Постанова
від 28.11.2018 по справі 826/15074/16
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2018 року м. Київ №826/15074/16

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ключковича В.Ю.,

суддів Ганечко О.М.,

Сорочка Є.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 березня 2018 року (прийняте в порядку письмового провадження, суддя Бояринцева М.А.) у справі за адміністративним позовом публічного акціонерного товариства Укргазвидобування до Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

Публічне акціонерне товариство Укргазвидобування звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, в якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не підготовки у встановлений законом строк висновку про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань в сумі 353 915, 00 грн. з податку на прибуток КБК 11020100 по філії УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353915,00 грн. та подання зазначеного висновку до відповідного органу Державного казначейства України;

- зобов'язати відповідача повернути ПАТ Укргазвидобування (код ЄДРПОУ 30019775) надміру сплачені грошові зобов'язання у розмірі 353 915, 00 грн. з податку на прибуток КБК 11020100 по філії УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353915,00 грн. шляхом їх перерахування на погашення грошового зобов'язання в рахунок сплати платежів з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу КБК 13003800 по ПАТ Укргазвидобування (код ЄДРПОУ 30019775).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 березня 2018 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області щодо не підготовки у встановлений законом строк висновку про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток КБК 11020100 по філії УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353 915, 00 грн. та подання зазначеного висновку до відповідного органу Державного казначейства України.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 березня 2018 року у справі № 826/15074/16 та ухвалити нове рішення, яким позов залишити без задоволення.

13.09.2018 від позивача до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому такий просить залишити без задоволення апеляційну скаргу, а рішення суду першої інстанції - без змін, оскільки рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим.

Сторони у судове засідання не з'явились, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Відповідно до ч. 2 ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом апеляційної інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ПАТ Укргазвидобування 18.04.2016 звернулося до Східної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області з заявою №19/1-977 про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань платника з податку на прибуток підприємства в рахунок сплати платежів з рентної плати, в якій просив повернути кошти на поточний рахунок ПАТ Укргазвидобування по філіям УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353 915, 00 грн. та ГУ Укргазпромгеофізика (код ЄДРПОУ 21236681) у розмірі 110 684,00 грн. на загальну суму 464 599,00 грн.

Актом Східної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області від 01.07.2016 №3124-07 встановлено позитивне сальдо розрахунків у розмірі 353 915,00 грн. по філії УкрнНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764).

Надалі, з огляду на відсутність відповіді відповідача на звернення позивача, ПАТ Укргазвидобування повторно 10.08.2016 звернулося до контролюючого органу із заявою про зарахування надміру сплачених грошових зобов'язань платника з податку на прибуток підприємства в рахунок сплати платежів з рентної плати, в якій просив зарахувати надмірно сплачені кошти з податку на прибуток КБК 11020100 по філіям УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 0158764) у розмірі 353 915, 00 грн. та ГУ Укргазпромгеофізика (код ЄДРПОУ 21236681) у розмірі 110 684,00 грн. в рахунок сплати платежів з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу КБК 13003800 по ПАТ Укргазвидобування (код ЄДРПОУ 30019775) на загальну суму 464 599,00 грн., або повернути кошти на поточний рахунок ПАТ Укргазвидобування №26008278329 відкритий в АБ Укргазбанк в м. Києві, МФО 320478.

Публічне акціонерне товариство Укргазвидобування вказує, що 19.08.2016 відповідачем перераховано на поточний рахунок позивача грошові кошти розмірі 110 684, 00 грн. В той же час, заяву у частині повернення надмірно сплачених грошових коштів у розмірі 353 915,00 грн. залишено відповідачем без розгляду та не вирішено питання щодо їх повернення.

Вважаючи таку бездіяльність відповідача щодо не підготовки у встановлений законом строк висновку про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань в сумі 353 915, 00 грн. з податку на прибуток КБК 11020100 по філії УкрНДІгаз у розмірі 353915,00 грн. та подання зазначеного висновку до відповідного органу Державного казначейства України, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що згідно листа Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області від 28.11.2016 №14892/10/20-38-07-02-34 надміру сплачені суми грошового зобов'язання у розмірі 353 955, 00 грн. перераховано відповідачем на рахунок позивача, однак порушено п. 43.5 ст. 43 ПК України, оскільки вказані дії вчинено не у строки встановлені законом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв'язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції про часткове задоволення позову, виходячи з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно пп. 17.1.10 п 17.1 ст. 17 ПК України платник податків має право має право на повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Підпунктом 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що грошове зобов'язання платника податків є сумою коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно п. 43.1 ст. 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 43.3 ст. 43 ПК України).

Згідно п. 43.4 ст. 43 ПК України платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

В той же час, згідно п. 43.5 ст. 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

В той же час, взаємовідносини територiальних органів Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС) з мiсцевими фiнансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) в процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, з метою належного виконання положень статей 43, 102 Податкового кодексу України, частини другої статтi 45 та частини другої статтi 78 Бюджетного кодексу України регламентовані Порядком взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань, що затверджений наказом Міністерства фінансів України 15.12.2015 №1146 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31.12.2015 за № № 1679/28124 (далі - Порядок №1146).

Згідно п. 4, 5 Порядку №1146 повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, до якого такі кошти були зараховані.

Якщо платіж, що повертається, був сплачений до загального (спеціального) фонду державного або відповідного місцевого бюджету, але згідно із законодавством не передбачений серед джерел формування відповідного бюджету, повернення здійснюється за рахунок податків та зборів, не віднесених до інших категорій (код класифікації доходів бюджету 19090000) або інших надходжень (код класифікації доходів бюджету 24060300) відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здiйснюється виключно на пiдставi заяви платника податку (за винятком повернення надмiру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фiзичних осiб, якi розраховуються органом ДФС на пiдставi поданої платником податкiв податкової декларацiї за звiтний календарний рiк шляхом проведення перерахунку за загальним рiчним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надмiру сплаченої суми протягом 1095 днiв вiд дня її виникнення.

Після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових забовязань (крім грошових забовязань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів), в розрізі приписів 7 Порядку №1146, передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.

Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.

Аналіз вищевикладеного в сукупності дає суду підстави дійти висновку, що повернення помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання платнику податків здійснюється виключно на підставі подачі ним відповідної заяви протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

При цьому, повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошового зобов'язання платнику податків здійснюється шляхом подання контролюючим органом висновку про повернення відповідних сум коштів до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Згідно листа Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного правління ДФС у Харківській області від 28.11.2016 №14892/10/20-38-07-02-34 вбачається, що надміру сплачені суми грошового зобов'язання у розмірі 353 955, 00 грн. перераховано відповідачем на рахунок позивача (а.с.57).

Враховуючи зазначене, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем порушено п. 43.5 ст. 43 ПК України, оскільки вказані дії вчинено не у строки встановлені законом, оскільки заяву подано позивачем до відповідача 18.04.2016, а повторно 10.08.2016, а кошти повернуто 14.11.2016.

Разом з тим, враховуючи те, що 14.11.2016 надміру сплачені суми грошового зобов'язання у розмірі 353 955, 00 грн. перераховано відповідачем на рахунок позивача, відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині зобов'язання відповідача повернути ПАТ Укргазвидобування (код ЄДРПОУ 30019775) надміру сплачені грошові зобов'язання у розмірі 353 915, 00 грн. з податку на прибуток КБК 11020100 по філії УкрНДІгаз (код ЄДРПОУ 00158764) у розмірі 353915,00 грн. шляхом їх перерахування на погашення грошового зобов'язання в рахунок сплати платежів з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу КБК 13003800 по ПАТ Укргазвидобування (код ЄДРПОУ 30019775).

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що відповідно до п.6 ч. 2 ст. 296 КАС України в апеляційній скарзі зазначаються обґрунтування вимог особи, яка подала апеляційну скаргу, із зазначенням того, у чому полягає неправильність чи неповнота дослідження доказів і встановлення обставин у справі та (або) застосування норм права.

Натомість, апеляційна скарга Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області не містить у собі жодних доводів щодо неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права судом першої інстанції, неповного з'ясування судом обставин, що мають значення для справи та апелянт не наводить жодних обґрунтувань протиправності такого рішення.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 цього Кодексу передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, який відповідачем в даному випадку не виконаний.

Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції винесене з дотриманням норм процесуального та матеріального права, у зв'язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 березня 2018 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В.Ю.Ключкович

Судді О.М. Ганечко

Є.О. Сорочко

Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено30.11.2018
Номер документу78190935
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15074/16

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Постанова від 28.11.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 14.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 11.06.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Рішення від 01.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні