії, В С Т А Н О В И В: До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось публічне акціонерне товариство «Укргазвидобування» з позовом до Східної  об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області та, з урахуванням клопотання від 12.02.2018, просить суд визнати протиправною бездіяльність Східної  об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області щодо не підготовки у встановлений законом строк висновку про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань в сумі 353  915, 00 грн. з податку на прибуток КБК 11020100 по філії УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353  915, 00 грн. та подання зазначеного висновку до відповідного органу Державного казначейства України. В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо здійснення заходів, направлених на повернення публічному акціонерному товариству «Укргазвидобування» надміру сплачених до державного бюджету грошових зобов'язань у розмірі 353  915, 00 грн. Відповідач в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, заяв та клопотань не подавав, причини не явки суду не відомі, відношення до позову не висловив. Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків. ПАТ «Укргазвидобування» 18.04.2016 звернулося до Східної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області з заявою №19/1-977 про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань платника з податку на прибуток підприємства в рахунок сплати платежів з рентної плати, в якій просив повернути кошти на поточний рахунок ПАТ Укргазвидобування»» по філіям УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353 915, 00 грн. та ГУ «Укргазпромгеофізика» (код ЄДРПОУ 21236681) у розмірі 110 684,00 грн. на загальну суму 464 599,00 грн. З матеріалів справи слідує, що актом Східної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області від 01.07.2016 №3124-07 встановлено позитивне сальдо розрахунків у розмірі 353 915,00 грн. по філії УкрнНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764). Надалі, з огляду на відсутність відповіді відповідача на звернення позивача, останній повторно 10.08.2016 звернувся до контролюючого органу із заявою про зарахування надміру сплачених грошових зобов'язань платника з податку на прибуток підприємства в рахунок сплати платежів з рентної плати, в якій просив зарахувати надмірно сплачені кошти з податку на прибуток КБК 11020100 по філіям УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 0158764) у розмірі 353 915, 00 грн. та ГУ «Укргазпромгеофізика» (код ЄДРПОУ 21236681) у розмірі 110 684,00 грн. в рахунок сплати платежів з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу КБК 13003800 по ПАТ «Укргазвидобування» (код ЄДРПОУ 30019775) на загальну суму 464 599,00 грн., або повернути кошти на поточний рахунок ПАТ «Укргазвидобування» №26008278329 відкритий в АБ «Укргазбанк» в м. Києві, МФО 320478. Публічне акціонерне товариство «Укргазвидобування» вказує, що 19.08.2016 відповідачем перераховано на поточний рахунок позивача грошові кошти розмірі 110 684, 00 грн. В той же час, заяву у частині повернення надмірно сплачених грошових коштів у розмірі 353 915,00 грн. залишено відповідачем без розгляду та не вирішено питання щодо їх повернення. Вирішуючи спір по суті суд звертає увагу на наступне. Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі – ПК України). Згідно пп. 17.1.10 п 17.1 ст. 17 ПК України платник податків має право має право на повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом. Підпунктом 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що грошове зобов'язання платника податків є сумою коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Згідно п. 43.1 ст. 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 43.3 ст. 43 ПК України). Платник податків, в контексті приписів п. 43.4 ст. 43 ПК України подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку. В той же час, згідно п. 43.5 ст. 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому, контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету. В той же час, взаємовідносини територiальних органів Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС) з мiсцевими фiнансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) в процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, з метою належного виконання положень статей 43, 102 Податкового кодексу України, частини другої статтi 45 та частини другої статтi 78 Бюджетного кодексу України регламентовані Порядком взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань, що затверджений наказом Міністерства фінансів України 15.12.2015 №1146 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31.12.2015 за № № 1679/28124 (далі – Порядок №1146). Згідно п. 4, 5 Порядку №1146 повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, до якого такі кошти були зараховані. Якщо платіж, що повертається, був сплачений до загального (спеціального) фонду державного або відповідного місцевого бюджету, але згідно із законодавством не передбачений серед джерел формування відповідного бюджету, повернення здійснюється за рахунок податків та зборів, не віднесених до інших категорій (код класифікації доходів бюджету 19090000) або інших надходжень (код класифікації доходів бюджету 24060300) відповідного бюджету. Повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здiйснюється виключно на пiдставi заяви платника податку (за винятком повернення надмiру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фiзичних осiб, якi розраховуються органом ДФС на пiдставi поданої платником податкiв податкової декларацiї за звiтний календарний рiк шляхом проведення перерахунку за загальним рiчним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надмiру сплаченої суми протягом 1095 днiв вiд дня її виникнення. Після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових забовязань (крім грошових забовязань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів), в розрізі приписів 7 Порядку №1146, передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку. Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку. Аналіз вищевикладеного в сукупності дає суду підстави дійти висновку,  повернення помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання платнику податків здійснюється виключно на підставі подачі ним відповідної заяви протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. При цьому, повернення помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання платнику податків здійснюються шляхом подання контролюючим органом висновку про повернення відповідних сум коштів до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви шляхом підготовки висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Згідно листа Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області від 28.11.2016 №14892/10/20-38-07-02-34 вбачається, що надміру сплачені суми грошового зобов'язання у розмірі 353  955, 00 грн. перераховано відповідачем на рахунок позивача. Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що відповідачем порушено п. 43.5 ст. 43 ПК України, оскільки вказані дії вчинено не у строки встановлені законом. Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ч. 1 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 1 ст. 77 КАС України) Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, суд дійшов до висновку, що в ході розгляду справи відповідачем не наведено обставин, які б свідчили про необґрунтованість позовних вимог. За таких обставин суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову. Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Приймаючи до уваги те, що адміністративний позов підлягає задоволенню, то судові витрати слід присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача. Враховуючи викладене, керуючись статтями 72, 77, 143, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - В И Р І Ш И В: 1. Позов публічного акціонерного товариства «Укргазвидобування» (04053, м. Київ, вул. Кудрявська, б. 26/28, код ЄДРПОУ 30019775) до Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області (61001, м.  Харків, вул. Б. Хмельницького, б. 17, код ЄДРПОУ 39856317) задовольнити. 2. Визнати протиправною бездіяльність Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області щодо не підготовки у встановлений законом строк висновку про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток КБК 11020100 по філії УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353  915, 00 грн. та подання зазначеного висновку до відповідного органу Державного казначейства України. 3. Судові витрати у розмірі 1  378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. стягнути на користь публічного акціонерного товариства «Укргазвидобування» (04053, м.  Київ, вул. Кудрявська, б. 26/28, код ЄДРПОУ 30019775) за рахунок бюджетних асигнувань Східної  об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області. Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги. Суддя                                                                                                М.А. Бояринцева

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення01.03.2018
Оприлюднено06.03.2018
Номер документу72517587
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15074/16

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Постанова від 28.11.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 14.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 11.06.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Рішення від 01.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні