ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2017 р. справа № 804/1167/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Чорної В. В. при секретарі Сітайло О.В. за участю: представника позивача представника відповідача Сиротюка О.О. Юрасової Ю.А. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Транском до Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльності, та зобов'язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и в:
14 лютого 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю ТК Транском (далі - ТОВ ТК Транском ) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 21.11.2017 р., просить визнати протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка полягає в ухиленні від підготовки та передачі висновку до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра про повернення надміру сплачених коштів у сумі 521 250 грн. на розрахунковий рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Транском № 26008962503664 у ПАТ ПУМБ , м. Київ, МФО 334851, а також зобов'язати відповідача підготувати та передати до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра висновок про повернення надміру сплачених коштів у сумі 521 250 грн. на розрахунковий рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Транском № 26008962503664 у ПАТ ПУМБ , м. Київ, МФО 334851 (а.с. 3-6, 147-148).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за січень-грудень 2013 року ТОВ ТК Транском було сплачено авансових внесків з податку на прибуток на суму 458 762 грн., та за січень-лютий 2014 року - на суму 72 288 грн. При цьому, податок на прибуток за 2013 рік становив 9 800 грн., а діяльність ТОВ ТК Транском у 2014-2015 роках була збитковою, у зв'язку з чим у позивача утворилось переплата зі сплачених авансових внесків з податку на прибуток у сумі 521 250 грн. З метою повернення надміру сплачених авансових внесків з податку на прибуток ТОВ ТК Транском 28.07.2016 року та 14.09.2016 року зверталось до відповідача з відповідними заявами, проте станом на момент звернення до суду не отримало відповіді від Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, а надміру сплачені грошові кошти на поточний рахунок позивача повернуті не були. Посилаючись на викладене, позивач вважає, що з боку відповідача допущено протиправну бездіяльність, що призвела до виникнення перед платником податків бюджетної заборгованості. Також, позивач зазначив, що до негативних наслідків призвело порушення відповідачем вимог статті 43 Податкового кодексу України, через ненадання до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра відповідного висновку про повернення коштів.
Відповідач позовні вимоги не визнав, у письмових запереченнях зазначив, що з метою забезпечення реальної потреби в коштах для виконання соціальних видатків, процес повернення надміру сплачених сум має носити контрольований та впорядкований характер в межах чинного законодавства, у зв'язку з чим, наказами ДФС України та відповідними наказами ГУ ДФС у Дніпропетровській області Про індикативні показники доходів передбачено здійснення повернення надміру та/або помилково сплачених сум податкових зобов'язань за податками (повернення на розрахунковий рахунок), зарахування надміру та/або помилково сплачених сум у погашення податкових зобов'язань за іншими кодами (підкодами) бюджетної класифікації та повернення надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску за попереднім інформуванням управління моніторингу доходів та обліково-звітних систем. ДПІ у Соборному районі м. Дніпра Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області до ГУ ДФС в Дніпропетровській області було надіслано листи щодо актуальності перекиду коштів (у т.ч по ТОВ Транском (код ЄДРПОУ 36367311), а саме: № 212/8/04-63-07-13 від 13.01.2016 р., № 702/8/04-63-07-13 від 08.02.2016 р., № 2121/8/04-63-07-13 від 06.03.2016 р., № 1694/8/04-63-07-13 від 12.04.2016 р., № 2469/8/04-63-07-06 від 07.06.2016 р., № 33516/8/04-63-20-02-13 від 11.10.2016 р., № 37014/8/04-53-20-02-13 від 08.11.2016 р., № 40684/8/04-63-07-13 від 07.12.2016 р. для погодження, однак станом на час розгляду справи відповіді на вказані листи не надходило. Посилаючись на викладені обставини, представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 115-116).
В судовому засіданні 21.11.2017 року представник позивача за довіреністю Сиротюк О.О. позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.
Представник відповідача за довіреністю Юрасова Ю.А. просила відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на обставини, наведені у запереченнях.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступні обставини.
ТОВ ТК Транском перебуває на податковому обліку в Державній податковій інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області як платник податків, в тому числі, податку прибуток приватних підприємств.
06.02.2013 року ТОВ ТК Транском подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2012 рік, якою задекларовано загальну суму нарахованого до сплати податку на прибуток за звітний рік - 433 723 грн., та визначено суму авансового внеску, що підлягатиме сплаті щомісяця у березні - грудні 2013 року та січні-лютому 2014 року у розмірі 36 144 грн. (а.с. 50-51).
Матеріалами справи підтверджено та не заперечується сторонами, що ТОВ ТК Транском у період з 01.01.2013 по 31.12.2013 р.р. перераховано до бюджету авансових внесків з податку на прибуток приватних підприємств на загальну суму 458 762,00 грн., в тому числі: 48 661,00 грн. - згідно платіжного доручення № 12/518292937 від 17.01.2013 р., 48 661,00 грн. - згідно платіжного доручення № 26/549039727 від 07.02.2013 р., 36 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 50 від 14.03.2013 р., 36 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 67 від 04.04.2013 р., 9 036,00 грн. - згідно платіжного доручення № 81 від 25.04.2013 р., 27 108,00 грн. - згідно платіжного доручення № 98 від 22.05.2013 р., 15 000,00 грн. - згідно платіжного доручення № 108 від 07.06.2013 р., 21 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 120 від 14.06.2013 р., 9 036,00 грн. - згідно платіжного доручення № 133 від 04.07.2013 р., 9 036,00 грн. - згідно платіжного доручення № 136 від 11.07.2013 р., 18 072,00 грн. - згідно платіжного доручення № 148 від 25.07.2013 р., 5 000,00 грн. - згідно платіжного доручення № 162 від 09.08.2013 р., 31 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 137 від 20.08.2013 р., 36 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 215 від 19.09.2013 р., 36 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 258 від 23.10.2013 р., 36 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 297 від 20.11.2013 р., 9 036,00 грн. - згідно платіжного доручення № 320 від 10.12.2013 р., 27 108,00 грн. - згідно платіжного доручення № 333 від 20.12.2013 р. (а.с. 30-42).
Також, у період з 01.01.2014 по 28.02.2014 р.р. ТОВ ТК Транском перераховано до бюджету авансових внесків з податку на прибуток приватних підприємств на загальну суму 72 288,00 грн., в тому числі: 36 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 373 від 29.01.2014 р., 36 144,00 грн. - згідно платіжного доручення № 397 від 24.02.2014 р. (а.с. 43).
При цьому, сума податку на прибуток за 2013 рік, що задекларована ТОВ ТК Транском відповідно до поданої 28.02.2014 р. податкової декларації з податку на прибуток підприємства, становить 9 800 грн. (а.с. 56-57).
Також, 27.02.2015 року ТОВ ТК Транском подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2014 рік, а також уточнюючу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2014 рік від 16.08.2016 р., згідно яких вбачається збитковість діяльності підприємства (а.с. 67-68, 72-73).
28.07.2016 року ТОВ ТК Транском звернулося до Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області із заявою за вих. № №2807/1 щодо повернення надміру сплачених сум авансових внесків з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 521 250,00 грн. на рахунок платника у банку (а.с. 25-27).
Листом за №25569/10/0463-0715 від 05.08.2016 р. відповідачем повідомлено позивача про те, що подана ним за вих. № 2807/1 від 28.07.2016 р. заява залишена без виконання, оскільки станом на 03.08.2016 року згідно даних інтегрованої картки платника податку ТОВ ТК Транском переплата по податку на прибуток не відповідає сумі, зазначеній у листі. Також, у відповіді повідомлено про те, що для з'ясування суми переплати, яка підлягає поверненню, позивачу необхідно звернутись до відділу обліку та звітності бюджетних та інших надходжень Державної податкової інспекції у Жовтневому (нині - Соборному) районі м. Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області (а.с. 28).
16.09.2016 року ТОВ ТК Транском повторно звернулося до відповідача із заявою за №1409/1 від 14.09.2016 р. щодо повернення надміру сплачених сум авансових внесків з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 521 250,00 грн. на рахунок платника у банку (а.с. 29).
Натомість, відповіді від ДПІ у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на зазначену заяву не надано.
Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із зазначеним адміністративним позовом.
Встановивши обставини справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на таке.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань визначені у статті 43 Податкового кодексу України, згідно якої помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
За пунктом 3 наведеної статті, обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Відповідно до п. 43.4 ст. 43 Податкового кодексу України, платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
За правилами п. 43.5 ст. 43 Податкового кодексу України, контролюючий орган готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Алгоритм дій державних органів та їх взаємовідносини в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань регламентовано Порядком взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 р. № 1146 (далі - Порядок).
Згідно з п. 5 Порядку, повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Отже, законодавець чітко визначив, що обов'язковою умовою для повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченої суми, але за умови наявності надміру сплачених грошових зобов'язань та відсутності податкового боргу.
Як вже зазначалось судом, в ході розгляду справи встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ ТК Транском двічі зверталось до Державній податковій інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, а саме, із заявами № 2807/1 від 28.07.2016 р., № 1409/1 від 14.09.2016 р. щодо повернення надміру сплачених сум авансових внесків з податку на прибуток підприємств у розмірі 521 250,00 грн. на рахунок платника у банку (а.с. 25-29).
При цьому, сторонами у справі не заперечується відсутність спору про право позивача на повернення суми надміру сплачених грошових зобов'язань по авансовим внескам з податку на прибуток підприємств у період з 01.01.2013 по 31.12.2013 р.р., з 01.01.2014 по 28.02.2014 р.р., та наявність звернень позивача щодо їх повернення, що підтверджено даними Інвентаризації з питань актуальності заявлених платниками податків сум повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань станом на 01.06.2017 р. (а.с.183-184).
Крім того, відповідач не зазначає про наявність у ТОВ ТК Транском податкового боргу, що могло б бути перешкодою для повернення надміру сплачених коштів.
Отже, за встановлених обставин справи, відповідач не пізніше, ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання позивачем заяви від 16.09.2016 року, мав підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Проте, відповідні дії з підготування висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подачі його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, відповідачем вчинені не були, чим допущену протиправну бездіяльність в частині не підготовки та не передачі висновку до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра про повернення надміру сплачених коштів у сумі 521 250 грн.
Пояснення відповідача про те, що повернення помилково/надміру сплачених сум грошових зобов'язань здійснюється за попереднім погодженням з ГУ ДФС у Дніпропетровській області та ДФС України, судом не приймаються, оскільки наказ № 244 Про індикативні показники доходів за ІІ квартал 2017 року , на який посилається відповідач в своїх запереченнях, датований 07.04.2017 року, в той час, коли право на повернення суми надміру сплачених грошових зобов'язань по авансовим внескам з податку на прибуток виникло у позивача протягом 2016 року та відповідні заяві подані ним до контролюючого органу у липні та вересні 2016 року (а.с. 142-146).
Також, слід зауважити, що п.3.11 наказу Державної фіскальної служби України № 244 від 07.04.2017 р. лише передбачає необхідність інформування Департаменту моніторингу доходів та обліково-звітних систем, а не погодження повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань.
Так, відповідно до цього пункту, повернення надміру та/або помилково сплачених сум податкових зобов'язань за податками (повернення на розрахунковий рахунок), зарахування надміру та/або помилково сплачених сум у погашення податкових зобов'язань за іншими кодами) бюджетної класифікації та повернення надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску проводити, попередньо інформуючи Департамент моніторингу доходів та обліково-звітних систем (щодо сум повернення понад 50 тис. грн.).
Як встановлено судом, зазначені вимоги відповідачем були виконані шляхом надсилання листів до ГУ ДФС щодо актуальності перекиду коштів (у т.ч по ТОВ Транском (код ЄДРПОУ 36367311), а саме: № 212/8/04-63-07-13 від 13.01.2016 р., № 702/8/04-63-07-13 від 08.02.2016 р., № 2121/8/04-63-07-13 від 06.03.2016 р., № 1694/8/04-63-07-13 від 12.04.2016 р., № 2469/8/04-63-07-06 від 07.06.2016 р., № 33516/8/04-63-20-02-13 від 11.10.2016 р., № 37014/8/04-53-20-02-13 від 08.11.2016 р., № 40684/8/04-63-07-13 від 07.12.2016 р. (а.с. 124-132).
Натомість, повернення на адресу позивача сум надміру сплачених грошових зобов'язань по авансовим внескам з податку на прибуток не відбулось, що вказує на протиправну бездіяльність Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області щодо не підготовки та не передачі висновку до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра про повернення надміру сплачених коштів у сумі 521 250 грн. на розрахунковий рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Транском .
З урахуванням вищевикладеного, враховуючи фактичні обставини у даній справі та з метою відновлення порушеного права позивача на повернення надміру сплачених грошових зобов'язань по сплаті авансових внесків з податку на прибуток приватних підприємств за 2013 рік в сумі 521 250 грн., суд вважає за необхідне зобов'язати Державну податкову інспекцію у Соборному районі м. Дніпра Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області підготувати та передати висновок до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра про повернення надміру сплачених коштів у сумі 521 250 грн. на розрахунковий рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Транском .
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 122, 160-162, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК Транском" - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області щодо не підготовки та не передачі висновку до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра про повернення надміру сплачених коштів у сумі 521 250 грн. (п'ятсот двадцять одна тисяча двісті п'ятдесят гривень) на розрахунковий рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Транском ( розрахунковий рахунок № 26008962503664, у ПАТ "ПУМБ", м. Київ, МФО 334851).
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Соборному районі м. Дніпра Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області підготувати та передати висновок до Управління Державної казначейської служби України у Соборному районі м. Дніпра про повернення надміру сплачених коштів у сумі 521 250 грн. (п'ятсот двадцять одна тисяча двісті п'ятдесят гривень) на розрахунковий рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Транском ( розрахунковий рахунок № 26008962503664, у ПАТ "ПУМБ", м. Київ, МФО 334851).
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення постанови. Якщо судом у відповідності до частини 3 статті 160 КАС України було проголошено вступну та резолютивну частину постанови, а також в разі прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складений 27 листопада 2017 року.
Суддя В.В. Чорна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2017 |
Оприлюднено | 22.03.2018 |
Номер документу | 72854741 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні