Справа № 822/279/18
РІШЕННЯ
іменем України
14 березня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І.
за участі:секретаря судового засідання Яворської І.Ю. представника позивачів ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивачів - ОСОБА_5 (фермерське) господарство "Айстра-1" до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання протиправною відмови та зобов'язання видати дозвіл,
ВСТАНОВИВ:
Після усунення недоліків позову, суд ухвалою від 07.02.2018, відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників, та залучив до участі у розгляді як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивачів ОСОБА_5 (фермерське) господарство "Айстра-1". В адміністративному позові позивачі просять: 1) визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,4960 га на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району для ведення селянського (фермерського) господарства, оформленої листом від 29 листопада 2017 року № Ф- 23739/0-15704/6-17 та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області задовольнити клопотання від 30 серпня 2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,4960 га, що відповідає розміру земельної ділянки (паю) на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області із земель, що знаходилися у постійному користуванні засновника селянського (фермерського) господарства Айстра-1 ОСОБА_6 згідно державного акту на право постійного користування землею, серія ХМ №000569, зареєстрованого у книзі записів Державних актів на право постійного користування землею за №85 від 04.05.2001 року для ведення селянського (фермерського) господарства; 2) визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,6274 га на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району для ведення селянського (фермерського) господарства, оформленої листом від 29 листопада 2017 року № Ф- 23733/0-15702/6-17 та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області задовольнити клопотання від 30 серпня 2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_4, у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,6274 га, що відповідає розміру земельної ділянки (паю) на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області ( стор. 2 - 3).
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають про те, що 30.08.2017 зверталися із заявами до відповідача, в яких просили надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району для ведення селянського (фермерського) господарства, як членам Селянського (фермерського) господарства "Айстра-1". 29.11.2017 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило їм у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок посилаючись на те, що відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-4263-СГ від 15.03.2017 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність", припинено право користування землею, державного акту №000569 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право користування землею №86 від 04.05.2001, а земельні ділянки для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, передані громадянам котрі зазначені у проектній документації із землеустрою. Вважають, що спірні відмови у формі листів не відповідають вимогам Закону України "Про фермерське господарство" та ЗК України, а тому просять скасувати їх та надати дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок ( стор. 40 - 45).
Представник позивачів в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з тих же підстав, що вказані в позовній заяві. Додатково пояснив, що позивачі не реалізовували своє право на безоплатне отримання землі у власність для ведення селянського (фермерського) господарства. Інші члени Селянського (фермерського) господарства "Айстра-1", крім його довірителів - позивачів ОСОБА_4 і ОСОБА_3, вже оформили власність на землю, яку використовує фермерське господарства і на якій росте сад, який є власністю всіх членів цього господарства.
Представник відповідача в задоволенні позову просила відмовити з підстав, вказаних у Відзиві на позовну заяву від 23.02.2018 ( стор. 106 - 111). Додатково пояснила, що позивачами були подані всі необхідні документи із заявами від 30.08.2017. Вважає, що позитивне вирішення заяв позивачів можливе після отримання фермерським господарством землі, яку воно використовувало і ним було повернуто в державну власність, після чого можна буде вирішити питання надання цієї землі членам фермерського господарства ОСОБА_4 і ОСОБА_3 Земля на яку претендують позивачі в даний час рахується державною.
Третя особа в судове засідання представника не направила, однак 19.02.2018 до суду поступило письмове пояснення на позовну заяву від 16.02.2018, в якому просить розгляд справи проводити у відсутності представника та задовольнити адміністративний позов повністю. Зазначає, що в 2016 році ОСОБА_5 (фермерським) господарством "Айстра-1" було прийнято рішення про прийняття інших осіб у фермерське господарство і розпаювання земельної ділянки площею 30 га з кадастровим номером 6821881500:05:013:0270 на якій росте сад, між членами у рівних частках по 2,6274 га кожному. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-4263-СГ від 15.03.2017 право постійного користування фермерського господарства площею 30 га було припинено. Із переданої цієї землі з багаторічними насадженнями (сад), були передані 9 часток членам господарства, крім ОСОБА_4 і ОСОБА_3, які також виявили бажання одержати у власність частку, тому відмова відповідача є неправомірною (стор. 101-102).
Заслухавши вступні слова учасників справи, з'ясувавши обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, дослідивши докази по справі, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.
Відповідно до заяви від 30.08.2017, ОСОБА_4, згідно з вимогами ст. 118, 121 ЗК України та ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", просила відповідача надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,6274 га на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району для ведення селянського (фермерського) господарства, як члену Селянського (фермерського) господарства "Айстра-1" (стор. 73).
Листом від 29.11.2017 № Ф- 23733/0-15702/6-17 відмовлено у надані дозволу ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, та повідомлено, що відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-4263-СГ від 15.03.2017 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність", припинено право користування землею, державного акту №000569 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право користування землею №86 від 04.05.2001. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, передані громадянам котрі зазначені у проектній документації із землеустрою (стор. 72).
Згідно з заявою від 30.08.2017, ОСОБА_3, відповідно до вимог ст. 118, 121 ЗК України та ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", просила відповідача надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,4960 га на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району для ведення селянського (фермерського) господарства, як члену Селянського (фермерського) господарства "Айстра-1" (стор. 23).
Однак, листом від 29.11.2017 № Ф- 23739/0-15704/6-17 відмовлено у надані дозволу ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, та повідомлено, що відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-4263-СГ від 15.03.2017 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність", припинено право користування землею, державного акту №000569 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право користування землею №86 від 04.05.2001. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, передані громадянам котрі зазначені у проектній документації із землеустрою (стор. 82).
Сторони не оспорюють, що на земельній ділянці площею 30 га ОСОБА_5 (фермерським) господарством "Айстра-1" посаджений сад і ця земельна ділянка фактично використовується цим господарством, як і проведеного розпаювання цієї землі між членами господарства, так і подальшого надання 9-ти членам господарства часток цієї поділеної землі у власність, крім ОСОБА_4 і ОСОБА_3
Позивачі зверталися до відповідача із заявами в порядку ст. 118, 121 ЗК України та ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство".
Частинами 6 - 7 ст.118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_7 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Отже, відповідач: 1) порушив місячний строк вирішення заяв позивачів, адже заяви поступили на розгляд 04.09.2017 (реєстраційні номери Ф-23739/0/5-17 і Ф-23733/0/5), а були вирішені 29.11.2017; 2) не вирішив заяви по суті, згідно ст.118 ЗК України, а фактично відмовив з надуманих підстав, які не відповідають вимогам цієї статті, як і законодавству, які регулює ці правовідносини.
Цей висновок не спростовують, на думку суду, безпідставні твердження в.о. начальника ОСОБА_8 у оскаржуваних відмовах про: 1) наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-4263-СГ від 15.03.2017 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність", яким припинено право користування землею, державного акту №000569 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право користування землею №86 від 04.05.2001; 2) те, що земельні ділянки для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, передані громадянам які зазначені у проектній документації із землеустрою, адже згаданий наказ не стосується правовідносин, які потребували вирішення, а земельні ділянки хоч є державної форми власності були і є у фактичному користуванні фермерського господарства, членами якого є позивачі, тому повинні були передані позивачам з урахуванням в тому числі вимог Закону України "Про фермерське господарство" та встановлених обставин у цій справі.
Згідно з ч. 1- 2 ст.13 Закону України № 973-IV "Про фермерське господарство", члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).
Абзацом 1 ч. 3 ст. 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб'єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення. У такому разі не відбувається перебирання непритаманних суду повноважень державного органу (за відсутності обставин для застосування дискреції), а здійснюється виконання судом власної компетенції з відновлення порушеного права. Рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду. Тобто, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Згідно з ч. 1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, судом встановлено, що позивачі подали відповідачу заяви від 30.08.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського (фермерського) господарства з відповідними документами, без порушень вимог Земельного кодексу України та іншого законодавства, що регулює ці правовідносини і цього (будь-яких порушень) не встановив відповідач, тому суд приходить до висновку, що суб"єкт владних повноважень, який заперечує проти позову не довів, що діяв у межах закону щодо розгляду цих заяв і прийняття по них рішень, що підтверджено доказами, які перевірено судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з квитанціями від 23.01.2018 №ПН2932 і №ПН2957 ОСОБА_3 та ОСОБА_4 сплатили по 704,80 грн. судового збору за подання позовної заяви, тому такі витрати слід присудити на їх користь.
Керуючись Законом України "Про фермерське господарство", ЗК України, статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_3 (вул. Польова, 1, Ситняки, Макарівський район, Київська область, 08040, код НОМЕР_1), ОСОБА_4 (вул. Польова, 1, Ситняки, Макарівський район, Київська область,08040, код НОМЕР_2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивачів - ОСОБА_5 (фермерське) господарство "Айстра-1" (32450, Хмельницька область, Дунаєвецький район, с. Воробіївка, код 31424783) до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інституська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000, код 39767479) про визнання протиправною відмови та зобов'язання видати дозвіл, задовольнити.
Визнати протиправною відмову у формі листа від 29.11.2017 № Ф- 23739/0-15704/6-17 щодо відмови у надані дозволу ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,4960 га на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району для ведення селянського (фермерського) господарства.
Визнати протиправною відмову у формі листа від 29.11.2017 № Ф- 23733/0-15702/6-17 щодо відмови у надані дозволу ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,6274 га на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району для ведення селянського (фермерського) господарства.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати дозвіл ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,4960 га, що відповідає розміру земельної ділянки (паю) на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області для ведення селянського (фермерського) господарства.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати дозвіл ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,6274 га, що відповідає розміру земельної ділянки (паю) на території Воробіївської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області для ведення селянського (фермерського) господарства.
Стягнути на користь ОСОБА_3 (код НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 704,80 (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ( код 39767479).
Стягнути на користь ОСОБА_4 (код НОМЕР_2) судовий збір у розмірі 704,80 (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ( код 39767479).
Копії рішення надати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 19 березня 2018 року.
Головуючий суддя ОСОБА_9
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2018 |
Оприлюднено | 21.03.2018 |
Номер документу | 72828169 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Петричкович А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні