ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.02.2018Справа № 910/19006/17
Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Головіної К.І., при секретарі судового засідання Лук'янчук Д.Ю., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження господарську справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Фенікс"
до Приватного акціонерного товариства Комерційний банк "Приватбанк"
про стягнення 47 860, 94 грн.
за участю представників:
від позивача: Білик Д.А., довіреність б/н від 18.01.2017 р.
від відповідача: Штронда А.М., довіреність № 3275-К-О від 17.01.17 р.
В С Т А Н О В И В:
До господарського суду міста Києва з позовом звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Фенікс" (далі - ТОВ "ФК "Фенікс", позивач) про до Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Приватбанк" (далі - ПАТ КБ "Приватбанк", відповідач) про стягнення 47 860,94 грн.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що всупереч умовам укладеного договору банківського обслуговування від 21.05.2015 р., банк безпідставно здійснює списання з рахунку ТОВ "ФК "Фенікс" (клієнта) комісію за кожне внесення грошової виручки на рахунок позивача у завищеному розмірі - 1 % від суми внесених коштів, у той час, як за такі послуги банку умови договору передбачають інший тариф - у сумі 5 грн. У позові ТОВ "ФК "Фенікс" просить стягнути з ПАТ КБ "Приватбанк" безпідставно списані грошові кошти у сумі 47 860,94 грн.
Провадження у справі за вказаним позовом було порушено ухвалою господарського суду міста Києва від 02.11.2017 р. Згідно з ухвалою господарського суду міста Києва від 11.01.2018 р. розгляд справи вирішено здійснювати у загальному позовному провадженні відповідно до правил, визначених новою редакцією Господарського процесуального кодексу України, який набрав чинності 15.12.2017 р.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.
Представник відповідача позов не визнав, спочатку зазначив, що у червні 2017 року ПАТ КБ "Приватбанк" прийнято рішення щодо зміни тарифу за розрахункове-касове обслуговування клієнтів банку, яким встановлений тариф у розмірі 1 % від суми операції, але не менше 50 грн. Про вказану зміну тарифу позивача було повідомлено електронним листом банку, а тому застосування тарифу у зміненому розмірі (1 % від суми операції, замість 5 грн.) є правомірним. У подальшому відповідач також вказував, що відбулась зміна тарифу № 32 на тариф № 33, у зв'язку з надходженням на рахунки позивача грошової виручки від неідентифікованих довірених осіб. Просив відмовити у задоволенні позову.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані докази, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з урахуванням наступного.
У судовому засіданні встановлено, що 21.05.2015 р. позивач - ТОВ "ФК "Фенікс" приєднався до Умов та правил надання банківських послуг ПАТ КБ "Приватбанк" шляхом підписання відповідної заяви. У вказаній заяві позивач надав згоду на Умови та Правила надання банківських послуг, у тому числі отримання банківських послуг, яке супроводжується оформленням касових операцій (що розміщені на сайті банку www.privatbank.ua), тарифами банку (далі - Умови), що разом із цією заявою, складають договір банківського обслуговування (далі - договір).
З матеріалів справи вбачається, що на підставі зазначеного договору ТОВ "ФК "Фенікс" відкрило у ПАТ КБ "Приватбанк" банківський рахунок № 265006052700459, у подальшому обслуговування вказаного рахунку здійснювалось банком на умовах та за тарифами, які були визначені та врегульовані "Умовами та правилами надання банківських послуг" (далі - Умови та Правила).
Судом встановлено, що згідно з договором банківського обслуговування (в редакціях від 01.08.2017, від 01.09.2017 р. та від 01.10.2017 р.), за послуги з прийому грошової виручки/інших платежів від уповноважених представників юридичних осіб та підприємців з подальшим їх зарахуванням на рахунок даного клієнта, відкритому в будь-якій філії (відділенні) банку при наданні послуги в рамках самообслуговування (Приват24/термінали/ банкомати)" передбачались тарифи у розмірі 5,00 грн.
Проте, починаючи з 04.08.2017 р., банк почав надавати вказані послуги за тарифом у більшому розмірі, ніж передбачено Умовами та Правилами у вказаних редакціях, а саме - здійснював списання комісії за вказані послуги у розмірі 1 % від суми внесеної на рахунок позивача, але не менше 50,00 грн. за кожне таке внесення грошової виручки.
Позивач зазначає, що у зв'язку із неправомірним застосуванням тарифу у більшому розмірі, ніж передбачено погодженими Умовами та правилами сторонами з рахунку ТОВ "ФК "Фенікс" № 265006052700459 відповідач списав грошові кошти у сумі 47 860,94 грн.
Листом № 1061 від 29.08.2017 р. позивач просив відповідача повернути вказані кошти, як безпідставно отримані, проте, цю вимогу банк залишив без задоволення, а тому позивач звернувся із позовом про стягнення коштів у судовому порядку.
Отже, обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач вказує на необхідність застосування з 04.08.2017 р. по 10.10.2017 р. тарифу № 32 (№ 24 у редакції Умов від 01.10.2017 ) та стягнення комісії за внесення виручки на рахунок ТОВ "ФК "Фенікс" у сумі 5,00 грн. за кожне зарахування коштів на рахунок позивача, водночас банк зазначає, що у період з серпня по вересень 2017 р. застосовувалась комісія у розмірі 1,00 % від суми платежу, але не менше 50 грн., а починаючи з 01.10.2017 р. - комісія у розмірі 1,00 % від суми платежу, але не менше 10 грн. (тариф № 33 Умов та правил у редакції від 01.08.2017 р. та від 01.09.2017 р.).
Вирішуючи спір по суті та перевіряючи доводи сторін, суд виходив з наступного.
Судом встановлено, що укладений між ТОВ "ФК "Фенікс" та ПАТ КБ "Приватбанк" договір банківського обслуговування від 21.05.2015 р. є змішаним договором, оскільки містить в собі елементи як публічного договору, так і договору приєднання.
Згідно з ч. 2 ст. 628 ЦК України сторони мають право укласти договір, в якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір). До відносин сторін у змішаному договорі застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства про договори, елементи яких містяться у змішаному договорі, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті змішаного договору.
Статтею 633 Цивільного кодексу України передбачено, що публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов'язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв'язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Згідно з ч. 1 ст. 634 Цивільного кодексу України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Відповідно до ч. 1 ст. 1066 Цивільного кодексу України за договором банківського рахунка банк зобов'язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком.
Відповідно до ч. 4 ст. 1068 Цивільного кодексу України клієнт зобов'язаний сплатити плату за виконання банком операцій за рахунком клієнта, якщо це встановлено договором.
За приписами п. 3.1.1.1 Умов та Правил, що розміщені на сайті банку http://privatbank.ua (в редакціях станом на 01.08.2017, від 01.09.2017 р. та від 01.10.2017 р.), банк здійснює розрахунково-касове обслуговування клієнта на підставі чинного законодавства, цих Умов і Правил, договору банківського обслуговування, внутрішніх правил здійснення безготівкових розрахунків.
Згідно з п. 3.1.1.2 Умов банк здійснює прийом і видачу готівки відповідно до чинних нормативних актів (у тому числі з використанням пристроїв самообслуговування банку).
Відповідно до п. 3.1.1.71.2 Умов банк стягує комісію за внесення грошової виручки відповідно до тарифів банку на день здійснення операції з одержувача засобів.
Пунктом 3.1.1.8 Умов передбачено, що оплата за виконання банком операцій і надання послуг за цим договором здійснюється відповідно до діючих тарифів банку.
Згідно з п. 3.1.1.9 Умов доповнення і коректування тарифів здійснюється у порядку, передбаченому цим договором. Інформація про діючі тарифи і зміни у них розміщається на дошці оголошень в операційному залі банку та/ або через сайт банку (www.privatbank.ua, https:// client-bank.privatbank.ua або інший Інтернет/SMS-ресурс).
Вказаними Умовами у редакції від 01.08.2017 р., від 01.09.2017 р. (розділ 3) були встановлені тарифи банківського облуговування ), а саме - тариф № 32, а у редакції Умов від 01.10.2017 р. тариф № 24 - для малого та середнього бізнесу/бізнесу крупних та VIP-клієнтів, відповідно до якого прийом грошової виручки/інших платежів від уповноважених представників юридичних осіб та підприємців з подальшим зарахуванням на рахунок даного клієнта, відкритий в будь-якій філії (відділенні) ПриватБанку, встановлюється при наданні послуги у відділенні банку та в рамках самообслуговування (Приват24/термінали/ банкомати) у сумі 5,00 грн.
Пунктом 1.1.3.2.4 Умов передбачено право банку змінювати тарифи, а також інші умови обслуговування рахунків. При цьому банк, за винятком випадків зміни розміру наданого кредиту (кредитного ліміту), зобов'язаний не менше ніж за 7 днів до введення змін проінформувати клієнта, зокрема у виписці за картрахунком, згідно з п. 1.1.3.1.9 договору. Якщо протягом 7 днів банк не одержав повідомлення від клієнта про незгоду зі змінами, то вважається, що клієнт приймає нові умови.
Відповідно до п. 1.1.3.2.10 Умов банк має право для різних цілей (повідомлення про зміну тарифів, активація додаткових послуг, актуалізація контактних даних, зміна Умов надання банківських послуг, інформування про розмір заборгованості за кредитом, проведення банком акцій, проведення опитування про якість обслуговування, оформлення платіжних документів, тощо) встановити контакт з клієнтом, використовуючи будь-які канали звязку. Банк має право встановлювати контакт з клієнтом, використовуючи зазначені канали зв'язку, на постійній основі, якщо клієнт відмовився від отримання вищезазначених повідомлень.
З матеріалів справи вбачається, що у червні 2017 р. ПАТ КБ "Приватбанк" було прийнято рішення про встановлення тарифу за розрахункове-касове обслуговування клієнтів у розмірі 1 % від суми операції, але не менше 50 грн., у зв'язку з чим 29.06.2017 р. банк на електронну адресу співробітника позивача ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 направив лист, у якому повідомив позивача про таку зміну тарифу.
У відповідь на вказаний електронний лист, ТОВ "ФК "Фенікс" листом від 30.06.2017 р. повідомив банк, що буде змушений відмовитись від послуг банку за вказаними тарифами, а у подальшому повторно звернувся до банку з листом № 1047 від 08.08.2017 р. про перегляд зміненого тарифу. Однак, листом від 16.08.2017 р. банк відмовив позивачу у перегляді тарифу.
У той же час, суд приймає до уваги, що п. 3.1.1.9 Умов передбачено, що доповнення і корегування тарифів здійснюється у порядку, передбаченому договором банківського обслуговування, інформація про діючі тарифи і зміни у них розміщуються на Дошці оголошень в операційному залі банку та/або через сайт банку (www.privatbank.ua, https:// client-bank.privatbank.ua або інший Інтернет/SMS-ресурс).
Однак, у матеріалах справи відсутні докази розміщення банком на Дошці оголошень в операційному залі банку та/або сайті банку www.privatbank.ua інформації щодо зміни тарифу за прийом грошової виручки при наданні послуги у відділенні банку та в рамках самообслуговування (Приват24/термінали/банкомати), а також встановлення його у розмірі 1 % від суми зарахування, але не менше 50 грн. Зі свого боку відповідач таких доказів суду не надав.
При цьому, суд бере до уваги, що підписанням заяви від 21.05.2015 р. ТОВ "ФК "Фенікс" приєдналось до Умов та правил надання банківських послуг ПАТ КБ "Приватбанк", яка, як вже зазначалось, є публічним договором, а відповідно до ч. 2 ст. 633 Цивільного кодексу України умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Отже, враховуючи викладене, індивідуальне повідомлення клієнта, в тому числі в порядку, передбаченому п.п. 1.1.3.2.4, 1.1.3.2.10 Умов та Правил надання банківських послуг, про зміну тарифів без внесення відповідних змін до Умов та правил надання банківських послуг шляхом розміщення їх на Дошці оголошень в операційному залі банку та/або сайті банку www.privatbank.ua, не є підставою для одностороннього застосування тарифів банком у зміненому розмірі (1 % від суми зарахування, але не менше 50 грн.).
Доводи банку про повідомлення позивача про зміну тарифу шляхом направлення 29.06.2017 р. на електронну адресу співробітника ТОВ "ФК "Фенікс" ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 електронного листа про таку зміну тарифів судом також не приймаються, оскільки індивідуальне повідомлення банком позивача про зміну тарифів в Умовах банківського обслуговування без додержання відповідної процедури у разі такої зміни, встановленої у цих Умовах, не свідчить про належність внесених змін до них.
Щодо тверджень відповідача про те, що здача виручки для зарахування її на рахунок ТОВ "ФК "Фенікс" здійснювалась неідентифікованими довіреними особами позивача, тому банк застосовував тариф № 33, передбачений Умовами та правилами надання банківських послуг в редакціях від 01.08.2017 р. та від 01.09.2017р., суд вважає безпідставним з огляду на наступне.
Пунктом 3.1.1 Умов та Правил надання банківських послуг визначено, що довірена особа - особа, повноваження якої на здійснення дій (отриманні виписок, довідок, внесення коштів, надання документів та інші) від імені клієнта, підтверджені матрицею повноважень.
Матриця повноважень - це банківський інструмент, який представляє собою сукупність списку уповноважених та довірених осіб підприємства, перелік їх повноважень.
Так, у матеріалах справи наявна матриця повноважень осіб, якою позивачем визначено довірених осіб, що мають право здійснювати здачу грошової виручки до банку для подальшої її зарахування на рахунок ТОВ "ФК "Фенікс", при цьому при вчиненні таких дій (здачі виручки) зазначені довірені особи були ідентифіковані банком, що підтверджується зазначенням банком прізвища, імені та по-батькові цих осіб у призначенні платежу під час внесення грошових коштів.
Виходячи з вищевикладеного, суд вважає, що представники позивача, які здійснювали внесення готівкової виручки для подальшого зарахування на рахунок ТОВ "ФК "Фенікс", володіли необхідним обсягом повноважень та були ідентифіковані позивачем. У зв'язку із чим застосування відповідачем тарифу № 33, передбаченого Умовами та правилами надання банківських послуг в редакціях від 01.08.2017 р. та від 01.09.2017р., є безпідставним.
Крім того, Умови та правила надання банківських послуг в редакції від 01.10.2017 р. не містять зазначеного банком тарифу № 33 або будь-якого іншого, який передбачає розмір комісії за внесення грошової виручки неідентифікованими довіреними особами. Водночас, Умови та правила надання банківських послуг в редакції від 01.10.2017 р. передбачають застосування тарифу № 24, яким встановлюється комісія за прийом грошової виручки/інших платежів від уповноважених ідентифікованих представників юридичних осіб та підприємців у касі/ТСО з подальшим зарахуванням коштів на рахунок даного клієнта - у сумі 5 грн., який і підлягає застосуванню відповідачем, починаючи з 01.10.2017 р.
Отже, на підставі викладеного, суд приходить до висновку, що у період з 04.08.2017 р. по 10.10.2017 р. банк безпідставно стягував комісію за внесення грошової виручки на рахунок ТОВ "ФК "Фенікс" за тарифами, не передбаченими Умовами та правилами надання банківських послуг в редакціях від 01.08.2017 р., від 01.09.2017 р., від 01.10.2017 р. у розмірі 1 % від суми внесених коштів на рахунок позивача, але не менше 50 грн., а відповідні зміни за процедурою встановленою цими Умовами та Правилами надання банківських послуг, банком не вносились.
Відповідно до ч. 2 ст.1071 ЦК України грошові кошти можуть бути списані з рахунка клієнта без його розпорядження на підставі рішення суду, а також у випадках, встановлених законом, договором між банком і клієнтом або умовами обтяження, предметом якого є майнові права на грошові кошти, що знаходяться на банківському рахунку.
Згідно зі ст. 1073 ЦК України у разі несвоєчасного зарахування на рахунок грошових коштів, що надійшли клієнтові, їх безпідставного списання банком з рахунка клієнта або порушення банком розпорядження клієнта про перерахування грошових коштів з його рахунка банк повинен негайно після виявлення порушення зарахувати відповідну суму на рахунок клієнта або належного отримувача, сплатити проценти та відшкодувати завдані збитки, якщо інше не встановлено законом.
Отже, здійснюючи списання комісії у завищеному розмірі за тарифами, які не передбачались Умовами та правилами надання банківських послуг в редакціях від 01.08.2017 р., від 01.09.2017 р., від 01.10.2017 р., відповідач порушив вказані норми закону, а тому вимога ТОВ "ФК "Фенікс" про стягнення безпідставно списаних грошових коштів є обгрунтованою.
Здійснивши перерахунок безпідставно списаних з рахунку ТОВ "ФК "Фенікс" № 265006052700459 грошових коштів за формулою: S = Sфакт. - Т*К, де S - сума безпідставно списаних з рахунку коштів, Sфакт. - сума фактично списаних коштів, Т - тариф, К - кількість операцій з внесення грошової виручки, суд погоджується із розрахунком позивача та вважає, що з відповідача підлягають стягненню безпідставно списані грошові кошти у сумі 47 860,94 грн. Отже, позов ТОВ "ФК "Фенікс" підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору у разі задоволення позову покладаються відповідача.
Керуючись ст.ст. 73-79, 129, 236-238, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Фенікс" до Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Приватбанк" про стягнення 47 860,94 грн. задовольнити.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Приватбанк" (01001, м. Київ, вул. Грушевського, 1-д, ідентифікаційний код 14360570) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Фенікс" (01042, м. Київ, пров. Новопечерський, 5, ідентифікаційний код 35075436) грошові кошти у сумі 47 860 (сорок сім тисяч вісімсот шістдесят) грн. 94 коп., витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп.
Рішення ухвалено в нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини в судовому засіданні 26 лютого 2018 року.
Повний текст рішення складений 5 березня 2018 року.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 20-денний строк з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головіна К.І.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2018 |
Оприлюднено | 12.03.2018 |
Номер документу | 72643683 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Головіна К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні