Справа № 815/6417/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2018 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Самойлюк Г.П.,
при секретарі: Казарян С.Б.
сторін:
позивач: ОСОБА_1 (представник за довіреністю)
відповідач: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи, -
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До суду надійшов адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації, в якому позивач просить: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи територіального центру стаціонарного відділення Милосердя , розташованого за адресою: 66412, Одеська область, Ананьївський район, с. Байтали, вул. Джерельна, буд. 22, Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 20995976; юридична адреса: 66400, Одеська область, Ананьївський район, місто Ананьїв, вулиця Пушкіна, будинок 47) шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які несуть загрозу життю та здоров'ю людей, вказаних в Акті перевірки № 18 від 23.11.2017 р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за наслідками проведення позапланової перевірки об'єкта відповідача встановлено порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятування людей. Позивач зазначив, що подальша робота (експлуатація) стаціонарного відділення Милосердя Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації з виявленими під час перевірки порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.
Від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов (а.с.88- 89), в якому в обґрунтування правової позиції зазначено, що на виконання акту № 18 від 23.11.2017 р. відповідачем розроблено план заходів щодо усунення порушень, виявлених за наслідками перевірки та на теперішній час більшість зазначених порушень вже усунуто. Відповідач вважає необґрунтованими вимоги щодо повного зупинення роботи закладу, оскільки у відділенні стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської РДА, перебувають особи похилого віку, діти війни, інваліди війни, учасники війни, ветерани праці, особи з інвалідністю за станом здоров'я, які мають складні проблеми зі здоров'ям та не мають фізичної змоги до самообслуговування. При цьому звертається увага, що Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації знімає велику соціальну напругу, в зв'язку з чим просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Ухвалою від 15.12.2017р. відкрито провадження у справі та визначено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження; встановлено відповідачу п'ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву; встановлено позивачу п'ятиденний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив; встановлено відповідачу п'ятиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення. Призначено судове засідання на 12.01.2018р. об 11 год.00 хв.
Ухвалою суду від 12.01.2018р., яка занесена до протоколу судового засідання, відкладено судове засідання на 13.02.2018р.об 11 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 13.02.2018р. за клопотанням сторін для надання часу для примирення зупинено провадження по справі та призначено судове засідання на 12.03.2018 р. о 12 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 12.03.2018р., яка занесена до протоколу судового засідання, оголошено перерву в судовому засіданні до 19.03.2018р. об 11 год. 30 хв.
Ухвалою суду від 19.03.2018р. у затвердженні умов примирення сторін по справі № 815/6417/17 за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи та у задоволенні клопотання про закриття провадження відмовлено.
Представник позивача у судовому засіданні 19.03.2018р. підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Згідно ч.1 ст.205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
До судового засідання 19.03.2018р. відповідач явку представника не забезпечив, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином та завчасно, надав клопотання від 19.03.2018р. (ФП/75/18), в якому, зокрема, просив розглядати справу за його відсутності.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації (66400, Одеська обл., Ананьївський район, місто Ананьїв, вулиця Пушкіна, будинок 47; код ЄДРПОУ 20995976) здійснює господарську діяльність за таким видом: Код КВЕД 84.12 Регулювання у сферах охорони здоров'я, освіти, культури та інших соціальних сферах, крім обов'язкового соціального страхування (основний).
Судом встановлено, що відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Кодексу цивільного захисту України, на виконання наказу Головного управління ДСНС України в Одеській області № 387 від 28.09.2017 р. у період з 20.11.2017 р. по 23.11.2017 р., посвідчення на проведення перевірки № 18 від 20.11.2017р., посадовими особами Головного управління ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації щодо додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту території, будівель, приміщень та споруд тощо, за результатами якої складений акт № 18 від 23.11.2017 р. (а.с. 18-22), яким зафіксовано порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України від 05.03.2015р. за №252/26697 (далі - ППБУ), Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях (далі - ПТБ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, пожежної безпеки, зокрема:
1) ст.20, 55, Розділ ІІ, п.3, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - не встановлений відповідний протипожежний режим;
2) ст.20, 57, Розділ ІІ, п.4, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - у приміщеннях центру не розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки;
3) ст.20, 57, Розділ ІІ, п.8, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - приміщення центру не забезпечені знаками безпеки, які повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:2007, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
4) ст.20, 57, Розділ ІІ, п.10, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - для працівників охорони не розроблена інструкція, у якій визначені їхні обов'язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі;
5) ст.20, 57, Розділ ІІ, п.15, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - відсутній журнал інструктажів з питань пожежної безпеки;
6) ст.20, 57, Розділ ІІ, п.п.16, 20, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки, встановлені постановою КМУ № 444 від 26 червня 2013 р. Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
7) ст.20, 57, Розділ ІІІ, п.2.12, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - двері горища не зачинені на замок;
8) ст.20, 57, Розділ ІV, п.2.17, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - топлення печей проводиться робітниками, які не пройшли спеціального навчання;
9) ст.20, 57, Розділ ІV, п.2.3, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - керівником не встановлений режим топлення печей;
10) ст.20, 57, Розділ ІV, п.1, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - засоби освітлення у приміщеннях центру не захищені скляними плафонами;
11) ст.20, 57, Розділ ІV, п.1.21, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - відсутня система блискавко захисту будівлі;
12) ст.20, 57, Розділ ІV, п.1.20, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - не проведено заміри опору ізоляції електричних мереж та електроустановок;
13) ст.20, 57, Розділ ІV, п.2.3, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - відсутній журнал очищення димоходів;
14) ст.20, 57, Розділ ІV, п.2.8, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - димові труби та стіни, по яким проходять димові канали не відштукатурені та не побілені;
15) ст.20, 57, Розділ ІV, п.2.13, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - допускається користування печами, які мають тріщини;
16) ст.20, 57, Розділ ІV, п.1.8, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - допускається експлуатація тимчасових електромереж у їдальні, кімнаті для відпочинку та складі їдальні;
17) ст.20, 57, Розділ V, п.1.1, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - відсутня система протипожежного захисту у центрі;
18) ст.20, 55, Розділ V, п.1.2, таблиця А.1, п. 7.4 КЦЗУ №5403-VI, ППБУ, ДБН В.2.5-56:2014 - приміщення центру не обладнані автоматичними установками пожежної сигналізації з виведенням сигналу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей;
19) ст.20, 57, Розділ ІІІ, п.2.37, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - евакуаційний вихід із центру закритий на замок;
20) ст.20, 57, Розділ V, п.2.1, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - відсутнє зовнішнє протипожежне водопостачання на території та у приміщенні центру;
21) ст.20, 57, Розділ ІІ, п.4, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - наявні вогнегасники не пройшли технічного обслуговування;
22) ст.20, 57, Розділ V, п.3.11, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - недоукомплектовані пожежні щити, відповідно до вимог НАПБ А.01.001-14;
23) ст.20, п.4.3.10 КЦЗУ №5403-VI, наказ МНС № 557 від 15.08.2007р. - працюючий персонал центру не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання;
24) п.3 ст. 40, глава 10 КЦЗУ №5403-VI - у приміщеннях відсутні інформаційно-довідкові куточки щодо дій персоналу у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій;
25) ст. 20 КЦЗУ №5403-VI, Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затверджений постановою КМУ від 26 червня 2013 року № 444 - не організовано навчання працівників об'єкта основних способів захисту і дій у разі надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру.
При цьому у позовній заяві позивачем зазначено, що порушення визначені у пунктах 1, 2, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 18, 20, 21, 23 Акту № 18 від 23.11.2017р. є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливості її ефективної ліквідації та рятування людей.
Акт перевірки № 18 від 23.11.2017р. вручено посадовій особі Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації - завідувачу відділення соціальної допомоги ОСОБА_2 23.11.2017р., про що свідчить особистий підпис останньої (звор. арк., а.с. 21).
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При вирішенні спору суд керувався критеріями, закріпленими у ч.2 ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.
Таким чином, суд з'ясовує, чи використане повноваження, надане суб'єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України № 877-V від 05.04.2007 р. «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до ст. 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абзацу 1 ч. 5 ст.4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною 7 ст. 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначенням повноважень органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України.
Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
За приписами ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складання актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до Указу Президента України №20/2013 від 16 січня 2013 року Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій , Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Крім цього, у відповідності до п.3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16 грудня 2015 року, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Враховуючи зазначене, Головне управління ДСНС України в Одеській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (п. 33 ч.1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до п.43 ч.1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Згідно з п. 26 ч.1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Таким чином, в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров'ю людей слід пов'язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Згідно ч.ч.1-3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Відповідно до ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Виходячи з системного аналізу вищенаведених норм, суд дійшов висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб'єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов'язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням ДСНС України в Одеській області було проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки приміщення територіального центру стаціонарного відділення Милосердя , розташованого за адресою: Одеська область, Ананьївський район, с. Байтали, вул. Джерельна, 22. За результатом проведеної перевірки виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Суд не бере до уваги посилання представника відповідача на ті обставини, що виявлені позивачем порушення частково усунуто, про що свідчать надані до суду копії документів (а.с. 54-125), оскільки, факт усунення порушень має підтверджуватися відповідним актом, складеним уповноваженим органом контролюючого органу.
Положеннями абз. 1 ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності" передбачено, що підставою для здійснення позапланових заходів може бути подання субєктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням. Отже, керівництво відповідача повинно після усунення всіх порушень звернутись до позивача з клопотанням про проведення повторної перевірки для підтвердження факту виконання усіх приписів щодо додержання законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Абзацом 3 ч.1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності" передбачено, що підставою для здійснення позапланових заходів також може бути перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Так, в розумінні ст.ст.73, 74 КАС України належними та допустимими доказами усунення порушень у сфері пожежної і техногенної безпеки є виключно матеріали проведених органом управління в порядку Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності" та Кодексу цивільного захисту України, позапланових заходів нагляду (контролю).
Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням ДСНС України в Одеській області за наслідками проведеної 08 лютого 2018 року позапланової перевірки відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської РДА, розташованого за адресою: Одеська область, Ананьївський район, с. Байтали, вул. Джерельна, 22, складено акт № 6 від 08.02.2018р., яким зафіксовано порушення, які залишились не усунутими станом на час проведення вказаного позапланового заходу, з аналізу яких вбачається, що відповідачем не усунуто порушень, виявлених за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю), а саме:
ст.20, 57, Розділ ІV, п.1.21, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - відсутня система блискавкозахисту будівлі;
ст.20, 57, Розділ ІV, п.1.20, КЦЗУ №5403-VI, ППБУ - не проведено заміри опору ізоляції електричних мереж та електроустановок;
ст.20, 55, Розділ V, п.1.2, таблиця А.1, п. 7.4 КЦЗУ №5403-VI, ППБУ, ДБН В.2.5-56:2014 - автоматична установка пожежної сигналізації з виведенням сигналу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей (а.с. 137-141).
Таким чином, на час розгляду справи залишаються не усунутими відповідачем порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливості її ефективної ліквідації та рятування людей, а саме порушення зазначені в пунктах 11, 12, 18 Акту № 18 від 23.11.2017р.
Вирішуючи спір, суд враховує, що виявлені під час позапланового заходу порушення, зазначені у пунктах 11, 12, 18 Акту № 18 від 23.11.2017р., створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а відповідачем їх наявність не спростована, не надано доказів усунення виявлених порушень у повному обсязі. При цьому метою адміністративного позову є превентивна міра, усунення умов, які несуть ризик спричинення шкоди людям.
В адміністративному судочинстві принцип верховенства права зобов'язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
При цьому, суд зазначає, що надані до суду відповідачем на підтвердження здійснення організаційно-практичних заходів щодо усунення порушень у сфері пожежної безпеки, виявлених позаплановою перевіркою та досліджені судом докази свідчать про те, що відповідач розпочав вживати заходи щодо усунення порушень у сфері пожежної безпеки, виявлених позаплановою перевіркою ГУ ДСНС України в Одеській області, проте не спростовують факт того, що порушення, виявлені за результатами проведення вищезазначеної перевірки, які створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей, відповідачем не усунуто у повному обсязі.
Аналізуючи аргументи відповідача у контексті чинного законодавства про те, що повне зупинення роботи об'єкта в даному випадку є необґрунтованим, оскільки у відділенні стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської РДА, перебувають особи, які мають складні проблеми зі здоров'ям та не мають фізичної змоги до самообслуговування,а Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації знімає велику соціальну напругу, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Кожна людина має невід'ємне право на життя (ст.27 Конституції України).
Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом (ст. 43 Конституції України).
Отже, саме людина, її життя і здоров'я, зокрема визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні. Кожен громадянин повинен бути забезпечений безпечними для його життя і здоров'я умовами праці.
Недотримання правил у сфері техногенної та пожежної безпеки може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушуватиме конституційно закріплені права людей, зокрема тих, які працюють у відділенні стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської РДА на безпечні умови праці та життя, а також осіб, які перебувають у вказаному закладі.
Крім того, дії відповідача щодо усунення порушень, зазначених в акті № 18 від 23.11.2017р., з урахуванням положень ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує, що право кожного на життя охороняється законом та обов'язок захищати право на життя за ст. 2 цієї Конвенції визначається у поєднанні із загальним обов'язком держави за ст. 1 Конвенції, яка визначає гарантування кожному, хто перебуває під юрисдикцією, права і свободи, визначені в Конвенції, суд вважає, що дії відповідача не є пропорційними відносно шкоди, яка може настати в майбутньому для осіб, які працюють, перебувають, та відносно мети з охорони здоров'я та життя громадян. При цьому, суд вважає необхідним зазначити, що усі аргументи відповідача, наведені суду, які за наміром покликані забезпечити безпечне функціонування закладу не дають можливості суду дійти висновку відносно того, що існуюча загроза життю та здоров'ю людей може бути усунута в інший спосіб, ніж ліквідація передумов цих шкідливих наслідків шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської РДА до їх повного усунення.
З огляду на викладене, суд враховує приписи ст. 3 Конституції України, яка визначає, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю і вважає що позовні вимоги позивача щодо застосування до позивача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законними, обґрунтованими та відповідають легітимній меті, а отже, підлягають задоволенню.
З урахування наведеного, беручи до уваги наявність загрози життю та/або здоров'ю людей, а також з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає за необхідне застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації у вигляді повного зупинення роботи відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської РДА, розташованого за адресою: Одеська область, Ананьївський район, с. Байтали, вул. Джерельна, 22, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей наведених в Акті перевірки № 18 від 23.11.2017р.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно з абз. 2 ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв'язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області (місцезнаходження: 65091, Одеська область, м. Одеса, вулиця Прохорівська, будинок 6; код ЄДРПОУ 38643633) до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації (місцезнаходження: 66400, Одеська область, Ананьївський район, місто Ананьїв, вулиця Пушкіна, будинок 47; код ЄДРПОУ 20995976) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи,- задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської районної державної адміністрації у вигляді повного зупинення роботи відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Ананьївської РДА, розташованого за адресою: Одеська область, Ананьївський район, с. Байтали, вул. Джерельна, 22, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей наведених в Акті перевірки № 18 від 23.11.2017р.
Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 23.03.2018 р.
Суддя: Г.П. Самойлюк
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2018 |
Оприлюднено | 25.03.2018 |
Номер документу | 72917719 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні