ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.03.2018р. Справа №914/2690/17
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Енерго Прайм (79026, м. Львів, вул. Ак.Сахарова, буд. 82, кв. 82; ідент.код 39508928)
про стягнення пені у сумі 28490,40грн. та штрафу у сумі 22400,00грн., нарахованих за невиконання умов Договору №351 від 14.07.2017.
Cуддя: Стороженко О.Ф.
Секретар: Мазуркевич М.Р.
Представники:
Позивача: Олійник В.В. - Посвідчення №316 від 22.07.2016; Чічак Л.М. - Довіреність №69/01-07/55 від 19.02.2018;
Відповідача: Борисовський А.Р. - Довіреність №20/02-3 від 20.02.2018.
Процесуальні дії вчинено судом у приміщенні Господарського суду Львівської області: зал судового засідання №11.
Управлінням освіти, молоді та спорту Долинської районної державної адміністрації подано Позовну заяву з вимогою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Енерго Прайм пені (у сумі 28490,40грн.) та штрафу (у сумі 22400,00грн.), нарахованих у зв'язку з невиконанням Відповідачем зобов'язань з поставки вугілля, встановлених умовами двостороннього Договору №351 від 14.07.2017.
У поданих Позивачем Заявах по суті справи (Позовній заяві та Запереченнях на відзив) викладено обгрунтування підстав позовних вимог. При цьому, зокрема, зазначено:
-Відповідач не виконав умов двостороннього Договору №351 від 14.07.2017 щодо здійснення поставки вугілля кам'яного, необхідного для забезпечення опалення закладів освіти району (з метою створення безпечних умов для навчання дітей);
-Договір розірвано Управлінням в односторонньому порядку, - відповідно до умов п.6.2.3 (у зв'язку з невиконанням Відповідачем зобов'язань з поставки вугілля);
-Заявки на поставку у письмовій формі - не надсилались, проте, згідно з умовами п.5.4 Договору, такі замовлення здійснювались Управлінням засобами телефонного зв'язку (телефонуючи за номером телефону Відповідача, зазначеним у Договорі);
-Договір було укладено у результаті проведення публічних закупівель, і, відповідно до п.3 Додатку 4 до Тендерної документації (затвердженої Рішенням від 07.06.2017 Тендерного комітету) поставку вугілля необхідно було здійснити до 01.10.2017;
-09.10.2017 укладено Додаткову угоду до Договору, якою змінено ціну та обсяг товару, а також - викладено у новій редакції Специфікацію;
-02.11.2017 Управлінням, у зв'язку з невиконанням Відповідачем договірних зобов'язань, надіслано Претензію, а 23.11.2017 - Лист-повідомлення про розірвання Договору (з 02.12.2017);
-Управлінням, згідно з умовами п.7.2 Договору, нараховано Відповідачу штраф та пеню за невиконання зобов'язань з поставки.
Представники Позивача надали (усно) пояснення та обґрунтування наявності підстав для задоволення заявлених вимог.
Відповідачем подано Відзив на позов, у якому наведено обґрунтування безпідставності вимог Позивача, і, зокрема, зазначено:
-відповідно до умов п.5.4 Договору, поставка здійснюється у 10-денний строк після заявки Покупця, порте, такі заявки від Позивача не надходили;
-Лист Товариства Укртелеком від 09.01.2017 не є доказом надіслання Позивачем заявок на поставку;
-телефонні дзвінки Позивача не є доказами здійснення замовлень на поставку;
-докази надіслання Позивачем Претензії та Листа-повідомлення про розірвання Договору - відсутні;
-Договір підписано не начальником Управління, а неуповноваженою особою.
Представник Відповідача надав (усно) пояснення та обґрунтування безпідставності вимог Позивача. При цьому, зокрема, зазначено:
-усі копії документів, наданих Позивачем, не засвідчені належним чином;
-докази надіслання Претензії - відсутні (Фіскальний чек ПАТ Укрпошта не є доказом);
-у Розпорядженні Долинської районної державної адміністрації №86-бк від 20.06.2017 відсутній запис про ознайомлення начальника Управління (із Розпорядженням);
-Посадова інструкція заступника начальника Управління (п.1.7) не підтверджує наявності у нього належних повноважень щодо виконання обов'язків начальника;
-Листи ПАТ Укртелеком не підтверджують факту подання Позивачем замовлень Позивача стосовно поставки.
Крім цього, представником Відповідача заявлено (усно) Клопотання про відкладення розгляду справи, - для надання можливості ознайомитись із змістом Заперечень Позивача на Відзив на позов.
Суд відмовив у задоволенні такого Клопотання, так як:
-Заперечення надіслано своєчасно і заздалегідь;
-Заперечення, яке додатково надано представнику Відповідача (у судовому засіданні), не містить невідомої йому інформації щодо умов Договору та обставин стосовно його виконання;
-додані до Заперечення докази (Розпорядження про надання відпустки начальнику Управління та Поштові документи) оглянуто у судовому засіданні;
-представники Управління обґрунтували недоцільність відкладення розгляду справи, враховуючи значну віддаленість Позивача.
У судовому засіданні 14.03.2017 судом оголошувалась перерва до 14:20 (того ж дня), - для надання представнику Відповідача можливості викласти заяви з процесуальних питань у письмовій формі.
Після перерви представник Відповідача заявив (письмово) Клопотання про залишення без уваги Заперечення Позивача, поданого з порушенням вимог ст.80 ГПК України.
Оскільки зазначене Клопотання не відповідало вимогам п.1 ч.1 ст.170 ГПК України, суд повернув його без розгляду (ч.4 ст.170).
Після цього, представник Відповідача заявив таке Клопотання в усній формі, і суд визнав його безпідставним, так як:
-Заперечення надіслано Позивачем у встановленому порядку і заздалегідь;
-подання окремих додаткових доказів (зокрема: Розпорядження про надання відпустки) було зумовлено виключно запереченнями представника Відповідача, зазначеними у першому судовому засіданні;
-інші докази, подані із Запереченнями, не впливають на вирішення спору по суті.
У судовому засіданні 14.03.2018 суд задоволив Клопотання Позивача про долучення до матеріалів справи двох додаткових Листів - Додатків ПАТ Укртелеком , необхідність подання яких була зумовлена запереченнями представника Відповідача щодо дійсності номерів телефонів Управління, зазначених у первинно поданих Листах-Додатках.
У ході дослідження обставин спору та поданих доказів, - суд встановив :
Управлінням освіти, молоді та спорту Долинської районної державної адміністрації було оголошено (в порядку, встановленому Законом України Про публічні закіпівлі ) про проведення процедури закупівлі вугілля кам'яного та оприлюднено Тендерну документацію, у якій, зокрема, зазначено:
-марку та обсяг вугілля;
-місце поставки: Кропивницький навчально-виховний комплекс (с. Кропивник Долинського району, Івано-Франківської області); Слободо-Болехівська Загальноосвітня школа І-ІІ ст. (с. Слобода-Болехівська Долинського району, Івано-Франківської області);
-строк поставки: з моменту підписання Договору до 01.10.2017;
-порядок доставки товару - транспортом Постачальника, - за місцезнаходженням зазначених навчальних закладів;
-мета поставки - забезпечення опалення навчальних закладів.
Переможцем процедури закупівлі визнано Товариство з обмеженою відповідальністю Енерго Прайм , з яким і було укладено Договір №351 від 14.07.2017 на поставку вугілля зазначеним навчальним закладам (які вказано також у Специфікації до Договору).
Сторони, укладаючи Договір, погодили усі його істотні умови, зокрема:
-предмет та обсяг поставки (р. 1);
-ціну товару (р. 3);
-порядок доставки: транспортом Постачальника (п.5.1);
-місце поставки: за адресами, зазначеними у Специфікації (п.5.3);
-умови поставки: згідно із заявками Покупця (п.5.4);
-строк поставки: 10 днів з моменту отримання заявки (п.5.4);
-порядок здійснення Покупцем замовлень на поставку, зокрема: телефоном за номером НОМЕР_1 (який належить Товариству Енерго Прайм ).
Отже, Відповідачу, у ході участі у процедурі закупівлі та укладення Договору, було відомо про усі істотні і необхідні умови поставки вугілля навчальним закладам, а також - мету поставки (для опалення).
Неминучість настання опалювального сезону - обставина загальновідома, так як і місяць (жовтень), у якому розпочинається опалення. Такі обставини, згідно з нормою ч.3 ст.75 ГПК України, не потребують доказування.
Умовами п.3 Додатку 4 до Тендерної документації визначено строк поставки: з моменту підписання Договору до 01.10.2017.
Хоча умовами Договору, який укладено відповідно до даних Тендерної документації, чіткий строк поставки - не визначено, проте, виходячи із преамбули та п.3 Додатку 4 до Тендерної документації, Відповідачу відомо було про кінцеву дату поставки (01.10.2017) та необхідність поставки до початку опалювального сезону (для забезпечення теплопостачанням навчальних закладів).
Виходячи з даних Листа ПАТ Укртелеком №29-7/591 від 09.01.2017 (із Додатками №1 та №2), з телефонів Управління здійснено кілька дзвінків на номер контактного телефону Відповідача, зазначеного у п.5.4 Договору, зокрема: 19.07.2017, 01.08.2017, 02.08.2017, 26.10.2017, 27.10.2017.
За ствердженням Позивача (жодним чином не спростованим Відповідачем), з часу укладення Договору (14.07.2017) працівники Управління неодноразово телефонували Відповідачу у липні - серпні місяцях, здійснюючи замовлення поставки вугілля та нагадуючи про необхідність своєчасного її виконання, - для забезпечення належного опалення навчальних закладів, проте, заявки залишились без виконання.
Ствердження Відповідача, що невиконання Договору зумовлено відсутністю заявок Позивача, - безпідставне, так як Постачальнику було відомо про необхідність здійснення поставки вугілля до 01.10.2017, або хоча б до початку опалювального сезону (який розпочався 10.10.2017), і, спілкуючись з працівниками Управління (засобами телефонного зв'язку чи безпосередньо, - при погодженні та підписанні Додаткової угоди до Договору), Відповідач не міг не узгоджувати з Позивачем умов виконання договірного зобов'язання.
Жодних доказів наявності у Відповідача підстав для невиконання умов Договору щодо поставки - не надано (і не зазначено).
Так як Договір, у встановленому порядку, не оспорювався і, відповідно, - не визнавався недійсним, тому, згідно з нормами ст. 193 (ч.1) ГК України, ст. 526, 629 ЦК України, усі його умови були обов'язковими до виконання.
Визнання Відповідачем дійсності Договору підтверджує факт укладення 09.10.2017 Додаткової угоди №1 до Договору, якою змінено:
-ціну товару (збільшено);
-обсяг поставки (зменшено);
-місце поставки (частково): із Специфікації виключено Слободо-Болехівську Загальноосвітню школу.
Відповідно до умов п.3.1. Договору (у редакції від 09.10.2017), ціна обумовлених 150 т вугілля складала 207600,00грн.
Оскільки Додаткову угоду від 09.10.2017 укладено Сторонами у період, коли у Відповідача вже наявним був обов'язок з поставки вугілля (враховуючи необхідність своєчасного забезпечення навчального закладу теплопостачанням), тому, факт невиконання умов Договору щодо поставки після укладення такої Угоди (починаючи з 10.10.2017) є безумовною підставою для застосування до Постачальника, на вимогу Позивача, штрафних санкцій, передбачених умовами п.7.2. Договору, а саме:
-пені у розмірі 0,1% від вартості непоставленого товару за кожен день прострочення;
-штрафу у розмірі 7% від вартості товару, - за прострочення поставки понад 30 днів.
Застосування таких санкцій повністю відповідає вимогам статей 216-218, 230, 231 ГК України.
Проте, Позивачем, здійснюючи розрахунок штрафних санкцій, неправильно визнано початок періоду прострочення: 15.08.2017, так як зобов'язання Відповідача щодо поставки за ціною та в обсягах, які первинно визначені Договором від 14.07.2017, були припинені за згодою Сторін, - шляхом укладення 09.10.2017 Додаткової угоди до Договору, якою встановлено нові умови щодо ціни та обсягу поставки.
Оскільки, згідно з нормами статей 202 (ч.1), 204 (ч.1) ГК України, первинне зобов'язання Постачальника (у відповідній частині) було припинено шляхом встановлення нового зобов'язання щодо поставки, тому, початком періоду нарахування штрафних санкцій є 10.10.2017 (день, наступний за днем укладення Додаткової угоди), а розрахунковою одиницею є нова ціна товару: 207600,00грн.
Враховуючи, що Позивачем здійснено нарахування пені до 02.12.2017 (дня припинення дії Договору), суд здійснив розрахунок пені за період з 10.10.2017 до 02.12.2017, при цьому, - виходячи із нової ціни товару (207600,00грн.).
Отже, сума пені складає 11002,80грн. (за 53 дні прострочення поставки), а сума штрафу - 14532,00грн. (7% від 207600,00грн.).
Оскільки Позивачем надмірно нараховано пеню у сумі 17487,60грн. (28490,40 - 11002,80) та штраф - 7868,00грн. (22400,00-14532,00), відповідно, наявні підстави для відмови у задоволенні позову у цій частині вимог.
Інша частина вимог (як уже зазначено) - повністю обґрунтована та відповідає нормам чинного законодавства.
Усі аргументи-заперечення Відповідача (зазначені у Відзиві та усних поясненнях представника) не впливають на правильне вирішення спору, так як відсутні будь-які докази наявності у Постачальника підстав для невиконання умов Договору. Також, відсутні докази виконання Відповідачем вимог ч.2 ст.193 ГК України щодо обов'язкового вжиття усіх можливих заходів, необхідних для виконання умов Договору.
Оскільки предметом доказування у даній справі є виключно обставини щодо виконання (невиконання) Відповідачем умов Договору стосовно поставки вугілля, тому, усі інші обставини, зазначені Сторонами, встановленню не підлягають.
При цьому, суд визнав наявність у заступника начальника Управління повноважень на виконання обов'язків начальника як на даний час (у зв'язку із відсутністю начальника), та і на час укладення Договору (у зв'язку з відпусткою начальника), оскільки його повноваження визначені Посадовою інструкцією (затвердженою Головою райдержадміністрації 16.02.2017), зокрема: пунктом 1.7 (виходячи зі змісту якого, - заступник виконує обов'язки начальника у випадку відсутності такого).
Усупереч вимогам ч.2 ст.193 ГК України, Відповідач, як сторона Договору, не вжив жодних заходів, необхідних для належного виконання договірного зобов'язання. Тому, враховуючи зазначене, а також - інтереси Позивача (другої Сторони Договору), зумовлені обов'язковістю забезпечення навчального закладу теплопостачанням (в опалювальний період), - наявні підстави, передбачені нормою ч.9 ст.129 ГПК України, для покладення на Відповідача у повному обсязі судових витрат, понесених Позивачем: судового збору у сумі 1600,00грн.
Виходячи з наведеного та керуючись нормами: Закону України Про публічні закупівлі; статей 173-175, 179, 180, 193, 197, 202, 204, 216-218, 230-232 Господарського кодексу України; статей 509, 526, 546-551, 604, 610, 611, 626, 629 Цивільного кодексу України; статей 2, 12-14, 73-80, 86, 91, 129, 232, 233, 236- 238 Господарського процесуального кодексу України, - суд
ВИРІШИВ:
1.У задоволенні позову відмовити частково: у частині стягнення пені у сумі 17487,60грн. та штрафу у сумі 7868,00грн.
2.Позов стосовно решти позовних вимог - задовольнити.
3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Енерго Прайм (79026, м. Львів, вул. Ак.Сахарова, буд. 82, кв. 82; ідент.код 39508928) на користь Управління освіти, молоді та спорту Долинської районної державної адміністрації (77500, Івано-Франківська область, м. Долина, вул. Грушевського, 18; ідент.код 02143519) пеню у сумі 11002,80грн., штраф у сумі 14532,00грн. та витрати на судовий збір у сумі 1600,00 грн.
Дане Рішення набирає законної сили відповідно до норм статей 240, 241, 254, 256, 257 ГПК України, а саме:
- у випадку відсутності апеляційного оскарження - після закінчення 20-денного строку, встановленого на подання апеляційної скарги (безпосередньо до Львівського апеляційного господарського суду), який обчислюється з дня складення повного Рішення;
- у випадку апеляційного оскарження і відсутності факту скасування - після ухвалення Львівським апеляційним господарським судом відповідного судового рішення.
Повне Рішення складено 22.03.2018.
Суддя Стороженко О.Ф.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2018 |
Оприлюднено | 25.03.2018 |
Номер документу | 72933110 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Юрченко Ярослав Олександрович
Господарське
Господарський суд Львівської області
Стороженко О.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні