ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
20 березня 2018 року справа № 314/1447/17(2-а/314/120/2017)
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача: ОСОБА_1,
суддів: Білак С.В. Олефіренко Н.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Вільнянського районного суду Запорізької області від 20.11.2017 р. (суддя Капітонов Є.М.) в справі № 314/1337/17 за позовом Приватного акціонерного товариства Петромихайлівське до виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області, державного реєстратора виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області ОСОБА_3, треті особи - Вільнянська районна державна адміністрація, ОСОБА_2, про скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство Петромихайлівське звернулось до Вільнянського районного суду Запорізької області з адміністративним позовом (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 04.09.2017 р.) до виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області, державного реєстратора виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області ОСОБА_3, треті особи - Вільнянська районна державна адміністрація, ОСОБА_2, про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію права оренди землі індексний номер 31614463 від 28.09.2016 р.; визнання протиправними дій державного реєстратора зі внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису № 16630038 від 23.09.2016 р. про державну реєстрацію права оренди на землю для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,6000 га, кадастровий номер 2321586800:01:002:0448, що виникло на підставі договору оренди землі від 15.06.2016 р., укладеного між Вільнянською райдержадміністрацією та ОСОБА_2
Постановою Вільнянського районного суду Запорізької області від 20.11.2017 р. позов задоволено, визнано протиправним та скасоване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме права оренди землі, індексний номер 31614463 від 28 вересня 2016 року; визнано протиправними дії державного реєстратора виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області ОСОБА_3 по внесенню до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису №16630038 від 23 вересня 2016 року про державну реєстрацію права оренди на землю для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,6000 га, кадастровий номер 2321586800:01:002:0448, що виникло на підставі договору оренди землі від 15 червня 2016 року, укладеного між Вільнянською районною державною адміністрацією Запорізької області (орендодавець) та ОСОБА_2 (орендар).
В апеляційній скарзі третя особа ОСОБА_2 просить скасувати постанову з підстав неповного з'ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеності обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову. Апелянт вказує на неврахування судом першої інстанції пояснень державного реєстратора про дотримання процедури здійснення державної реєстрації. При цьому судом безпідставно відмовлено у задоволенні клопотання про витребування реєстраційної справи. Також зазначає про чинність розпорядження Вільнянської райдержадміністрації про передачу земельної ділянки в оренду та власне договору оренди землі.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.
Учасники справи до судового засідання не з'явились, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином, у зв'язку з чим відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження на підставі наявних у справі доказів.
Перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що державним реєстратором ОСОБА_4 23.09.2016 р. здійснено державну реєстрацію за ОСОБА_2 права оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,6000 га, кадастровий номер 2321586800:01:002:0448, що виникло на підставі договору оренди землі, укладеного між Вільнянською райдержадміністрацією як орендодавцем та ОСОБА_2 як орендарем.
Згідно з повідомленням відділу у Вільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 17.10.2017 р. земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим № 2321586800:01:002:0448 входила до земель колективної власності, що передані ВАТ Петромихайлівське відповідно до державного акту на право колективної власності на землю серії ЗП № 000596.
Зважаючи на недоведеність припинення або скасування права колективної власності за ПрАТ Петромихайлівське на земельну ділянку із зазначеним кадастровим номером, а також нездійснення державним реєстратором перевірки існування державної реєстрації права власності за цю земельну ділянку за іншими особами при проведенні державної реєстрації права оренди землі за ОСОБА_2, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність дій державного реєстратора та задовольнив позов.
Суд вважає такий висновок обґрунтованим, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що державним реєстратором виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області ОСОБА_3 23.09.2016 р. проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, орендар - ОСОБА_2, номер запису 16630038, підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 31614463 від 29.09.2016 р. прийняте державним реєстратором ОСОБА_3
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна підставою виникнення права оренди земельної ділянки, яке зареєстровано, є договір оренди землі, укладений 15.06.2016 р Вільнянською районною державною адміністрацією Запорізької області з ОСОБА_2 (а.с. 50). Договір укладено на підставі розпорядження Вільнянської районної державної адміністрації від 18.05.2016 р. № 312 (а.с. 60).
Земельна ділянка, яка є предметом договору оренди та право оренди за ОСОБА_2 на яку зареєстровано, площею 3,6 га, розташована на території Петромихайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, має кадастровий номер 2321586800:01:002:0448; цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
22.07.1999 р. Вільнянською районною радою Запорізької області на підставі розпорядження голови Вільнянської районної державної адміністрації Запорізької області № 195 від 25.05.1999 р. Про затвердження матеріалів приватизації земель ВАТ Петромихайлівське (а.с. 51). ВАТ Петромихайлівське видано державний акт про право колективної власності на землю, згідно з яким ВАТ Петромихайлівське передано у колективну власність землі, площею 4897,7 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 52). Акт зареєстровано в книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 886.
ПрАТ Петромихайлівське є новим найменуванням ВАТ Петромихайлівське , що підтверджено витягом зі статуту (а.с. 54).
За відомостями відділу Держгеокадастру у Вільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (а.с. 88) земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 2321586800:01:002:0448 входила до земель колективної власності, що були передані ВАТ Петромихайлівське відповідно до державного акту на право колективної власності на землю серії ЗП № 000596; в подальшому включена до загального масиву земель, які були надані для подальшого поділу на земельні частки (паї) серед працівників вказаного підприємства та пенсіонерів з їх числа згідно з отриманими сертифікатами на право на земельну частку (пай); станом на 17.10.2017 р. перебувають у якості не витребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв).
Вирішуючи спірні правовідносини, колегія суддів виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі - Закон № 1952- IV).
За цим Законом державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, державний реєстратор, зокрема:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;
4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Процедура проведення державної реєстрації прав встановлена статтею 18 Закону № 1952-IV та включає в себе, зокрема, перевірку державним реєстратором документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень.
Як встановлено статтею 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено, зокрема, у разі, якщо: 1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; 6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно;
Державним реєстратором при здійсненні державної реєстрації права оренди ОСОБА_2 не перевірено документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав через наявність зареєстрованого права на цю ж саму земельну ділянку; не запитано від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації.
За правовою позицією Верховного Суду України, висловленою у постанові від 29.09.2015 р. в справі № 802/37191, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Оскільки державним реєстратором не перевірено інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав на цю ж саму земельну ділянку з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації, є правильним висновок суду першої інстанції про проведення державної реєстрації об'єкту нерухомого майна з порушенням вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим рішення державного реєстратора підлягає скасуванню.
Доводи апелянта про неврахування судом першої інстанції пояснень державного реєстратора про дотримання процедури здійснення державної реєстрації є незмістовними, оскільки як судом першої, так й судом апеляційної інстанцій встановлено порушення державним реєстратором такої процедури.
Посилання на безпідставність відмови у задоволенні клопотання про витребування реєстраційної справи є доречним. З метою перевірки доводів апелянта судом витребувана та досліджена реєстраційна справа, проте, таке порушення норм процесуального права не призвело до неправильного вирішення справи.
Також суд вважає такими, що не заслуговують на увагу доводи апелянта про неврахування судом першої інстанції чинності розпорядження Вільнянської райдержадміністрації про передачу земельної ділянки в оренду та власне договору оренди землі, оскільки предметом оскарження є дії та рішення державного реєстратора, які за будь-якої умови вчинені та прийняті із порушенням приписів Закону № 1952-IV.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення не вбачається.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Вільнянського районного суду Запорізької області від 20.11.2017 р. в справі № 314/1337/17 залишити без задоволення.
Постанову Вільнянського районного суду Запорізької області від 20.11.2017 р. в справі № 314/1337/17 за позовом Приватного акціонерного товариства Петромихайлівське до виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області, державного реєстратора виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області ОСОБА_3, треті особи - Вільнянська районна державна адміністрація, ОСОБА_2, про скасування рішення залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття 20.03.2018 р. та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 20.03.2018 р.
Суддя-доповідач: ОСОБА_1
Суддя: С.В. Білак
Суддя: Н.А. Олефіренко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2018 |
Оприлюднено | 22.03.2018 |
Номер документу | 72860931 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Шальєва В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні